En kestä enää tota pentua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsi hakee huomiotasi ja seuraa. Hän kaipaa rauhallista yhdessäoloa; kirjojen lukemista, laulamista, piirtämistä leikkimistä äidin kanssa...
Ei lapsi ole paha. Hän reagoi sinun välinpitämättömyyteesi, huutoosi, raivoosi ja levottomaan kotiin.
Äitiys on sitä, että touhuaa lapsen kanssa, eikä äidin mielihalujen mukaan elämistä. Lapsi ei ole esine. Hän tarvitsee vuorovaikutusta ja todellista läsnäoloasi.
Ja kaikki tukitoimet on muka jo kokeiltu? Tukiperhe?

Varmaan jokaisella tollain käy joskus että huutaa vinkuvalle lapselle. Mulla palaa hihat 1v6kk kanssa kun vääntää "turhista" asioista. Mut olen myös huomannu et mitä kiukkuisempi itse olen sitä hankalampi on lapsikin. Jos olen rauhassa ja selitän hitaasti ja selkeästi asiat enkä hosu turhia niin kaikilla helpompaa ja lapsonenkin helpompi. Tuo ap:n toiminta kyllä ylittää "normaalin" rajat ja ulkopuolista apua tosiaan tarvitsisi aukomaan solmuja :(

Soita sinne sosiaalitoimistoon ja pyydä että hakevat lapsen vaikka lastenkotiin tms (en tiedä mihin sijoitetaan lyhyellä varoitusajalla). Se olis teidän molempien etu. Siis jos tää on totta ...

Jostuo ei ole provo niin nyt todella nopeasti haet itselles jotain apua ennen kuin oikeasti todella satutat lastasi fyysisesti!! henkiset jäljet häneen on varmasti jo tuollaisesta kielenkäytöstä,uhkailusta ja huutamisesta jäänyt! Oikein pahaa tekee lapsen puolesta,miten joku voi sanoa OMALLE LAPSELLEEN noin? Ei tuollaista sanota lapselle vaikka kuinka vituttais se lapsi,ei vaan sanota! Nyt lapsi jonnekin turvalliseen paikkaan hoitoon ja itse hakeudut juttusille ammattilaisen luo! Ettei taas tarvi lukea lehdestä yhden lapsen surullisesta kohtalosta.

tälläisellä tekstillä saa kaikkien huomion kyllä.Muistan kun itse pahaa oloa purin tänne,ei ollut noin pahaksi mennyt kuin aapeel...ei kukaan noteerannut mitään.:( Oikeasti tuli paha mieli,koska jos on itsellä tosi paha olla,sitä ei mielellään julkisesti ala juttelee tuttaville yms,täällä helpompi "kasvottomana" purkaa oloa.
Aaapee kyl varmaan saa pahemman olon,koska moni ei ehkä ymmärrä tollasta,et kukaan halua tahallaan olla paha omalle lapselleen.
Helppo sitä on syytellä!

Tiedän tunteesi ap. :hug:
Yritä rohkeesti hakee apua, vaikka tiedän, vaikeeta se on.
Siis sanot ihan suoraan, että nyt pitäis mennä lepäämään/keskustelemaan ja mielialalääkkeet mieltä tasottamaan (viemään pahin ahdistus pois).
Paljon jaksamista.
Mutta ensin pysähdyt ja rauhotut ja suljet koneen ja menet puhumaan lapselles, ottamaan syliin ja pyytämään anteeks. Sanot, että anteeksi, äiti ei tarkottanut, äiti rakastaa sua, äiti on vaan vähän väsynyt, että sen takia huutaa ja haukkuu ja puhuu rumia, sussa ei oo mitään vikaa, et oo sellanen mitä äiti sano, sä oo äitin ihana kulta.

Noin minäkin illalla sanoin lapsilleni ja kyllä se on parempi, kuin ei mitään. Tietysti se karjumisen ja ahdistuneisuuden kierre pitäis katkasta.
Voimia aapeelle. :hug:

Luuletko, että se lapsi rauhoittuu, jos äitikin käyttäytyy kuin murrosikäinen penikka? Aikuisena sinun tulee olla turvallinen vanhempi, mutta ellet siihen pysty, niin kipitäs vaikkapa neuvolaan ja kerro rehellisesti tilanteesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Tiedän tunteesi ap. :hug:
Yritä rohkeesti hakee apua, vaikka tiedän, vaikeeta se on.
Siis sanot ihan suoraan, että nyt pitäis mennä lepäämään/keskustelemaan ja mielialalääkkeet mieltä tasottamaan (viemään pahin ahdistus pois).
Paljon jaksamista.
Mutta ensin pysähdyt ja rauhotut ja suljet koneen ja menet puhumaan lapselles, ottamaan syliin ja pyytämään anteeks. Sanot, että anteeksi, äiti ei tarkottanut, äiti rakastaa sua, äiti on vaan vähän väsynyt, että sen takia huutaa ja haukkuu ja puhuu rumia, sussa ei oo mitään vikaa, et oo sellanen mitä äiti sano, sä oo äitin ihana kulta.
Noin minäkin illalla sanoin lapsilleni ja kyllä se on parempi, kuin ei mitään. Tietysti se karjumisen ja ahdistuneisuuden kierre pitäis katkasta.
Voimia aapeelle. :hug:

Jos haukkuminen, sättiminen, uhkailu ym. jatkuu toistamiseen, ei jokailtaiset anteeksipyynnöt vaikuta yhtikäs mitään. Lapsi menettää luottamuksensa ja kärsii.

moikka! täällä kans välillä samanlaisia tuntemuksia.tosin oon nyt oppinut hillitsee itteni.siinä vaiheessa kun tekee mieli huutaa lapselle niin oon suosiolla mennyt johonkin yksin vaikka sitten vessaan suljen korvat huudolta ja oon hetken että saan mielen rauhotettua.sitten halaamaan ja juttelemaan lapselle.jos kitinä jatkuu ja pinna meinaa taas palaa niin uudestaan johonkin.välillä soitan ukolle ja puran tuntoja tai anopille että haluuko ottaa muksun tai tulla käymään(tyttö aina ihan enkeli kun fammu on paikalla).musta parempi et lapsi saa huutaa yksikseen pari minuuttia ja selvitetään tilanne kun se et molemmat huutaa toisilleen.tsempiä

Tänään on parempi päivä,en oo huutanu lapselle ku se ei oo ollu nii rasittava.Pysyski rauhallisena.Joku kysy lapsen ikää ja mis isä on,lapsi on 3v ja isästä en tiiä mis on,harvon siitä mitään kuuluu.Meil käy kotiapua ja mul on masennuslääkkeet,tarpeeks ne ei auta ku pinna palaa nii se palaa.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Tänään on parempi päivä,en oo huutanu lapselle ku se ei oo ollu nii rasittava.Pysyski rauhallisena.Joku kysy lapsen ikää ja mis isä on,lapsi on 3v ja isästä en tiiä mis on,harvon siitä mitään kuuluu.Meil käy kotiapua ja mul on masennuslääkkeet,tarpeeks ne ei auta ku pinna palaa nii se palaa.

Päiväkotipaikka?

Ei sulla olis ketään läheistä ystävää joka voisi tulla hätiin kun olo menee noin pahaksi mitä oli? Tai mikä parhainta niin tulisi apuun jo ennen kuin tilanne kärjistyy. Itse toimin kahdelle perheelle tukihenkilönä, juuri äsken toisen perheen lapsi oli hoidossa jotta äiti sai levätä. Kummassakaan perheessä ei onneksi ole tilanne mennyt noin pahaksi. Saisitko itsellesi tukihenkilöä/-perhettä? Oletko mistäpäin?

Hyvä, että sulla on jo tukitoimia. Puhu tunteistasi ja avuntarpeestasi rehellisesti näille ammattilaisille! Kerro, että väsyt lapseen ja sinusta tuntuu, että et riitä hänelle. Kerro myös siitä, että tekee mieli hiljentää lapsi väkivalloin. Jos sinulle tulee uudestaan tuollainen olo, kuin eilisiltana, soita kuntasi sos. ja kriisipäivystykseen ja kerro, itke, raivoa sinne. Siellä aikuinen kuuntelee sinua ja saat puhallettua pahan olon pois. Ja sieltä menee tieto myös omalle sosiaalityöntekijällesi, jonka on selvästi syytä löytää lisää tukea teille. Jos kunnallasi ei sos. ja kriisipäivystystä ole, niin sitten soita vaikka 112. Sekin on parempi, kuin että hakkaisit lapsesi.

Lapsesi ei ole paha, mutta varmasti hän reagoi sinun väsymykseesi ja turhautumiseen huonolla käytöksellä. Mietipäs, onko se ainoa keino saada huomiosi?

ap on miun jären mukkaan jo tukitoimiin piirissä kerran käy kotiappuu ja on lääkitys. :| tukiperheitä on aika vähä tarpeeseen nähen tarjolla, auttais tietty jos sais..

Tiedän,et lapsi hakee mun huomioo, mut en mä aina jaksa.Mulla on paljo huonoi päivii tän taakan alla.Paljo laskuja,töitä en saa,nää kuluttaa.Jos lapsi menis tarhaan mitä mä tekisin?En viiti jäähä makaamaan kotiin.Yleensä meillä menee suht hyvin kahestaan,mut välillä ja nyt viime aikoina repee aika useesti.Oon ettiny töitä tosi kovasti,mut ei ole,tää kylä on syrjässä ja pieni.Varaa ei ole lähteä kauemmas töihin,enkä haluais muuttaa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja moma:
Lapsi hakee huomiotasi ja seuraa. Hän kaipaa rauhallista yhdessäoloa; kirjojen lukemista, laulamista, piirtämistä leikkimistä äidin kanssa...
Ei lapsi ole paha. Hän reagoi sinun välinpitämättömyyteesi, huutoosi, raivoosi ja levottomaan kotiin.
Äitiys on sitä, että touhuaa lapsen kanssa, eikä äidin mielihalujen mukaan elämistä. Lapsi ei ole esine. Hän tarvitsee vuorovaikutusta ja todellista läsnäoloasi.
Ja kaikki tukitoimet on muka jo kokeiltu? Tukiperhe?

tähän on mun mielestä kiteytetty äitiys tosi hyvin!! nyt otat lapsen syliin, katsot sitä silmiin ja pyydät anteeksi! koita kuvitella itsesi lapsen asemaan ja miltä sinusta pikku lapsena tuntuisi kuulla omalta äidiltä kaiket päivät vain huutoa ja haukkuja!!

lisään vielä, että itellä kun rupee tuntuun, että kohta "kuppi kaatuu" niinsanotusti, ni ite meen vessaan, paan oven lukkoon, ja annan vaikka maailman tappiin asti lasten paukuttaa sitä ovea. mä pysyn sielä, ylhäisessä yksinäisyydessäni niin kauan, että saan rauhotuttua ja kerättyä voimia..tietenki jos täällä muualla kämpässä sattuu joku vahinko sillä aikaa kun oon latautumassa, ni sillon tietysti tuun hätiin, mutta ymmärsit varmaan pointin. :hug:

Mä pyydän kyl anteeks,se sit halaa mua ja sanoo,et ei haittaa äitii väsyttää.Ihana ja viisas se on.Teen tosi väärin ja pahasti sen tiiän.Mä lähen nyt lapsen kans ulkoilee.Kiitos teille jotka ette heti tuominnu mua.Kiitos Lunatic,sä tajusit mistä on kyse. :hug:

Tiedän,et lapsi hakee mun huomioo, mut en mä aina jaksa.Mulla on paljo huonoi päivii tän taakan alla.Paljo laskuja,töitä en saa,nää kuluttaa.Jos lapsi menis tarhaan mitä mä tekisin?En viiti jäähä makaamaan kotiin.Yleensä meillä menee suht hyvin kahestaan,mut välillä ja nyt viime aikoina repee aika useesti.Oon ettiny töitä tosi kovasti,mut ei ole,tää kylä on syrjässä ja pieni.Varaa ei ole lähteä kauemmas töihin,enkä haluais muuttaa pois.

Sun on jaksettava,sun lapsella ei ole muuta kuin sinä kunnei isästäkään ole mitään kuulunut kuten kirjoitit.Sä olet äiti vuoden jokaisena päivänä,halusit tai et.
Laskut ei ole lapsesi vika,mitä muita laskuja on kun vuokra,vesi,sähkö,nettimaksu noin niinkuin pakollisia?
Ei pidä elää yli varojensa ja sitten ei auta valittaa jos töitä muualla olisi muttei halua muuttaa.
Asiat ei parane valittamalla vaan niiden eteen pitää tehdä työtä että ne muuttuu.

Siinä tarhaan laittamisessa ajattelisit lapsesi parasta. Sama se mitä itse tekisit sillä välin (toivottavsti tietenkin saisit töitä). Jos tilanteenne on kerran usein kuvaamasi kaltainen, lapsen on parmepi olla edes päivisin muualla.

Syyt voivat olla mitä vain; väsymystä, masennusta, laskuja .... mutta lasta ei kohdella tuolla tavalla.
Sinä olet aikuinen ja silloin kun pinna palaa sulkeudut vaikka vessaan latelemaan ärräpäitä itseksesi. Lapsesi ei tarvitse olla tuollaisen halventavan haukkumisen uhri!!

Kerroit, että lapsi antaa anteeksi ja sanoo, että äiti on väsynyt. Lapsesta on tullut teillä aikuinen, joka lohduttaa sinua, vaikka asian pitäisi olla päinvaistoin. Melkoinen taakka kolemvuotiaalle! :(

Ajattele lastasi ja älä anna tilanteen jatkua noin. Itseään voi kehittää. Itseään voi oppia hillitsemään.

Yhteistyössä