En enää tiedä mitä tekisin tuon miehen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot menee

Vieras
Hermot menee, kun ei tuo tee melkein mitään ja kiukuttelee vaan kuin pikku lapsi.

Esimerkkinä tämä päivä (miehellä on vapaa):

Sen verran suostui lasta hoitamaan että sain koiran ulkoilutettua ja kaupassa käytyä. Aamupäivällä oli pakko ottaa päiväunet kun oli niiiin väsynyt, ja hirveä narinahan siitä tuli kun joutui heräämään.

Laittelin lapselle lounasta valmiiksi ja lapsi halusi syliin (on siis 11kk ikäinen), sanoin miehelle että ottaisiko lapsen kun laitan ruokaa valmiiksi niin mies tokaisi että laita se lattialle ja anna joku lelu käteen (mies surffaili siis netissä). Siinä sitten huomautin, että ei lapsen läheisyydentarvetta millään leluilla korvata. Ja siis en todellakaan hyysää tuota lasta, mutta mielestäni lasta ei jätetä yksin jos se itkien tulee luokse ja pyytää päästä syliin.

Nooh aloin siinä sitten syöttämään lasta ja mies söi samalla ja sen jälkeen meni takaisin tietokoneen pariin. Ei tietenkään tullut mieleen kysyä, että haluaisinko minäkin syödä. Mä siinä sitten käytin lapsen potalla ja puin päiväunille ja aloin siivoamaan (mies kun ei tiskejäänkään ollut koneeseen saanut) ja mies edelleen möllötti sohvalla. Kun aloin siinä sitten imuroimaan, lähti mies mitään sanomatta ovesta pihalle. Hetken päästä soitti että on anoppilassa ja on siä jonkin aikaa jotta saan mököttää rauhassa.

Mulla vaan menee niiin hermo, kun mitään ei voi tehdä ilman erillistä pyytämistä (ja siitäkin yleensä rupeaa kiukuttelemaan). Mies mulle yksi päivä sanoi, että hän on työputken jälkeen niin väsynyt että eikä minulle ole tullut mieleen se, että hän haluaa vapaapäivinään ottaa rennosti.

Oon yrittänyt puhua, pyytää, perustella, huutaa, kirjoittaa kirjeitä jne. mutta mikään ei auta. Mies vaan hokee kuinka rankkaa hänellä on ja että mun pitäisi häntä ajatella. Minähän olen lomalla ja mulla on vaan yksi tehtävä (lapsen ja kodin hoito), ja löhöilen vaan kaikki päivät. mm pyykinpesu ei kuulemma mitään hommaa ole, koska kone pesee ne pyykit (niin ja nehän itsestään leijailee korista koneeseen, koneesta telineelle ja telineeltä kaappeihin...).

Tuntuu vaan, että hakkaisin koko ajan päätäni seinään näiden asioiden kanssa.
Onko muilla samaa ongelmaa?

[QUOTE="aloittaja";28339552]Suhde muuten toimii enkä halua rikkoa lapsemme perhettä.[/QUOTE]

Suhde toimii, mutta miten? Ei ainakaan hyvin, jos siinä ei ole arvostusta toista kohtaan yhtään.

[QUOTE="vieras";28339554]Vie lapsi sinne anoppilaan nyt. Laitat isänsä syliin ja lähdet hoitamaan omat hommasi. Sinua kohdellaan tasan niin kauan noin, kuin sen itse mahdollistat.[/QUOTE]

En viitsi lasta herättää meidän riidan takia, ja mies meni autolla joten edes sinne pääsisi.

Anteeks vaan, mut eihän toi suhde toimi mitenkään? Mies kuvittelee asuvansa hotellissa?
Ei se ole suhteen toimimista, että toinen hoitaa kaikki arkiset asiat ja toinen tekee mitä huvittaa ja sit välillä on seksiä ja välillä on ihan mukavaakin?

Se on se arki jota varsinkin lapsiperheissä eletään sen 90% ajasta, enemmänkin ja kyllä sen tarvii toimia pikkasen erilailla.

[QUOTE="vieras";28339563]Suhde toimii, mutta miten? Ei ainakaan hyvin, jos siinä ei ole arvostusta toista kohtaan yhtään.[/QUOTE]

No meillä on hauskaa yhdessä jne. Ongelmana on vaan välillä tuo lapsen hoito.

Anteeks vaan, mut eihän toi suhde toimi mitenkään? Mies kuvittelee asuvansa hotellissa?
Ei se ole suhteen toimimista, että toinen hoitaa kaikki arkiset asiat ja toinen tekee mitä huvittaa ja sit välillä on seksiä ja välillä on ihan mukavaakin?

Se on se arki jota varsinkin lapsiperheissä eletään sen 90% ajasta, enemmänkin ja kyllä sen tarvii toimia pikkasen erilailla.

No mä oon itse sitä mieltä, että kotona oleva vanhempi hoitaa kodin. Ei siinä ole musta mitään ongelmaa :)

• Tykkää
Reactions: Chrissy72
Hävitä koira ja mene itsekkin töihin. Miehen pakko olla silloin lapsensa kanssa jos näin viikolla on vapaapäiviä ja sä töissä. Sitten sen tietää toimiiko vai ei.

[QUOTE="aloittaja";28339556]Mä en ole siis töissä, vaan hoitovapaalla :)[/QUOTE]

Ok, ymmärsin vähän väärin. Oletan kuitenkin, että sama teema jatkuu myös normaalina arkena, kun mies on töissä.

Aloita miehen kanssa keskustelu ja kysy miten hän ymmärtää käsitteen "hoitovapaa" ja mitä hän odottaa sinulta, kun olet "vain" kotona. Minulle tulee mielikuva, että mies on asettanut itsensä nyt perheen elättäjän rooliin; hän käy töissä ja tuo leivän pöytään. Sinä hoidat hänen mielestään kodin.

Ei auta kuin lähteä oikomaan käsityksiä. Sinun täytyy saada mies ymmärtämään, että sinullakin täytyy olla vapaa-aikaa tai muuten et jaksa/selviä arjesta. Ja mies on se toinen osapuoli, jonka täytyy jaksaa jakaa myös kotitöitä ja lapsenhoitoa.

Tsemppiä keskusteluun! Kyllä useimmat miehet ymmärtävät, kunhan sitä takoo sinne kalloon tarpeeksi :)

[QUOTE="aloittaja";28339598]No mä oon itse sitä mieltä, että kotona oleva vanhempi hoitaa kodin. Ei siinä ole musta mitään ongelmaa :)[/QUOTE]

Noniin, eli ongelmaa ei ole ja valitat turhasta.

Mikä suhteessa oikein toimii, kun musta kuulostaa siltä ettei mikään toimi? :D Mun mielestä sujuva kommunikointi, toisen huomioiminen ja vastuun jakaminen (myös lapsesta ja kodista) on niitä perusjuttuja joiden ehdottomasti pitää toimia.

Jos kodinhoito ja lapsenhoito on miehen mielestä lomaa, niin eikö hän sitten voisi auttaa niissä vapaa-ajallaan, että saisi myös oman osansa "lomasta" ;) Tai jos kone kerta pesee pyykit, niin ne varmaan tulee pestyksi myös islloin kun mies on ilman sua kotona...

Mitä jos ehdottaisit miehelle, että hän jää lapsen kanssa kotiin "lomailemaan" ja sinä menet töihin? Kun tulet kotiin, kodin pitää tietysti olla puhdas ja hyvän ruuan odottamassa pöydässä. Aamulla saat ottaa kaapista puhtaat vaatteet päällesi, kun mies on huolehtinut että niitä siellä on. Mies myös huolehtii, että lapsi saa sopivia virikkeitä ja esimerkiksi sopivasti toisten lasten seuraa.

Mä en tajua näitä, mies suostuu hoitamaan omaa lastaan, pariskuntia. Ei mene mun jakeluun ei.

Joo, meillä on tässä naapurustossa noita aika paljon. Perheiden äidit ovat aina ihan äimänä, kun mun mies on muksun kanssa aina kun vaan on vapaalla, eivät oikeastaan huomaa mun olemassaoloa mitenkään :D Ja tämä siltikin, vaikkei heillä "ole edes" mitään biologista sidettä. Mies on kyllä ainoa iskä minkä muksu tietää, mutta biologiaa siinä ei ole mukana.

Ota itsellesi viikonloppu vaikka kylpylästä. Jätä lapsi miehelle ja tee hänelle lista samoista töistä jotka sinä päivän aikan hoidat, tee myös aikataulu lapsen rutiineista, jonka mukaan miehen tulee häntä hoitaa. Lähde kylpylään hyvillä mielin rentoutumaan. Kun palaat tarkista onko miehesi hoitanut kaikki työt, mikäli ei nosta hirveä meteli. Ihmettele suureen ääneen miten ei ole saanut hommia hoidettua kun sinä hoidat ne joka päivä ja ehdit vielä miehen mukaan löhöilläkin päivät pitkät.

No jos suhteenne on mielestäsi hyvä niin silloinhan tuossa on vaan se ongelma, että mies ei osaa nähdä asioita sinun silmilläsi. Jos siis olisin sinä, niin yksinkertaisesti hölläisin. Jättäisin vähän tekemättä, jotta mies heräilee. Esimerkiksi juuri tuo lapsen syliin ottaminen, jos se itkee siinä miehen vieressä ja sinä olet keittiössä, älä ala komentamaan miestä että ota se syliin, tee jotain, vaan annat itkeä niin varmasti se mies siitä jotain joko sinulle sanoo tai lasta huomioi. Samoin teet myös niin että vaan lähdet sen koiran kanssa ulos, etkä kysy mieheltä että voiko hän omaa lastaan hoitaa, vaan sinä vaan lähdet kun mies on kotona - kyllähän se silloin hoitaa. Otat vaikka vähän pidemmän lenkin tai menet omille vanhemmillesi kylään ja voit soittaa miehellesi että "moikka kulta, eksyin tänne nyt hetkeksi, tulen sitten illalla, ruoka on liedellä puspus".

Noin minä toimisin, jos mies on erimieltä niin siitä on hyvä sitten aloittaa ihan kehittävä keskustelu asiasta, että miltä sinusta tuntuu.

Nooo...pikkulapsi aika on tosi rankkaa ja onhan se isälle omalla tavalla muutos kun vauva tulee perheeseen kun taas nainen muuttuu äidiksi jo tullessaan raskaaksi.

Älä nyt ainakaan nalkuta jos se ei auta, koska sitä enemmän mieskin vain haluaa paeta ja sinä katkeroidut enemmän.
Ota itsellesi vapaata aikaa ja koittakaa tehdä jotain myös miehen kanssa kahestaan ni asiat alkaa järjestäytymään...
Harva mies oikeesti ymmärtää sitä haastetta ja väsymystä hoitaa pikkulasta sekä kotia yhdessä, mutta tsempit ja peukut sulle:)
Kyllä se siitä! kun lapsikin kasvaa niin elämä helpottuu ja kiität itseäsi siitä, ettet esim. eronnut miehestäsi tuon takia! Ajat muuttuu!
Ei se tarkota etteikö mies sinua rakasta jos se ajattelee eri tavalla asioista kuin sinä!

Esim. minun mies tuli 2viikon reissulta kotiin(meillä 2 asuntoa) niin halusi mennä samantien omaan kotiinsa, eikä tulla lastamme(2v) katsomaan!!! Olin shokissa:D
Itse jos olisin 2vk pois niin ryntäisin itkien lapseni luo ja haluaisin olla vain hänen kanssaan mutta mies vain totesi että kyllä sitä kerkee huomennaki näkemään..

Eli miehillä on vain niin eri näkemys asioista!
Sanohan se sulle sen, että anna sille lapselle lelu jos haluat tehä ruokaa rauhassa. Näin hän olisi tehnyt jos vauva olisi ollut hänellä sillä hetkellä...:D Miehet!

Mä en sinänsä yhtään ihmettele, että tilanne on tuo. Jos nainen on aina kaikki asiat hoitanut, niin miksipä se mies saaduista etuuksista mihinkään luopuisi, kivahan se on kuin hotellissa asua. Ja vielä jollain ihmeen kaupalla saanut naisen kuvittelemaan, että tilanne on ihan normaali.

Meillä on vuoden ikäinen lapsi ja mä olen hoitovapaalla (kolmena-neljänä iltana viikossa käyn koulussa). Mies hoitaa puolet kotitöistä ja lasta hoitaa sekä iltaisin että viikonloppuisin todella paljon. Niinäkin iltoina kun mulla ei ole koulua. Odotan nyt toista lasta, joten siltä osin haluaakin, että lepään, mutta näin oli jo ennen kun tulin uudestaan raskaaksi. Miehelle on itselleen tärkeää, että saa viettää aikaa lapsensa kanssa omalla vapaa-ajallaan ja haluaa, että minä saan tehdä myös omia juttuja, muutakin kuin käydä koulussa.

En voisi onnellisempi olla miesvalinnastani. Ja ihmettelen joka kerta kun luen tällaisia ketjuja, että mitä on se näiden aloittajien 'muuten onnellinen suhde' kun tuntuu, että 80% ajasta vaan ärsyttää se, kun mies ei tee mitään. Meillä molemmat tekee jaksamisen mukaan, kumpikin haluaa viettää aikaa yhteisen lapsen kanssa, kumpikin haluaa viettää aikaa yhdessä puolison kanssa ja jakaa hellyyttä ja rakkautta niin sanoin kuin teoinkin. Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä seitsemän vuotta ja oon täysin tyytyväinen suhteeseeni 99% ajasta ja sen viimeisenkin prosentin varsin tyytyväinen.

Mä luulisin, että sun mies on masentunut, tai ainakin tosi uupunut. Hän siis oikeasti tarvis jotain hengähdystä ja sitä, ettei koko ajan vaadita. Hänellä on varmaan huono omatunto ettei jaksa olla paremmin avuksi ja siksikin kiukuttelee. Kova stressi voi aiheuttaa tuollaista. Teistä kumpikin tarvisi lomaa ja ymmärrystä toiselta!

Mä en tajua näitä, mies suostuu hoitamaan omaa lastaan, pariskuntia. Ei mene mun jakeluun ei.

Mitä itse teksit, jos lapsen saamisen jälkeen osoittautuisi, että miehesi ei osallistu lapsen hoitoon ja jättää kodinhoidonkin sinun tehtäväksesi? Näyttäisit muuten mukavalle miehelle ovea ja jäisit yh:ksi? Vastaukseksi ei riitä se, että et valitsisi sellaista miestä, koska ihmiset muuttuvat. Minusta nuo asiat eivät ole niin yksikertaisia, varsinkaan tässä kun ap on yrittänyt keskustalla miehen kanssa tilanteesta, eikä se auta. Minä en osaa antaa yhtään neuvoa tuollaiseen tilanteeseen:(

Meillä eivät mene kotityöt ollenkaan tasan, ehkä 30/70 minun haitakseni, mutta mieheni on ollut paljon lapsen kanssa jo pelkästään minun vuorotyöni (iltavuoroja, viikonlopputöitä) takia. Minua ei haittaa yhtään tiskata kaikessa rauhassa sillä aikaa, kun mies leikkii lapsen kanssa, minä saan tavallaan omaa aikaa myös kotitöitä tehdessäni, kun ei tarvitse samalla vahtia lasta. Saan minä ihan oikeaa rentoiluaikaakin, kun lapsi unohtaa monesti minut pitkäksi aikaa pörrätessään isänsä ympärillä ja välillä oikein pyydän miestä keksimään hetkeksi jotain yhteistä tekemistä lapsen kanssa että saan hetken tehdä jotain omaa:)

Yhteistyössä