En käsitä, miten ihmiset voivat olla liikkumatta 0_0

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";27869211]Miten te aiotte säilyä terveinä ja hyväkuntoisina vielä 15-20 vuoden päästä, jos "ei ole motivaatiota"? Jokaiselle löytyy varmasti sellainen mieluinen laji ja aikaa myös harrastaa sitä. Eihän kaikkien tarvitsekaan juosta maratoneja tai olla spinningtunnilla 5 kertaa viikossa. Myös kultainen keskitie on olemassa. Oletteko kuulleet sanonnan: jos sinulla ei ole nyt aikaa hoitaa terveyttä niin varaa aikaa tulevaisuuteen, jotta voit hoitaa sairautta.[/QUOTE]

Mutta ku ei löydy. Tiedän ihmisiä, jotka oikeasti eivät tykkää liikunnasta, ei mistään lajista. Itse kyllä liikun pari kertaa viikossa, mäkään en jaksais liikkua pelkän liikunnan takia, mulle sopii palloilulajit, joissa saa kilpailla. En jaksaisi juosta ihan vain siksi, että nyt juostaan vaan jaksan juosta kun yritän tehdä maalin.

[QUOTE="vieras";27869218]No kaikkien ei tarvitse olla himoliikkujia, se on totta se, joten tuo minun tapani ei varmasti kaikille sovi. Mutta silti en voi kuin ihmetellä, että joku on niin huonossa kunnossa, että ei jaksa kävellä esim. 2km matkaa kauppaan tai ei selviydy kävellen kerrostalon portaita 5:een kerrokseen... Itselläni kotiäidin arki on jo sellaista, että kyllä siinä tarvitaan hyvää kuntoa ja lihasvoimaa kaikenlaisissa päivän rutiineissa ja askareissa.[/QUOTE]

Kaikkien arki ei ole samanlaista. Jos esim. työ on toimistotyötä, ei ole lapsia ja kauppa on naapurissa niin ei siinä oikeasti tule arkiliikuntaa. En mitenkään tässä yritä väittää tällaista elämäntapaa hyväksi, yritän vain selittää, että ihmiset ovat erilaisia.

Tuo kävelyvauhti ei tosiaan kerro onko sulla hyvä vai huono kunto. Kyllä se taitaa mennä niin, jos ei liikuntaa harrasta niin on huonokuntoinen. Omat luulemiset on ihan eri asia kun tieto, mene vaikka kuntotestiin.

[QUOTE="vieras";27869246]Kaikkien arki ei ole samanlaista. Jos esim. työ on toimistotyötä, ei ole lapsia ja kauppa on naapurissa niin ei siinä oikeasti tule arkiliikuntaa. En mitenkään tässä yritä väittää tällaista elämäntapaa hyväksi, yritän vain selittää, että ihmiset ovat erilaisia.[/QUOTE]

No jos ihminen istuu siellä toimistossaan 8h/pv, mahdollisesti kulkee matkatkin omalla autolla tai bussilla, niin luulisi nyt vielä suuremmalla syyllä olevan liikunnalle tarvetta sitten vapaa-ajalla...

Ja kun ihminen on luotu liikkumaan, ei istumaan koko päivää autossa, työpöydän ääressä, sohvalla...

[QUOTE="vieras";27869272]No jos ihminen istuu siellä toimistossaan 8h/pv, mahdollisesti kulkee matkatkin omalla autolla tai bussilla, niin luulisi nyt vielä suuremmalla syyllä olevan liikunnalle tarvetta sitten vapaa-ajalla...

Ja kun ihminen on luotu liikkumaan, ei istumaan koko päivää autossa, työpöydän ääressä, sohvalla...[/QUOTE]

Tässä ei kukaan missään vaiheessa ole väittänyt, että ihmisen ei tarvitsisi liikkua tai että liikkumattomuus olisi hyvästä ihmiselle. Puhe on siitä, että kaikkia ei yksinkertaisesti kiinnosta liikkua. Miten tämä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?

[QUOTE="...";27869107]Kaikki syyt liikkumattomuudelle on keksittyjä[/QUOTE]

No onpa aika helvetin paksua väittää tuollaasta.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä niitä oikeita syitä on eikä oo tarvinnu keksiä mitää.

Itse olen varmaan nykyiselläni keskiarvoon nähden erittäin aktiivinen liikkuja. Kulunut viikko: su erittäin reipas tunnin sauvakävelylenkki, ma puolen tunnin pallojumppa, ti 45 min salia ja puoli tuntia uintia, ke kolmen vartin vesijuoksu, to minilenkki 20 min, la tunnin sauvakävelylenkki ja tänään jooga...

Mutta mä olenkin nyt lomalla. Jos olen töissä niin mahdotonta ihan näin paljon liikkua, kun lähden töihin aamulla seitsemältä ja tulen illalla parina päivänä seitsemältä ja kolmena päivänä viideltä...

Ja olen myös ollut elämäntilanteissa, jossa en vain ole voinut liikkua niin paljon kuin olisin halunnut. Esimerkiksi kaksi pientä lasta kotona, itse työeleämässä ja mies reissutöissä...

Laiskuus on yleisin syy sille, ettei harrasta liikuntaa.

Mutta laiskuus on sen verta paheksuttava luonteenpiirre, ettei sitä tohdita myöntää.

Ei tainnut yksikään tässä ketjussa sanoa syyksi laiskuutta.

[QUOTE="vieras";27869289]Tässä ei kukaan missään vaiheessa ole väittänyt, että ihmisen ei tarvitsisi liikkua tai että liikkumattomuus olisi hyvästä ihmiselle. Puhe on siitä, että kaikkia ei yksinkertaisesti kiinnosta liikkua. Miten tämä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?[/QUOTE]

Kiinnosta ja kiinnosta...Miten se nyt ei yhtään kiinnosta kun kaikki kuitenkin tietävät liikunnan terveysvaikutukset ja ei kai kukaan HALUA olla huonokuntoinen?? Ja oikeasti en käsitä, miten kenenkään kroppa kestää liikkumattomuutta, luulisi että on ihan jumissa koko ajan ja vaikea selviytyä arjesta...Miten ihmiset voivat olla niin välinpitämätöömiä terveyttään kohtaan?? Ja vanhempana miettisin myös roolimallin merkitystä lapsille, haluanko heistä sohvaperunoita vai reippaita ja terveitä liikkujia...

[QUOTE="vieras";27869334]Kiinnosta ja kiinnosta...Miten se nyt ei yhtään kiinnosta kun kaikki kuitenkin tietävät liikunnan terveysvaikutukset ja ei kai kukaan HALUA olla huonokuntoinen?? Ja oikeasti en käsitä, miten kenenkään kroppa kestää liikkumattomuutta, luulisi että on ihan jumissa koko ajan ja vaikea selviytyä arjesta...Miten ihmiset voivat olla niin välinpitämätöömiä terveyttään kohtaan?? Ja vanhempana miettisin myös roolimallin merkitystä lapsille, haluanko heistä sohvaperunoita vai reippaita ja terveitä liikkujia...[/QUOTE]

Ihmiset on jänniä olentoja. Joku ei liiku, joku polttaa tupakkaa, joku juo alkoholia, joku käyttää huumeita, joku ei käytä turvavyötä, joku ei käytä pyöräilykypärää, joky syö roskaruokaa. Ihmiset tekevät päivittäin päätöksiä, joiden tietävät olevan huonoja itselleen.

Minä en kyllä ymmärrä, mitä ihmeen syitä liikkumattomuudelle tarvitsee. Kenelle omaa elämäänsä pitää taas perustella ja puolustella? Itse olen nyt vähän innostunut remppaamaan sekä lihaksia että ruokavaliota, mutta onneksi ei ole naksahtanut päälle tuo natsimoodi, jossa kaikki ihmiset olisivat minulle vastuussa elintavoistaan. Ja kykenen edelleen ymmärtämään, että jotkut asiat on toisille vaikeampia ja vähemmän innostavia kuin toisille. Eikä kaikkien tarvitse elää samalla tavalla kuin minä.

Luetteko te ihmiset sekä tiede- että kaunokirjallisuutta? Seuraatteko elokuvia, teatteria, peliskeneä? Oletteko mukana hyväntekeväisyystoiminnassa? Jos vastaus johonkin oli ei, niin minkäslaisia tekosyitä löytyy näiden välttelemiseen? Miksi se oma kiinnostuksen kohde onkin yhtäkkiä se kaikille täysin välttämätön asia, ja ne vähemmän innostavat jutut on sitä turhaa paskaa, jonka voi jättää väliin kun tulee kiireitä?

Niin se on mikä lasketaan liikkumiseksi. Mä oon ny työharjoottelus ja kävelen n.1,5km päähän harjoottelupaikkaan ja siä sitte kävelen paikasta toiseen ja vuoron päätyttyä kävelen kotio sen 1,5km. Helposti tulee päivän aikana 10 000 askelta (mulla on askelmittari), 12 000 on tullu joinaki päivinä.

Ei sitä sitte erikseen pakosta jaksa lähtiä viä lenkille.

Minulla ei ainakaa ole joka päivä mahdollista liikkua ainakaan ulkona. Esimerkiksi tänään olin töissä klo 7-15 ja mies klo 13.30-22. Tuon välin isovanhemmat vahtimassa lapsia ja lähtivät heti kun tulin kotiin. Nyt ulkona on niin paljon pakkasta etten voi vauvan ja kahden alle 5 vuotiaan kanssa sinne lähteä. Aamulla en jaksa nousta ennen viittä lenkille,koska normaali yö niin kuin viime yö oli,meni niin että pääsin klo 00.15 nukkumaan kun vauva viimein nukahti,klo 2 olikin jo ensimmäinen yösyttö ja loppuyö levoton. Nukuin siis n neljä tuntia koko viime yönä. En todellakaan jaksaisi edes lähteä mihinkään varsinkin kun työ fyysisesti raskasta,nostoja paljon, kävelyä koko ajan yms. Käyn kaksi kertaa viikossa jumpassa,jos vain miehen vuorot antaa myöten ja lenkkeilen kelien salliessa. Tosin hiki lenkistä on mahdoton haaveilla lasten kanssa,koska kolmea en saa vaunuihin istumaan joten aina joku kävelee.

[QUOTE="vieras";27869334]Kiinnosta ja kiinnosta...Miten se nyt ei yhtään kiinnosta kun kaikki kuitenkin tietävät liikunnan terveysvaikutukset ja ei kai kukaan HALUA olla huonokuntoinen?? Ja oikeasti en käsitä, miten kenenkään kroppa kestää liikkumattomuutta, luulisi että on ihan jumissa koko ajan ja vaikea selviytyä arjesta...Miten ihmiset voivat olla niin välinpitämätöömiä terveyttään kohtaan?? Ja vanhempana miettisin myös roolimallin merkitystä lapsille, haluanko heistä sohvaperunoita vai reippaita ja terveitä liikkujia...[/QUOTE]

Kaikki tietävät myös ylipainon vaikutukset terveyteen. Siitä huolimatta useimmat laihduttajat eivät onnistu laihdutuksessaan pitkällä aikavälillä.

Vaikka kaikki himoliikkujat jankuttaisivat päiväkaupalla liikunnan ihanuudesta, se ei auta mitään niiden ihmisten kohdalla, jotka eivät liikunnasta pidä. Se että sinä et pysty kuvittelemaan, miksi toiset ihmiset elävät eri tavalla kuin sinä, kertoo lähinnä mielikuvituksne puutteesta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Minä en kyllä ymmärrä, mitä ihmeen syitä liikkumattomuudelle tarvitsee. Kenelle omaa elämäänsä pitää taas perustella ja puolustella? Itse olen nyt vähän innostunut remppaamaan sekä lihaksia että ruokavaliota, mutta onneksi ei ole naksahtanut päälle tuo natsimoodi, jossa kaikki ihmiset olisivat minulle vastuussa elintavoistaan. Ja kykenen edelleen ymmärtämään, että jotkut asiat on toisille vaikeampia ja vähemmän innostavia kuin toisille. Eikä kaikkien tarvitse elää samalla tavalla kuin minä.

Luetteko te ihmiset sekä tiede- että kaunokirjallisuutta? Seuraatteko elokuvia, teatteria, peliskeneä? Oletteko mukana hyväntekeväisyystoiminnassa? Jos vastaus johonkin oli ei, niin minkäslaisia tekosyitä löytyy näiden välttelemiseen? Miksi se oma kiinnostuksen kohde onkin yhtäkkiä se kaikille täysin välttämätön asia, ja ne vähemmän innostavat jutut on sitä turhaa paskaa, jonka voi jättää väliin kun tulee kiireitä?

Tässä tullaan taas tähän.. jos olet liikunnallinen niin olet natsi jos ihmettelet toisten liikkumattomuutta. Sama pätee esim. imetyksen puolustajiin, tupakoinnin vastustajiin ja muihin hirveisiin diktatuureihin :)

[QUOTE="heh";27869389]Tässä tullaan taas tähän.. jos olet liikunnallinen niin olet natsi jos ihmettelet toisten liikkumattomuutta. Sama pätee esim. imetyksen puolustajiin, tupakoinnin vastustajiin ja muihin hirveisiin diktatuureihin :)[/QUOTE]

Ei liikunnallisuus tee natsia, vaan se, että tosissaan väittää muiden elämäntapojen olevan huonoja ja ihmisten keksivän jotain ihme syitä sille, mikseivät elä niinkuin sinä. Minäkin olen liikunnallinen ihminen nykyään, vai enkö kelpaakaan tuohon kategoriaan kun olen joskus ollut myös sohvaperuna?

Minä olen entinen kilpaurheilija ja käytin suurimman osan vapaa-ajastani kilpailulajiini. Lasten syntymän jälkeen en yksinkertaisesti enää ole jaksanut liikkua niin paljon kuin pitäisi. Arki vie minusta mehut täysin ja jos joskus saan puoli tuntia ylimääräistä, niin varmastikin röhnötän sen ajan sohvalla huilaten kuin alan rehkimään mitään ylimääräistä. Tai sitten nukun, jos univelka on paha.

Olisi varmasti eri asia, jos mies osallistuisi fifty-fifty kanssani arjen pyörittämiseen, mutta koska olen osan ajasta yksinhuoltajana ja muulloinkin päävastuussa arjen pyörittämisestä, niin en yksinkertaisesti jaksa enää poistua kotoa iltaisin. Olen niin rättiväsynyt.

[QUOTE="heh";27869389]Tässä tullaan taas tähän.. jos olet liikunnallinen niin olet natsi jos ihmettelet toisten liikkumattomuutta. Sama pätee esim. imetyksen puolustajiin, tupakoinnin vastustajiin ja muihin hirveisiin diktatuureihin :)[/QUOTE]

No tarvitseeko toisten ihmisten omassa elämässään tekemiä valintoja ja niiden motiiveja sitten ihmetellä? Voisiko vain elää ja antaa toisten elää?

Sen sijaan täällä väitetään että "ihmiset keksivät tekosyitä olla liikkumatta", ihan kuin liikkuminen olisi jotenkin kaikille pakollista. Ihminen ei tarvitse mitään syytä olla liikkumatta, se riittää ettei tykkää liikkua. Tämä voi tietenkin olla liikunnasta tykkääjille mahdotonta käsittää.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="mie";27869369]Minulla ei ainakaa ole joka päivä mahdollista liikkua ainakaan ulkona. Esimerkiksi tänään olin töissä klo 7-15 ja mies klo 13.30-22. Tuon välin isovanhemmat vahtimassa lapsia ja lähtivät heti kun tulin kotiin. Nyt ulkona on niin paljon pakkasta etten voi vauvan ja kahden alle 5 vuotiaan kanssa sinne lähteä. Aamulla en jaksa nousta ennen viittä lenkille,koska normaali yö niin kuin viime yö oli,meni niin että pääsin klo 00.15 nukkumaan kun vauva viimein nukahti,klo 2 olikin jo ensimmäinen yösyttö ja loppuyö levoton. Nukuin siis n neljä tuntia koko viime yönä. En todellakaan jaksaisi edes lähteä mihinkään varsinkin kun työ fyysisesti raskasta,nostoja paljon, kävelyä koko ajan yms. Käyn kaksi kertaa viikossa jumpassa,jos vain miehen vuorot antaa myöten ja lenkkeilen kelien salliessa. Tosin hiki lenkistä on mahdoton haaveilla lasten kanssa,koska kolmea en saa vaunuihin istumaan joten aina joku kävelee.[/QUOTE]

No kyllähän sä liikut, jos kerran työssä tulee liikuntaa ja käyt vielä jumpassa ja lenkilläkin :) Eihän liikkuvankaan tarvitse JOKA PÄIVÄ liikkua, lepopäivät on yhtä tärkeitä kuin liikuntakin.

Muista muuten ergonomia niissä nostoissa, jos haluat olla aktiivinen vielä elakkeelläkin :)

[QUOTE="...";27869368]No kerropas pari oikeasti oikeaa syytä niin voin jopa pyörtää kirjoitukseni :)[/QUOTE]

Onko sulle jotenki outo asia sellaanen ku vakava sairastuminen? Silloon ei yksinkertaasesti riitä fyysiset voimat liikkua ja kunto romahtaa. Mutta ku ei oo voimia liikkua ja jo suihkus käyminen on sellaanen, että pitää istua huilaamaan että jaksaa pukia vaatteet päälle. Siinä muka pitääs viä sitte harrastaa liikuntaa????

No tarvitseeko toisten ihmisten omassa elämässään tekemiä valintoja ja niiden motiiveja sitten ihmetellä? Voisiko vain elää ja antaa toisten elää?

Sen sijaan täällä väitetään että "ihmiset keksivät tekosyitä olla liikkumatta", ihan kuin liikkuminen olisi jotenkin kaikille pakollista. Ihminen ei tarvitse mitään syytä olla liikkumatta, se riittää ettei tykkää liikkua. Tämä voi tietenkin olla liikunnasta tykkääjille mahdotonta käsittää.

Onhan se liikkuminen ihmiselle sillä tavalla "pakollista", että ilman sitä ihmisen koneisto menee epäkuntoon tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin. Sitä tässä ihmettelenkin, että miten ihmiset arjestaan suoriutuvat tai pystyvät "olemaan" kropassaan kun se on huonossa kunnossa. Sen nyt ymmärrän, että liikunta ei kaikkia kiinnosta ja ihmiset harrastavat erilaisia asioita. Se nyt kuitenkin on fakta, että liikuntaa ihminen tarvitsee. Se taas on yhdentekevää, tykkääkö joku lukea dekkareita tai pelata tietokonepelejä. Joillakin se liikkumattomuus vaikuttaa hirveästi myös henkiseen hyvinvointiin.Sääli että monikaan ei sitä ymmärrä...Ja sekin on fakta se, että minäkin verovaroistani maksan liikkumattomien plösöjen elintasosairauksien hoidon...

Niin.. en tiedä, mutta tuntuu vaan niin ihmeelliseltä miksi tehdään valintoja jotka TIEDETÄÄN olevan huonoja. Varmasti jokainen peruskoulun käynyt tietää mikä tekee itselle hyvää ja mikä huonoa.

Liikkuminen ei todellakaan ole pakollista, mutta mitä jos sitä yrittäisi tehdä ihan oman itsensä parhaaksi? Se on valitettava tosiasia, että liikkuvan ihmisen ja sohvaperunan erottaa jo kaukaa. Kuka oikeasti haluaa olla huonoryhtinen ja huonokuntoinen kun pienillä muutoksilla voisi olla terve. Muutama tunti viikossa poissa sohvalta ei voi olla kenellekään ylitsepääsemätöntä, ellei ole laiska/masentunut tai muuten sairas.