En jaksa enää tota poikalasten pitämistä arvokkaampina..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapsistaan kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja titi:
Alkuperäinen kirjoittaja titi:
vai tuntuuko susta vaan pahalle ne harmittomat jutut että teilekkin saatais poika ja teillekkin saatais tyttö. kun olet pojan menettänyt? Onko mahdollista että voisit omaa näkökulmaasi tutkia?

Vai olisko sittenkin niin, että ap on menettänyt LAPSEN, joka sattui olemaan sukupuoleltaan poika.

Vai oonko mä jotenkin erikoinen, kun en omaa poikaani kaan ajattele ensisijaisesti poikana vaan lapsena, ihmisenä, itsenään?

Ap:lle :hug:

Meidän (tai enempi miehen) suvussa pidetään poikalasta parempana kuin tyttöä. Miehen isä oli todella pettynyt, kun meille tuli tyttö. Raskausaikanani tiesi kyllä, että meille on tulossa tyttö, mutta puhui vain koko ajan tulevasta pojanpojastaan. ja tyttömme synntyytä sanoi: "no, tehkää heti perään poika". KYLLÄ RAIVOSTUTTI!

Samanlainen suhtautuminen oli mieheni mummulla. Ei millään meinannut hyväksyä, kun raskausaikana kerroimme, että tyttö on tulossa.

Muutenkin olen saanut kuulla vähän vähättelevää kommenttia tyttölapsesta...

Oikeastaan minua pelottaa tulla uudestaan raskaaksi, jos uusi tulokas ei olekaan kaikkien toivoma poika... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä mun mummu ja pappa odottaa/odotti poikaa tulevaksi kovin, mutta eipä ole tullut. Mun veljellä 2 tyttöä ja mulla samoin 2 tyttöä ja olleet kyllä isomummulle ja -papalle kova pettymys. Tiuskaisin viimeksi enneku lapsi syntyi, et on se ihmeellistä, kun ei tyttö kelpaa!! Tulivat ristiäisiin vähän nolona ja sanoivat heti ekana "kuulepa, kyllä se tyttökin kelpaa" ja seuraavalla kerralla kun nähtiin niin "tuleehan teille se poika vielä kolmanneksi" ja sitten tuli vinkkejä, miten niitä poikia tehdään..! Jotain ihan uskomatonta!

Ja mummu oli kutonut ihanan vaaleansinisen viltinkin sille tulevalle pojalle, joka olikin sitten tyttö..

No meille ei enää lapsia tule, mies menee katkaisemaan piuhansa eli siinäpä niitä poikia odotelkoot.

Onpa tosi ihmeellistä touhua... todellakin. Suomessa, 2000-luvulla... Poika tai tyttö, ihan sama. Vauva on yhtä suloinen ja ihana, onpa tyttö tai poika.
Kulttuurievoluution laiva ei kovin nopeasti käänny... Kun satoja/tuhansia vuosia poikalapset ovat olleet perheilleen arvokkaampia, ei muutos tapahdu nopeasti, kun arvot ovat syvällä yhteiskuntien "omaantuntoon" rakennettuna.

Mun isä kehottaa myös tekemään lapsia lisää. Mutta meille kyllä riittää tytöt suvunjatkajiksi ja perijöiksi ja kalakavereiksi ja metsänaisiksi ja melontakavereiksi ja remonttinaisiksi isänsä kaveriksi. Leipomaan isänsä tai mun kaveriksi. Mulle sitten pelikaveriksi eri pallopeleihin ja ristikkoa tekemään. Aina on kohdeltu niin kuin kohtelisimme poikiakin, ihmisinä ensimmäåisenä. No heti kun seurakunnan kerhossa tai päiväkodissa ovat pari kertaa käyneet, ovat alkaneet kertoa, että on poikien leluja ja tyttöjen leluja. Eli autot on jääneet. Olen vain yrittänyt kovasti sanoa, että ei ole niin. Tämä on tyttöjen lelu (näyttänyt robottia kuvastosta, tai autoa, tai lennokkia)

Sinuna ap äläyttäisin niille puisto mammoille totuuden!
Minulla 2 poikaa ja esikoinen kun syntyi oli appiukko mielissään koska mieheni veljellä 3 tyttöä ja ei vielä ollut sitä suvun jatkajaa! Kun toista aloin odottaa niin toivoin tyttöä, mutta ei se kyllä harmita että on kaksi ihanaa poikaa ja taitaa tähän jäädä se tytön yrittäminen! :) Mielestäni kaikki lapset on lahjoja ja ihania!!

Naapurin tyttö oli sanonut meidän tytöille, että pojat ovat parempia. Olin kyllä aivan ihmeissäni ja yritin kyselllä parempia missä? Suunsoitossa? syljeskelyssä?

Meidän suvussa on osittain kääntyny päälaelleen koko homma, mummi hokee kokoajan kuinka tykkää lapsenlapsenlapsistaan, varsinkin niistä TYTÖISTÄ... (mulla ja serkulla molemmilla tytöt) Ja mä olen vähän o.O että siskon kolme poikaa ei sitten meinaa mitään?

Oma tyttö on sen verran pieni, että en tiedä vielä miten esimerkiksi omat vanhemmat suhtautuvat sukupuoleen. Arvelisin, että isä alitajuisesti pitää enemmän pojista. Äidistä en osaa sanoa... Sille näyttää olevan aika yks ja sama kumpaa on.

Mä en ymmärrä tuollaisia arvotteluja. Itse tykkään enemmän tytöistä kun oma on tyttö :) Mutta jos olisi myös poika, niin sitten varmaan molemmista samalla tapaa. En tiedä. Ihan hyvin tulen toimeen siskonpoikien kanssa vaikka ovat poikia :p

Mutta todella harmillista, että teillä on tuollaista :( Ja osanottoni, pojan takia. Kerro heille tarinasi ihan rehellisesti, ja kerro, että arvostat kyllä tyttöjäsi ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja emari:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
:hug: Kerro heille totuus. Josko he sitten näkisivät lapsiensa arvon sukupuoleen katsomatta.

PEESI

Mulla on molempia, enkä ole kyllä koskaan ajatellut toisen olevan toista tärkeämpi tai arvokkaampi. Enkä kyllä ole huomannut sitä muidenkaan (sukulaisten) kommenteista!

eihän sukulaiset niin kommentoi kun kerta sulla on molempia. Mutta auta armias jos sulla olis "vaan" tyttöjä!!

No en kyllä tunnista tuota siltikään.

Meillä on kaksi lasta, tyttö ja poika. Olenkohan niin hirveä ihminen (sanon liiankin suoraan), ettei minun ole koskaan tarvinnut kuunnella kakanjauhantaa aiheesta "kumpa se olisi poika/tyttö" jne. Olen tehnyt kaiken maailman mummoille ja papattajille selväksi, että minulle on turha voivotella ja ihmetellä tuollaisia tyhjänpäiväisiä asioita. Meille molemmat lapsemme ovat tasan yhtä tärkeitä. Enkä pohdi millaista olisi jos olisi kaksi tyttöä tai kaksi poikaa jne. :)

Alkuperäinen kirjoittaja minskut:
Pojat on joka käänteessä hitaampia, oppivat hitaammin liikkumaan ja puhumaan, ne ei osaa käyttäytyäkkään. Ne viiään 10 vuotiaana naistenpuolelle uimahalliin kun ne on niin vähä-älyisiä ettei ne pärjää miestenpuolella.

Kuka haluaa poikalapsia joilla räkä väluu suussa asti kun ne lässyttää? :laugh:

Nimimerkillä Minskut joka EI siis kyttää tuota kalenteria kuinka saada poikalaps kahden pimun jälkeen...... B)

Mitä sä selität??!
Toi oli kyllä ihan alta lipan heitettyä skeidaa!

Alkuperäinen kirjoittaja =O:
Pojat on joka käänteessä hitaampia, oppivat hitaammin liikkumaan ja puhumaan, ne ei osaa käyttäytyäkkään. Ne viiään 10 vuotiaana naistenpuolelle uimahalliin kun ne on niin vähä-älyisiä ettei ne pärjää miestenpuolella.

Nimimerkillä Minskut joka EI siis kyttää tuota kalenteria kuinka saada poikalaps kahden pimun jälkeen...... B)

Mitä sä selität??!

Joitakin ärsyttää se, että isoja miehiä viedään naisten puolelle, mutta tytöt saavat selvitä itse.
Pitäisi olla kielto uimahallin puolelta, näin ehkä samanarvoinen kohtelu vähitellen yleistyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mitä sä selität??!

Joitakin ärsyttää se, että isoja miehiä viedään naisten puolelle, mutta tytöt saavat selvitä itse.
Pitäisi olla kielto uimahallin puolelta, näin ehkä samanarvoinen kohtelu vähitellen yleistyisi.

ja pojilta alettaisiin vaatia vastuuullisuutta. Mikä ihme siinä on, että pojat saavat luistaa velvollisuuksisatan, isyydestä, koulutöistä... Oman lapsen opettaja moittii vain jos tyttö tulee myöhässä kouluun.

Pienestä taaperosta saakka pojille kuri ja vasuuta ja käyttäytyminen ojennukseen. Työtä ja kuria.

Mitä sä selität??!

voi minskut, uskomatonta miten joku voi olla noin kitkeränkatkera kun ei oo saanu poikaa miehelle tehtyä. voi voi. kaikki paistaa sun tekstistäs niin selvästi

Joo... mulla on kaks tyttöä ja toivoin kolmannesta tyttöä, aika kovastikin. Tuli poika. Ja ihana poika onkin. Tunnen ylpeyttä siitä, että mulla on nyt poika. Samalla tavalla en ole tuntenut ylpeyttä kun sain tytöt mutta toisaalta taas tytöt olivat ja ovat lutuisia ja rakkaita.

Se vähän pelottaa, että miten hermo kestää pojan kanssa kun se tulee vilpertti-ikään, mut ehkä musta tulee tyypillinen pojan äiti, joka toteaa vaan, että pojat on poikia... :O

Alkuperäinen kirjoittaja 2 ja 1:
Joo... mulla on kaks tyttöä ja toivoin kolmannesta tyttöä, aika kovastikin. Tuli poika. Ja ihana poika onkin. Tunnen ylpeyttä siitä, että mulla on nyt poika. Samalla tavalla en ole tuntenut ylpeyttä kun sain tytöt mutta toisaalta taas tytöt olivat ja ovat lutuisia ja rakkaita.

Se vähän pelottaa, että miten hermo kestää pojan kanssa kun se tulee vilpertti-ikään, mut ehkä musta tulee tyypillinen pojan äiti, joka toteaa vaan, että pojat on poikia... :O

Juuri näin. Ennakko-odotukset on aina, että poika on vilpertti. Pitäisi olla niin, että jos on kovapäinen, sitä kovemmin vastaan jakuria.

Meillä on yksi tyttö ennestään ja toista lasta odotan. Monet tuttavat/sukulaiset ovat sanoneet, että toivottavasti sieltä nyt sitten tulee poika. Miksi pitäisi tulla poika? Mä haluan toisenkin tytön. Vaikka loppujen lopuksi sillähän ei ole mitään väliä, kumpiko sieltä tulee, kunhan vaan on terve.

Just väänsin rautalangasta ystävälle, että me ei koeta jäävämme mistään paitsi, kun meillä ei ole poikaa. Meillä on kaksi tyttöä lyhyellä ikäerolla, mikä on minulle paras tilanne. Olen aina halunnut tyttöjä. Pidän siitä että saan olla tyttöjen äiti. En haluaisi poikaa, jonka kanssa miesolisi enemmän. Ottaisi uimahalliin, veisi jääkiekkoharjoiuksiin yms. Minä en pidä poikien maailmasta ja en varmasti osallistuisi poikamaiseen menoon. Mielelläni jäisin kotiin ja antaisin pojan miehen mukaan uimahalliin ja poikien harrastuksiin. Mutta olen ikionnellinen, että meillä on tyttöjä. Minä SAAN heidät aina naisten puolelle uimahallissa, saankäydä vaateostoksilla, saan ostella pinnejä, saan kertoa kuukautisista yms. naisten juttuja, jotka minulle naisena ovat tuttuja ja kivoja iloja.

Miehen on helpompi olla tyttöjen kanssa kuin minun pojan kanssa. Tytöistä voi kasvattaa poikatyttöjä helpommin kuin pojista feminiinisyyttä korostavia. Pojan kohtaavat kiusaamista paljon helpommin maailmassa, jos leikkivät barbeilla ja jos heidät pn puettu vaaleanpunaiseen. Tällainen vanhoja arvoja ravisteleva kasvatus on mielestäni tavoiteltavaa. Poikaa pitää tukea feminiinisyydessään. Mutta minä en halua sitä tehdä. Minusta se on vaikea ja hankala kasvatustehtävä. Nostan hattua kaikille jotka siihen kykenevät, mutta minulla ei olisi voimaa sellaiseen. Ja tuntisin itseni epäonnistuneeksi, jos kasvattaisin poikaani perinteiseksi pojaksi. En voisi kestää sitä, että olen tukemassa maailmaa, jossa pojista tehdään "poikia". Minä haluaisin muuttaa omalta osaltani tätäkasvatuskulttuuria, mutta olen varma, ettei minulla olisi siihen voimia. Niinpä olen todella tyytyväinen, että minulle ei ole lätkäisty tätä tehtävää.

Tytöille maailma on armollisempi. He saavat harrastaa "poikien" harrastuksia ilman että heitä leimataan samoin kuin tyttömäisen pojat leimataan homoiksi ja hinteiksi. Tytöille on siis helpompi antaa kasvatus, joka tukee sekä maskuliinisuutta että feminiinisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa ajatellut:
Just väänsin rautalangasta ystävälle, että me ei koeta jäävämme mistään paitsi, kun meillä ei ole poikaa. Meillä on kaksi tyttöä lyhyellä ikäerolla, mikä on minulle paras tilanne. Olen aina halunnut tyttöjä. Pidän siitä että saan olla tyttöjen äiti. En haluaisi poikaa, jonka kanssa miesolisi enemmän. Ottaisi uimahalliin, veisi jääkiekkoharjoiuksiin yms. Minä en pidä poikien maailmasta ja en varmasti osallistuisi poikamaiseen menoon. Mielelläni jäisin kotiin ja antaisin pojan miehen mukaan uimahalliin ja poikien harrastuksiin. Mutta olen ikionnellinen, että meillä on tyttöjä. Minä SAAN heidät aina naisten puolelle uimahallissa, saankäydä vaateostoksilla, saan ostella pinnejä, saan kertoa kuukautisista yms. naisten juttuja, jotka minulle naisena ovat tuttuja ja kivoja iloja.

Miehen on helpompi olla tyttöjen kanssa kuin minun pojan kanssa. Tytöistä voi kasvattaa poikatyttöjä helpommin kuin pojista feminiinisyyttä korostavia. Pojan kohtaavat kiusaamista paljon helpommin maailmassa, jos leikkivät barbeilla ja jos heidät pn puettu vaaleanpunaiseen. Tällainen vanhoja arvoja ravisteleva kasvatus on mielestäni tavoiteltavaa. Poikaa pitää tukea feminiinisyydessään. Mutta minä en halua sitä tehdä. Minusta se on vaikea ja hankala kasvatustehtävä. Nostan hattua kaikille jotka siihen kykenevät, mutta minulla ei olisi voimaa sellaiseen. Ja tuntisin itseni epäonnistuneeksi, jos kasvattaisin poikaani perinteiseksi pojaksi. En voisi kestää sitä, että olen tukemassa maailmaa, jossa pojista tehdään "poikia". Minä haluaisin muuttaa omalta osaltani tätäkasvatuskulttuuria, mutta olen varma, ettei minulla olisi siihen voimia. Niinpä olen todella tyytyväinen, että minulle ei ole lätkäisty tätä tehtävää.

Tytöille maailma on armollisempi. He saavat harrastaa "poikien" harrastuksia ilman että heitä leimataan samoin kuin tyttömäisen pojat leimataan homoiksi ja hinteiksi. Tytöille on siis helpompi antaa kasvatus, joka tukee sekä maskuliinisuutta että feminiinisyyttä.

Mutta ethän itse kasvata tasapuolisuuteen, jos tarkoituksella viet tytöt naisten maailmaan.
Minä olen kotiäiti ja mulla kaksi tyttöä ja mies saa viedä heitä yhtä paljon miesten töihin kuin minä naisten. saa luvan opettaa remontit, tietokonehuollot kalastukset ym.
Minä olen vain ihminen ja tarvitsen saada olla rauhassa välillä.
Tytöt on yhtä paljon isänsä kanssa kuin mun. Mies tekee meillä siivouksia ja leipomisia myös.

Pojan syntymän jälkeen sain ihan puhelinsoittoja, joissa onniteltiin erityisesti kun olin saanut pojan. Nämä ihmiset eivät ottaneet yhteyttä kun sain tyttäriä. Toisaalta nämä ihmiset ovat kipeitä, ihannoivat vanhaa aikaa. Juuri lapsen saaneesta äidistä tuntui tietysti pahalta.
Oma äitini on varmaan samasta pahanolontunteesta johtuen (poikia arvostetaan hänen suvussaan) pitänyt tyttäriä arvossa ja hänen mielestään pojat jopa haisevat. Minun poikaani hän ei halua hoitaa -ja sekös inhottaa. Mutta tämä yhteen sukupuoleen ihastuminen on sairasta -jonkinmoinen reaktio omaan sukupuolisuuteen. Meillä suvussa se verhoutuu uskonnollisiin näkemyksiin (ei mitään oikeaa kristillisyyttä-vaan jonkinmoista vanhoillisahdistuneisuutta) Minusta on ihanaa kun minulla on yksi tytär ja yksi poika (toinenkin tytär olisi, jos vain olisi saanut elää) -on rikkautta nähdä lapsiensa kasvavan ja kehittyvän.

Ja ei maailma ole armollisempi tytölle.Mitä armollisuutta se on, että kaikki on aina automaattisesti naisen/tytön/naissukupuolen syy?

Jos poika potkaisee toista lasta, se on "normaalia". Mutta entä jos tyttö tekisi niin? Tytöiltä odotetaan automaattisesti parempaa käytöstä, itsekuria, vastuullisuutta, ja tyttö joutuu maailmassa todella koville, jos hänet on kasvatettu täysin neutraalisti, ollenkaan välittämättä sukupuolesta.

Siis joo, tytön on ok kiipeillä ja pelata futista tai jääkiekkoa, mutta jos oikeasti syvä asenne kasvattajilla on, että tytöt on TÄYSIN samanarvoisia. Jos pojalla on oikeus olla huoleton ja käyttäytyä huonosti, ei tytönkään tarvitse aina olla täydellinen kaikessa. Kyllä oikeasti on helpompi olla poika.

Esim. pojille puhutaan kaupoissa ja heidät huomataan aivan eri tavalla kuin tytöt. Poikien odotetaan puhuvan tytön odotetaan olevan hiljaa.

Kouluissa pojat vievät tilan ja ovat äänessä. On tutkittu, että jos olisi pelkästään tyttöluokkia, tytöt oppisivat paremmin, koska pääsisivät tekemään kaikkea, olemaan tietokoneilla, olemaan esillä, olemaan aktiivisia. Tällä hetkellä pojat saavat tilan, ja huomion.

Mitä sä selität??!

hyvä harmaa...

onko sano ironia tuttu?

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Mitä sä selität??!

voi minskut, uskomatonta miten joku voi olla noin kitkeränkatkera kun ei oo saanu poikaa miehelle tehtyä. voi voi. kaikki paistaa sun tekstistäs niin selvästi

itseironiaa tollo.otahan se vanne kiristämästä sitä päätä. Vitsi, huomasitko?Poikaa täällä yritetään. hohoi....
:xmas:

Yhteistyössä