En käsitä...vaikka miten yritän ostaa edullista ruokaa niin silti loppukuusta rahat loppuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tilanne on se, että meitä on 7 henkeä.

Mies syö päiväruoan arkisin töissä. Minä ja lapset syödään kaikki ruoat kotona. Kolme lapsista on koululaisia mutta he eivät saa siellä ruokaa, tästä en nyt jaksa kirjoittaa tarkemmin.

Eli kuuden hengen aamupalat, päiväruoka, välipala ja iltaruoka syödään kotona. Mies syö viikonloppuisin kaikki ruoat kotona ja viikolla iltaruoan.

Minulla on 700 euroa talousrahaa kuukaudessa. Siitä pitää ostaa ruoat, juomat, vaipat, siteet, tamponit, puhdistusaineet, vessapaperi, hammastahnat ym. Vaatteet ostan eri "rahastosta".

Teen melkein kaikki ruoat itse, ostan harvemmin mitään eineksiä. Joskus ostan kyllä kalapuikkoja, kebablihaa pakastimesta ja kananuggetteja. Harvemmin kyllä.
Me ei polteta eikä juoda yhtä saunaolutta enempää.

Itse karppaan eli en syö leipiä, makaronia, riisiä tms ja muut syövät kaikkea.

Hedelmiä meillä on aina mutta ostan sesongin mukaan sitä mikä on hyvää ja edullista, nyt esim. omenia ja banaania.

En osta mitään ihmeellisiä aineksia. Ihan vain lihaa (yleensä broileria, jauhelihaa, seitä, joskus nakkeja). Ostan vihanneksia, tällä hetkellä useammin kurpitsoja, porkkanoita, perunaa, purjoa, paprikaa.

Maitoa on aina mutta emme juo sitä ruokajuomana, kahvissa lähinnä, iltakaakaossa lapsille tai murojen kanssa.
Munia menee paljon, voita kanssa. Suosin maustamatonta jugurttia mihin lapset laittaa banaania, omenaa, rusinoita. Heille on kanssa muroja mitä ottaa välillä aamupalaksi.

Kahvia juodaan kyllä mutta ei kallista merkkiä. Leivän päälle on aina levitettä, leikkeleitä ja juustoa. Hyviä mutta edullisia.
Kesällä tein paljon salaatteja, nyt en enää niin.

Lapset saa kerran viikossa karkkia, me aikuiset ei syödä sitä.
Lapset saa myös viikonloppuna sipsejä, aikuiset ei ota.

En käsitä miten tämä menee aina näin. Kun on taas aika aloittaa uusi talousrahakuukausi, ekana viikkona menee niin paljon rahaa kun melkein kaikki on loppu, että vikat 14 päivää tekee oikeasti tiukkaa. On vaikea keksiä ruokia niistä aineksista mitä kotona on. Sitten on pakko ottaa lisää rahaa vaikka ei saisi mennä yli tuon 700 e.

Onko kellään muulla samanlaista? Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän valituksen.
Olen yrittänyt tehdä ruokalistaa koko viikolle ja ostaa ainekset vain sen mukaan mutta... Aina menee jokin vikaan, jotain puuttuu silti jne eikä se toimi.

Miten selviäisin paremmin? Miten minusta tulisi parempi raha-asioiden kanssa?
Kyllä tuon 700 e pitäisi riittää mutta minä mokaan aina jotenkin... Apua!!!

Meitä on neljä ja ruokakauppaan menee 1500 euroa kuussa. (sisältää siis ruoan lisäksi vessapaperit, pesuaineet yms mitä marketista saa)
Varaamasi raha on kertakaikkiaan liian pieni.

Liian vähän rahaa ruokaan seitsemälle ihmiselle.

Yhden vinkin voisin kuitenkin antaa, ellet jo sitä toteuta, nimittäin munat kannattaa hakea suoraan tuottajalta. Kympillä saa täälläpäin 3 kennoa (onkohan siinä nyt 20 vai 30 munaa?)

Todennäköisesti budjettisi on vain liian pieni.
Jos mahdollista on, kannattaa opetella useamman kaupan halvimmat tuotteet ja hakea niitä pakastimeen suurempi määrä kerralla.
Esim. K kauppa joka on törkeän kallis muuten, myy ruisvarras leipää halvemmalla kuin S market. :-)
Varmasti monissakin tuotteissa vastaavia hintaeroja löytyy ja suuressa perheessä säästetyn rahasumman määrä kasvaa kuukauden aikana, vaikka yhden tuotteen hintaero olisi vain 20 senttiä/tuote.
Lidl se taitaa halvin kauppa suomessa olla tälläkin hetkellä ja voisi olettaa, että 7 henkisen perheen ruokamenoissa voisi säästää jo satasen ostamalla sieltä mistä halvimmalla saadaan, verrattuna kotimaisiin monopolikartellitukkukauppoihin.
Veskipaperit, pesuaineet, shampoot ja vastaavat kannattaa ostaa muualta kuin ruokakaupoista.
Ennakointi on aika tärkeää kun yrittää säästää talousmenoissa.
Tarjouksesta suurempi määrä tuotteita kerralla.

Korvatkaa osa viikon liha-aterioista linsseillä, pavuilla tms. edullisella kasvisruualla. Kaali on edullista ja yhdestä sellaisesta tulee iso satsi ruokaa. Ei joka päivä tarvitse syödä lihaa eikä se ole edes suositusten mukaista. Osta muutama kestovaippa vaikka kirppikseltä edullisesti ja säästä vaippakuluissa. Talouspaperi ei paljoa maksa, mutta sen voi korvata ruokalapuilla. (Meillä käytössä vielä nykyisin jo taaperolla).
Jos käytössä auto, niin säästäkää bensakuluissa ja kävelkää kauppaan. Mitäs muuta? Kai sitä vielä muutakin on paljon, missä voi säästää. Tässä nyt jotain mitä tuli tällaiselle tarkan markan ihmiselle mieleen, jolla raha ei ikinä lopu, vaan sitä on vielä hoitovapaallakin ihan riittävästi tilillä.

Edellinen tarkan markan eukko vielä jatkaa parilla asialla. Murot voi korvata kaurapuurolla. Ja budjetti ehkä kannattaa jakaa pienempiin osiin, niin helpompi hallita. Ajattele se vaikka niin että 175 eur/viikko ja pyri pysymään tuossa heti ekasta viikkosta lähtien. Hedelmissä tulee monesti hävikkiä. Tuleeko teillä? Näitä voi korvata osittain esim. kotimaisilla pakastemarjoilla, joita voi aina olla pakkasessa eikä mene huonoksi. Leipä on mielestä vähän yhtä tyhjän kanssa ruokaa. Ei pidä nälkää. Mutta jos lapset tätä syö, niin itse tekemällä säästää sekä rahaa, että suolamäärässä mitä lapset syö.

Vaikka mitä tekisit tuo summa vaan on liian vähän. Meitä on 4 ja suunnilleen sama määrä käytössä ja silti raha loppuu. Siihen pitää vielä sisältyä teineille pientä käyttörahaa yms. Syödään niin paljon linssejä, kaalia yms että välillä kyllästyttää vaikka kuinka tekisi erilaisia ruokia ja tarviihan ateria muutakin kun desin linssejä. Onneksi tykkään tehdä ruokaa ja osaan tehdä melkein olemattomasta aterian. Emme juurikaan osta lihaa, itse en syö ollenkaan, mies hyvin harvoin, teineille välillä teen muutakin kuin soijarouhebolognesea yms. Liha on aina punalaputettua. Autoa ei ole, kauppaan kävellään, lapsilla pitää olla matkakortit. En oikein keksi mistä enää voi tinkiä kun kaikesta on tingitty. Tsemppiä.

Jos on aikaa niin voi kokeilla tehdä kauppalistan Foodie.fi applikaatiolla vaikka kännykällä. (Siihen voi laittaa lähimmän Prisman kaupaksi niin saa oikeat hinnat.) Siinä näkee lopuksi mitä kaikki maksaa yhteensä, kauhistuu miten paljon, ja sitten yrittää vähentää pois niitä mitä ei ehkä sittenkään tarvitse. Voi myös etsiä halvempia korvaavia tuotteita. Vie kyllä paljon aikaa suunnitella viikko kokonaan eteenpäin, eli vain niille joille tekniikka ei ole stressaavaa. Olen pari kertaa ostanut ja hakenut sitten valmiit kauppakassit pari päivää myöhemmin. Se maksaa kyllä, mutta vähemmän kuin se mitä helposti tekemäni heräteostokset maksaisivat. Tuoreet vihannekset olivat tuoreempia ja parempia kuin itse valittavat kaupassa, se oli iloinen yllätys!

Meillä menee n 400e ruokaan. Mies syö töissä ja 2 lasta koulussa. Lapset syö koulun jälkeen ja illalla lämpimät ruoat (treenaa paljon) ja mä otan eväät töihin. Meillä ainakin "herkut" (sekä ei niin pakolliset) syö osan budjetista.
Hinnoissakin on eroa..

Mä ehkä pitäisin listan MIHIN se raha oikeasti menee...

Yhteistyössä