N
Nukahtaminen vaikeaa
Vieras
Auttakaa hyvät Ellit minua. Meillä on noin 2 kk ikäinen vauva. Nukkuminen sujuu hyvin, vauva nukkuu yöt hienosti. Mutta se nukahtaminen on se ongelma. Minä olen ollut niin tyhmä, että olen opettanut vauvan siihen, että kanniskelen sitä ympäriinsä kunnes se nukahtaa. Virhe, tiedän sen nyt. Alkuun vauva oli tosi itkuinen ja tuo kanniskelu oli ainoa, jolla hänet sai pysymään tyytyväisenä. Lisäksi pystyasento helpotti vatsavaivaa ja pulauttelua. Nykyisin päivällä vauva kyllä suostuu makoilemaan lattialla tai sängylläkin, ei tarvitse kanniskella, mutta päiväunillekaan ei nukahda muuten kuin vaunuihin tai syliin kantaen. Tutti ei kelpaa, ihan pienenä nukahti pari kertaa tutin kanssa syliin, olisi vain pitänyt silloin tarttua tuohon! Nykyisin tutti saa aikaan tosi suuren huudon ja vastarinnan. Ongelma on siis se, ettei minulla enää riitä voimat eikä selkä kanniskella iltaisin tuota vauvaa, etenkin kun se havahtuu unestaan illalla aina pari-kolme kertaa ja pitää kanniskella enemmän. Olen koettanut nukuttaa syliin ja rinnalle. Rinnalle ei nukahda, sylissä alkaa iso huuto ja kirkuminen. Mutta heti kun nousen pystyyn ja kannan vauvaa, se rauhoittuu ja nukahtaa.
Ensin ajattelin, että kolmen kuun ikään saakka nukkukoon miten haluaa. Nyt vain tuli minun käsivoimat ensin vastaan. Ei minua haittaisi siis vaikka vauva nukahtaisi syliin, eikä vielä omaan sänkyynsä, mutta kun se ei vain onnistu. Kannattaisikohan koettaa opettaa samantien nyt nukahtamaan omaan pinnasänkyyn, jos huutoa kerran on tiedossa kuitenkin? Ja miten muut olette selvinneet, jos olette olleet yhtä hölmöjä alkuun kuin minä.
Ensin ajattelin, että kolmen kuun ikään saakka nukkukoon miten haluaa. Nyt vain tuli minun käsivoimat ensin vastaan. Ei minua haittaisi siis vaikka vauva nukahtaisi syliin, eikä vielä omaan sänkyynsä, mutta kun se ei vain onnistu. Kannattaisikohan koettaa opettaa samantien nyt nukahtamaan omaan pinnasänkyyn, jos huutoa kerran on tiedossa kuitenkin? Ja miten muut olette selvinneet, jos olette olleet yhtä hölmöjä alkuun kuin minä.