En halua laittaa 2-vuotiasta päiväkotiin... Ahistaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakko

Vieras
Olin ajatellut hoitaa lapset kotona 3-vuotiaaksi. No aloin sitten odottamaan kaksosia ja laitoin esikoisen vähän alle 2v:nä hoitoon pph:lle puolipäivähoitoon loppuraskauden ajaksi, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi (en olisi pystynyt enää itse hoitamaan siinä vaiheessa, iltapäivisin oli sitten sukulaisia apuna). Oli hoidossa kaksosten syntymän jälkeen vielä 1,5 kk, mutta nyt on "kesälomalla". Mies on ollut kaksosten syntymän jälkeen koko ajan kotona, mutta menee syksyllä töihin taas, joten esikoinen täytyy laittaa taas hoitoon, mutta tämä pph menee muihin hommiin, joten hoitopaikan vaihdos on edessä. Tämä arki on aikamoista kaaosta välillä, vaikka on kaksi aikuista kotona, enkä mitenkään pysty hoitamaan kaikkia lapsia kotona yksin koko päivää. Kenellekään ei riitä aika, vauvat joutuu odottamaan ihan liian kauan, että itkuun vastataan ja esikoisen kanssa ei pysty yhtään rauhassa tekemään mitään.

Nyt meille on sitten tarjottu päiväkotipaikkaa. Ryhmässä on kerralla yleensä paikalla 10-12 lasta ja kolme hoitajaa. Mut ku mä en haluu laittaa lasta sinne. :( Ihan liian pieni mun mielestä ja temperamentin tietäen illat tulisi olemaan yhtä kiukkua stressaavan päivän jälkeen. Luultavasti joutuisi olemaan hoidossa ainakin välipala-aikaan asti, riippuu vähän miltä siinä vaiheessa tuntuu, että onnistuisiko olla iltapäivät kaikkien kolmen kanssa.

Huomenna pitäis mennä tutustumaan sinne päiväkotiin ja mulla on valmiiks jo kamalat ennakko-oletukset koko paikasta. :P :D Sanokaa nyt joku, että se voi mennä ihan hyvinkin! :D Tai voi olla, että odotellaan vielä, jos vapautuisi joku muu paikka... Meillä ei oo sinänsä kiire, kunhan nyt viimeistään ennen miehen töihinmenoa syyskuussa hyvä paikka löytyis.

Ei täs taida olla paljon varaa palkkailla ketään... Perhetyöntekijä käy pari kertaa viikossa, joten ehkä ihan joka päivä ei tarvis olla hoidossa ainakaan kovin pitkää päivää.

No mä joudun laittamaan 1v9kk ikäisen myös päiväkotiin :( Meen siis itse töihin. Onneksi ei tarvi olla kun kun 3 päivänä viikossa 5h, järjestellään miehen kanssa työt niin, mutta ahdistaa silti hirveästi :(

Meidän esikoinen oli perhepäivähoitajilla ensimmäiset vuodet, vasta puoli vuotta ennen eskaria siirtyi päiväkotiin ja tykkäs eniten siitä. Tosin oli jo "iso" silloin. Keskimmäinen meni päiväkotiin 1 vuotiaana ja oli siellä 3 vuotiaaks. Todella hyvä vaihtoehto. Mä tykkäsin ite tästä päiväkotiversiosta jotenkin enemmän, enemmän hoitajia, samanikäisiä lapsia. Meidän kuopus on nyt 2v ja kaipaa kans jo ikäistään seuraa ja on alkanut "kaveeraamaan" muiden lasten kanssa.

Lohduttaako yhtään jos sanon että meidän molemmat muksut on aina viihtyny päiväkodissa hyvin. Joskus joutuu itkevänä kantamaan pois kun ei muuten lähtis. Ja molemmat alottaneet hoidossa ollessaan 1v.

Otapa selvää, mitä maksaa palkata joku ja mitä saa verovähennyksiin. Meidän naapurilla on neljä alle kouluikästä ja niillä on ollut vauva-aikaan hoitaja arkisin. Niillä on vaan mies töissä ja äiti jollain minimipäivärahalla. Kyselepä kelasta tai työkkäristä, osaavat neuvoa eteenpäin, jos ei heille kuulu.

Se ois ihanteellisin, ettei kenenkään tarvi lähteä mihinkään, esim sun hakeen lasta päiväkodista kahden vauvan kanssa. Kotona ois koko ajan sitten toinen käsipari auttamassa.

Tutulla oli myös hoitaja kotona ja maksoivat VAIN normaalin päivähoitomaksun/kk. Saivat jotain tukea hoitajan palkkaamiseen jne. Kannattaa oikeasti kysellä kelalta tarkemmin asiasta!!

Sitten et laita päiväkotiin ellet halua.

Mutta tosiasiassa 2v on jo sen verran iso että pärjää kyllä mainiosti varsinkin kun ryhmä on järkevän kokoinen. Eihän se loppujen lopuksi eroa mitenkään pph:sta jolla on 4 hoidokkia.

Tottakai uuteen paikkaan laitto jännittää, se on ihan luonnollista. Silti kun kerran hoitopaikkaa tarvitsette, niin tuo saattaa olla ainoa kunnan tarjoama vaihtoehto. Kunnanhan on annettava vain hoitopaikka, ei välttämättä toteutettava vanhempien toivetta hoitomuodon tai edes fyysisen sijainnin suhteen. Ellei ota sitä mitä annetaan voi jäädä kokonaan ilman. Mä pelkäsin hulluna että joudun laittamaan lapsen aikanaan pph.lle - en omien kokemuksieni jälkeen suin surminkaan antaisi lastani vieraalle hoitoon ilman useamman aikuisen valvontaa. Onneksi saatiin paikka aivan ihanasta pk:sta.

Yhteistyössä