en kertakaikkiaan laihdu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emilia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="emilia";23362093]lisää rasvaa??[/QUOTE]
Samanlaiset ohjeet annan minäkin. Oliiviöljyä ruokaan 15g pv. Jos jättää kaiken rasvan pois tai syö liian vähän, elimistö luulee että nälänhätä uhkaa ja alkaa apinanraivolla panttaamaan rasvavarastojaan. Tärkeää on lisätä laadukasta öljyä, ei siis mitään kevyt hömppää tai oivariineja. Lorauta öljy ruokaan, älä paista sillä! Aamulenkki tyhjään vatsaan on myös hyvä.

Kyllä se saattaa olla varsin hankalaa tuolla normaalipainon sisällä.
Mä olen pudottanut painoa jonkin verran, sen 19 kg jonka noin 10 vuoden aikana lihoin.
Nyt olen suunnilleen samoissa mitoissa kuin silloin ennen lihomista eli 171/71 ja tähän jämähdin. Ei laske enää millään. Ilmeisesti tää on mun paino ja sillä selvä :D

Minun silmiini vaikuttaa siltä, että saat liian vähän energiaa kulutukseen nähden. Liian pienillä kaloreilla ei laihdu. Jos jättää paljon hiilihydraatteja pois ruokavaliosta, täytyy kalorivaje korvata jollain. Proteiineja ei voi lisätä kohtuuttomasti, joten jäljelle jää rasva. Lisää vaikka rypsiöljyä salaattiin ja kypsennettyihin kasviksiin, leivälle rasvaista margariinia tai ihan voita jne. Ei sillä rasvalla tarvitse lotrata, mutta täytyy sitä jonkin verran syödä. Ei sitä pelätä tarvitse, varsinkaan jos harrastaa liikuntaa. :)

Kyllä vain laihtuu pienillä kaloreilla, mitä vähemmän syö, sitä nopeammin ja enemmän laihtuu, niinhän se on. Toinen asia onkin sitten, että kuinka suositeltavaa on syödä kovin vähän ja mistä se paino lähtee. Noh, ensin lähtee nesteet, mutta kyllä sitten sitä rasvaakin alkaa lähteä ja lopuksi lihakset. Ei kukaan pysy samassa painossa, jos jatkuvasti menee isolla energiavajeella.

Tuo säästöliekki on suurimmaksi osaksi puppua. On olemassa ns. säästöliekiksi kutsuttu tila, mutta sen vaikutus laihtumiseen on mitätön ja vaati nälkiintymistasoista energiavajetta. Ap syö liian paljon joutuakseen säästöliekille. Vähällä ravinnolla laihtuu joka tapauksessa. Lihaskuntoa kannattaa tehdä jos tahtoo pitää lihakset.

Hävettää myöntää, ett' itse olen koulutukseltani ravitsemustieteilijä ja tiedän luonnollisestikin paljon ravitsemukseen ja painonhallintaan liittyvistä asioista, tästä huolimatta laihdutin ns. näännyttämällä, koska se on tehokasta. Eli ihan reipas energiavaje, 800- 1100 kaloria päivässä-tyylillä. Yksi isompikalorisempi päivä viikossa. Tueksi paljon liikuntaa. Erittäin vähärasvaista ravintoa. En voisi suositella omaa laihdutusruokavaliotani kenellekään virallisesti, mutta itselleen kai saa tehdä mitä tykkää.

Peesailen "hipheitä" - aika harva säästöliekille joutuu länsimaisella ruokavaliolla. Ja jos joutuis, niin vlcd-dieetit ei toimis ollenkaan - niissähän vedetään päivittäiset kalorit alle tuhanteen.

Jos normipainossa haluaa laihduttaa, niin näännyttäminen on tosiaan tehokkainta, vaikkei ehkä viisainta :D

[QUOTE="emilia";23363286]no toi näännytysdieetit ei oo kyllä mun juttu.Eikös siinä menetä samoin tein myös lihasmassaa?[/QUOTE]

Ainahan laihduttaessa menetetään lihasmassaa jonkin verran, se on väistämätöntä. Tokihan kannattaa yrittää ylläpitää sitä lihasta kuntosaliharjoittelulla.

Itse olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että olen luonnostani hyvin lihaksikas ja jäntevä. Ehkä myös nuoruuden hevosharrastuksella on asian kanssa jotain tekemistä. Mutta itse siis näännytin itseäni, kun halusin laihduttaa normaalipainossa. Ennen mitat 170/70 ja nyt painan 58 kg. LIhakset eivät lähteneet, kun olen tosiaan todella jäntevä. Päin vastoin, nyt ne näkyvät paremmin. Käyn myös salilla. Paino on pysynyt nyt yli vuoden.

Ei kai sitä näännytystä kannattaisi sinänsä harrastaa, mutta mulle se on erittäin tehokas keino saada painonpudotus käyntiin. En myöskään häiriinny pienestä nälästä. Kohtuullisen pieniin annoksiin tottuu myös nopeasti. Kävin myös kehonkoostumusmittauksessa näännytysprojektini jälkeen ja rasva-lihas-suhteeni oli esimerkillinen:) Että näin hyviä esimerkkejä me terveystieteilijät olemme.

[QUOTE="hiphei";23362401]Kyllä vain laihtuu pienillä kaloreilla, mitä vähemmän syö, sitä nopeammin ja enemmän laihtuu, niinhän se on. Toinen asia onkin sitten, että kuinka suositeltavaa on syödä kovin vähän ja mistä se paino lähtee. Noh, ensin lähtee nesteet, mutta kyllä sitten sitä rasvaakin alkaa lähteä ja lopuksi lihakset. Ei kukaan pysy samassa painossa, jos jatkuvasti menee isolla energiavajeella.

Tuo säästöliekki on suurimmaksi osaksi puppua. On olemassa ns. säästöliekiksi kutsuttu tila, mutta sen vaikutus laihtumiseen on mitätön ja vaati nälkiintymistasoista energiavajetta. Ap syö liian paljon joutuakseen säästöliekille. Vähällä ravinnolla laihtuu joka tapauksessa. Lihaskuntoa kannattaa tehdä jos tahtoo pitää lihakset.

Hävettää myöntää, ett' itse olen koulutukseltani ravitsemustieteilijä ja tiedän luonnollisestikin paljon ravitsemukseen ja painonhallintaan liittyvistä asioista, tästä huolimatta laihdutin ns. näännyttämällä, koska se on tehokasta. Eli ihan reipas energiavaje, 800- 1100 kaloria päivässä-tyylillä. Yksi isompikalorisempi päivä viikossa. Tueksi paljon liikuntaa. Erittäin vähärasvaista ravintoa. En voisi suositella omaa laihdutusruokavaliotani kenellekään virallisesti, mutta itselleen kai saa tehdä mitä tykkää.[/QUOTE]

Lihaksethan eivät surkastu viimeisenä vaan rasva. Keho pitää viimeiseen asti kiinni rasvasta ja tästä johtuen esimerkiksi anorektikoilla saattaa olla korkea rasvaprosentti vaikka painoa ei juurikaan ole. Kun keho laittaa itsensä ns. tauolle ja alkaa kuluttamaan sieltä mistä se helpoiten lähtee; nesteet ja lihakset, rasvavarastot ehtyvät äärimmäisen hitaasti ja tätä ilmiötä kutsutaan säästoliekiksi :)

Minä laihdutan myös normaalipainon sisällä ja ihan hyvin on paino tippunut. Vähintään 0,5 kg viikossa. Syön mielestäni ihan reilusti ja hyvin. 3 kertaa viikossa aerobista liikuntaa. Ehkä kuitenkin sitten syöt liikaa?

Minä laihduin näin 3kg: Aloitin nutrilet tomaattikeitto kuurin 5 päiväksi ja söin terveyspatukoita samalla. Kävin myös kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa. 2 kertaa viikossa ei oikein riitä, jos haluaa saada tuloksia!