En juurikaan ulkoile vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisä-Sissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sisä-Sissi

Vieras
Miten teidän muiden vauvat suhtautuu toppavaatteiden ym. pukemiseen? Meidän 4,5 kk ukkeli saa sellaiset kilarit joka ikinen kerta, ettei edes tee mieli lähteä ulos :(
Päreet palaa hänellä viimeistään siinä vaiheessa, kun myssyä puetaan päähän ja/tai hänet laitetaan vaunukoppaan (sama homma turvakaukalon kanssa). Joka paikkaan lähdetään kauhean huudon kanssa ja joskus poika karjuu niin että alkaa kakoa ja haukkoa henkeä. Tosi rentouttavaa...Sama homma oli jo alkusyksystä, vaikkei silloin tietenkään mitään toppahaalareita vielä tarvittu.

Tähän vielä päälle se, että poika ei oikein viihdy vaunuissa. Nukkuu max. 30 minuuttia, jonka jälkeen herää itkemään eikä rauhoitu millään. Ihan viime aikoina vasta on alkanut huolia tuttia, joten alkuvaiheessa ei todellakaan tehnyt mieli lähteä kotikorttelia kauemmas, kun ei ollut mitään keinoa rauhoittaa häntä. Sisällä poika nukkuu hyvinkin 3 h päikkärit, joten emme juurikaan ulkoile. En vaan jaksa sitä hässäkkää.

Ropiseeko?

me kyllä käytiin ulkona ja muuallakin paljon vaikka tuo neiti kiekuikin kovaa. Jos mies oli mukana niin otti tuplista kantopussin ja hölkkäsi sen kanssa, nopeasti heilutellen. Sitten oli neiti tyytyväinen :laugh: Mutta mein neidillä olikin 6kk kestävä koliikki ja kiekui sisälläkin paljon...

Ei mekään esikoisen kanssa ulkoilemalla ulkoiltu kun hän oli ihan vauva. Kaupassa käytiin päivällä vaunujen kanssa ym.
Kunnolla alettiin käydä puistoissa ynnä muuta vasta lähempänä vuoden ikää.

Nyt tietysti kuopuksen kanssa on "joutunut" ulkoilemaan pinestä asti kun on esikoinenkin olemassa.
:)

Meilläkin ollaan aika paljon sisällä kun on vauvoja kaksi puettavana, ja huutohan siinä syntyy aina ulos lähtiessä..Vaikka nyt kyllä ollaan oltu sisällä lähinnä kovien pakkasten takia. Pakko se pukemisrumba vaan on kestää..pian kesä tulee..sitä odotellessa..!:)

me kyllä käytiin ulkona ja muuallakin paljon vaikka tuo neiti kiekuikin kovaa. Jos mies oli mukana niin otti tuplista kantopussin ja hölkkäsi sen kanssa, nopeasti heilutellen. Sitten oli neiti tyytyväinen :laugh: Mutta mein neidillä olikin 6kk kestävä koliikki ja kiekui sisälläkin paljon...

Hienoa että joku ei anna periksi ;) Meidän poika on muuten ihan mahdottoman hyväntuulinen ja rauhallinen eikä hänellä ollut koliikkiakaan. Mutta vaunulenkit ei vaan onnistu.

meillä 5kk kuopus samallainen. kilahtaa ihan täysin ku aletaan pukea (tumput ja lakki on pahimmat). vaunuissa vain huusi suoraa huutoa ekat 3kk, n 3kk iässä alkoi jotenki sielä viihtyyn muttei kauaa nuku kerralla ja sit ku herää niin ei viihdy sekuntiakaan. Mulla onkin manducan kantoreppu ja kantotakki jossa viihtyy paremmin. Mutta mun on pakko ulkoilla vaikka se vaivalloista onkin kun perheessä on myös 3v ja 6v ja ne menee taas pitkin seiniä ellei ulkoilla joka päivä. Lisäksi on eskari- ja kerhokuljetukset. Pahimmilla pakkasilla on oltu koko päivä sisällä ja ne päivät onki ollu ihan hirveitä. Mutta ymmärrän ap sua hyvin :D mäkin mietin aina 2 kertaa kannattaako tätä lössiä alkaa pukemaan, että onko päämäärä sen vaivan arvoinen :D

Kiva kuulla että on muitakin jotka ei oikein ulkoilemalla ulkoile vauvan kanssa. Minäkin kyllä odotan kevättä/kesää kun jää tämä pukemisrumba vähemmälle ja poika osaa jo istua rattaissa. Uskon ja toivon että rattaissa hän sitten kyllä viihtyy kun näkee ympärilleen.

Osasyy mekkalointiin voi toki olla liian paksu vaatetus vaunuissa. Joskus poika on ollut kuumissaan kun olen ottanut hänet ylös. On vaan niin pirun vaikea arvioida millainen vaatemäärä olisi just sopiva kuhunkin keliin. Esikoinen tosiaan kyseessä.

Ei ne vaatteet mut se vaunukoppa...vasta 6kk loppu karjunta kun sai istua kärryssä. Ei sitten millää oppinu vaunuihin. Silti kävin ulkona sillo kun siltä tuntu.

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta missä iässä vauvan voi laittaa rattaisiin? Pitääkö lapsen osata siinä vaiheessa istua ilman tukea? Rattaiden selkänojahan joka tapauksessa tukee vauvaa. En mitenkään ole malttamaton niiden rattaiden kanssa, enpä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sisä-Sissi;22760821:
Kiva kuulla että on muitakin jotka ei oikein ulkoilemalla ulkoile vauvan kanssa. Minäkin kyllä odotan kevättä/kesää kun jää tämä pukemisrumba vähemmälle ja poika osaa jo istua rattaissa. Uskon ja toivon että rattaissa hän sitten kyllä viihtyy kun näkee ympärilleen.

Osasyy mekkalointiin voi toki olla liian paksu vaatetus vaunuissa. Joskus poika on ollut kuumissaan kun olen ottanut hänet ylös. On vaan niin pirun vaikea arvioida millainen vaatemäärä olisi just sopiva kuhunkin keliin. Esikoinen tosiaan kyseessä.

tuo on käsitääkseni aika yleistä että vauvat hermoilee pukiessa.Meillä on ainaki kaikki 3 ollu sellaisia vaikkei oo olleet mitää koliikkivauvoja ja muuten ovat olleet hyväntuulisia. Meillä kaukalossa oleminen on kans tuskaa. Jos on autossa hereillä niin huutaa koko ajan. Yleensä ajetaanki autolla sillon kun sillä on päikkäriaika. Ja oman kotikaupungin ulkopuolelle ei oo henkilöautolla menty ku ei jaksa huutoa kuunnella eikä huudattaa ressukkaa kun se inhoaa kaukalossa olemista. Meillä on tämä ongelma aiempien lasten kanssa menny ohi siinä vaiheessa kun lapsi on siirtyny isoon istuimeen josta näkee ikkunasta ulos. samoin tuo vaunuongelma on menny ohi siinä vaiheessa kun muksu on saanu istua rattaissa (tosin sillon rattaat piti olla koko ajan liikkeessä, ku pysähtyi nii meni matkustajalla hermot :D ). Mutta valoa on siis odotettavissa tunnelin päässä teilläki :D ei teilläkää pitkälti oo siihen ku jo voi istua rattaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisä-Sissi;22760901:
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta missä iässä vauvan voi laittaa rattaisiin? Pitääkö lapsen osata siinä vaiheessa istua ilman tukea? Rattaiden selkänojahan joka tapauksessa tukee vauvaa. En mitenkään ole malttamaton niiden rattaiden kanssa, enpä :D

mulla on käytössä emmaljungan city crossit ja koska vauva ei viihtyny siinä vaunukopassa nii heitin sillä vesilintua ja otin ratasosan käyttöön kun vauva oli 3kk. Ja simsalabim - vauva alko nukkua päiväunia niissä rattaissa :D siis tokikin selkänoja on täysin makuuasennossa vieläkin (vauva siis nyt 5kk) mutta jostain ihmeen syystä se viihtyy sielä paremmin kuin vaunukopassa, en tiedä miksi. Hänellä on siellä lämpöpussi plus jalkapeite niin tarkenee kyllä. Jos sulla on kärryt jossa ratasosan selkänojan saa täysin makuulle niin ihan hyvin voit jo ottaa käyttöön.

En minäkään ulkoile vauvan kanssa joka päivä. Ei kyl sano pukiessa mitään vastaan, sylissä olen pukenut oikeastaan siitä asti kun helteet loppu (vauva nyt 5kk). Mutta se huuto, kun tulee kuuma, jos ei ihan heti pääsekään ulos! Eikä nää pakkasetkaan houkuttele. Isompi pääsee kyl peuhaamaan hankeen hetkeksi esim kauppareissujen yhteydessä tai kyläillessä.

tuo on käsitääkseni aika yleistä että vauvat hermoilee pukiessa.Meillä on ainaki kaikki 3 ollu sellaisia vaikkei oo olleet mitää koliikkivauvoja ja muuten ovat olleet hyväntuulisia. Meillä kaukalossa oleminen on kans tuskaa. Jos on autossa hereillä niin huutaa koko ajan. Yleensä ajetaanki autolla sillon kun sillä on päikkäriaika. Ja oman kotikaupungin ulkopuolelle ei oo henkilöautolla menty ku ei jaksa huutoa kuunnella eikä huudattaa ressukkaa kun se inhoaa kaukalossa olemista. Meillä on tämä ongelma aiempien lasten kanssa menny ohi siinä vaiheessa kun lapsi on siirtyny isoon istuimeen josta näkee ikkunasta ulos. samoin tuo vaunuongelma on menny ohi siinä vaiheessa kun muksu on saanu istua rattaissa (tosin sillon rattaat piti olla koko ajan liikkeessä, ku pysähtyi nii meni matkustajalla hermot :D ). Mutta valoa on siis odotettavissa tunnelin päässä teilläki :D ei teilläkää pitkälti oo siihen ku jo voi istua rattaissa.

Meillä sentään poika rauhoittuu kaukalossa, kun hänet nostetaan ulos ja autoon. Sitten meinaa hetkeksi hermostua kun auto ei liiku, koko ajan pitää olla hurinaa ja liikettä :D Jos auto liikkuu, poika nukkuu onneksi melkein aina. Mä olen jo kaksi kertaa ollut reissussa pojan kanssa entisessä kotikaupungissani ( 2,5 h ajomatka suuntaansa) ja matkat on menneet ihan hyvin. Vaunuttelu on suurempi ongelma ja sen vuoksi en päivisin pojan kanssa missään liiku.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisä-Sissi;22760901:

Sellasta 5kk pidin ajoittain puolkenossa kun ei se enää selällään viihtyny. Rattaseen siirsin kokonaan kun oppi istumaan. Ja ohje sanos sen 6kk ratasrajaksi. Eli kai se menee niin että kokonaan kun osaa istua ja ikää se 6kk. Se idea ei oo pelkästään selkänojassa vaan siinäkin että asento ei pysy jos ei osaa istua ja rasittaa.

mulla on käytössä emmaljungan city crossit ja koska vauva ei viihtyny siinä vaunukopassa nii heitin sillä vesilintua ja otin ratasosan käyttöön kun vauva oli 3kk. Ja simsalabim - vauva alko nukkua päiväunia niissä rattaissa :D siis tokikin selkänoja on täysin makuuasennossa vieläkin (vauva siis nyt 5kk) mutta jostain ihmeen syystä se viihtyy sielä paremmin kuin vaunukopassa, en tiedä miksi. Hänellä on siellä lämpöpussi plus jalkapeite niin tarkenee kyllä. Jos sulla on kärryt jossa ratasosan selkänojan saa täysin makuulle niin ihan hyvin voit jo ottaa käyttöön.

Me ostettiin meidän Emmaljungat tuttavaperheeltä, ja just nyt en muista miten sen selkänojan saa laitettua. Pitää tutkia!

Missä vaiheessa selkänojaa voi nostaa, onko tosiaan siitä kiinni milloin lapsi istuu ilman tukea?

Samaten laiska vauvanulkoiluttaja olen, vaikka vauva olisikin tyytyväinen ulkoilusta. Kaksi puettavaa vain riittää minulle, jätän vauvan sisälle nukkumaan kun ulkoilen pihassa isompien kanssa.

Semmoinen niksi minulla kuitenkin on, että olen pienen vauvan kanssa ulkoillut laittamalla vauvan kantoliinaan takin alle niin, että pää jää näkyviin. Vetoketju ei mene ihan kokonaan kiinni, mutta toppaan aukkoa sitten pitkällä ja paksulla kaulahuivilla. Vauvalla on tietysti pipo päässä, mutta muuten hän pysyy hyvin minun vartaloni lämmössä lämpimänä! Kovin pitkiä lenkkejä näin ei jaksa kävellä, mutta tekee kuitenkin itselle niin hyvää saada vähän happea!

Sellasta 5kk pidin ajoittain puolkenossa kun ei se enää selällään viihtyny. Rattaseen siirsin kokonaan kun oppi istumaan. Ja ohje sanos sen 6kk ratasrajaksi. Eli kai se menee niin että kokonaan kun osaa istua ja ikää se 6kk. Se idea ei oo pelkästään selkänojassa vaan siinäkin että asento ei pysy jos ei osaa istua ja rasittaa.

Mä voisin sitten kokeilla ensin tuota puolikeno-asentoa vaunuissa. Eikä tässä sinne 6 kk ikäänkään enää kauaa ole. Raskausaikana haaveilin pitkistä vaunulenkeistä -yeah right. Olipa muuten hyvä että ostettiin ne Emmaljungat edullisesti tutuilta, ottaisi nimittäin vielä enemmän päähän jos meillä lojuisi jotkut 1000 euron vankkurit käytännössä käyttämättöminä tuolla varastossa ;)

Yhteistyössä