En ole ottanut sikatauti rokotetta-MUITA??Raskaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei ei rokotteelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kirjoitinkin jo tuonne toiseen ketjuun tästä, kun en huomannut aluksi tätä ketjua. Eli olen vasta huomannut olevani raskaana, enkä ole vielä soittanut neuvola-aikaa. En aio ottaa rokotetta, mutta pelottaa, miten neuvolassa tähän suhtaudutaan.:( Olen nyt todella herkässä mielentilassa, joten en jaksaisi kuunnella kenenkään paasausta ja syyllistystä tästä asiasta. Olen sinut päätökseni kanssa, sillä olen tutkinut asiaa paljon ja ajattelen ehdottomasti tämän olevan minulle, perusterveelle ja raskaana olevalle naiselle oikea ratkaisu. Voin vain toivoa, että kantani ymmärretään neuvolassa.

Edelliselle: Toki neuvoloissa on erilaisia tätejä, mutta omassa neuvolassani ainakin täti vain sanoi, että hän suosittelee rokotetta, mutta kaikki päättävät asian itse. Sitten hän antoi tiedon rokotusajoista ja se siitä. Toiset kävi sitten piikillä ja toiset ei, ei siinä muuta. Älä siis ole asiasta huolissasi, sinun ei tarvitse mitenkään perustella kantaasi ja tapaasi toimia.

En ole onneksi odottaja sikainfluenssa-aikana. Päätös rokotuksesta on taatusti hankala erityisesti, jos on raskaana.

Monet kuitenkin odotuksen auvossa unohtavat itse vauvan. Huoli pienestä herää valtavana vasta syntymän jälkeen, esikoisen odottajan on sitä mahdotonta ymmärtää. Minä en uskaltaisi liikkua pienen vauvan kanssa missään, jos epidemia olisi syntymän jälkeen vielä päällä. Lapseni ovat nyt 2- ja 1-vuotiaat ja ennen kuin sain heidät rokotettua (ja 2 viikkoa siitä) olin jatkuvasti erittäin stressaantunut. Emme käyneet perhekerhoissa, kotiimme en päästänyt ketään flunssaista yms. Omasta puolestani en ole ollut missään vaiheessa huolissani, mutta kaikki tuntemani alle 3-vuotiaiden äidit ovat olleet enemmän tai vähemmän ahdistuneita asiasta. Rokottamalla suojaa vauvan suhteellisen hyvin vauvan ensimmäiset 6 kuukautta, jotka ovat muutenkin aika riskialtista aikaa (jo rs-virus yms. vievät helposti sairaalaan).

Ajattelen myös niin, että THL:ssa kovapalkkaiset(?) asiantuntijat ovat tehneet lukemattomia työpäiviä selvittääkseen, kenet kannattaa rokottaa ja koska. He ovat asiantuntemuksensa pohjalta laatineet nykyiset suositukset ja valtio viime kädessä vastaa mahdollisista pitkällä aikavälillä ilmenevistä haitoista, joihin ei taatusti pyritä. Kustannussyistä on viisainta ollut päätyä nykyisiin rokotussuosituksiin. Omalla vähäisellä asiantuntemuksellani en uskaltaisi lähteä kyseenalaistamaan alan todellisten asiantuntijoiden näkemyksiä. Ja en ole mikään paatoksellinen rokotteen puolustaja, todellakaan. Kukin tekee, kuten parhaaksi näkee ja toivottavasti kaikki saamme olla päätöksiimme tyytyväisiä tulevaisuudessakin.

Yhteistyössä