En osaa nukuttaa vauvaa päivällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsy!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsy!

Vieras
En osaa siis nukuttaa vauvaa päivisin muutoin kuin vaunuihin. :( Olen itse ihan yliväsynyt yövalvomisen vuoksi, mutta itsepäinen vauva ei suostu nukahtamaan viereen tai omaan sänkyynsä. Miten ihmeessä saatte vauvan nukkumaan päivällä? Tälle vauvalle ei auta pyllyyn tautukset, maitopullot eikä yhtään mikään. Kun hän heräilee yölläkin kaipaamaan tuttia 82-3 kertaa), olen välillä ihan poikki. Kunto ei riitä kohta enää parin tunnin vaunulenkkiin pari kertaa päivällä. Pirteänä tuota jaksaisi, mutta ei yliväsyneenä ja sateisena päivänä.

Olen itse tosi huono nukahtamaan tuttishown jälkeen yöllä ja minulla on välillä paha univaje. Vauva on kohta puolivuotias.

meillä 5kk neiti ja nukahtaa välillä helposti ja välillä kovalla työllä. Päivisin jollei vaunuihin nukahda niin sisällä nukutan väkisin syliin joskus nukahtaa heti ja joskus 15min huudon jälkeen. Oletko jo aloittanut kiinteiden syötön sillä meillä saatiin yö heräämiset vähenemään. Puuro varsinkin oli hyvä iltapala. Muuta en osaa neuvoa. Tsemppiä jaksamiseen ja pyydä jotakuta avuksi päivällä että saat edes hetken itse nukkua.

Meillä toimi aika hyvin nukuttaminen rinnalle tai kantoliinaan. Kantoliinassa täytyi pitää vaan tarpeeksi kauan, heilua ja kävellä yms ja vasta sitten siirtää sänkyyn.

Nukkuuko vauva, jos vauvat on paikallaan? Ota lämmintä pepun alle ja istuskele puistossa tms. Tai vauva parvekkeelle.

Ensin, halaus!!!
Kun mun tyttö oli vuoden, niin nauroin kaiken maailman tassuttelijoille. Meillä olisi pesäpallomaila ollut hyvä :D Vitsit vitsinä.
Mun tyttö sai aina pinniksessä kamalan kohtauksen eikä suostunut nukahtamaan sinne. Ekat päikkärit sisällä tyttö taisi nukkua joskus 8kk iässä.

Imetätkö??

Mulla onneksi tyttö nukkui myös paikallaan olevissa vaunuissa, joten kunhan neidin sai hytkytettyä uneen, niin pääsin kotiin kahville :D

Oli myös kertoja, jolloin kävelin itkien ympärinsä huutava vauva vaunuissa... Tunti siinä pahimmillaan meni ennen kun neiti hyytyi.

Kyllä se helpottaa!!! Aika auttaa!! Mites ostarit? Siellä ensin tunti lapsi pystyssä katsomassa vilinää ja sitten vaunutellen kotiin?
Tai jos imetät, niin ei kahvia pariin tuntiin ennen päikkäreitä ja anna nukahtaa tissille omaan kainaloon, onnistuuko?
Tai vellipullo?

Yritä saada (jos et imetä) vaikka velli ruokavalioon ja anna pulllo lapsellesi omaan kainaloosi. Menkää saman peiton alle ja nukkukaa molemmat.

Silloin kun on ihan oikeasti raskasta, niin unohda koti ja kotityöt ja syö itse eineksiä ja anna se pullo sänkyyn ja nuku kun lapsesi nukkuu!!!

En imetä, joten siitäkään ei liene nukutuskeinoksi...Kiitos halauksesta, sitä tarvittiin :) Samalta tuntuu minusta, että mikään tassuttelu ei auta. Poikavauvani on suorastaan hyperaktiivinen, ja nyt aloitettuaan ryömintäharjoitukset on päivänukuttaminen yhtä tuskaa. Palasin juuri tunnin vaunulenkiltä, eikä vauva nukahtanut siihenkään.

Olisi suorastaan unelma saada vauva nukkumaan paikallaan oleviin vaunuihin! :) Kantoliina taitaa olla hieman raskas, vauva painaa 9 kiloa ja olen itse kovin hentoisessa kunnossa. Olen laihtunut kovasti tämän vaunuramppailun seurauksena enkä tahdo enää jaksa edes kanniskella vauvaa, pakollisia hoitotoimenpiteitä lukuunottamatta.

Hmmm...joskus vauva nukahtaa kainaloon, joskus saa raivarit. Onkohan tämmöinen vauvan hyperaktiivisuus aivan normaaliakaan...?

'
Alkuperäinen kirjoittaja Pahvi:
Ensin, halaus!!!
Kun mun tyttö oli vuoden, niin nauroin kaiken maailman tassuttelijoille. Meillä olisi pesäpallomaila ollut hyvä :D Vitsit vitsinä.
Mun tyttö sai aina pinniksessä kamalan kohtauksen eikä suostunut nukahtamaan sinne. Ekat päikkärit sisällä tyttö taisi nukkua joskus 8kk iässä.

Imetätkö??

Mulla onneksi tyttö nukkui myös paikallaan olevissa vaunuissa, joten kunhan neidin sai hytkytettyä uneen, niin pääsin kotiin kahville :D

Oli myös kertoja, jolloin kävelin itkien ympärinsä huutava vauva vaunuissa... Tunti siinä pahimmillaan meni ennen kun neiti hyytyi.

Kyllä se helpottaa!!! Aika auttaa!! Mites ostarit? Siellä ensin tunti lapsi pystyssä katsomassa vilinää ja sitten vaunutellen kotiin?
Tai jos imetät, niin ei kahvia pariin tuntiin ennen päikkäreitä ja anna nukahtaa tissille omaan kainaloon, onnistuuko?
Tai vellipullo?

Yritä saada (jos et imetä) vaikka velli ruokavalioon ja anna pulllo lapsellesi omaan kainaloosi. Menkää saman peiton alle ja nukkukaa molemmat.

Silloin kun on ihan oikeasti raskasta, niin unohda koti ja kotityöt ja syö itse eineksiä ja anna se pullo sänkyyn ja nuku kun lapsesi nukkuu!!!

Hei,

millaisilla väleillä yrität nukuttaa lastasi? Meilläkin on ollut tahkoamista nukuttamisten kanssa, mutta nyt n. 7kk iässä alkoi rytmi löytyä.

Itsekin suosittelisin, että
- tuttipullon kanssa yrität nukuttaa, makailkaa sängyllä ja voit nukahtaa itsekin siihen
- yritä löytää se teidän rytmi ja pidä siitä kiinni, luulisin, että tuon ikäinen haluaa nukkua 2h välein.
- ja tuokin mitä Pahvi suositteli, että ensin virikkeitä esim. kaupassa ja voisi ehkä nukahtaa sitten paluumatkalla

TIEDÄN, että nää ei välttämättä sovi teille, ja AIKAA voi mennä ennen kuin tuloksia tulee, mutta toivotaan parasta. Meilläkin itse olen ehkä kuukauden päivät voinut tehdä jotain itse lapsen päiväunien aikana, muuten olen tuolla vaunutellut häntä tai käynyt vähän väliä tärisyttämässä vaunuja. Raskast aon, mutta nyt onneksi tuntuu vähän helpottavan.

en nyt aivan jaksa lukea, mutta siis miksi et halua nukuttaa vaunuun? Itse nukutin vanhemman yli 2vuotiaaksi saakka vaunuun, ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmaa.

AP ei jaksa (univaje, laihtuminen jne) työnnellä vaunuja 2 kertaa päivässä 2 h, ja paikoillaan olevissa ei poika nuku...... Halua nyt siinä sitten.....

voimia ap, tiedän tunteen!
Meillä oli kanssa 4-6 kk iässä ihan rytmitöntä elämää ja en meinannut saada vauvaa nukkumaan oikein mihinkään. Olin tosi puhki ja en millään olisi jaksanut kävellä koko ajan, se oli pakko lopettaa! Äidinkin pitää levätä joskus :)

Minun onni oli tissillä nukuttaminen, nyt olen lopettanut sen. Meillä makoillaan sängyllä vierekkäin tai pidetään vauvaa sylissä niin kauan että alkaa unettaa. Suurin oivallus itseltä oli pidentää hereilläoloaikoja ja vähän yrittää tulkita vauvaa että milloin sitä väsyttäisi eikä nukuttaa kellon ja oman levon tarpeen mukaan. 7kk iässä vauva alkoi löytää itsestään jotain rytmiä päiviin.

Toivotaan teille parempia unia jatkossa :)

Kokeileppa sellaista, että menet itse sängylle ja otat lapsen oman vatsasi päälle (vatsalleen tietysti) ja silittelet samalla selkää ja peppua. Jos saat nukahtamaan niin sitten siirto omaan sänkyyn tai putoamisesteiden kera voi jättää isoonkin sänkyyn.
Kannattaa muuten kokeilla eri asentoja, vaikka lapsi tietysti kääntyilee itsekkin mutta jos kokeilet vaikka laittaa lapsen nukkumaan vatsallensa (jos siis tottunut tähän asti selällensä tai kyljelleen), myös vaunuissa. Meillä ainakin aikanaan kävelylenkin pituus väheni kun hoksasin laittaa lapsen vatsalleen vaunuun (tosin oli kesäaika eikä niin paljon fyllinkejä vaunuissa). Sama oli sängyssä, unet olivat paremmat vatsallaan.
Suosittelen sitten siinä 10 kk iässä totuttamaan (tassuttelun tai unikoulun avulla) lapsen nukahtamaan omaan sänkyyn, muuten saattaa jäädä päälle kierre siihen vieressä nukuttamiseen ja nukkumiseen...

Tsemppiä ap:lle. Meillä varsin samanlaista ollut koko pojan pienen elämän (nyt 8kk). Jossain vaiheessa kävelin 7 kertaa päivässä ympäri seutuja itkien ja silmät ristissä, kun yöt olivat (ovat vieläkin) varsin rikkonaisia. Minä myös kerta kaikkiaan nauroin tassutteluille, joihin poika lähinnä reagoi vetämällä selän kaarelle ja huutamalla kahta kauhemmin. Olen tullut siihen tulokseen, että poika nyt vaan on "rytmitajuton". Olen taistellut kaikkien rytmien puolesta, kahden tunnin, kolmen tunnin jne. välein nukuttamisessa. Nyt tuntuu, että on alkanut löytyyä (jiihaa!) päikkärirytmiä. Nyt menen aamulla, vaikka silmät ristissä olenkin, tunnin lenkille 9.30-10.30 (poika herää 06) ja sitten annan touhuta/touhuan mukana niin kauan kun jäpikkä on ihan silmät ristissä (välillä toki yritän nukutella, mut huomaan heti, kun ei onnistu eli huutaa raivolla, niin otan pois sängystä) ja annan vielä välipalaa ja/tai maitopullon, niin nyt VIIDETTÄ päivää sama rytmi!

Eli summa summarun: mä luulen, että tämmösille lapsille ei auta kuin aika. Koita jaksaa! Meillä tosiaan nyt alkaa olla vähän paremmalla tolalla kuin esim. pari kuukautta sitten. Tosin, mikään ei ole niin pysyvää kuin muutos eli luultavasti jossain vaiheessa mennään taas ihan toisia latuja..

Meilläkin on aktiivinen poika, joka on joskus vaikea saada nukkumaan. Useimiten ei kuitenkaan ole ongelmia. Otan pojan syliini, istahdetaan kiikkustuoliin ja annan maitoa pullosta.

Tuo kiikkutuoli oli tosi hyvä hankinta! Niitä saa tosi hienojakin nykyään. Tietenkin on vaihtoehtona ihan perinteiset, mutta me satsattiin Eamesin moderniin klassikkoon, joka on erittäin toimiva. Siihen keinutukseen poika aina nukahtaa. Tässä linkki, jossa kuva Eamesin kiikkutuolista:

http://www.ambientedirect.com/en/eur/vit_rar_armchair_en.php

Tosin mitään takeitahan ei ole sille, että kiikkutuoli auttaisi...

Rytmissä voisi olla vastaus, tuli nimittäin mieleen, että ehkä yrität nukuttaa liian usein eli vauva raivoaa kun ei ole väsynyt ja haluaisi tehdä ryömimisharjoituksia.

Ei varmaan paljon auta (seen that, done that... valitettavasti!), mutta idea vain...

Joo, samaa mieltä kuin edellinen eli ehkä rytmit eivät ole vielä ihan loksahtaneet kohdalleen. Nukkumisrytmiin vaikuttaa tietysti paljon ruokarytmit eli millaiset ne ovat? Syökö vauvasi jo kiinteitä ja miten muutenkin syönti päivällä onnistuu? Entä kuinka saat lapsesi illalla nukahtamaan, onko siinä ongelmia? Meinaan, päivällä voisi kokeilla samoja rituaaleja kuin illalla, mutta lyhyen kaavan kautta, kunhan ruokarytmitys on ok. Onko vauvallasi unilelu/-rätti? Se rauhoittaa myös päivällä.

Kirjoita ylös syömiset kellonaikoineen ja seuraa, miten pitkään lapsesi on tosi virkeän oloinen. Leikkikää ja hassutelkaa, halailkaa ja tarjoa paljon virikkeitä. Kun hän alkaa hieroa silmiään tai silmäluomet alkavat näyttää painavilta, puhumattakaan haukottelusta, aloita silloin nukutusrituaalit, mitä ne ikinä ovatkin. Koeta saada joku joskus tuuramaan Sinua, että saat nukuttua oma univajeesi pois. Silloin jaksat uusin eväin rauhallisella mielellä auttaa lastasi nukahtamaan. Sillä siitähän on kyse, että autat häntä nukahtamaan eikä siitä, että itse yrität häntä aktiivisesti nukuttaa. Tsemppiä!!

mamille:

mua alkoi kiinostaa sun teksti. Se oli kuin meidän tytöstä kirjoitettu. ( ikää nyt n. 8,5 kk ) päikkärit ovat olleet yhtä tuskaa viimeiset 3,5 kk. Yöunetkin viimeiset 2,5 kk, 5-10 krt heräilyä. Meillä on ollut ongelma se nukahtaminen ja sitten kun viimein nukahtaa, niin nukkuu yleensä sen 25 min. Ja vain pari kertaa päivässä.
Tänään esim. herättiin vähän vaille 06.00, alkoi jo näkyy väsymisen merkkejä n. 8.30 mutta odotin että väsähtää lopullisesti. No 9.15 mentiin makkariin ja n. 9.30 nukahti. Nukkui n. 10 minuuttia...
Seuraavan kerran nukahti 11.30 ja heräsi n. 12.00. Nyt seuraavan kerran nukahti 15.30 ja varmaan kohta herää koska se puoli tuntia alkaa olemaan täynnä.
Vaunuihin nukuttamisen lopetin n. kolme viikkoa sitten koska en tosiaan jaksanut yöheräämisien takia olla koko ajan vaunuilemassa. Nyt käymme muuten vaan ulkoilemassa vaunujen kanssa. Pyrin että kerran päivässä käytäisiin. Mutta joka päivä ei jaksa...
Silloin tällöin nukahtaa hyvin sänkyyn mutta yleensä kestää sen tunnin, vähintään 30 min.
Pitää varmaan käydä tsekkaamassa onko jo herännyt. Hän kun saattaa olla vaikka puoli tuntia siellä ihan hiljaa ja näplätä kaikkea mahdollista mitä löytää ja keksii...
Juu, hereillä on...sitten se tietää sitä että kuuden aikaa olla jo ihan valmiita yöunille..sitä koitetaan sitten venytellä vähintään 19.00 asti. Nukahtaa lopullisesti 20.00 mennessä.
En kanssa tiedä mitä ihmettä tekisi tuntuu että kaikkia on kokeiltu. Kahden tunnin, kolmen, neljän nukkumis väleillä ja aina on se sama puoli tuntia. Ei kyllä nukahda enään kahden tunnin välein vaikka koittaa. Sitten saa kyllä sängyssä pitää sen 1,5 h.

Teillä ilmeisesti syödään siis pullosta. Meillä on sama juttu ja nykyään pullosta on tullut unilääkettä... Tyttö siis nukahtaa lähes aina pullolle, usein sujautan tutin suuhun kun maito loppuu ja silloin viimeistään nukahtaa. Sitten siirrän päikkäreille vaunuihin, useimmiten jatkaa uniaan. Ja nukkuu 30-45 min.

Siis nukutusvinkkini on ehdottomasti syli ja pullo. Vaikka varmasti olet jo näin itsestäänselvän jutun sataan kertaan kokeillut.... =) Lisäksi meillä kärrätään vaunuja lähes aina sisällä; heijaan niitä edestakaisin potkaisemalla vauhtia ja vetämällä aisaan kiinnitetystä huivista takaisin...

Olisi kiva kuulla josko jonkun vinkeistä on ollut hyötyä?

Yhteistyössä