en pärjää enää 5v kanssa :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mä en enää tiedä mitä mun pitäisi tehdä. Pojasta on tullut ihan mahdoton. Täytti juuri 5-vuotta. Mitään ei tottele, nauraa vaan kun komennan. Kiusaa meidän 2 kissaa ja pikkusiskoa 2v. Ja tietenkin näyttää mallia pikkusiskolle kaikessa hölmön hommassa, jonka sisko tekee perässä. Meillä on ns. Turvallisuussääntöjä, joita tulee noudattaa ehdottomasti, saunaan ei mennä yksin, lauteilta putoaa (sisko kun menee tietty perässä), sängyltä/sohvalta ei hypitä alas, sisällä ei juosta ja ulkona ei lähdetä juoksemaan karkuun yms ym. Nämä nyt esimerkkeinä, missä poika ei enää tottele. Sitten naureskelee inhottavasti ja näyttää kieltä. Pukeminen on mennyt mahdottomaksi, samoin syöminen.
Poika käy 3krt/vk päiväkodissa puolipäiväisenä, kavereita kun ei muuten lähipiirissä ole, eikä kerhoja tms. Siellä on sujunut ihan hyvin, enkä ainakaan ole kuullut suuremmista ongelmista.

Mitään muutoksiakaan ei ole nyt tullut, joista tämä voisi johtua. En kertakaikkiaan ymmärrä mikä tuolle pojalle on tullut, on muuttunut niin kovasti :( Itse alan olla jaksamisen äärirajoilla, korotan liian usein ääntä ja otinpa yksi ilta tukasta jo kiinni kun hyppäsi alas saunan ylimmältä lauteelta :( Sitten tulikin niin kovin paha mieli jo itselle siitä, en todellakaan hyväksy ruumiillista kuritusta.

Nyt sanokaa mitä mä teen ennnekun sekoan! Niin ja yh olen, joten yksin tässä koitettava räpistellä.

Semmosia ne valitettavasti on. Meillä on kans 5 v. poika, joka pienempänä oli oikee äidin enkeli, aina kiltisti, ikinä ei kiukutellut jne. Nyt sitten kokeilee kiroilua, ei usko mitään, hyppii huonekaluilla, tulee nuolemaan (siis hänen mielestään hauskaa tulla kieli pitkällä kohti, ja nuolla naamaan, koska se on minusta inhottavaa), vastailee nasevia, aina on joka asiaan selitys... Sotkua kyllä osaa tehdä ihan uskomattomalla vauhdilla, mutta mitään tavaroita ei haluaisi korjata lattioilta pois. Ruoka ei kelpaa, leluja pitäis ostella koko ajan.... Onkohan joku pikkujätkä-vaihe?

Uhmaltahan tuo kuulostaa, meillä kans 5v poika aloitti saman kun ikää tuli mittariin. Meillä on auttanut (jotenkin) se että esim. lempileluja otetaan takavarikkoon, hyvästä käytöksestä palkitaan ja kehutaan kovasti jos pienikin asia menee perille. Sitten on tietysti niitäkin päiviä kun mikään ei auta..

Ilmeisesti ikäkausi-juttuja ainakin osittain, meillä samaa, poika kohta 6v.
Vaihtelee ihan päivittäin/ viikottain. Hoidossa ok, mutta kotona koittaa kaikki rajat. Nurkka on välillä kovassa käytössä, jos ei lopeta parin kehotuksen jälkeen, menee nurkkaan miettimään muutamaksi minuutiksi.
Kyllä mäkin olen tukistanut kun hermo mennyt (itse sairaana esim. ja jätkä vaan kiusaa ja nauraa).

Toimintaan on puututtava, ei se muuten lopu.
Koko ikänsä ollut hyvin temperamenttinen, uhma ollut jostain 2v. lähtien välillä voimakkaampaa ja välillä tosi mukavia viikkoja ;-)

Kovin tuttua tekstiä ja tiedän, että olet väsynyt. Mulla sama "kohtalo" ja poika 5v, joka teki tuota noin 3kk ajan. Meinasi tosiaan jo usko loppua, ja välillä oli todella paha olo itselläkin, kun en ymmärtänyt mikä on pielessä! Neuvolasta sanottiin, että lapsen aivot kasvaa erilaisia herkkyyskausia ja eräs sellainen osuu usein 5v ja 7v kohdalle. Silloin voi käytös olla kovinkin erilaista kuin ennen. En tiedä mikä tuli, mutta nyt on 3 viikkoa eletty taas kuten ennen. Ja arvaa olenko iloinen! Poika taas reipas, iloinen oma itsensä ja ei tarvitse minun huutaa (joo meillä tehdään joskus näinkin :) ) eli liekö tuo kausi tai mikä lie meni ohi. Lähetän kovasti voimia sinulle ja ota yhteyttä kuntasi neuvolan perhetyöhön tarvittaessa, josta annetaan tukea,mutta ei esim. kotitöihin vaan keskustelu-ja neuvontaseuraa. Suosittelen, jos tuntuu ettei itse enää ymmärrä mitä pitäisi tehdä tai jättää tekemättä(sori pitkä sepustus).

huh no jopas helpottaa kuulla että olisi taas vaan joku uhmakausi! kyllä on välillä niin huono äiti olo kun ei mikään mene perille, miettii että mitä ihmettä mä olen tehnyt väärin.
toivottavasti tämä joskus helpottaa. pikkusiskolla kunnon uhma päällä, niin välillä kyllä tekisi mieli iseä hanskat naulaan.

Uusimmat

Yhteistyössä