En raaski vieroittaa, tai aloittaa unikoulua!!! Vauva 13kk...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt äiti"

Vieras
Muiden keskustelujen innoittama pyydän, antakaa vinkkejä jaksaa!!!

Olen nyt 13kk hoitanut lapsen kaikki yöt yksin, heräilee vieläkin useita kertoja yössä. Tissia imaisee kerran tai pari. Nukkuu vieressäni. Kaikki on muuten ok, ja ihanaa, mutta olisi aivan huippua saada nukutuksi pidempiä pätkiä kuin pari tuntia.

En halua laittaa vauvaa omaan sänkyyn, enkä raaski aloittaa mitään rajua unikoulua. Onko muita konsteja? Meneekö tämä ohi vain itsestään kun lapsi kasvaa? Sitä toivon, mutta pelkään että lapsi tottuu itsekin tähän heräilyyn eikä opi nukkumaan yhtäjaksoisesti. Nukahtaa kyllä aina nopsaan uudelleen yöllä, eli ei sentään valvota, mutta heräillään kummatkin. Olen kuitenkin hoitovapaalla, ja minulla on vain tämä yksi lapsi, joten koen velvollisuudeksenikin edetä lapsentahtisesti.

Minulla on vasta 4kk ikäinen vauva ja hänellä on kanssa tosin ajoin levottomia alkuyötä. Itse koen tuossa vaiheessa, että jos ei syödä enää kunnolla ja vain huudetaan + ollaan jo ihan unen rajamailla, niin laitan vauvan omaan pinnikseen. Hetken siellä itkee ja nukahtaa. Saadaan kummatkin tuon avulla hyvät unet, eikä tule liikaa univelkoja.

Minusta on syytä tietyt nukkumajutut jo nyt aloittaa opettamaan vauvalle, ettei sitten myöhemmin olla pulassa huonosti nukkuvan ja tuon takia väsymystään kiukuttelevan taaperon kanssa.

Hei, jos sä olet väsynyt, niin kokeile nyt jotain. Tuo lapsentahtisuus tuskin saa pilata vanhemman jaksamista!! Kyllä sä kunnon yöunet tarvitset. Pikkuhiljaa pienillä muutoksilla.
Mulla "vauva" 1v9kk ja yhä tissillä. Herää 2-5kertaa yössä tissille. Nyt viime kuukausien aikana olen lapsen nukahtamisen jälkeen nostanut lapsen omaan sänkyynsä. Tulee sieltä kyllä herättyään viereeni, mut vien taas takaisin, kun nukahtaa tissille. Useamman kerran käynyt niin, että lapsi on herännyt vain kerran. Jotkut yöt jopa nukkuu läpi.

Meillä lapsi nyt 11kk, enkä ole pitänyt unikouluja. En myöskään raaski. Saa maitoa yöllä jos herää. Nykyään se tapahtuu n. kerran viikossa, eli itse on itsensä yömaidosta vierottanut-melkein :D. Ei mulla ole nyt hätää sen suhteen. Joskus syö huonommin päivällä, niin sitten herää vielä yöllä, mutta useinmiten ei.

Tuo huutaa vielä joskus niin että oksentaa huutoonsa. En siis pysty huudattamaan. Enkä oikein katso tarpeelliseksikaan.

Jotenkin tähän väsymykseen on tottunut, sen huomaa vaan siitä, että pää ei toimi yhtä hyvin kun aiemmin. Itsekin nostan nukahtamisen jälkeen lapsen pinnasänkyynsä ja jatkan vielä omissa puuhissa valveilla.Mutta kun olen itsekin mennyt nukkumaan niin sen jälkeen en enää nosta pinnasänkyyn, kun lapsi herää ja itkeskelee viereen. Tuntuu jotenkin pahalle laittaa lapsi omaan sänkyyn, kun noin pienii ei voi käsittää miksi äiti ei halua häntä viereensä. Olen ehkä liian lepsu, mutta en vaan raaski...

Ajatuksen kiertää kehää, en tajua mitä hain tällä aloituksella, kun tiedän että vain jämäkämmät konstit auttaa :) Eikö joku voisi kertoa että lapsi kasvoi ja oppi ihan itsekseen nukkumaan yöt läpi???

Meillä lapsi nyt 11kk, enkä ole pitänyt unikouluja. En myöskään raaski. Saa maitoa yöllä jos herää. Nykyään se tapahtuu n. kerran viikossa, eli itse on itsensä yömaidosta vierottanut-melkein :D. Ei mulla ole nyt hätää sen suhteen. Joskus syö huonommin päivällä, niin sitten herää vielä yöllä, mutta useinmiten ei.

Tuo huutaa vielä joskus niin että oksentaa huutoonsa. En siis pysty huudattamaan. Enkä oikein katso tarpeelliseksikaan.

Jee, kiva kuulla että vierottanut itse itsensä :) Näin meilläkin imetys on vähentynyt, siihen kertaan/pariin vuorokaudessa. Mutta nuo muut heräilyt... aaagrh.

Yrittäisin virkistäytyä henkisesti jotenkin ja jatkaisin, kuten ennenkin.
Vuoden ikäinen on kuitenkin vielä tosi pieni, enkä kyllä voi sanoa kannattavani mitään unikouluja tai tissiltä vieroituksia tuon ikäisille.

Hankkisin siis jostain muusta asiasta itselleni jotain kicksejä, vastapainoa arkeen, niin voisi kuitenkin pitää sen lapsentahtisuuden väsymättä itse.

Itsellä kanssa ollu lapsi joka nukkunut aina vieressä ja tais 1v4kk asti syödä öisin tissiäkin 2-3 kertaa. Yölläkun havahtui hereille, tarvitsi aina tissin nukahtaakseen takaisin.

Sitten vaan päätin, että yö"imetys" saa loppua ja otin lapsen aina hereille havahduttuaan tiukasti viereen, n. viikko meni kun itkeskeli siinä vieressä ennenkuin nukahti. Sit vaan yhtäkkiä huomasin ettei lapsi enää heräillytkään vieressäni, niin siirsin nukahdettua omaan pinnasänkyyn nukkumaan. Pinnasänky on oman sängyn vieressä ja lapsikin on nukkunut koko yön siellä, välillä saattaa herätä itkemään mut nukahtaa kun "sihistelen" eli tavallaan hyssyttelen ottamatta syliin.

Nyt 1v6kk nukkuu tuntia omassa sängyssään :)

Kaveri ei hennonut lapseltaan yösyöntiä (pullosta) lopettaa,niinpä maitopulloa lämmitettiin 4-6 kertaa yössä ja lakanoita yöllä vaihdeltiin pitkin yötä melkein siihen asti kun poika oli 3v. Työhönpaluu kun koitti,pakko oli lopettaa ja ihme,vieroitus ei ollutaan vaikeaa,parina yönä hiukan kitisi. Alkoi lapselle ruokakin maistua,siihen asti oli elellyt lähinnä maidolla.
Toki jotkut lapset saattavat itsekkin vierottautua.

[QUOTE="vieras";29069517]Kaveri ei hennonut lapseltaan yösyöntiä (pullosta) lopettaa,niinpä maitopulloa lämmitettiin 4-6 kertaa yössä ja lakanoita yöllä vaihdeltiin pitkin yötä melkein siihen asti kun poika oli 3v. Työhönpaluu kun koitti,pakko oli lopettaa ja ihme,vieroitus ei ollutaan vaikeaa,parina yönä hiukan kitisi. Alkoi lapselle ruokakin maistua,siihen asti oli elellyt lähinnä maidolla.
Toki jotkut lapset saattavat itsekkin vierottautua.[/QUOTE]

Hehheh. Johan oli esimerkki! Liekö edes totta. Mutta niin outo, että ei oikein voi liittää tähän keskusteluun.

Mutta kiinnostaa, miksi niitä lakanoita vaihdeltiin?

Hehheh. Johan oli esimerkki! Liekö edes totta. Mutta niin outo, että ei oikein voi liittää tähän keskusteluun.

Mutta kiinnostaa, miksi niitä lakanoita vaihdeltiin?

En ole tuo vieras, mutta lähipiirissä vastaavan maitotissuttelijan lakanoita vaihdeltiin siksi, että mikään vaippa ei enää pitänyt ison lapsen yöpissoja. Kaksi isoa pullollista maitoa per yö = vähintään yksi lakananvaihto-operaatio per yö.

Meillä pidettiin unikoulu jo kun tyttö oli 6,5kk. Sitä ennen heräili 2-5 kertaa yössä tissille ja unohtui sitten isin ja äidin väliin nukkumaan. Itse ajattelin tuolloin että sehän on niin pieni ja kyllä minä jaksan. Kehoitus unikouluun tuli neuvolasta ja mieheni siihen kannusti, koska lapsi alkoi vallata tilaa parisängyssämme. Ja oli kyllä paras päätös ikinä. Ensimmäinen yö oli todella itkuisa ja lapsi oli ihan ihmeissään. Sen jälkeen oppi kuitenkin todella nopeasti että yöt nukutaan omassa sängyssä ilman maitoa. Siitä alkoi minun uusi elämäni. Silmät palasivat kuoppiinsa, aloin kiinnostua muustakin kuin vauvajutuista (myös seksistä), jaksoin keksiä lapselle kaikkea hauskaa päivisin ja olin muutenkin paljon onnellisempi ihminen. Lapsi nukkuu nykyään (9KK) yöllä 9-10 h heräten 0-2 kertaa (silloin silitellään ja annetaan tutti). Suuri muutos tapahtui myös päiväunissa, nukkuu nykyään päivällä yhdet 2-3 tunnin päikkärit.
Ainakin itse olen huomannut että näissä asioissa sitä joskus ajattelee lapsen etuna sitä mikä on oikeasti omaa takertumista vauva-vaiheeseen. 13 kk on siis yli vuoden ikäinen, hän ei ole enää vauva. Vauvaa hänestä ei tee edes imetys. Ehkä siitä olisi aika luopua.

Ken guru: mikä tuossa esimerkissä oli vikana? Itsekin tiedän tyypin joka jatkoi lapsentahtisuutta ja imetteli pitkin yötä aina kun kaksivuotias sitä halusi, huolimatta siitä että lapsen paino oli kokoajan huolestuttavan alhaalla. Vielä nelivuotiaana lapsi nukkuu pätkittäin ja ihmekkös tuo kun ei ole normaalia unirytmiä "raskittu" opettaa.

[QUOTE="Vieras";29069563]Ken guru: mikä tuossa esimerkissä oli vikana? Itsekin tiedän tyypin joka jatkoi lapsentahtisuutta ja imetteli pitkin yötä aina kun kaksivuotias sitä halusi, huolimatta siitä että lapsen paino oli kokoajan huolestuttavan alhaalla. Vielä nelivuotiaana lapsi nukkuu pätkittäin ja ihmekkös tuo kun ei ole normaalia unirytmiä "raskittu" opettaa.[/QUOTE]

Mun mielestä vanhemmuus on tuossa täysin pielessä. Enkä edes jaksa lähteä sitä puimaan. Eikä ole aikaakaan puida kun vauva herää kohta päikkäreiltä.

[QUOTE="Vieras";29069575]Ja mun mielestä vanhemmuus on pielessä jos omaa laiskuuttaan ei anneta lapsen oppia nukkumaan täysiä öitä.[/QUOTE]

Jos muhun viittaat, niin meillä lapsi nukkuu 12h yöunet, siinä välissä saattaa kerran viikossa herätä kerran yössä. Muut yöt nukkuukin putkeen. Ei ole tarvinnut vierottaa vauvaa yömaidosta kun on ihan itse sen tehnyt.

Meillä siis lapsi itse vieroitti itsensä yösyönniltä, tosin välillä herää yöllä jos ei ole päivällä syönyt hyvin ja sitten annan tissimaitoa. Ikää hällä nyt 1v1kk ja en aio pitää mitään unikouluja, kyllä se heräily joskus loppuu kokonaan. Ja kun ei tosiaan herää kuin kerran yössä silloin tällöin :)

Ken guru: kerrotko mitä huonoa vanhemmuutta on lopettaa yösyötöt unikoululla? Meillä tuo 8kk ikäinen on nukkunut jo 3vkoa 11-12h yöunet putkeen, yhdessä yössä oppi nukkumaan omassa sängyssä ilman tissiä. Miten ollaan sun mielestä huonoja vanhempia? Tassuttelu-unikoulu ja mies piti, lapsi ei joutunut huutamaan hetkeäkään yksin, ei itseasiassa juuri edes huutanut, enemmän sellaista kätinää illalla puol tuntia ja yöllä uhden tunnin ajan.

Niin ja viitaten kirjoittajaan joka kehotti lopettamaan imetyksen jotta lapsi oppii nukkumaan, sitä nyt ei ainakaan kannata tehdä. Kuulostaakin ihan omituiselta! Nukkumaan opettelu ei ole mikään rangaistus!

Mulla oli tosi haastava tyttö. Sain lopetettua rinnan kokonaan kerta laakista kun oli juuri 13kk. Oli tisulla koko ajan! Yölläkin nukkui se suussa ja nosti metelin jos rinta irtos. Empä hirveemmin nukkunut mutta....ja mä kannustan sillain lapsilähtöiseen hoitamiseen että mietit miten itse jaksat ja katsot sen mukaan <3. Perhepeti rules :)

Meidän ei tarvinnu mitenkään vieroittaa yömaidosta, kun lopetin viereen nukuttamisen koska lapsi alkoi heräillä pahimmillaan jopa puolen tunnin välein. Ja kirjaimellisesti imaisi pari kertaa tissiä ja sitten nukahti. Aloin sitten nukuttaa vauvaa (ja oli siis silloin parikuinen) pinniksessä ja jos heräsi yöllä niin annoin tissiä istuallaan ja nostin nukahtaneen lapsen takaisin pinnikseen, yösyönnit väheni 1-2krt yössä kuin taikaiskusta, siis parissa yössä.

Alkuun siis nukutin tissille ja nostin sänkyyn nukahtaneena tai puoliunisena, nykyään nukahtaa ihan itse sinne sänkyyn tyytyväisenä, ja itse on oppinut eli ei ole unikoulujakaan tarvittu. Yli vuoden ikäisellä on jo varmaan ihan tapakin tuo heräily että opettelu voi olla jo vaikeampaa, tai sitten ei.

Sitten kun vielä alettiin vielä syöttää sille kiinteitä päivisin, alkoi nukkua yöt läpeensä. Päivisinkin annoin tissiä aina syötön jälkeen, kun ei oikea ruoka meinnanut maistua jos oli saanut jo ennen sitä. Muuten sai kyllä rintaa niin paljon kuin halusi. Nyt saattaa nukkua jopa yli 12h yössä ja ikää vajaa 8kk. Edelleen rakastaa tissiä yli kaiken mutta ei ole mitenkään protestoinut kun imetyskertoja on suunnilleen 3-5 päivässä nykyään, syö muuta ruokaa vaan paremmalla ruokahalulla.

Kyllä vaati multakin vähän itsekuria että jaksoi nousta sitä imetystä varten ja kun vielä piti pysyä hereillä. Mutta se miten paljon molempien unenlaatu parani, niin en ole kyllä päivääkään katunut. On ihan virallista tietoa sekin että unen saanti vaikuttaa lapsen kehitykseenkin, jos yöunet on kovin katkonaisia niin myös kehitys ja oppiminen voi hidastua.

Niin ja juuri noin meilläkin oli "perhepetikokeilun" lopuksi että jos tissi irtosi suusta niin heräsi myös lapsi. Kannatan myös lapsen kuuntelua mutta kaikkeen ei tarvitse lähteä mukaan, vanhemmat on sen takia että voivat ajatella lapsen etua.

Yhteistyössä