En ole ottanut sikatauti rokotetta-MUITA??Raskaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei ei rokotteelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei ei rokotteelle

Vieras
Hei

Olen pitkän pohdinnan jälkeen päätynyt siihen että en ota rokotetta. Mitä ajatuksia teillä muilla jotka ettet ole ottaneet ja Miksi ette ole ottaneet?? En ole ainut omalla kunnalla raskaanaolevista joka jättänyt väliin. Olen viikolla 19 nyt. Hieno olisi jakaa ajatuksia tästä

SYYT: Sivuvaikutuksia ei tiedetä
Riskit ja haitat sikiölle ovat täysin kysymysmerkki, koska raskaana olevat ei ole testattu(paitsi nyt kun heitä on ottanut niin aika näyttää mitä tapahtuu lopulta)
Elohopea tiomersaali vaikutukset ja poistuminen verestä? Sikiöön?
Rokote nopeasti tehty ja tietoa vielä vähän
Mahdollista silti saada Sikatauti rokotteesta huolimatta
Tämän hetkinen rokote e riitä suojaamaan, ensi keväänä uusi tehoste otettava
Tällä hetkellä myöhäistä jo ottaa..epidemia on jo
Asiantuntija lausunnot alan ihmisiltä ristiriitaisia kyllä ja ei yhtä paljon.Kukaan ei tiedä!
Menehtyminen sikatautiin on pieni todennäköisyys joka tapauksessa , kai
Useimmat sairastavat lievänä (toki omalta kohdaltani en voi tietää)
Raskaana olevia ei ole koskaan aiemmin rokotettu
Yli liioittelua
Mahdollista että vain raha puhuu /thl ja glaxo kompinaatio??
Guillan barre hermostosiaraus ??? Rokotteestako?
Rokotekuolemia Ruotsi pari
Ennenaikainen synnytysriski rokotteesta-supistukset ja syntymä tapahtunut vkolla30 tienoilla

Hei

Olen pitkän pohdinnan jälkeen päätynyt siihen että en ota rokotetta. Mitä ajatuksia teillä muilla jotka ettet ole ottaneet ja Miksi ette ole ottaneet?? En ole ainut omalla kunnalla raskaanaolevista joka jättänyt väliin. Olen viikolla 19 nyt. Hieno olisi jakaa ajatuksia tästä

Riskit ja haitat sikiölle ovat täysin kysymysmerkki, koska raskaana olevat ei ole testattu(paitsi nyt kun heitä on ottanut niin aika näyttää mitä tapahtuu lopulta)
Asiantuntija lausunnot alan ihmisiltä ristiriitaisia kyllä ja ei yhtä paljon.Kukaan ei tiedä!
Yli liioittelua
Ennenaikainen synnytysriski rokotteesta-supistukset ja syntymä tapahtunut vkolla30 tienoilla

En minäkään ole ottanut, enkä varmaan otakaan. Meidän kylällä raskaana olevien rokotukset aloitettiin tänään. Samat perustelut kuin sulla! Kotona on 2,5v-vuotias, jonka rokottamista mietin vielä. Perusterveet tuonikäiset saavat rokotuksen 19.11. alkaen meilläpäin, ja epidemia on jo meneillään... Saattaa olla myöhäistä rokottaa.

Viimeksi muokattu:
Tänään olisi ollut täälläkin rokotuksia raskaana oleville, mutta väliin jätin. Viikkoja minulla kasassa 13+1 ja päätös rokotteen ottamatta jättämiseen oli helppo.

Itse en koe rokotetta mitenkään pelottavana tai sen riskejä liian suurina, koen rokotteen turhana. Olen perusterve nuori nainen, eikä minulla tulisi edes mieleeni pelätä normaalia kausi-influenssaa. Sen verran tämä paniikin lietsonta ja hysteria on kuitenkin minuunkin vaikuttanut, että mikäli tuntisin oloni sellaiseksi, että saattaisin epäillä olevani kipeä hakeutuisin hoitoon ja kyselisin neuvoja lääkäriltä normaalia herkemmin. Tosin tämän tekisin varmaan joka tapauksessa ihan jo raskaudenkin takia, olipa tällä taudilla peloteltu tai ei.

Toinen syy rokotteen ottamatta jättämiseen on se, että tauti on jyllännyt tuttavapiirissänikin jo jonkin aikaa (pari viikkoa). Joten tokkopa ehtisin rokotteesta edes mahdollista vastustuskykyä saada. Raskauteen liittyy mielestäni suurempiakin riskejä, kuin tämä tuleeko joku influenssa vai ei.

Täällä menossa rv7 ja en aio ottaa rokotetta samoista syistä kuin ap. Ei ole mitään takeita siitä, että rokote on sikiölle turvallinen, enkä aio laittaa lastamme koekaniiniksi. Yksi syy on myös ettei alle 6kk vauvoja rokoteta, miksi siis sikiö on ok rokottaa? Yritän kaikin tavoin olla saamatta tautia, onneksi olen kotona 1,5-vuotiaan kanssa. Viime raskaudessa vastustuskykyni oli ok, toivon siis että nytkin olisi. Minusta on hienoa, että on muitakin, joilla omaa arvostelukykyä jäljellä tämän joukkohysterian lietsomisen keskellä.

Oikeasti ei kai pitäisi enää edes vaivautua vastaamaan näihin. Jokaisellahan on oikeus omaan mielipiteeseensä. Vaikuttaa kuitenkin, että et ole vaivautunut ottamaan oikeasti selvää taudista ja rokotteesta? Useat mainitsemasti syyt ovat täyttä puppua ja harmittaa, jos joku tekee tämän pohjalta omat ratkaisunsa.

Itse olen tehnyt aiheesta melko paljon tutkimusta (muualtakin kuin keskustelupalstoilta...) ja yritän tässä valoittaa omaa näkemystäni, miksi otin rokotteen (vaikka sitä ei nyt tässä ketjussa kysyttykään).

- Totta, mutta myöskään influenssan sivuvaikutuksia ei tiedetä.

- Tämäkin totta, mutta edelleen riskit ja haitat influenssasta on todettu sikiölle haitallisemmiksi. Huomaa myös, että mitään lääkkeitä tai rokotteita ei KOSKAAN testata raskaana olevilla. Siksi ei tätäkään.

- Rokotteessa on käytetty häviävän pieni määrä elohopeaa, jonka on todettu poistuvan elimistöstä nopeasti. Elohopea ei kerry elimistöön, joten vaikutuksia sikiöön ei ole.

- Totta, mutta influenssarokotteet tehdään aina nopeasti. Rokotetta varten kun on ensin selvitettävä viruskanta ja rokote saatava jakeluun nopeasti.

- Totta, mutta mahdollisuus on paljon, paljon pienempi.

- Miksi ei? Kukaan ei ole pystynyt osoittamaan, että virus muuntuisi niin, että rokote ei suojaisi.

- Riippuu varmaan missä päin asut. Rokote antaa kuitenkin jonkinnäköisen vasteen jo viikossa ja epidemian huipun on odotettu saavuttavan Suomen vasta parin viikon kuluttua.

- Keskustelussa on hyvä erottaa asiantuntijat ja "asiantuntijat". Tässä tapauksessa kuuntelisin virologeja ja epidemiologeja. Suurin osa heistä on rokotteen puolella.

- Menehtymisriski on tosiaankin pieni, mutta entä taudin (ja varsinkin jälkitautien) vaikutukset sikiöön?

- Terveet, nuoret ihmiset usein sairastavatkin lievänä, mutta tähän mennessä on jo osoitettu, että raskaana olevien riski sairastua vakaviin jälkitauteihin on merkittävästi muuta väestöä suurempi.

- Ei pidä paikkaansa. Monessa Euroopan maassa raskaana oleville suositellaan kausi-influenssarokotetta (joka muuten on hyvin samantyyppinen sikainfluenssarokotteen kanssa)

Yli liioittelua

- Tähän en osaa sanoa mitään...

- Rokotuspäätös on tehty sosiaali- ja terveysministeriössä ja rokotteen hankinassa on kuultu useita THL:n ulkopuolisia asiantuntijoita. Glaxon tuki THL:lle ei ole niin suuri, että sen takia pitäisi hankkia rokotteita koko väestölle.

- Todennäköisyys saada oireyhtymä itse influenssasta on suurempi kuin rokotteesta.

- Ei pidä paikkaansa. Ruotsissa kuoli pitkäaikaissairaita rokotuksen jälkeen, mutta yhteyttä rokotukseen ei missään tapauksessa ole pystytty osoittamaan.

Ennenaikainen synnytysriski rokotteesta-supistukset ja syntymä tapahtunut vkolla30

- Tämä on kai tältä palstalta keksitty? Yhteyttä rokotteesee ei ole pystytty osoittamaan.

Yksi syy on myös ettei alle 6kk vauvoja rokoteta, miksi siis sikiö on ok rokottaa?

- Alle 6kk:n ikäisiä vauvoja ei rokoteta, koska heidän elimistönsä ei pysty muodostamaan vasta-aineita. Rokote menisi siis "hukkaan". Sikiö saa vasta-aineet kun rokotetun äidin elimistö nämä muodostaa.

Valitettavasti en lähteitä näille väitteille löydä tähän hätään, mutta julkisesti löydettävissä ovat kaikki (jos yhtään jaksaa nähdä vaivaa).

Pahoittelut, että otin osaa keskusteluun...

Kiitos Rokotettu tosi asiallisesta viestistä. Itselläni sormet syyhysivät vastaamaan, kun olin lukenut aloittajan viestin, mutta sinä teit sen täydellisesti. Myös minä olen perhtynyt rokotusasiaan lukuisista lähteistä ja keskustellut tuttavapiirin lääkärien kanssa. Oli ihan itsestään selvää, että otan rokotteen ja sainkin sen jo viime viikon alussa. Mitään komplikaatioita (ei edes käden kipeytymistä) ei ole ilmennyt.

Yhtä kohtaa haluaisin erityisesti kommentoida:

"Raskaana olevia ei ole koskaan aiemmin rokotettu

- Ei pidä paikkaansa. Monessa Euroopan maassa raskaana oleville suositellaan kausi-influenssarokotetta (joka muuten on hyvin samantyyppinen sikainfluenssarokotteen kanssa)"

Näin juuri, raskaana olevia on rokotettu tavallisella influenssarokotteella useissa maissa jo kymmenien vuosien ajan. Itse asun USAssa ja minut rokotettiin tavallisella kausi-influenssarokotteella rutiininomaisesti jo syyyskuun lopulla. Siitäkään ei ollut seurauksena mitään ongelmia.

Olen samaa mieltä, että jokainen saa täysin vapaasti tehdä ratkaisun rokotuksen ottamisesta, mutta harmittaa hurjasti, kun näillä keskustelupalstoilla esiintyy väärää tietoa ja sen perusteella voi joku jättää rokotteen ottamatta. Ymmärrän hyvin, että aloittajan listaamat asiat tuntuvat pelottaville, mutta jos asiaan perehtyy, päätyy juuri samoihin päätelmiin kuin rokotettu tuossa edellä.

Minä olin aluksi vahvasti rokotetta vastaan. Mutta kun on seurannut ajankohtaisohjelmia ja kuunnellut lääkärien kertomaa, niin olen vakuuttunut siitä että kannattaa se ottaa. Koska jälkitauti (johon jo kuollut ihmisiä) voi olla sikiölle todella vaarallinen. Ja näillä määrillä JO sairastuneita ihmisiä olen VARMA että sen sairastaa suurinosa maamme väestöstä jossain vaiheessa. Jos ei ole rokotetta. On ennustettu että ensi kesään mennessä joka neljäs rokottamaton sen sairastaa. Se on paljon.

Minulla viikkoja 15, enkä ole rokotetta hakenut, enkä aio hakea. Syyni ovat samoja kuin viestiketjun aloittajalla ja Danzee83:lla. Rokotetta ja sen vaikutuksia ei ole mielestäni tutkittu tarpeeksi, koska sen markkinoille saamisessa on ollut niin kiire ja lisäksi en koe perusterveenä aikuisena kuuluvani (raskaudesta huolimatta) mihinkään influenssan riskiryhmään, en ole kuunaan hakenut tavallista kausi-influenssarokotettakaan.

On myös hyvin mahdollista, että olen sairastanut jo viime kesänä kyseisen taudin. Possuflunssa jylläsi jo heinäkuussa kotipaikkakunnallani ja minäkin olin silloin (samoihin aikoihin parin ystäväpiiriin kuuluvan kanssa) viikon kovassa kuumeessa ja kurkkukipuisena. Lääkäriin en mennyt, mutta kaikki oireet kyllä täsmäsivät sikainfluenssaan.

Odotinkin, koska tähän ketjuun ilmestyy näitä silmät palaen rokotteen puolesta saarnaavia tyyppejä. Outoa, että asia herättää joissakin niin valtavan suuria tunteita. Minusta aikuiset ihmiset tekevät kukin omat valintansa ja piste. Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä kirjoittamaan megapitkiä viestejä tuonne jo rokotettujen ketjuun rokottamattomuuden puolesta, vaikka itse siihen päädyinkin. Jokainen tavallaan, sitä ei liene mahdotonta kenenkään ymmärtää ja hyväksyä.

Kylläpä huomaa kuinka ihmisten ajatukset ovat ristiriitaisia. Kuten ovat myöskin asiantuntijoiden kommentit. Sinänsä naurettavaa tulla tänne väittämään omasta mielestään löydettyjä faktoja mukamas eri tietolähteistä joita ei selvästikään kuitenkaan ole merkattu ja toiseksi jotka toinen asiantuntija on kumonnut.
Riippuu siis kenen tietolähdettä lähtee omaksi ohjenuorakseen kantamaan ja ottamaan.

Ap vs rokotettu keskustelu on siis yhtä lailla plus miinus nolla tuloksella. Eli ap puhuu asiaa joka on tietolähteissä luettua myös kuten rokotettu ja joku muukin väittää. Ap kuitenkin on pohtivalla kannalla kun pari muuta paasaa täällä "Raamattua". En voi kuin ulkopuolisena virnistää asialle. Että sori vaan että täällä taas ajatellaan asioista vielä vähän eri tavalla kuin ap tai pari "pätijää".

Jos tieto ja fakta olisi täysin selvä niin jokaisen saataville löytyisi kyllä tutkimustulokset aiheesta. Niitä ei kuitenkaan ole vaan ne tulevat vasta esille ajan kanssa. Asiaa ei voida siis puida mistään näkökulmasta ehdottomana tietona tai faktana. Kyse on enemmänkin siitä omasta henkilökohtaisesta päätäntäkannasta toimia kyllä tai ei rokotteelle periaatteella. Sillä tietämyksellä jonka kukin itse kokee oikeammaksi. Puhuttakoon sitten vaikka "oman tunnon äänistä".Tai miten vaan.

On täysin selvää että epävarmoja tekijöitä tähän sikatautiin löytyy niin taudin nimessä kuin rokotteen nimessä. Kumpikin aihe alueena on yhtä suuri paha. Yhtä suuri paha on myöskin rokottaminen kuin rokottamatta jättäminen KOSKA ei vielä tiedetä KUKAAN enempää.

Jos tästä haluaisi niin tietoa löytyy kyllä jokaiseen ap aloittamaan perusteluihin ja syihin puolesta ja vastaan. Niin siitä kuinka elohopea metabolia on ja kuinka sikatauti riskit ovat olemassa sikiölle jne..Totaali loputonta tässä kohtaa. Tuumaan lopuksi että koittakaahan pärjätä itsenne kanssa! Ja hop toivotaan että kuolemia ei tule olipa syy mikä tahansa!

Yhtä kohtaa haluaisin erityisesti kommentoida:

"Raskaana olevia ei ole koskaan aiemmin rokotettu

- Ei pidä paikkaansa. Monessa Euroopan maassa raskaana oleville suositellaan kausi-influenssarokotetta (joka muuten on hyvin samantyyppinen sikainfluenssarokotteen kanssa)"

Näin juuri, raskaana olevia on rokotettu tavallisella influenssarokotteella useissa maissa jo kymmenien vuosien ajan. Itse asun USAssa ja minut rokotettiin tavallisella kausi-influenssarokotteella rutiininomaisesti jo syyyskuun lopulla. Siitäkään ei ollut seurauksena mitään ongelmia.

USAssa sikainfluenssa ja kausi-influenssa rokotteet ovat adjuvantittomia toisin kuin Suomessa oleva rokote. Lisäksi thl tai mikään muukaan viranomaistaho ei tiedota aktiivisesti rokotteesta, toisin kuin englanninkielisissä maissa. Viranomaisen olisi nyt oltava aktiivinen ja avoin!SUomen rokoteoperaatio on kyllä niiiiin epäonnistunut, jos verrataan vaikka Ruotsiin, jossa rokotetta on tilattu 2X ihminen...

Viimeksi muokattu:
Riskeerata rokottamalla raskaana itsensä? Koska ei tiedetä tuleeko se tauti silti. Mahdollisesti. Ja kun rokote ei anna täysin suojaa, näin on asiantuntijapuhe kertonut myös. Eli periaatteessa sairastat silti teit kummin tahansa. Ja kukapa meist' tietää sen tosiasian että mitä rokote lopulta aiheuttaa sikiölle tai yleensäkin muillekin rokotetuille? Lääke on tuotu markkinoille tavallista nopeammin. Siksi myös asiantuntija kannanotot erilaisia. Ei ole vielä näyttöä. Kuinka voisikaan tällä kiireellä joka on lääkkeen takana.

Miksi suomessa kaikki adjuvantillisia..kun raskaana oleville kuitenkin suositellaan adjuvantittomia?

No joo täällä Suomessahan ei mikään toimi koskaan. Älytön valtio asiassa jos toisessa.
Ruotsi aina edellä..me perässä..

Nimimerkille Miksi:

- adjuvantiton rokote antaa noin 70%:n suojan tautia vastaan
- adjuvantillinen rokote antaan noin 90%:n suojan tautia vastaan
- on siis aika epätodennäköistä, mutta toki mahdollista, saada tauti adjuvantillisen rokotteen jälkeen kun ensin odottelee sen pari viikkoa, koska:

- rokote antaa suojaa kolmannesta päivästä rokotuksen jälkeen, mutta suojaustaso nousee huippuunsa vasta kun rokotteesta on kaksi viikkoa, taudin voi siis hyvin saada pian rokotuksen jälkeen, harvoin enää sen parin viikon kuluttua

On siis aivan puppua kirjoittaa "periaatteessa sairastat teit kummin tahansa".

... että vieläkin joku jaksaa jauhaa esim. tuosta adjuvantti-asiasta. Eikö se ole moneen kertaan tullut selväksi, että adujvantti sisältää turvallisia ainesosia ja sen tehtävänä on tehostaa rokotteen vaikutusta? Tän päivän Hesarissa oli hyvä mielipidekirjoitus siitä, että ihmiset uskovat jotain raskaana olevaa täysin muulta alalta tullutta hysteerikkoa mieluummin kuin useaa asiantuntijaa. Mielestäni on välinpitämättömyyttä olla ottamatta rokote!

Heips!
Vastaan aloittajalle kysymykseen miksi en ota rokotetta:
-Olen hannari enkä sen vuoksi "uskalla" ottaa rokotetta.
-En ole aiemminkaan ottanut influenssa-rokotteita enkä muitakaan "ylimääräisiä" enkä ole influenssaa sairastanutkaan joten en koe rokotetta kohdallani tarpeelliseksi.
-Asuinalueellani on jo sikatapauksia jonkin verran enkä aio rokotteen ottamisen jälkeen eristäytyä muusta maailmasta perheeni kanssa kahdeksi viikoksi joten en usko että rokote ehtisi kohdallani suojaa antamaan jos tauti kohdalleni sattuisi.
-Olen perusterve ja hyväkuntoinen joten uskon selviäväni taudista jos sellaisen saan.

En aio myöskään rokottaa 2-vuotiasta lastani samoista syistä. Itse olen tällä hetkellä raskausviikolla 30.

Minusta aikuiset ihmiset tekevät kukin omat valintansa ja piste. Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä kirjoittamaan megapitkiä viestejä tuonne jo rokotettujen ketjuun rokottamattomuuden puolesta, vaikka itse siihen päädyinkin. Jokainen tavallaan, sitä ei liene mahdotonta kenenkään ymmärtää ja hyväksyä.

Peesi, olisin voinut kirjoittaa itse samoin :)

Minä myös päätin jo aikaa sitten, että rokotetta en ota. Rokottamatta jää myös kolme muksua.

Samoin kuin Danzee, koen rokotteen turhana. En ole koskaan ottanut influenssa-rokotetta, enkä varmaankaan tule sellaista ottamaan.
Raskausaika on minulle sellaista, jolloin en kehooni mitään epäluonnollista halua tunkea. Jos salmiakki ja maksalaatikko on kieltolistalla raskausaikana, niin rokote on minusta jo huomattavasti vakavampi juttu :)

Sikainfluenssa pyörii nyt tuttavilla, lasten koulussa, veljen perheessä, lasten kummitädillä yms.. Tulemme todennäköisesti sairastamaan taudin lähiaikoina. En ole sen huolestuneempi kuin muinakaan talvina kun kaikenmaailman pöpöt jyllää.

Isomman perheen äiteenä voisin sanoa, että otan tämän taudin vastaan mielummin kuin yrjö- tai mahataudin...

Viimeksi muokattu:
Ao viesti kuulostaa ihanan rauhoittavalta ja tervejärkiseltä! Olen itse raskaana vkolla 19 enkä myöskään ota rokotetta. En rokota myöskään 2-v lastani. Syyt samat kuin ao kirjoittajalla.

t. s-K

Peesi, olisin voinut kirjoittaa itse samoin :)

Minä myös päätin jo aikaa sitten, että rokotetta en ota. Rokottamatta jää myös kolme muksua.

Samoin kuin Danzee, koen rokotteen turhana. En ole koskaan ottanut influenssa-rokotetta, enkä varmaankaan tule sellaista ottamaan.
Raskausaika on minulle sellaista, jolloin en kehooni mitään epäluonnollista halua tunkea. Jos salmiakki ja maksalaatikko on kieltolistalla raskausaikana, niin rokote on minusta jo huomattavasti vakavampi juttu :)

Sikainfluenssa pyörii nyt tuttavilla, lasten koulussa, veljen perheessä, lasten kummitädillä yms.. Tulemme todennäköisesti sairastamaan taudin lähiaikoina. En ole sen huolestuneempi kuin muinakaan talvina kun kaikenmaailman pöpöt jyllää.

Isomman perheen äiteenä voisin sanoa, että otan tämän taudin vastaan mielummin kuin yrjö- tai mahataudin...

Viimeksi muokattu:
Rokote sisältää tiomersaalia, skvaleenia ym ym.
Rokotteen tehosta ei ole varmaa näyttöä, tai siitä kauanko suojan rokotettu saa. Suojan teho liikkuu 30-70% seudulla. Vaikutuksen alkaminen ja reaktiot itse rokotteeseen???
Haitat??? Hyödyt??? Uusi rokote, tutkimustulokset puuttuvat! Pandemian vuoksi markkinoilla. Moni luulee pelastavansa oman henkensä ko.rokotteella. Mutta entäs itse rokote..mitähän se lopulta saakaan aikaan.
Raskaana olevia ei rokoteta kuin erotyisestä syystä. Rokotteet joita raskaana oleville ennen on laitettu ovat olleet tutkittuja ja tiedettyjä. Ei tällä tempolla markkinoille tulleita.
Sikataudin voi saada rokotettu henkilö koska tehosta ei ole selvää faktaa? On myöskin ollut ilmoilla asiaa että ensi kevääksi kenties uutta rokotetta kehitteillä, koska jos /kun virus muuntautuu ei tämäkään nykyinen riitä siihen. Kuten ei ehkä riitä tähän nyt olevaan virukseen. Mielenkiintoista.Mutta lohtuna on se että tuloksia syntyy..koska koekaniineja on rokotetuissa jo tuhansia sekä rokottamattomia. Odotellaanpa siis mitä tulee..
Jos elossa säilytään..itse ainakin aion säilyä!

Itse olen raskaana viikolla 13 ja mietin myös rokotteen ottamista tai sen ottamatta jättämistä. Puhuin usean erikoislääkärin kanssa (joudun juoksemaan lääkärissa usein raskauteni takia) ja kaikki he sanoivat, että ehdottomasti raskaana olevana kannattaa ottaa rokotus. Olen tullut siihen tulokseen, etten uskalla riskeerata ja olla ottamatta. Suurempi haitta varmasti on olla rokotuttamatta itseään.

Jokainen tietysti tekee niinkuin tykkää, mutta on silti hullua riskeerata raskautta ja lasta.

Edelliselle joka kirjoitit että hullua riskeerata raskautta ja lasta.... Kommentoisin vaan että luuletko rokotteen ottaessasi säilyväsi sikataudilta? Se on ainakin minut saanut sanomaan ei rokotteelle kun ei se välttämättä suojaa. Ja toisaalta, ei rokotteen ottamatta oleminen ole automaattinen kyllä taudille.

Olen kysynyt alan ihmisiltä, eli lääkärit ja kirurgit, hyvin monet ovat sanoneet että eivät suosittele sikatautirokotetta. Eivätkä itsekään olisi ottanut ellei työ olisi sitä vaatinut. Ovat vahvistaneet kantani että en ota rokotetta. Ja ne keskustelut joista en pysty täällä puhumaan tekivät päätökseni vieläkin helpommaksi.
Olen raskaana ja keuhkosairas. Eli jos puhutaan riskiryhmistä sikataudin nimissä niin taidampa olla pahimmassa. SILTI EN! Tämä on minun kantani. Olen muuten ap joka kirjoittaa.Vointi hyvää. Mies ehkä lievässä sikataudissa..saman katon alla kotona. Itse terveenä. Ja median liioittelua ei kaikkea kannata ottaa ihan kirjaimellisesti. Siellä kun ei viestintä ole aivan"vilpitöntä"aina.
Mutta jees jokainen tekee oman ratkaisunsa. Jotka ei ota niin kirjoitelkaa. Te jotka otatte olette mielestäni väärällä sivustolla. Kannanottoja rokotteen puolesta on toisilla sivustoilla.

Outoa, miten tämä sama asia jaksaa puhuttaa joka paikassa. Työpaikan kahvipöydässäkin olen jo tottunut siihen, että kolme vanhempaa naista odottavat tautia millä hetkellä hyvänsä. Mikä tahansa pieninkään oire tulkitaan sikainfluenssaksi..

Itse olen siis tällä hetkellä raskaana (15+2) ja rokote jäi ottamatta suurimmaksi osaksi sen takia, että tunnen sen turhaksi. Kirjoitin asiasta aiemmin.

Eilen mieheni ilmoitti illalla netistä Iltalehteä lukiessaan, että tauti on vaatinut jo 11 kuollutta.. Tuo sana "jo" sai minut taas huokaisemaan ihmisten panikointia ja tyhmyyttä.. Lehden mukaan Suomessa on todettuja sikainfluenssatartuntoja 5018kpl, oikea määrä voi olla moninkertainen, sillä kaikkiahan ei diagnosoida labrassa asti ja ihmiset sairastavat taudin ilman sikainfluenssan leimaa. Ja kuolleita siis 11, joista lähes jokainen oli jo ennestään vakavasti pitkäaikaissairas.. Eli käytännössä mikä tahansa tauti olisi voinut olla heille se viimeinen niitti.

Jos kuitenkin sivuutetaan tämä, että lähes jokainen sairauteen kuollut oli jo ennestään pitkäaikaissairas ja että tartuntoja voi olla ties kuinka paljon, en silti näe syytä paniikkiin. 5018kpl:sta todettuja tapauksia on kuollut 11 ihmistä, joka tarkoittaa prosenteissa 0,22%. Ja jokin EU:n suuri terveysihminen arvioi, että pahimmassa tapauksessa taudin tulee saamaan 25% suomalaisista. Suomalaisia on noin 5,5milj, ja siitä sairastuneita olisi noin 1,38milj. Ja näistä kuolisisi tuon 0,22%.n mukaan reilut 3000 ihmistä..

Ja jos mukaan otettaisiin KAIKKI sairastuneet tai huomioitaisiin se, että kuinka moni kuolleista on ollut jo valmiiksi hyvin huonossa kunnossa prosentti laskisi vielä entisestään. Peräänkuuluttaisin maalaisjärkeä.. En siis näe mitään syytä panikoida asiaa jos on perusterve ihminen, vaikka raskaana olisikin.

(Ps: Aika outoa, miten rokotteen ottaneet ja sitä puolustavat tulevat tänne tarjoamaan mielipiteitään. Ei minulla sitä vastaasn mitään ole, mutta itse en jaksaisi mennä mitään kommentoimaan rokotuksen ottaneiden keskusteluun.. Jokaisen oma valinta..)

(Ps: Aika outoa, miten rokotteen ottaneet ja sitä puolustavat tulevat tänne tarjoamaan mielipiteitään. Ei minulla sitä vastaasn mitään ole, mutta itse en jaksaisi mennä mitään kommentoimaan rokotuksen ottaneiden keskusteluun.. Jokaisen oma valinta..)

Tuli vaan mieleen että kenties nämä rokotteen ottaneet jotka kommentoivat tänne, ovat vielä hieman epävarmoja valinnastaan ja sen vuoksi pitää yrittää saada muidenkin päät käännettyä tai jotain sen tyylistä. Eikös ne kiusaajat ole juuri niitä heikkoitsetuntoisimpia?

Viimeksi muokattu:
Minä kuulin sellasen jutun töissä, että työkaverin sukulainen joka on raskaana oli ottanut rokotteen, 12 päivän päästä oli sairastunut sikainfluenssaan josta jälkitautina oli saanu keuhkokuumeen, rokote ei siis anna mitenkään varmaa suojaa, siksi epäilyttää että onko järkevää ottaa..

Jokaisen valinta se rokotus on. Raskaana ollessa varmasti asia mietityttää enemmän.

Itse otin rokotuksen rv 27. En ollut yhtään epävarma valinnastani. Työssäni tiesin altistuvani taatusti sikainfluenssalle, joten siksi valitsin rokotuksen. Toistaiseksi olen pysynyt terveenä, vaikka sairaita ihmisiä olen nähnyt. Tämän valinnan itse tein. Ei itseä häiritse se, ettei joku muu halua rokottaa itseään.

Yhteistyössä