en päässyt synnytystapa-arviointiin

24.03.2007
125
0
16
pyysin lääkäriltä että pääsisin vielä kerran ultraan jotta näkisin vauvan koon jne.mutta lääkäri tuumasi vain jotta eivät tee sellaista ellei ole jokin tosi hyvä syy siihen että pitää ultrata ja että kyllä se sieltä sopii tulemaan.ei siis kirjoittanut lähetettä eikä myöskään antanut minkäänlaista arviointia vauvan painosta.
olis niin mukava ollu tietää edes vähän mittoja ettei sitten tuu yllätyksiä. pitäisköhän mennä yksityiselle ultraan vielä kun ehtii?

Ei se yksityinen ultra varmaan mitään lisää tuo itse synnytykseen, koska sairaalassa varmaan ovat sitä mieltä että kyllä se sieltä tulee ja yksityisen ultraajalla ei sinänsä mitään sananvaltaa sairaalaan.... Toki jos sinua rauhoittaa niin voit mennä ultraan.
Itselläni eka raskaus oli iso vauva, se ultrattiin äitiyspolilla juuri ennen synnytystä kun oli yliaikainen, painoarvio meni tosi paljon ultrassaki alakanttiin.
Nyt mun toka raskaus oli samalla lailla iso vauva, raskautta seurattiin äitiyspolilla muiden riskien takia säännöllisesti ultraamalla. Lääkärit vaan sanoivat että loppuraskauden ultra on aina jonkinverran epäluotettava koon suhteen, kun ei enää saada kunnon "otosta" (siis vauvaa näkymään kokonaisena). Parhaan arvion kuulemma saavat kun kokoa seurataan säännöllisesti että nekevät millä käyrällä kasvaa. No toisaalta tähän ei ole mitään syytä ns normiraskaudessa, jossa ei ole mitään erityisiä riskejä huomattu.
Mielestäni voit mennä rauhassa synnyttämään ja kun menet synnyttämään niin sinut kuitenkin tutkitaan synnytysvastaanotossa ja siellä on ultra ja lääkäri jos aihetta ilmenee. Ja voit ja avaan siinä kohtaa suusi jos sinulla on epäilyksiä.
Tietysti asia on kokonaan eri jos olet kapealanteinen ja sinulla on syytä pelätä että lapsi ei tosiaan mahdu. Siinä tapauksessa voit mennä ihan hyvin yksityisen ultraan, eihän se paljoa maksa siinä konkurssissa kun lasta "varustaa".... Tämä oli nyt tällaista pohdintaa sen jälkeen kun itse ramppasin toisen lapsen koko raskauden ajan tosi usein ultrassa. Muutaman ekan kerran jälkeen ultrassa käynti ei tuonut enää juurikaan lisäarvoa omaan olemiseeni. Loppuraskauden ultrat on tosi epäselviä, kun siinä ei näy enää vauva kokonaisena vaan esim mahalaukku, pää, sääriluu....

jos asia vaiva mieltäsi,niin mene ihmeessä yksityiselle.Itekin kävisin,mutta noita ultria on muutenkin ihan kiitettävästi tulossa mulla(ennen np -ultraa oli kaks,sit np,rv 19+,26+,32+ ja 36+).

nyt siis 22+3

lantion koon voi arvioida sisätutkimuksella, ja vielä tarkemmin rontgenillä. vauvan koosta ei ultrauksesta huolimatta ole mitään takeita... se antaa vaan vähän osviittaa. silti tiedän, että arvio on heittäny jopa kilolla. jos on syytä olettaa että on syntymässä todella iso vauva, ni sit ymmärrän ton arvioinnin. muuten se taitaa tosiaan olla aika merkityksetöntä, hyödytöntäkin.

Anteeksi, mutta missä sairaalassa raskaana olevan naisen lantio kuvataan vieläkin röntgenillä? Eikös magneettikuvaus ole aika paljon turvallisempi? Vai eikö kaikilla sairaaloilla ole vielä omaa magneettia?

Kaikissa sairaaloissa ei ole magneettia. Se on huikean paljon kalliimpi kuin tavallinen röntgen. Ja rönten on vauvalle vaarallista alkuraskauden aikana. Röntgenissä näkyy hyvin äidin lantion ja lapsen pään suhde. Ja synnytystavan arvioiminen loppuraskaudesta röntgenillä on kai ihan turvallista, koska voidaanhan vastasyntynyttäkin tutkia röngenkuvauksella

Joo mulla alkuperäinen la 2.1. ja sitten yhdessä ja ainoassa keskiraskauden ultrassa kävin kahteen kertaan, kun koko heitti la:ta melkein 2:lla viikolla ja olis Joululle mennyt, kätilö kävi jossakin ja sanoi ettei sitä aleta tässä turhaan vaihtamaan, kun eroa oikeaan niin vähän vain.. Painoa oli meikäläiselle tullu reilut 20kg raskauden aikana sitte ja menin kohdunpohjankorkeus käyrän yläpäässä koko ajan. .Ei mitään painoarviota eikä synnytystapaarviointia, eikä edes katsottu minkä kokoinen mahtaa olla... :kieh: siinä sitten pusailin synnytyksessä puoli tuntia ja imukuppia käytettiin yms.. mut ei.. kaveri ei tuu.. virhe asennossa oli pää ja ei päässy tulemaan.. Siinä kätilöt sitten kyseli, että mikäs olikaan painoarvio? "Joo ei tietoa ku ei tehty" olivat hämmentyneitä.. Leikattiin lopulta ja leikkaava lääkäri sanoi, että tottakai la:ta siirretään, jos niin paljon heittää...olis tullu normaalisti jos olis siiretty..

Kaveri painoikin sitten reilut 4 kiloa ja pituutta 54cm ja syntyi 2.1.

oon vieläki niin vihainen lääkäreille... katsooko se ikää, kun oon näin nuori, ettei voida auttaa vai ??? en tiedä... :'( jäi aika karheat muistot. :( mut ei se estä uusia hankkimasta joskus vuosien päästä tietysti. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 16:05 Ona86 kirjoitti:
Joo mulla alkuperäinen la 2.1. ja sitten yhdessä ja ainoassa keskiraskauden ultrassa kävin kahteen kertaan, kun koko heitti la:ta melkein 2:lla viikolla ja olis Joululle mennyt, kätilö kävi jossakin ja sanoi ettei sitä aleta tässä turhaan vaihtamaan, kun eroa oikeaan niin vähän vain.. Painoa oli meikäläiselle tullu reilut 20kg raskauden aikana sitte ja menin kohdunpohjankorkeus käyrän yläpäässä koko ajan. .Ei mitään painoarviota eikä synnytystapaarviointia, eikä edes katsottu minkä kokoinen mahtaa olla... :kieh: siinä sitten pusailin synnytyksessä puoli tuntia ja imukuppia käytettiin yms.. mut ei.. kaveri ei tuu.. virhe asennossa oli pää ja ei päässy tulemaan.. Siinä kätilöt sitten kyseli, että mikäs olikaan painoarvio? "Joo ei tietoa ku ei tehty" olivat hämmentyneitä.. Leikattiin lopulta ja leikkaava lääkäri sanoi, että tottakai la:ta siirretään, jos niin paljon heittää...olis tullu normaalisti jos olis siiretty..

Kaveri painoikin sitten reilut 4 kiloa ja pituutta 54cm ja syntyi 2.1.

oon vieläki niin vihainen lääkäreille... katsooko se ikää, kun oon näin nuori, ettei voida auttaa vai ??? en tiedä... :'( jäi aika karheat muistot. :( mut ei se estä uusia hankkimasta joskus vuosien päästä tietysti. :)

Ikävä tapaus kohdallasi.
Vauvan kokohan yleensä arvioidaan neuvolassa. Taitava kätilö kyllä tuntee miten päin se lapsi kohdussa on ja osaa arvioida koon. Ultraan ja synnytytapaarviointiin sairaalaan pääsee ainoastaan jos on raskauden aikana jotain häikkää jonka perusteella epäillään mm vauvan kasvavan liian isoksi.
Mutta käsittääkseni tuo sun painon nousu ei ole mitenkään sidoksissa sen vauvan kokoon. Moni on lihonnut ylikin 20 kiloa odottaessaan ja silti vauvat ovat olleet keskikokoisia.
Kyllähän se LA pitäisi sinne neuvolakorttiin vaihtaa jos ultrassa heittää 2 viikkoa. Ja neuvolassa täytyisi kiinnittää siihen toki huomiota. Vaikkakin vauvalle se oikea aika syntyä on -+2 viikkoa siitä lasketusta ajasta.
Eikö juuri kohdallasi päädytty sektioon vauvan pään väärästä asennosta johtuen? Sillä taas ei ole mitään tekemistä vauvan koon kanssa. Kyllä isojakin vauvoja synnytetään alakautta =)

Joo siis siitä virheasennosta, kyllä sanottiin, että olisi tullut ehkä muutenkin, muussa tapauksessa tietysti. mutta olisi la:ta pitänyt vaihtaa, että se olisi sieltä helpommin tullut aiemmin ja joo tiedän kyllä mun äiti synnytti pikkusiskon koolla 5kg.. ja 56cm. :p ja joo oon kuullut, että siihen on kyllä muut päässyt, että tiedä nyt.. ja joo... mulla oli synnytyksessä mukana kätilö ja opiskelija sekä 2 lääkäriä, mutta eivät mitään havainneet virheasennosta. :D että näin. ei kiva kokemus kyllä juu. mutta ajankanssa se on jo nyt pystynyt unohtaa :)

mutta olin käyrillä ylhäällä ja mulle sanottiin jo aika alussa, että on iso kaveri tulossa. mutta ei siitä sen enempää. ja neuvolassa ihmeteltiin kyllä miksei la:ta vaihdettu mutta eivät sitten puuttuneet asiaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 13:32 Ona86 kirjoitti:
mutta olin käyrillä ylhäällä ja mulle sanottiin jo aika alussa, että on iso kaveri tulossa. mutta ei siitä sen enempää. ja neuvolassa ihmeteltiin kyllä miksei la:ta vaihdettu mutta eivät sitten puuttuneet asiaan.

Jos on "yläkäyrällä" niin siinä ei ole vielä mitään epänormaalia. Kaikki käyrien välissä ja monet niiden ulkopuolellakin kasvavat kohdut ovat ihan normaaleja...

Ja ulkoisesti kapea lantio ei vielä merkkaa mitään, sisämitat vasta. Esim. oma äitini on todella kapealanteinen, mutta minun (esikoisen) synnyttyä totesi vaan, että ei tämä niin kamalaa ollut, ihan ylimainostettua... :D eli hyvin ja nopeasti syntyy vauvoja kapeistakin lantioista. Rohkeutta vaan, jos ei ole mitään syytä pelätä vauvan mahtumista (diabetes, roimasti yliaikainen, äidillä tutkitusti kapea lantion aukko) niin kaikella todennäköisyydellä kaikki menee hienosti!

Niin, painoarviossahan mitataan esim. pään leveys, vatsanympärys ja reisiluun pituus, kaikki senttimetreinä. Tämä sitten muutetaan matemaattisella kaavalla grammoiksi. Virhemarginaali on 10-15 % suuntaan tai toiseen. Esim jos painoarvio ultraäänella on 4000 g niin kaikki tulokset 3500 ja 4500 g välillä menevät menetelmän tarkuuden rajoihin. Jos heittää vielä enemmän niin sitten jokin mittaus on ollut virheellinen.

Lantiortg ei myöskään vastaa yksiselitteisesti kysymykseen, minkäkokoinen vauva mahtuu syntymään.

Yhteistyössä