En jaksa enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "itkuiita"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"itkuiita"

Vieras
Yritän väsätä yo-juhlia. Iso talo siivottavana. Sadalle ihmiselle pitää tarjottavaa loihtia tyhjästä. Rahat on loppu ja ahdistaa. Kukaan ei auta. Viikon oon jo väkertänyt ja jos tuleva viikko on samaa, niin mut saa kiikuttaa johonki lataamoon, kun on juhlien aika :'( . Nyt jo menee yöt pyöriessä ja murehtiessa, että mitä tästä tulee.

Lapsi on juhlansa ansainnut joo, mutta entä kun ei vaan jaksa? Tai pysty? Rahatilanne on huono eli kaikki on pakko tehdä itse. Ei voi palkata siivoojaa tai pitopalvelua. Itkettää vaan.

:hug:
Rauhoitu, ensinnäkin miksi ihmeessä täytyy tarjota sadalle ihmiselle yo-juhlat? Varsinkin jos ei oo rahaa? Jos teillä on noin suuri suku, sano, että tarviit apua. Nyyttärimeiningillä jos ei muuten! Lähimmät ystävät tai sisarukset ja lapset apuun. Siivota ei tartte kuin viikkosiivouksen verran. Ota tämä päivä rauhassa, käy vaikka lenkillä ja hoida itseäs, mieti sitten mitä on tehtävä ja karsi. Et tarvii seitsemää sorttia pöytään, ei tarvii pitopalveluja. Yo-juhlat ei oo mikään illallisjuttu, esim pikkupurtava ja juotavaa on ihan hyvä. Hyvin se menee. Älä stressaa.

Kuule Iitaseni, hyvät juhlat saa aikaseksi ilman hirvittävää stressaamista ja kiirettä. Olen järkännyt kolmet yo-juhlat, joten pystyisin varmaan antamaan pari vinkkiä siitä miten sinäkin nautit juhlista.

Ensinnäkin, älä kasaa kaikkea tekemistä omille harteillesi. Ylioppilas ja muu perhe voi takuulla auttaa siivouksessa ja kokkaamisessa.

Älä ota stressiä koko talon suursiivouksesta. Perussiivous eli imurointi, pölyjen pyyhintä ja lattianpesu riittää oikein hyvin. Ylimääräiset tavarat voi tunkea vaikka vaatekaappiin juhlien ajaksi niin että "edustustilat" on siistit. Ikkunat on tietysti hyvä pestä, mutta mitään seinien tai saunan pesua ei tähän kannata ottaa

Tarjottavaa ei tarvitse olla sen seitsemää sorttia. Jos vaan mummoista on tekemään, kannattaa pyytää apua. Meillä ainakin mummot koki tärkeäksi että pääsevät osallistumaan valmisteluihin vaikka ensin hiukan epäröin kysynkö vai pitääkö mun pystyä tekemään kaikki itse

Meillä oli lainattu naapureilta pihakalustoja, onneksi sattui hyvä sää kaikkien kohdalla. Keittiön pöytä oli buffapöytänä ja astiat kertakäyttöisiä kuoharilaseja lukuun ottamatta. Näin selvittiin suht vaivattomasti ja minäkin ehdin seurustella vieraiden kanssa

Kuulostaa mun äidiltäni. Aina hirveä siivoaminen ja laittaminen. Onnistu väsyttämään ittensä ja muutkin. Ei sen ap tarvi olla sitä että talo siivotaan ja puunataan jne vaikka onkin ylppärit. Perussiivous ja siisti yleisilme. Astioita jne voi lainata, tarjottavia ei tarvi olla pyödän täydeltä erilaisia. Miettii semmosia mitä saa suurempia määriä tehtyä helpommin ja vähemmän lajeja. Mites sun perhe tekee jos kukaan ei auta? Oletko sanonut reilusti että tarvit apua? Eikö oo tuttavia auttamaan? sukua?

Yo-juhlat on isot juhlat, vaikkei olisi sataa vierasta kutsunutkaan. Viimeistään nyt pyydät jonkun avuksesi ainakin juhlapäiväksi keittiöön. Sinä olet ylioppilaan äiti, eikö niin? Et sinä voi koko päivää kykkiä keittiössä. Sinua halutaan onnitella lähes yhtä paljon kuin itse ylioppilasta.

Tosiaan sinne keittiöön vaikka joku sukulaistyttö tai ylioppilaan kaveri. Tai ainakin juhlapäivän aamuna pyydät pari apulaista viimeistelyyn. Nyt kotona koko perhe osallistumaan siivoamiseen ja ruuanlaittoon. Etenkin yo itse. SUurin kysymys: missä ylioppilaan isä on?

Täällä on tapana laittaa lehteen avoin kutsu. Ja näin poika myös teki. Miehen suku on iso ja milläs ilmotat osalle, että ei ole tervetullut? Mihin se raja vedetään? Vaikka vaan miehen sisarukset tulis kotona asuvien lasten kanssa niin paikalla olis jo 50 vierasta.

Isovanhemmat ei auta. (miehen vanhemmat naapurissa, mutta ei apua, mun vanhemmat jo kuolleet) Ja nyyttärit ei ole vaihtoehto. Mieluummin sitten vaikka pelkät kakkukahvit. En voi sille mitään, että ahdistaa.

Oisko sulla ketään ystävää, joka voisi auttaa? Oletko pyytänyt apua? Siivoilusta en niin perustaisi, mutta täytyyhän kahvipöytään tarjottavia leipoa. Siivoukseen riittää ihan tilojen (eteinen, olohuone, keittiö) tasojen raivaaminen ja lattiat puhtaaksi. Vessa puhtaaksi ja eteiseen tilaa vieraiden vaatteille ja kengille.

Kyllä mä ymmärrän. Haluaa säilyttää kasvonsa, että on edes jonkinlainen emäntä muiden silmissä. Tai näin ainakin mulla. Ja toisaan kun en ole mikään kodinhengetär niin ponnistelua vaatii. Mut tosiaan lakaise roskat maton alle siinä missä pystyt ja pyydä vaikka jotain tätiä, serkkua, ystävää ihan ketä vaan auttamaan. Koita jaksaa. Ja koita kuitenkin olla iloinen ulospäin, lapselle se on hänen juhlansa eikä tärkeintä että kaikki tiptop vaan että vanhemmat olisi ilolla mukana. Tuon viimeisen sanon siksi kun itselllä taipumus liikaa näyttää lapsille omaa väsyä ja stressiä.

Ylioppilas ei asu enää kotona. Lisäksi hänellä on tulevalla viikolla kahdet pääsykokeet, jotka tulevaisuuden kannalta on paljon tärkeämpi juttu kuin nämä juhlat. Mulla on yks ystävä joka on luvannut auttaa. Tulee myös keittiöavuksi juhlapäivänä.

Mies on, ei vaan pysty mitään tekemään. Sekin stressaa. Kun ihan perusarki on yhtä selviytymistä. Ei tarvitsis mitään tämmöstä ylimääräistä.

[QUOTE="itkuiita";30841350]Ylioppilas ei asu enää kotona. Lisäksi hänellä on tulevalla viikolla kahdet pääsykokeet, jotka tulevaisuuden kannalta on paljon tärkeämpi juttu kuin nämä juhlat. Mulla on yks ystävä joka on luvannut auttaa. Tulee myös keittiöavuksi juhlapäivänä.

Mies on, ei vaan pysty mitään tekemään. Sekin stressaa. Kun ihan perusarki on yhtä selviytymistä. Ei tarvitsis mitään tämmöstä ylimääräistä.[/QUOTE]

:hug:

Joskus minusta vaan tuntuu että ihmiset keksimällä keksii ongelmat. Olen hyvin myötätuntoinen ihminen mutta vain silloin kun siihen todella on aihetta. Aloittaja on aivan hakoteillä nyt.

Sillon kun kutsuminen oli ajankohtainen ei ollu vielä tiedossa kaikkia juttuja mitä nyt... Sitä paitsi. Siivoamaan joutuu viidelle vieraalle samalla tavalla kuin isommallekin joukolle. Tarjottavaa pitää tehdä enemmän, se on totta. Mutta meillä olis joka tapauksessa tullut sen 50 henkeä vaikka ihan vaan pakolliset olis kutsuttu, eli...

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä päin;30841358:
Joskus minusta vaan tuntuu että ihmiset keksimällä keksii ongelmat. Olen hyvin myötätuntoinen ihminen mutta vain silloin kun siihen todella on aihetta. Aloittaja on aivan hakoteillä nyt.

Kerrotko millä lailla?

[QUOTE="itkuiita";30841368]Kerrotko millä lailla?[/QUOTE]

Kyllä sinä sen itse tiedät. Istu alas ja mieti rauhassa. Keksit vastauksen itse. Tsemppiä kuitenkin tulevaan juhlaan!

[QUOTE="joooo";30841371]Mut nyt Iita, pois netistä, ryhdistäydy, ala puuhailla ja soita apua.[/QUOTE]
Laitatko numeroa niin soitan sulle? Mulla on täällä kaks murkkuikäistä ja yks invalidi apuna. Se yks ystävä on, jonka jo mainitsin, mutta hänkin on nyt vkl reissussa eikä ollu puhe siivouksissa auttaa vaan tarjoiluissa.

silloin kun ei ole rahaa, voimia tai aikaa tehdä isoja juhlia, niin lehteen ei laiteta kutsua, vaan laitetaan kutsukortit niille, jotka ehdottomasti halutaan paikalle. se 50 on jo puolta pienempi väki määrä kuin sata. joten olis puolta vähemmän hommaa ja puolta vähemmän kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä päin;30841379:
Kyllä sinä sen itse tiedät. Istu alas ja mieti rauhassa. Keksit vastauksen itse. Tsemppiä kuitenkin tulevaan juhlaan!
Haista home! Tuleeko hyvä mieli kun saat ivata tuntematonta, jolla on muutenkin mieli maassa?

Yhteistyössä