En jaksa syöttämistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ellu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ellu"

Vieras
Tää syöminen on yhtä tuskaa. 9kk vauva huutaa syöttötuolissa kun en ehdi tarpeeksi nopeasti lappaan sille ruokaa suuhun. Kohta kolmevuotias taas haaveilee vaan eikä syömisestä meinaa tulla mitään. Laitan sille kohta nauhurin toistamaan että "syö, laita sitä ruokaa suuhun". Syö kyllä hyvin jos kyllästyn ja syötän loput. Itse syön ruokani jäähtyneenä tai sit en muista edes miltä se maistui kun keskityn koko ajan johonkin muuhun.

Ainut ruoka jonka saan syödä rauhassa on iltapala kun lapset ovat nukkumassa (tai sitten juoksen kokoajan rauhoittelemassa niitä).

Mies on ilta/yötöissä ja nukkuu kahteentoista päivällä ja lähtee töihin viideltä viimeistään. Eli oon tosi paljon yksin vastuussa kaikesta ja mies ei edes osaa auttaa kun on niin paljon poissa että on vieraantunut jo lasten päivärutiineista.

Päivät menee suunnilleen siihen että käydään kaupassa (minulla ei ole autoa) ja sitten onkin jo töihinlähdön aika. Mies ei ehdi osallistumaan puistoiluihin yms. kun nukkuu.

Lopetan kyllä kohta esimerkin antamisen ja syön ruokani yksin rauhassa kun oon ensin teljennyt kakarat huoneeseensa :D

Voithan palata työelämäänkin jos et jaksa kotiäitiyttä...ruotsissa lapset menevät tuossa iässä hoitoon jos äiti on ollut työssäkäyvä. Moni varmaan paheksuisi, mutta esimerkiksi tätini laittanut kaikki kolme lastaan hoitoon tuossa iässä ja normaaleita aikuisia, varsinkin yksi poika erittäin sosiaalinen ja hyvinkasvatettu ja kohtelias...parempaa vävyehdokasta saa hakea.

Tässä muutama vinkki joita ainakin kannattaa kokeilla, jos et ole vielä koleillut.

* 9 kuiselle oma lusikka käteen, jolla voi jo ihan hyvin alkaa opetella syömistä.
* 3v:lle herätyskello eteen tai seinäkello seinälle ja sita apuna käyttäen laitat lapsen syömään 10 minuutissa kun sanot että "katsotaan saatko lautasen tyhjäksin ennen kuin isoviisari on tuossa kohdassa?"
* syö itse "rauhassa" sen jälkeen kun lapset on syötetty, mutta muista että ainoa asia, jonka äiti saa syödä lämpimänä on jäätelö!

• Tykkää
Reactions: Suzytte
Ja tuosta 3 vuotiaan ruokailusta. Jos menet syöttämään...edes joskus...lapsi oppii että äiti syöttää kuitenkin jos ei itse syö. Päiväkodissa 3 vuotiaan kai oletetaan syövän itse...voi olla että 2 vuitiaaltakin oletetaan. Lopetat sen syöttämisen...ei lapsi nälkään kuole jos kuitenkin osaa. En voisi kuvitellakaan syöttäväni 3 vuotiastani.

9kk luulisi ainakin osaavan sormiruokailla. Oletko kuinka paljon antanut kokeilla itse?

Et kiinnitä kolmevuotiaaseen mitään huomiota, se syö kyllä sitten kun sillä on nälkä, viimestään seuraavalla aterialla. 9kk ikäiselle laitat sormiruokaa jota se voi syödä sen aikaa kun syöt ite omaa ruokaasi.
Aterian lipuksi syötät sitten vauvan jos ei saa itse tarpeeksi syötyä. Vauvalle voi tarjota esim keitettyä porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, perunaa, makaroonia, kalaa, kananmunaa. Mitä nyt muun perheen ateriasta on sellaista mitä vauva voi syyä.

[QUOTE="vieras";28964188]Ja tuosta 3 vuotiaan ruokailusta. Jos menet syöttämään...edes joskus...lapsi oppii että äiti syöttää kuitenkin jos ei itse syö. Päiväkodissa 3 vuotiaan kai oletetaan syövän itse...voi olla että 2 vuitiaaltakin oletetaan. Lopetat sen syöttämisen...ei lapsi nälkään kuole jos kuitenkin osaa. En voisi kuvitellakaan syöttäväni 3 vuotiastani.

9kk luulisi ainakin osaavan sormiruokailla. Oletko kuinka paljon antanut kokeilla itse?[/QUOTE]

Esikoista anoppi syötti 6v. asti :D,kuulin asiasta vasta jälkikäteen... EI ikinä kotona tai pk;ssa pyytänyt syöttämään.

Syö silloin kun lapset on päiväunilla!Palkitse 3v tarralla jos on syönyt reippaasti,tarrat liimaatte paperiin ,näytätte sitten pojan kanssa isille kuinka monta tarraa on jo saatu :) yksi vaihtoehto on sitten että ei saa jälkiruokaa jos ei syö pääruokaa.Jälkkäri voi olla keksi,jäätelöpuikko,pulla tms pikkuherkku.Meillä lapset ovat oppineet syömään kaikki 1v 3kk iässä,lusikkatreenit alkoi 1v paikkeilla.

Mä syön tosi harvoin yhtä aikaa lasten kanssa. Syötän ensin nuorimman 1v. Sitten laitan ruuat 3- ja 5-vuotiaalle ja juttelen heidän kanssaan, kun syövät. Sitten nuorimmainen nukkumaan ja isot leikkimään ja sitten äidin ruuan vuoro. Muuten söisin aina huomaamattani ja mä inhoan sitä!:)

3v haluaisi taas olla se vauva jota syötetään ja saa huomiota sillä tavoin.Porrasta ruokailut kun 3v syö anna täysi huomio hänelle,juttele ja vaikka syöt itse hänen kanssaan.Pienempi voi touhuta lattialla omiaan,hänet syötät sitten eri aikaan.