[QUOTE="vieras";23829065]Hei, mulla on todella vilkas poika, häneltä tutkitaan adhd.ta nyt 4,5 vuotiaana. Hän ei ole koskaan ollut tapaturma-altis vaan päinvastoin, hän on säästynyt kuin ihmeenkaupalla kaikesta vahingoitta, vaikka hän kiipeilee puissa tai jatkuvasti jossakin, juoksee kuin päätön kana eikä malta olla aloillaan. Oppi kävelemään 1v1kk iässä ja tulia myöten meni 7kk eteenpäin, silloin kyllä kolhi aikansa itseään, mutta se vaihe meni ohi. Alkoi kiipeilemään lähestulkoon seiniämyöten ja siinä onnistuen

Mielestäni siis tapaturma-alttiuteen voisi olla jokin muu syy kuin vilkkaus,sillä vilkas ei aina tarkoita, että lapsi on aina kolhuilla. Meillä juuri vilkas poika on erittäin hyvä motoriikaltaan. Lähtisin kyllä tuota tapaturma alttiutta selvittämään! Kyseessä ei tarvitse olla mitään vakavaa, mutta jonkinlaisia aistihäiriöitä esimerkiksi, näitä on tuttavien lapsissa löydetty. Meillä nuorempi lapsista on rauhallisempi.. tai no sanoisinko, että sillätavoin sopivan eloisa tapaus, ei mikään vilkas... Eikä hänkään siis lainkaan tapaturma-altis. Jos ajatellaan, että viimeksi eilen hän kumautti päänsä, että tuli kuhmu, mutta edelliskerrasta on tasan vuosi. On juuri nyt kolme vuotias kuten sinunkin lapsesi

[/QUOTE]
Ja ihan pakko lisätä vielä sellainen asia kun tässä ketjussa on noita vahtimisen perään kuuluttelijoita. Niin meillä ei ole vahdittu kädestä pitäen kumpaakaan lasta, vaan olen sivusta katsonut ja antanut koluta ja kiipeillä , tietysti sopivalta etäisyydeltä, että ennättäisi apuun ettei mitään pahaa satu. Ja sellaisissa tilanteissa, missä ei suurta loukkaantumisriskiä ole, kuten sohvalla kiipeily, mä en vahdi mitenkään, kiipeilkööt. Puissa annan kiipeillä ja juoksennella vapaasti pihapiirissä ja kotona. Silti ei ole mitään sattunut.. lapsilla motoriikka on vaan hyvä.