En jaksa enää kuunnella TODELLA ylipainoisen ystävän laihduttamisesta ja läskiruikutuksesta, kun hän vain lihoaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiittis.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiittis.

Vieras
Kaverini on vain lihonnut viimeiset 10+ vuotta. Tajusin eilen, että hänen täytyy painaa tällä hetkellä vähintään 130kg, sillä eilisessä Jutan superdieeteissä laihduttanut nainen oli saman pituinen kuin kaverini ja painoi 113kg olematta LÄHESKÄÄN yhtä valtava kuin hän on.

No, paino on sivuseikka tässä - olen yli 10 vuotta kuunnellut kuukausittain ja välillä viikoittain/päivittäin valitusta hänen läskeistään ja aloitetuista / kariutuneista dieeteistä. Aina siihen tarvitaan minun vakuuttelut, että MINÄ USKON hänen tällä kertaa laihtuvan.

Silti hän suhtautuu kaikkeen mitä sanon todella alentuvasti, tyyliin jos totean, että nopeassa laihtumisessa pää ei välttämättä pysy mukana tai ihmisiltä voi tulla lannistavia kommentteja, niin hän hyvin nopeasti ja ylimielisesti näpäyttää, ettei se noin ole. Ja kyllä hän tietää, on hän ennenkin laihduttanut (joo, mutta ei laihtunut..!)

Nyt hän on lihavampi kuin koskaan ja taas yhdellä dieetillä. En vain jaksa enää kuunnella! Saati tukea, kun tiedän ettei hän taaskaan oikeasti halua laihtua, koska niin ei näissä dieeteissä koskaan käy.

Mitä ihmettä sanon, jotta pääsen tästä tilanteesta ja ystävyytemme olisi vielä ehkä jotenkin mahdollista pelastaa?!

MItä jos kannustat häntä elämäntapamuutokseen, et laihdutukseen? Pieniä askeleita kerrallaan. Dieetit eivät laihduta tai jos laihtuu niin kilot palaavat taatusti takaisin. Oikea tapa on nähdä se elämäntapamuutoksena.

Niin, kannaattaa varmaan suoraan sanoa että dieetit ei kannata vaan muuttaa vain pieniä asioita kerrallaan ja keskittyy aluksi vaikka siihen ettei paino ainakaan nouse. Jojoilu on hengenvaaralista.

Ystäväsi ei halua ottaa vastuuta itsestään saati painostaan, vaan sysää kaiken sinulle. Sinun siis pitää kannustaa, ymmärtää, olla tukena ja jopa jaksaa väitellä hänen kanssaan oikeista dieettimetodeista ihan kuin äiti lapsen tai opettaja oppilaan kanssa.

Ystäväsi pitäisi pikku hiljaa ymmärtää, että suurin motivaatio lähtee hänestä itsestään.

Ystäväsi kaltaisia naisia on paljon. Olen törmännyt ihan vastaavaan,melkeinpä hyväksikäyttävään asenteeseen, jossa minä joudun näyttämään suuntaa ja naiskaveri venkuroi miettien haluaako hän siihen suuntaan vai ei. Käytösmalliin kuuluu myös syytellä tavalla tai toisella minua, jos en osaa valita juuri täydellisiä taikasanoja tai ennustaa mikä olisi hänelle oikein. Ja ongelma voi olla mitä vain vaatteiden valinnasta yrityksen perustamiseen. Joten koeta kestää!

Minä en ota vastaatu päättämättömistä kavereistani. Olen oppinut näkemään läpi ja ohjaan keskustelua aina siihen suuntaan, että mitä sinä oikeasti tahdot. Ystäväsi tapauksessa kysyisin, että haluatko oikeasti pudottaa painoasi/muuttaa elintapojasi. En taatusti keskustelisi hänen kanssaan metodeista saati syventyisin pohtimaan hänen näennäistä ongelmaansa, koska hän ei kerro mikä häntä oikeasti estää tekemästä elämässään tärkeitä päätöksiä. Vaihtaisin puheenaihetta, jos hän ei osaisi muuta kuin olla eri mieltä tai suhtautua minuun ylimielisesti.

Ohjaa työterveyden puheille, heiltä saanee laihdutustukea. Tai jos ei ole työterveyden piirissä niin terveyskeskuksissakin on laihdutusryhmiä. Luultavasti joutuu jossain käymään aina välillä laboratoriokokeissa, ainakin verensokeria varmaan tarkkaillaan?

Yhteistyössä