en käsitä lämpimästä ilmasta valittamista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle sopisi +20--- -20 astetta. Tai kylmempikin käy, mutta ei helleilmat. Kaikki eivät vaan pidä helleilmoista ja kuulun heihin. Jotkut taas tykkää pakkasesta ja lumesta, kuten mä :) Onneksi on vuodenajat niin kaikille "löytyy" jotain...

Mä olen kokenut jonkinlaisen "valaistumisen" tässä viime aikoina, kun olen saanut olla meksikolaisen anoppi. Meillä Suomessa on tapana elää kellon mukaan ihan riippumatta siitä, milloin aurinko nousee ja millainen lämpötila milloinkin on. Klo 11-12 syödään lounas, oli nälkä tai ei. Klo 17 syödään päivällinen, oli nälkä tai ei. Klo 7 viimeistään noustaan ylös, vaikka aurinko olisi noussut jo 3 tuntia sitten tai nousee vasta 3:n tunnin päästä. On siinä ollut meksikolaisella ihmettelemistä, kun suomalaiset toimivat kuin koneet eivätkä tippaakaan kuuntele omaa elimistöään :D

• Tykkää
Reactions: -tiNttU-
[QUOTE="omena";23932254]Mulla ei ole mitään vaikeuksia ulkoilla 20 asteen pakkasessa, mutta kun mittari alkaa näyttää hellelukemia, voisin muttaa Pohjoisnavalle. Helle on inhottavaa![/QUOTE]

helle on suorastaan yhtä paskaa. Täällä tämä kestänyt jo viis päivää.

Mä en käsitä ylipäätään ihmisiä, joilla on naama alituiseen norsunveellä kun on liian kuuma/kylmä.

Muuttuuko ilma erilaiseksi jos tarpeeksi paljon valittaa? Ei muutu...sopeudu siis ja pidä pääsi kiinni, muut ei ehkä jaksa kuunnella.

Sen ymmärrän, että aika ajoin toteaa että mä paistun, kuuma! tms, mutta se alituinen rutina mitä niin moni harrastaa on ihan älytöntä.

musta olis kiva tietää kuinka moni valittaja ottaisi mieluummin tilalle pitkät sade- ja kuivakaudet? entäs parit hurrikaanit?

on se kumma kun sää, suht siedettävä tämä meidänkin kesä, aiheuttaa valitusta valituksen päälle. onkos kivaa kun ei mikään sää kelpaa??

ei tarvi helteestä pitää, mutta jos kaksi kuukautta noin 20-25 astetta vuodessa aiheuttaa ongelmia, niin missä maailmassa olisi paikka, jossa olis parempi olla?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932999:
Mä olen kokenut jonkinlaisen "valaistumisen" tässä viime aikoina, kun olen saanut olla meksikolaisen anoppi. Meillä Suomessa on tapana elää kellon mukaan ihan riippumatta siitä, milloin aurinko nousee ja millainen lämpötila milloinkin on. Klo 11-12 syödään lounas, oli nälkä tai ei. Klo 17 syödään päivällinen, oli nälkä tai ei. Klo 7 viimeistään noustaan ylös, vaikka aurinko olisi noussut jo 3 tuntia sitten tai nousee vasta 3:n tunnin päästä. On siinä ollut meksikolaisella ihmettelemistä, kun suomalaiset toimivat kuin koneet eivätkä tippaakaan kuuntele omaa elimistöään :D

Entinen opettajani kertoi yhtenä lukuvuotena aloittaneensa aamun tunnit aina auringon noustessa. Näin oli ilmoittanut oppilaillensa.

Mä väitän, että helteestä EI VALITA ne, kenen kämppän saa viileäksi. Me muutettiin viime syksynä ja viime kesä vanhassa kämpässä oli yhtä helvettiä (olin kyllä raskaanakin). Nyt en ole edes huomannut että on kuuma, ulkona toki ollaan oltu, mutta siellä ei oo pakko olla auringossa kauaa jos alkaa ahdistaa. Kotona on ihanan viileää, mittari näyttää kyllä 26, mutta kun ilmavirta menee koko ajan huoneiston läpi ei tunnut hiostavalta. Toista oli vanhassa kämpässä. Silloin valitin, nyt en.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932881:
Ei mun, vaan tyttäreni vinkit, joka siis oli viime kesän Meksikossa ja joutui siellä totuttautumaan yli 40 asteen helteisiin. Mutta tässä siis nämä ja lisäksi tyttö vinkkasi, että ei kannata käyttää mitään antiperspirantteja, koska kuumalla elimistön kuuluukin puskea hikeä ulos:

- syö vähän, mutta jatkuvasti
- syö suolaista ja hedelmiä
- juo kuumia juomia ( ei kylmiä)
- juo riittävästi, 3 litraa päivässä on hyvä määrä
- älä yritä olla hikoilematta, koska hikoilu on elimistön normaali keino reagoida lämpöön
- käytä vaatteissa luonnonmateriaaleja
- käy lämpimässä suihkussa (ei viileässä)
- pidä ikkunat kiinni ja verhot ikkunoiden edessä
- laita kaikki ikkunat ja ovet auki aamun viileimpinä tunteina
- hanki tuuletin
- kastele vaate, jos olo tuntuu tukalalta
- nuku kylmäkallen kanssa

miksi ei viileässä suihkussa ja ei kylmää juomaa?

tuuletin? itse olen kyllä tropiikeissa ihan turvautunut ilmanjäähdyttimeen. huono puoli tietty onpi se, että voi tulla nuha ja flunssa, mutta suhteessa kaikkea.

[QUOTE="ihmetys";23933076]miksi ei viileässä suihkussa ja ei kylmää juomaa?

tuuletin? itse olen kyllä tropiikeissa ihan turvautunut ilmanjäähdyttimeen. huono puoli tietty onpi se, että voi tulla nuha ja flunssa, mutta suhteessa kaikkea.[/QUOTE]
Koska elimistö - ja oikeastaan aivot - saavat väärän signaalin. Iho on ihmisen suurin elin ja kun sille suihkuttaa viileää vettä, aivot saa tiedon, että alapas lämmittämään. Myös vatsalaukku lämmittää ensin saamansa murkinan ja vasta sen jälkeen käyttää sen hyödyksi. Kuumalla ilmalla aivojen pitäisi voida koko ajan toimia siten, että se pyrkii kaikin tavoin ohjaamaan elimistöä jäähdyttämään. Kylmä juoma ja viileä suihku antaa aivoille vääränlaisen tiedon.

Me suomalaiset ei olla kovin totuttu kuumuuteen, mutta jokainen varmaan tuntee käsitteen karaiseminen, kun ollaan syksyssä. Kun laitat tietyt vaatteet päällesi ja lähdet töihin, huomaat, että on ihan sairaan kylmä ja palelet. Kuitenkin, jos kuljet niissä samoissa vaatteissa - suotavaa toki pestä ne välillä :D - viikon tai pari, et enää palelekaan.

MINÄ VALITAN KUUMUUDESTA JA SYYSTÄ!!!! MINULLA ON TODETTU VALOALLERGIA ENKÄ SIKSI VOI OLESKELLA ULKONA AURINGOSSA JA,KOSKA TÖIHINKIN JA KAUPPAAN ON MENTÄVÄ ON PUKEUDUTTAVA SEN MUKAAN ELI VÄHINTÄÄN PUOLI PITKÄT HOUSUT JA ESIM POOLO TAI HUPPARI JOLLA SAAN RINTAKEHÄN + KAULAN ALUEEN PIILOON AURINGOLTA.

Miettikää jos ulkona on esim +22`C ja itsellä miltei talvi vaatteet päällä...EI OLE KUUMA EI.

MINÄ VALITAN KUUMUUDESTA JA SYYSTÄ!!!! MINULLA ON TODETTU VALOALLERGIA ENKÄ SIKSI VOI OLESKELLA ULKONA AURINGOSSA JA,KOSKA TÖIHINKIN JA KAUPPAAN ON MENTÄVÄ ON PUKEUDUTTAVA SEN MUKAAN ELI VÄHINTÄÄN PUOLI PITKÄT HOUSUT JA ESIM POOLO TAI HUPPARI JOLLA SAAN RINTAKEHÄN + KAULAN ALUEEN PIILOON AURINGOLTA.

Miettikää jos ulkona on esim +22`C ja itsellä miltei talvi vaatteet päällä...EI OLE KUUMA EI.
Eikö sulle riitä, että iho on kankaalla peitetty? Pitääkö vaatteen olla vielä talvivaatekin? Ja ei, en vittuile vaan kysyn ihan asiallisesti. Ei noissa oikeasti kuumissa maissakaan bikineissä juoksennella vaan monasti koko keho on kankaalla suojattu. Mitä polttavampi aurinko, sitä enemmän on vaatetta suojana...hyvä, että silmät pilkistävät. Ei ne "beduiinit aavikolla" huvin vuoksi ole kauttaaltaan kankaisiin kiedottu.

Minäkin lukeudun niihin ikäviin helteistä valittajiin. Ja ihan siitä syystä että mulla on todella tukala olla helteellä. Päätä särkee ja olo on "pökkeröinen". Jos joudun olemaan ihan suoraan auringossa (jota kyllä koetan välttää!), niin alkaa pyörryttää ja heikottaa hyvin nopeasti. Ihoni palaa erittäin herkästi.
Ennen mulla on ollut myös suuri tuska hellepäivien jälkeiset yöt, jolloin jalkoja kuumottaa niin, etten saa nukuttua. Lukuisat oli viime kesänäkin ne yöt, kun monta kertaa ravasin ulkona viileillä kivillä paljain jaloin kävelemässä, jotta saisin edes hetken helpotuksen. Kunnes keksin laittaa vehnätyynyn (niskaan tarkoitetun) pakastimeen ja ottaa sen "unikaveriksi". Kun jalkoja kuumottaa, laitan ne kylmälle vehnätyynylle, ahhhh. :)
Mutta siis joo. Tykkään kesästä ja tykkään lämmöstä, mutta yli +25 asteen lämpötilat on mulle liikaa.
Yksi inhottava juttu kesässä on lisäksi hyttyset (muut pörräiset ei mua haittaa), joille olne yliherkkä. Saan niistä todella inhottavia ja viikkokausia kutiavia paukamia. Syksyllä olenkin aina ihan ruvella, kun yökaudet unissanikin olen raapinut paukamia verille.

[QUOTE="vesimeloni";23933354]Minäkin lukeudun niihin ikäviin helteistä valittajiin. Ja ihan siitä syystä että mulla on todella tukala olla helteellä. Päätä särkee ja olo on "pökkeröinen". Jos joudun olemaan ihan suoraan auringossa (jota kyllä koetan välttää!), niin alkaa pyörryttää ja heikottaa hyvin nopeasti. Ihoni palaa erittäin herkästi.
Ennen mulla on ollut myös suuri tuska hellepäivien jälkeiset yöt, jolloin jalkoja kuumottaa niin, etten saa nukuttua. Lukuisat oli viime kesänäkin ne yöt, kun monta kertaa ravasin ulkona viileillä kivillä paljain jaloin kävelemässä, jotta saisin edes hetken helpotuksen. Kunnes keksin laittaa vehnätyynyn (niskaan tarkoitetun) pakastimeen ja ottaa sen "unikaveriksi". Kun jalkoja kuumottaa, laitan ne kylmälle vehnätyynylle, ahhhh. :)
Mutta siis joo. Tykkään kesästä ja tykkään lämmöstä, mutta yli +25 asteen lämpötilat on mulle liikaa.
Yksi inhottava juttu kesässä on lisäksi hyttyset (muut pörräiset ei mua haittaa), joille olne yliherkkä. Saan niistä todella inhottavia ja viikkokausia kutiavia paukamia. Syksyllä olenkin aina ihan ruvella, kun yökaudet unissanikin olen raapinut paukamia verille.[/QUOTE]
Oletko kokeillut hyttysen pistoihin omaa sylkeäsi?

[QUOTE="vieras";23933214]Kauhean hyvää suomea puhut, siis jos se on sinulla opittu kieli. Eipä minulla ainakaan ole mitenkään huono kuva virolaisista.[/QUOTE]

Peesi. No problems eestiläisten kanssa. =)

Jos vaan ei tykkää helteistä niin ei sille mitään voi. Talvesta tykkään ja pakkaset ei haittaa! Helteellä mulla on paha olo, päätä särkee, mitään ei jaksa tehdä kun olo on se mikä on ja pinna on hyvin tiukalla. Tottakai nauttisin helteestä jos olo olisi ok.

En ole enkä tule koskaan valittamaan pakkasesta tai talvesta. Se on minusta ihanaa ja kivaa ja siitä tykkään, koska kylmää on helpompi säädellä kuin lämmintä (jos on kylmä, lisää lämpöä tai vaatetta).

Mutta tämä kuumuus on hanurista. Siitä en tykkää enkä tule tykkäämään. Inhottavaa, kun ei jaksa mitään (oikeasti!) ja on koko ajan hikinen olo. Lämmintä on vaikeampi säädellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jääkarhun sukua?;23933434:
Jos vaan ei tykkää helteistä niin ei sille mitään voi. Talvesta tykkään ja pakkaset ei haittaa! Helteellä mulla on paha olo, päätä särkee, mitään ei jaksa tehdä kun olo on se mikä on ja pinna on hyvin tiukalla. Tottakai nauttisin helteestä jos olo olisi ok.
Oletko lukenut mun vinkkini helteen sietämisestä? Mulla oli viime kesänä ihan samanlaisia oireita kuin sullakin. Mutta ei enää helteiden lopussa.

Nää helteestä kitisijät tosiaan on sitä mieltä, että talvella voi vaan lisätä vaatetta päälle niin johan on hyvä. Nyt voi tosiaan vain vähentää vaatetta, eiks joo? Eikö auta? No kas, kun teidän kroppa ei siedä lämpöä samalla tavalla kuin meidän, jotka kitistään pakkasista. Kuin vaikea se on tajuta, että meille ei MIKÄÄN määrä vaatetta riitä talvella. Mulle ei ainakaan. Mun kroppa ei toimi talvella ja piste. Jos laittaisin vaatetta niin paljon päälle, että ois hyvä olla niin en pääsis liikkumaan. Paras paikka on takan äärellä, siinä joutuu viettämään kaiken mahdollisen ajan, että talvesta selviää. Menkää te lämmöstä valittajat nyt vuorostaan kököttämään niitten ilmastointilaitteenne äärellä elokuuhun asti. Riisukaa ensin kaikki vaatteet päältä, sit kääriytykää vaikka jäädytettyyn lakanaan, sekaan muutama kylmäkalle, päähän pussillinen jäitä ja sen jälkeen sen ilmastointilaitteen eteen. Eiköhän siinä pärjää jo jotenkuten.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;23933453:
En ole enkä tule koskaan valittamaan pakkasesta tai talvesta. Se on minusta ihanaa ja kivaa ja siitä tykkään, koska kylmää on helpompi säädellä kuin lämmintä (jos on kylmä, lisää lämpöä tai vaatetta).

Mutta tämä kuumuus on hanurista. Siitä en tykkää enkä tule tykkäämään. Inhottavaa, kun ei jaksa mitään (oikeasti!) ja on koko ajan hikinen olo. Lämmintä on vaikeampi säädellä.
Mulla on nivelreuma, joten elimistöni on hankalampi säädellä kylmää kuin lämmintä. Minä itsehän en tahdonvoimalla säätele yhtään mitään suuntaan enkä toiseen - paitsi asenteitani - vaan mun on pakko antaa kroppani tehdä se. Kun lakkasin tappelemasta vastaan, elämäni helpottui kummasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;23933453:

Miten joku voi olla nöin pönttö, että oikeasti luulee kylmän olevan kaikille helpompi säädellä kuin kuuman? SULLE kylmä on helpompi (lisää lämpöä ja vaatetta) säädellä, mulle ei. Minusta taas on miljoona kertaa helpompi säädellä lämmintä: vaatetta vähemmäksi ja tarvittaessa ilmastointilaite avuksi (ei kylläkään sitä ole koskaan tarvinnu vielä hankkia). Minä taas pystyn toimimaan lämpimässä sata kertaa paremmin kuin kylmässä. Tänäänkin kärräsin monta kottikärryllistä soraa eikä yhtään tehny tiukkaa. Tekisinkö saman pakkasella? En vissinä sillä oisin niin kohmeessa (vaatekerroksista huolimatta), ettei hommasta tulis mitään.

Yhteistyössä