En jaksais enää syöttää isoa miestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juolukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

juolukka

Jäsen
10.08.2008
70
0
6
Ongelma on tämä: Meidän esikoinen on 3v 9kk ja syö vain hyvin satunnaisesti itse. On kokeiltu kaikenlaista. Olen ollut asenteella "kyllä nälkä opettaa syömään". Eli ei olla syötetty, mutta kun ei syö sittenkään. Viimeksi kesällä kokeiltiin tätä kuuria ja poika oli liki kaksi viikkoa todella vähällä ruualla. Nuokkui sitten väsyneenä ja kiukkuisena.

Keinot on jo itsellä vähissä.. Plääh.. Sanottakoon, että lapsi on täysin terve ja syömistaito on halutessa todella hyvä. Syyksi syömättömyyteen usein ilmoittaa, ettei viitsi. Niin, onko siis äidin vika, passattu pilalle.. Muuten on reipas, kylläkin hyvin rauhallinen flegmaatikko luonteeltaan.

Pikkusisko on 1v 7kk ja hirvittää, ettei hänen kans käy samalla tavalla. Päiväkodissahan lapset oppii pakosta syömään, mutten tämän takia aivan sellaista ratkaisua viitsi tehdä kun ei ole pakko.. :)

Onko samanlaisia kokemuksia ja mikä voisi olla avuksi?
Mielenkiinnolla vinkkejä odotellen! :)

Sama täällä, poika 3,5-vuotias. Joko ei yksinkertaisesti suostu syömään itse tai sitten jos joskus harvoin syö hetken itse niin puhuu koko ajan taukoamatta joten saa vain pari lusikallista ruokaa sinne suuhun laitettua. Kun syöttää, saa tungettua aina sanojen välissä sinne ruokaa :D

Mä pelkään, että meille on tulossa sama ongelma pojan kanssa, joka on 2,5 v. Herkkuruokia syö kyllä reippaasti itse, mutta muuten ei millään jaksaisi. Näiden vastausten perusteella pojat taitaa olla pienestä pitäen laiskoja :D

Luulisin että se on toi ikä,on jo vähän iso mutta haluis olla vauvakin...ja mikä on ensimmäinen hoivaus muisto ihmisellä,että äiti antaa ruokaa(tisua) luo varmaan jotenkin turvaa kun äiti(meillä tätä muuten erityisessti äidin läsnä ollessa, tms. syöttää.

No meillä toimi 3 vuotiaaseen juuri tuo "nälkäkuuri". Jos ei suostunut syömään, sai seuraavan aterian vasta silloin kun me muutkin söimme. Mitään välipaloja tai herkkuja ei tippunut siinä välissä. Ja tätä noudatettiin todella tarkasti, ei lipsuttu. Nyt likka syö hienosti itse, mutta jos ei ole nälkä, niin sitten ei syö, emme pakota.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Meillä eivät enää suostuneet syötettäviksi reilun vuoden iässä.Ei sitten millän!

No olisikin tuollainen ongelma, mutta ei. Niin ja jos jättäisin syöttämättä, niin poikakin olisi sitten kokonaan syömättä. Ei tätä ongelmaa varmaan ymmärräkään sellainen, jos se ongelma ei ole omakohtainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä eivät enää suostuneet syötettäviksi reilun vuoden iässä.Ei sitten millän!

No olisikin tuollainen ongelma, mutta ei. Niin ja jos jättäisin syöttämättä, niin poikakin olisi sitten kokonaan syömättä. Ei tätä ongelmaa varmaan ymmärräkään sellainen, jos se ongelma ei ole omakohtainen.

Kyllä mekin pelättiin että saavatko tarpeeksi ruokaa kun eivät anna syöttää.Mutta laitettiin vaan lusikka eteen (eivät sunkas saaneet ruokaa niillä suuhun!) ja sorminhan ne ruoat söivät.Ja henkiin jäivät.Mutta tuohan on eri tilanne jos ei sitten syö ollenkaan.Mutta meille parikin lääkäriä sanoi:ei lapsi nälkään itseään tapa!Eli syö kun on nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Pidän epätodennäköisenä, että lapsi joka halutessaan osaa syödä itsekin, näännyttää itsensä nälkään siksi ettei "viitsi" syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Pidän epätodennäköisenä, että lapsi joka halutessaan osaa syödä itsekin, näännyttää itsensä nälkään siksi ettei "viitsi" syödä.

Meidänkin vanhin tyttö oli sellainen ettei "viitsinyt" syödä.Mutta sekin meni ohi kun ei kukaan syöttänyt.Välillä söi varmaankin nälkäänsä,välillä meni pitkät ajat ettei syönyt juuri lainkaan.

Voih, ei syö pienempikään vielä itse.. Tosin olen toiveikkaampi hänen suhteensa. Syömähaluja on enemmän kuin veljellään.

Joo, ja välipaloja tms. ei meillä todellakaan harrasteta, jos on "koulutusjakso" päällä..

Yhteistyössä