En jaksa enää näitä lasten synttäreitä. Nämä on yhtä helvettiä varsinkin kun et ole ammattikokki!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";25776689]10 lasta tulossa ja taitaa jokaisella olla jotakin. En ole muutenkaan mikään mestari keittiössä ja en varmaan saa aikaiseksi mitään erikoiskakkuja :( Olin ajatellut ihan tavallista täytekakkua tai sitten suklaamoussekakkua, koska sankari tykkää siitä hirveästi, mutta kun yksi on suklaalle allerginen ja ei sovi monelle muullekaan. Taidan peruuttaa koko synttärit. :( epätoivo iskee.[/QUOTE]

Tee valkosuklaamoussekakku :) Siinä ei ole kaakaota joten sopii tuolle suklaa-allergikollekin.

[QUOTE="Maatushka";25777452]Tee valkosuklaamoussekakku :) Siinä ei ole kaakaota joten sopii tuolle suklaa-allergikollekin.[/QUOTE]

Valkosuklaassa on maitoa tai ainakin jotain maidon ainesosia.

[QUOTE="Maatushka";25777452]Tee valkosuklaamoussekakku :) Siinä ei ole kaakaota joten sopii tuolle suklaa-allergikollekin.[/QUOTE]

Miten teet moussen, jossa ei ole maitotuotteita eikä kananmunaa? Yleensä niissä on joko munaa tai sitten kermavaahtoa.

Muistan vuosien takaa kun lapseni synttäreitä järjesteltiin. Yksi vieraista oli moniallerginen.. ei sopinut maito, ei mehut, ei mitkään marjat, eimitkään hedelmät, ei possuliha, ei naudanliha vaan joku strutsinliha, ei mitkään normi vehnät/ruis/kaura vaan joku tattari, ei käynyt tomaatti, ei kurkku, ei paprika, ei perunat, ei kananmuna.. siis se lista oli loputon. Kysyin tytön äidiltä että jospa hän kertois mitä saa tarjota niin se helpottaa suuresti asiaa. Popcornit ja eräs tietty salmiakki kävivät tarjoiluksi.

No tää ei auttanut sinua, mutta tiedän tunteen vaikka olenkin jauhopeukalo.

Tässä maidoton, munaton ja gluteeniton kakkuohje:

VEGAANI SUKLAAKAKKU

Kakku:
5dl vaniljanmakuista kaurajuomaa
2 tl omenaviinietikkaa
4 dl sokeria
2 dl rypsiöljyä
1 rkl vaniljasokeria
4 dl gluteenittomia jauhoja
1,5 dl tummaa, maidotonta kaakaojauhetta
1,5 tl soodaa
1 tl leivinjauhetta
0,25 tl suolaa

Suklaakreemi:
250g kasvimargariinia (Laktoositon Keiju on maidotonta)
2,5dl tummaa, maidotonta kaakaojauhetta
2 pkt (a 500g) tomusokeria
0,75 dl vaniljanmakuista kaurajuomaa (Nalle merkkistä esim)
2 tl vaniljasokeria

Lisäksi:
0,5 dl appelsiinimehua
4 dl pakastemarjoja

Lämmitä uuni 175 asteseen. Sekoita kaurajuoma ja etikka kulhossa. Anna seoksen tekeytyä muutama minuutti. Lisää sokeri, öljy ja vaniljasokeri. Sekoita hetki sähkövatkaimella kunnes seos alkaa vaahdota. Sekoita kuiva-aineet keskenään ja sekoita ne nesteeseen kahdessa erässä. Jauhota vuoka kookoshiutaleilla. Kaada taikina vuokaan ja paista uunin alatasossa 45 min. Varo paistmasta liikaa ettei kakku kuivu.

Anna kakun jäähtyä 15 min. Leikkaa kahteen tai kolmeen osaan. Valmista suklaakreemi: Vaahdota margariini kuohkeaksi sähkövatkaimella. Lisää kaakao ja sekoita hyvin. Sekoita tomusokeri ja kaurajuoma samaan aikaan muutamassa erässä taikinaan. Lisää vanijasokeri ja jatka vatkaamista muutama minuutti tai kunnes seos on kuohkeaa.

Kokoa kakku: Kostuta kakku kevyesti mehulla. Levitä kreemi kakkulevyille kuumaan veteen kostutetulla ja kuivatulla veitsellä. Kokoa ja koristele marjoilla.

Kakun voi tehdä valmiiksi ja laittaa pakkaseen. Silloin se tulee ottaa sulamaan noin tunti ennen täyttämistä.

Jos tekisi munattoman, gluteenittoman ja maidottoman piirakan eli leipoisi sellaisen piirakkapohjan, johon jää kumottaessa se syvennys. Jos ei ole sellaista vuokaa, niin sitten ihan piirakkavuokaan vaan. Kostuttaisi pohjan sopivalla marjamehulla tai esim. sitruunalimulla. Päälle marjoja, hilloa tai hedelmiä (mitkä sopivat) ja tofujäätelöä päälle.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
kokoat ensin selvän listan mitä allergioita on ja sitten mietit mitkä sopii kaikille tai suurimmalle osalle ja siitä teet kokonaisuuden mikä sopii mahdollisimman monelle. noista allergioista monta pystyy ohittamaan samalla tuotteella ja tarjottavalla. ei turhaa paniikkia vaan rauhallisesti syvää hengittäen vain:hug:

No onpa sairaita lapsia :O. Me asumme Tanskassa ja tällä mä en ole vielä törmännyt yhteenkään ruokarajoitteeseen ihmiseen, en lapseen enkä aikuiseen. Mikähän suomalaisista tekee noin allergisia tai muuten ruokarajoitteisia :O?

Meillä on paljon pidetty kutsuja sekä lapsille että aikuisille - enkä ole tosiaan minkäänlaiseen rajotteeseen vielä törmännyt. Kaikki syö kaikkea.

Meillä lapsi moniallerginen. En ole ikinä olettanut että hänelle tehdään omat tarjoilut synttäreillä. Olen aina sopinut juhlien järjestäjän kanssa, että tuodaan omat herkut. Monesti olen kysynyt mitä juhlissa on tarjolla ja tehnyt jotain vastaavaa. Itse en viitsi edes lapsen synttäreillä tehdä kaikille sopivaa syötävää, kun nämä erikoisruokavalio herkut eivät muille edes maistu. Kysy vieraiden vanhemmilta josko voisivat tuoda itse omat syötävät.

• Tykkää
Reactions: KiiajaVille
että jos leipoo gluteenittomia leivonnaisia, ettei käytä vuokien jauhottamiseen tavallista korppujauhoa. Muutenkin kaikkien astioiden, työvälineiden ja tarjoiluvadille asettamisten kanssa saa olla tarkkana, etteivät leivonnaiset kosketa normileivonnaisia. Erikoisruokavaliot on rasittavia, mutta minkäs sille voi. Kaikki allergiat ovat yleistyneet ja eiköhän se ole osittain ihan meidän ihmisten oma moka ( kemikaalit, altistukset vieraille aineille, ruokavaliot+lisäaineet, ympäristömyrkyt). Ei se ihmisen kroppa kaikkea kestä :( Toki on näitä geenistössä kulkevia juttuja :)

[QUOTE="Vieras";25777574]No onpa sairaita lapsia :O. Me asumme Tanskassa ja tällä mä en ole vielä törmännyt yhteenkään ruokarajoitteeseen ihmiseen, en lapseen enkä aikuiseen. Mikähän suomalaisista tekee noin allergisia tai muuten ruokarajoitteisia :O?

Meillä on paljon pidetty kutsuja sekä lapsille että aikuisille - enkä ole tosiaan minkäänlaiseen rajotteeseen vielä törmännyt. Kaikki syö kaikkea.[/QUOTE]

Mä oon asunut kymmenen vuotta Hollannissa ja mun hollantilainen, aikuinen, ystäväni on allerginen, kanalla, kananmunalle, kaikelle meenelävälle, pähkinöille, jne. Ja tosi pahasti siis.

Khden mun ranskalaisystävän lapset ovat pahasti maitoallergisia ja yksi ei voi syödä gluteenia.. Ah ja yksi on allerginen hyttysille! :)

Joten eiköhän näitä nyt ole vähän kaikissa kansallisuuksissa. Sulla on vaan käynyt tuuri.

Alkuperäinen kirjoittaja Se pitää muistaa:
että jos leipoo gluteenittomia leivonnaisia, ettei käytä vuokien jauhottamiseen tavallista korppujauhoa. Muutenkin kaikkien astioiden, työvälineiden ja tarjoiluvadille asettamisten kanssa saa olla tarkkana, etteivät leivonnaiset kosketa normileivonnaisia. Erikoisruokavaliot on rasittavia, mutta minkäs sille voi. Kaikki allergiat ovat yleistyneet ja eiköhän se ole osittain ihan meidän ihmisten oma moka ( kemikaalit, altistukset vieraille aineille, ruokavaliot+lisäaineet, ympäristömyrkyt). Ei se ihmisen kroppa kaikkea kestä :( Toki on näitä geenistössä kulkevia juttuja :)

Ja kannattaa ottaa avaamattomat perunajauho, kaakao yms paketit heille leipoessa, jos koskaan on tapana ottaa samalla mitalla eri purkeista. Samaten leiväpäälysrasva pitäisi ottaa eri paketista, ettei sinne ole kulkeutunut leivänmuruja. Samaten osa kestää ainoastaan luontaisesti gluteiinittomia tuotteita, heille ei kaikki gluteiinittomat jauhoseokset edes sovi. Kakut on melkein helpoin tehdä kääretorttupohjalla, ei tarvitse jauhottaa ja siitä voi leikellä sopivia paloja kakun kokoamisessa.

[QUOTE="Vieras";25777574]No onpa sairaita lapsia :O. Me asumme Tanskassa ja tällä mä en ole vielä törmännyt yhteenkään ruokarajoitteeseen ihmiseen, en lapseen enkä aikuiseen. Mikähän suomalaisista tekee noin allergisia tai muuten ruokarajoitteisia :O?

Meillä on paljon pidetty kutsuja sekä lapsille että aikuisille - enkä ole tosiaan minkäänlaiseen rajotteeseen vielä törmännyt. Kaikki syö kaikkea.[/QUOTE]

Mä luulen että tossa listassa on joku tosi moniallerginen, koska ei meilläkään ole juhlissa törmätty kun yhteen perheeseen keiden lapsilla on muna-allergia. Aikuisten allergioita en tiedä , koska he ottavat pöydästä mitä pystyvät syömään, tekemättä siitä numeroa.

Laktoosittomia jäätelöitä on montaa makua. Ja sille yhdelle maidottomalle sitten sorbettia tai mehujäätelöä.
Ja valikoima kaupan keksejä ja karkkia ja sipsejä.
Kyllä niillä pärjää!

Entisen allergikon äitinä voisin vinkata muutamia asioita. Sorbetti ja mehujäät eivät ole aina täysin maidottomia (voiko lapsi syödä saattaa sisältää maitoa- tuotteita?). Muista myös vahtia herajauheet ja maitoproteiinit (kuten jo joku aikaisemmin jo neuvoikin).

Kun meillä oli allergikko, niin hänellä oli lähes aina omat eväät synttäreillä. Ainakaan minusta se ei ole outoa, jos pyytää hankalampia allergikkoja tuomaan omat jutu mukan, varsinkin tuo keliakia ja maidoton on vaikea, jos ei ole tottunut asiaan.

Itse halusin tällä omien eväiden tuomisellavarmistaa, ettei vahinkoja sattunut.Kokematon ei voi aina tietää näitä pieniä allergian mukana tuomia sävyjä. Esim kasvirasva yleensä luullaan maitoallergikolle sopivaksi, mutta se saattaa sisältää maitoproteiinia.

Mä vien aina omat eväät, vaikka kyseessä on 'vain' maitoallergia. En myöskään jätä tyttöä yksin lasten synttäreille, sillä tytön allergia on hyvin paha ja voi aiheuttaa tukehtumisen jos hän saisikin vahingossa jotakin, joka sisältää hiukankin maitoproteiinia. Varoitan kyllä etukäteen, että joudun jäämään juhliin itsekin ja myös että tuon omat eväät. Voin kertoa, että äidit on olleet helpottuneita, ettei heidän tarvitse kantaa vastuuta lapsestani!

En kyllä koskaan odottaisi allergiasta tietämättömän valmistavan tai ostavan tyttärelleni herkkuja.

Yhteistyössä