En jaksa enää lapsen tapaturma-alttiutta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsy"

Vieras
Minulla 3-vuotias TYTTÖ, jolla olen alkanut epäilemään jonkinlaista häiriötä :( Lapsi ei ota opikseen mistään, vaan lähes päivittäin tulee sohvalta alas pää edellä, mustelmia on jatkuvasti ja siis varsinkin päässä/naamassa, kun tosiaan kolhii itseään jatkuvasti! En voi kokoaikaa olla katsomassa perään kun kotona ollaan, ja sitten ne vahingot tapahtuvatkin. Ei päivää ilman vahinkoa. Alan olla niin loppu kun tuntuu, että itse kuvaannollisesti lyön lapsen kanssa päätäni seinään, kun hän taas OIKEASTI lyö sitä päätään milloin mihinkin. Kodin sääntöjäkään ei vaan opi vaikka ihan johdonmukaisia on perusjutut.

Olen miettinyt esim. MBD:tä. Onko täällä vanhempia joilla MBD-lapsi?

AUTTAKAA!

no tervetuloa poikalapsen äidin maailmaan =) . Ihan oikeasti, jotkut tytötkin ovat kovia menemään ja silloin kun mennään kovaa niin aina välillä sattuu. Mun pojuni kaatuu satakertaa päivässä, ja en kyllä äitinä tee mitään numeroa hänelle siitä: jos sattuu kunnolla niin sitten puhalletaan ja paikataan.

En siis vahdikaan joka hetki, välillä imetän vauvaa ja välillä teen kotihommia yms. Mihin ikään asti normaalia lasta pitää joka hetki vahtia, ennenkuin voi luottaa siihen, että lapsi vahingoista viisastuneena ei joka kerta toista samaa virhettä?? Missä iässä esim. MBD:tä mahdetaan alkaa diagnosoimaan ja miten tulisi edetä, jos haluaisi että lasta hieman tarkkailtaisiin mahdollisen häiriön osalta? Ehkä siksi pohdiskelen häiriötäkin, kun synnytys oli vaikea imukuppisynnytys ja hapenpuutettakin hieman mietittiin silloin. Lapsi syntyi vaisuna ja huonon värisenä, napa-pH oli rajoilla, ja lapsi oli happikaapissa muutamat ensi tunnit. Niin olen ajatellut, että niinköhän vaan pelkoni käy toteen, ja lapsella synnytyksestä pysyvät jäljet. Toivottavasti EI, mutta tämäkin mahdollisuus siis on.

Meidän toinen poika on juuri tuollainen. Luulisi että oppisi olemaan hyppimättä kun kerran tulee päälleen ja taju lähtee. Mutta ei, jatkuvasti mustelmilla ja kuhmuilla ja naarmuilla. On semmoinen tohelo ja hullunrohkea, sydän syrjällään odotan koska tapahtuu jotain vakavampaa. En luota yhtään harkintakykyynsä, voi tehdä ihan mitä vaan ikinä päähänsä saa. Täytti juuri kolme.

Hei, mulla on todella vilkas poika, häneltä tutkitaan adhd.ta nyt 4,5 vuotiaana. Hän ei ole koskaan ollut tapaturma-altis vaan päinvastoin, hän on säästynyt kuin ihmeenkaupalla kaikesta vahingoitta, vaikka hän kiipeilee puissa tai jatkuvasti jossakin, juoksee kuin päätön kana eikä malta olla aloillaan. Oppi kävelemään 1v1kk iässä ja tulia myöten meni 7kk eteenpäin, silloin kyllä kolhi aikansa itseään, mutta se vaihe meni ohi. Alkoi kiipeilemään lähestulkoon seiniämyöten ja siinä onnistuen :D Mielestäni siis tapaturma-alttiuteen voisi olla jokin muu syy kuin vilkkaus,sillä vilkas ei aina tarkoita, että lapsi on aina kolhuilla. Meillä juuri vilkas poika on erittäin hyvä motoriikaltaan. Lähtisin kyllä tuota tapaturma alttiutta selvittämään! Kyseessä ei tarvitse olla mitään vakavaa, mutta jonkinlaisia aistihäiriöitä esimerkiksi, näitä on tuttavien lapsissa löydetty. Meillä nuorempi lapsista on rauhallisempi.. tai no sanoisinko, että sillätavoin sopivan eloisa tapaus, ei mikään vilkas... Eikä hänkään siis lainkaan tapaturma-altis. Jos ajatellaan, että viimeksi eilen hän kumautti päänsä, että tuli kuhmu, mutta edelliskerrasta on tasan vuosi. On juuri nyt kolme vuotias kuten sinunkin lapsesi :)

[QUOTE="vieras";23829065]Hei, mulla on todella vilkas poika, häneltä tutkitaan adhd.ta nyt 4,5 vuotiaana. Hän ei ole koskaan ollut tapaturma-altis vaan päinvastoin, hän on säästynyt kuin ihmeenkaupalla kaikesta vahingoitta, vaikka hän kiipeilee puissa tai jatkuvasti jossakin, juoksee kuin päätön kana eikä malta olla aloillaan. Oppi kävelemään 1v1kk iässä ja tulia myöten meni 7kk eteenpäin, silloin kyllä kolhi aikansa itseään, mutta se vaihe meni ohi. Alkoi kiipeilemään lähestulkoon seiniämyöten ja siinä onnistuen :D Mielestäni siis tapaturma-alttiuteen voisi olla jokin muu syy kuin vilkkaus,sillä vilkas ei aina tarkoita, että lapsi on aina kolhuilla. Meillä juuri vilkas poika on erittäin hyvä motoriikaltaan. Lähtisin kyllä tuota tapaturma alttiutta selvittämään! Kyseessä ei tarvitse olla mitään vakavaa, mutta jonkinlaisia aistihäiriöitä esimerkiksi, näitä on tuttavien lapsissa löydetty. Meillä nuorempi lapsista on rauhallisempi.. tai no sanoisinko, että sillätavoin sopivan eloisa tapaus, ei mikään vilkas... Eikä hänkään siis lainkaan tapaturma-altis. Jos ajatellaan, että viimeksi eilen hän kumautti päänsä, että tuli kuhmu, mutta edelliskerrasta on tasan vuosi. On juuri nyt kolme vuotias kuten sinunkin lapsesi :)[/QUOTE]

Ja ihan pakko lisätä vielä sellainen asia kun tässä ketjussa on noita vahtimisen perään kuuluttelijoita. Niin meillä ei ole vahdittu kädestä pitäen kumpaakaan lasta, vaan olen sivusta katsonut ja antanut koluta ja kiipeillä , tietysti sopivalta etäisyydeltä, että ennättäisi apuun ettei mitään pahaa satu. Ja sellaisissa tilanteissa, missä ei suurta loukkaantumisriskiä ole, kuten sohvalla kiipeily, mä en vahdi mitenkään, kiipeilkööt. Puissa annan kiipeillä ja juoksennella vapaasti pihapiirissä ja kotona. Silti ei ole mitään sattunut.. lapsilla motoriikka on vaan hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jössi;23829071:
Onko ollut korvatulehduksia. Jos ois vaikka jotain tasapainoon liittyvää ongelmaa?

Kerran on korvatulehdus ollut ja sekin pari vuotta sitten. Flunssien yhteydessä ei sen jälkeen ole korvatulehdusta ollut. Joten se ei ehkä kuitenkaan ole syynä.

Lapsi vaan kaahottaa ympäriinsä, ei jaksa olla paikallaan tai keskittyä kovin pitkään mihinkään. Tyttö lähti kävelemään varsin aikaisin, joten siinä ei viivästymää ollut, kuten joissakin häiriöissä joskus kehitys viivästyy. Mutta tuo tapaturma-alttius huolestuttaa ihan jo siksi, että jos sama meno jatkuu, niin se pää kyllä tulee kolahtamaan niin pahoin, että viimeistään sitten tulee pysyvää vauriota, jos ei siis vielä sellaista ole :(

Mites näkö? Mä kolhin pienenä jatkuvasti itseäni, kunnes sain 3v3kk ikäisenä lasit. Siihen loppui. Kaverin muksulla huomattiin 3-vuotisneuvolassa, että toinen silmä on sokea, kolhi itseään siksi koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jössi;23829071:
Onko ollut korvatulehduksia. Jos ois vaikka jotain tasapainoon liittyvää ongelmaa?

Meillä vilkas tyttö oireili korvatulehduksia vain vielä kauheammalla vilkkaudella. Aivan käsittämättömällä ryntäilyllä. Kuin pallosalama. Kolhuja tuli jatkuvasti ja nyt jälkikäteen ku miettii, niin sehän vois olla ihan vaan tasapainojuttu, mikä heikkeni tulehduksien myötä.

[QUOTE="heissu";23830039]Veditkö röökiä raskaana? jos vedit niin onneksi olkoon, aiheutit lapsellesi ylivilkkauden.[/QUOTE]

En vetänyt röökiä raskausaikana, kun en siihen mennessäkään ollut tupakoitsija, enkä sen jälkeenkään, ettei sen puoleen.

[QUOTE="heissu";23830039]Veditkö röökiä raskaana? jos vedit niin onneksi olkoon, aiheutit lapsellesi ylivilkkauden.[/QUOTE]

Mitäs sun äitis teki kun sinua odotti? Tiedettäisiin me muutkin välttää...

oli myös 1 tyttö pienempänä todella usein mustelmilla kun mennä touhotti koko ajan täyttä vauhtia. On nyt 7v ja yhä edelleen todella herkkä saamaan kolhuja ja mustelmia ihan ympäri kehoaan mutta ei ole tullut mieleenkään että hänellä mitään ylivilkkautta tmv olisi kun muuten ihan normaalin oloinen lapsi.

Itestä tuntuu että jotkut lapset nyt vaan ovat hieman tapaturma-alttiimpia kuin toiset. Ja aivan samoin on häntä kun muitakin lapsia vahdittu.. Joskus vain etenkin hänen ollessaan pienempi hävetti oikein pitää häntä mukana esim. kaupassa kun pelkästään kasvoista sai "parhaimpina" aikoina laskea 6 näkyvää mustelmaa. (näistä tosin 4 tuli kerralla kun neiti sukelsi pää edellä sohvan käsinojan ylitse lattialla lojuvaan legopalikkaan)

Yhteistyössä