En kehtaa mennä neuvolaan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mm

Vieras
Eli siis olen raskaana rv8+?, enkä kehtaa mennä neuvolaan koska oon ylipainoinen.. Tosi tyhmää mut mua hävettää sikana. Pakko oli tänne avautua kun en muille kehtaa..
Esikon kohdalla mulla oli sama alkupaino ku nyt enkä oo saanu tässä 10kk aikana tiputettua raskauskiloja ku 5. Oisin siis saanu enemmänki jos oisin tarpeeks ajoissa taas viitsinyt alottaa. Nolottaa!

Mulla ei siis ekankaan odotusaikana noussut paino ku pari kiloa ihan lopussa ja samoin aijon nytkin pitää itteni ruodussa. Mutta silti mua hävettää niiiin paljon mennä sinne tälläsenä. Onko siellä aivan pakko käydä vaa´alla jos ei halua?
Eniten se paino mua hävettää, ei ulkonäkö.

Mikähän on ylipainoinen? Itsekin olen raskaana ja toista odotan, en tosiaan ole normaalipainoinen. Painan yli 20 kg enempi kuin normaalipainoinen,mutta en asiaa häpeile.

Mulla on täällä jo vähän aikaisempi painopaniikki. Ylipainoa on siis ihan muutama kilo, mutta kamala paniikki saada ne pois ennen kuin edes plussataan (jos plussataan). Koska neuvolassahan ne lynkkaa ylipainoiset odottajat!! :D Itsekin tulevana alan ammattilaisena lynkkaisin ihan varmasti. Rohkeasti vaan ja kerrot että olet jo elämäntapoja muuttanut..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla ei siis ekankaan odotusaikana noussut paino ku pari kiloa ihan lopussa ja samoin aijon nytkin pitää itteni ruodussa. Mutta silti mua hävettää niiiin paljon mennä sinne tälläsenä. Onko siellä aivan pakko käydä vaa´alla jos ei halua?
Eniten se paino mua hävettää, ei ulkonäkö.

Et voi silti välttää pakollisia kiloja jotka raskauden myötä tulee, ei siis kannata sen takia pilata vauvan kasvua että pelkäät kiloja tulevan liikaa. Normaali ruokavalio niin kilotkin pysyy kurissa. Ja nehän tippuu kun vauva syntyy ja imetys alkaa.

Muakin vähän hävetti mennä sinne ylipainon vuoksi ja sain kyllä kuulla siitä. Mutta olen kyllä tiedostanut sen että olen ylipainoinen. Toivottavasti ei tule kauheesti raskauskiloja ja ens vuonna alan kyllä ihan varmasti laihduttamaan ihan jo lapsenkin vuoksi.

Tsemppiä neuvolaan ap :hug:

Mä painoin 112kg kiloa kun menin ensimmäiseen neuvolaan, joten ala mennä nyt vaan. Ja sitä paitsi mulle ei huomauteltu painosta ollenkaan. Keskusteltiin ihan fiksussahengessä, että painon ei tarvitse nousta raskauden aikana, eikä se sitten kyllä noussutkaan.

hei se odotus on pääasia eikä mikään painonvartijalla käynti ku neuvolaan mennään. Jos se ahdistaa niin sanot ettet halua käydä va alla koska se stressaa sua ja tiedät kyllä et painoa on liikaa. Painoasiat voit halutessasi hoitaa sitten kuntosalilla tai läskitleirillä mut neuvolassa tarkkaillaan vauvan vointia.

Kiitos ihanat ihmiset! :) Ehkäpä mä tästä rohkaistun ja soitan sinne. Mulle se vaan on niin iso juttu enkä voi sille mitää.. Mut enpä mä nyt voi yht´äkkiä tiputtaa 20 kiloo, eli oma vika ku en sitä aikasemmin tehny.

mun oma neuvolan täti oli tullut just hoitovapaalta Oli siis kaks vuotiaan äiti ja ku keskusteltiin raskuskiloista niin sanoi ihan suoraan että hänen ylipainonsa on tullut raskausaikana ja että lihoi kolmekymmentä kiloa eikä todellakaan saanut niitä imetyksellä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
hei se odotus on pääasia eikä mikään painonvartijalla käynti ku neuvolaan mennään. Jos se ahdistaa niin sanot ettet halua käydä va alla koska se stressaa sua ja tiedät kyllä et painoa on liikaa. Painoasiat voit halutessasi hoitaa sitten kuntosalilla tai läskitleirillä mut neuvolassa tarkkaillaan vauvan vointia.

Voiko tosiaan sanoa et en mee vaakaan?? Kuntosalillakin käyny 2kk 4krt/vk eikä näy painossa.. Voihan pylly et en tykkää itestäni nyt yhtää..

pahempi on se painon nousu raskausaikana kun lähtöpaino! Mä painoin ekaa odottaessa 105kg raskauden lopussa 130kg, toisella alkupaino oli 112kg ja odotuksen lopussa 123 kg, kolmannella alkupaino oli 115kg ja loppupaino 121kg.
Katsot vaan tarkasti mitä raskausaikana suuhun menee ettei nousis kovin paljoa!

Itsellä myös painoasia huoletti koska ylipainoa oikeasti on, mutta molemmilla kerroilla olen saanut tosi asiallista kohtelua. Esikoisesta paino nousi noin 12kg, toisen kohdalla ei ollenkaan. (Ja lapset 4580g ja 4060g.) Toisen kohdalla sain ilmoittaa aina oman kotipuntarin tuloksen, eli en käynyt neuvolassa vaa´alla. Helpotti mun oloa tosi paljon ja olihan se luotettavampaa kun ei vaatteet ja juuri sen hetken syömiset/juomiset vaikuttaneet =) .

:( Voi. Itsekin nyt ylipainoinen. Ja jos nyt tulisin 4.kerran raskaaksi, niin samat olisi mietteet. En oikeesti tiiä, miten ilkeisin vaakaan mennä:(
Hyvä tässä toista neuvoa, mutta sano asiasta terkkarille. Jos hän sen jälkeen hienovaraisemmin suhtautuisi painoosi :)
Temppiä ja onnellista odotusta!! :)

miksi ei voi laihduttaa ennen kuin jättää ehkäisyn? Vastahan julkistettiin tutkimus, jonka mukaan ylipaino vaarantaa lapsen terveyden. Lapsilla enemmän ongelmia synnytyksen jälkeen ja mm. kohonnut riski sairastua diabetekseen aikuisiällä..

Alkuperäinen kirjoittaja x:
miksi ei voi laihduttaa ennen kuin jättää ehkäisyn? Vastahan julkistettiin tutkimus, jonka mukaan ylipaino vaarantaa lapsen terveyden. Lapsilla enemmän ongelmia synnytyksen jälkeen ja mm. kohonnut riski sairastua diabetekseen aikuisiällä..

kuulostaapa helpolta...mitenköhän toutettavissa, jos vaikka ollut koko ikänsä ylipainoinen ja kamppaillut kilojen kanssa, nii otat vaan ja yhtäkkiä laihdutat :/

Yhteistyössä