En raaski vieroittaa, tai aloittaa unikoulua!!! Vauva 13kk...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";29069615]Ken guru: kerrotko mitä huonoa vanhemmuutta on lopettaa yösyötöt unikoululla? Meillä tuo 8kk ikäinen on nukkunut jo 3vkoa 11-12h yöunet putkeen, yhdessä yössä oppi nukkumaan omassa sängyssä ilman tissiä. Miten ollaan sun mielestä huonoja vanhempia? Tassuttelu-unikoulu ja mies piti, lapsi ei joutunut huutamaan hetkeäkään yksin, ei itseasiassa juuri edes huutanut, enemmän sellaista kätinää illalla puol tuntia ja yöllä uhden tunnin ajan.[/QUOTE]

Ei ei, en tuota tarkoittanut, vaan sitä, että jos vielä kolme ja neljävuotiaana syötetään 4-6 kertaa yössä.

[QUOTE="vieras";29069942]Ei ei, en tuota tarkoittanut, vaan sitä, että jos vielä kolme ja neljävuotiaana syötetään 4-6 kertaa yössä.[/QUOTE]

Siis olen kenguru harmaana...vauva on tossa hereillä, joten kirjottaminen on vähän hankalaa...

Tarviiko sitä mitään unikoulua edes erikseen. Oma kokemus on, että kun lapsi siirtynyt pinnasängystä isojen sänkyyn, ovat unet pidentyneet. Olleet siinä noin vuoden ikäisiä. Nyt tuo nuorin, 2 kk pian, nukkunut kaikki yöt omassa sängyssään, herää 1-3 kertaa syömään. Jos tilanne sopii teille, eikä häiritse elämäänne niin miksei sitä sitten voi jatkaa vaikka vielä puoli vuotta ja hissukseen alkaa siirtää omaan sänkyyn ja ehkä huoneeseenkin?

[QUOTE="Vieras";29069965]Ken guru: huh, onneksi oli väärinkäsitys :D[/QUOTE]

Joo, siis en missään nimessä ole vastaan mitään tavallisia kasvatustapoja ja -tyylejä. Niitä on monenlaisia, toinen sopii toiselle, toinen toiselle. Omankin lapsen kohdalla sitä vasta näkee ajan kanssa, että mikä hänelle ja itsellekin parhaiten sopii. :)

Kai joku vielä kertoo kuinka unikoulu ja tietoinen yötissin vieroitus on lapsen pahoinpitelyä? :laugh:

Luuletteko, että lapsi todella nauttiin siitä että saa 3-4 kertaa yössä heräillä huutamaan tissiä? Ei todellakaan, sitä ei tarvita kun aletaan lappaamaan kiinteää ruokaa nassuun 6kk jälkeen. Ja unikoulu pitää nimen omaan olla raju, se on opetus lapselle kohti pitkiä syviä univaiheita. 2-3 yötä meillä lapsi meuhkasi, mutta aika helposti se sen oppi että yöllä nukutaan. Ja nukkuu paremmin omassa huoneessaan omassa rauhassaan.

vieras: mitä tarkoitit tuolka että unikoulun pitää olla raju? Meillä tassuteltiin eikä se mun mielestä mitenkään rajua ollut, vaikka kyllähän vauva protestoi eka yönä varsinkin. Hysteeristä huutoa ei ole kuultu kertaakaan unikoulun aikana todin ei ole lasta yksin koskaan jätettykään huutamaan.

Meillä lapsi nyt 11kk, enkä ole pitänyt unikouluja. En myöskään raaski. Saa maitoa yöllä jos herää. Nykyään se tapahtuu n. kerran viikossa, eli itse on itsensä yömaidosta vierottanut-melkein :D. Ei mulla ole nyt hätää sen suhteen. Joskus syö huonommin päivällä, niin sitten herää vielä yöllä, mutta useinmiten ei.

Tuo huutaa vielä joskus niin että oksentaa huutoonsa. En siis pysty huudattamaan. Enkä oikein katso tarpeelliseksikaan.

anteeksi että ängen tänne välii,itse aloittelin jonknu aika sit ketjua lapsen yösyömisistä ja on kiva tietää että on muitakin mielipiteitä kun vaan "kunhan et anna" munkin kysymys on se,mitä haittaa siitä on(okei to isuo pullosta) tyttö nyt 1v ja kohta 1kk heräilee sillointällöin yöllä syömään maitoa. syö muuten kokpäivän ruuat normaalisti , hyvä unirytmi yms.
meillä jokaisen hampaan kohalla tullut pientä kuumetta ja ruokahaluttomuutta joten tankkaa sit yöllä, kaikenlisäks kasvaa viellä +2 tahtiin. huomenna taas neuv.lääkärille en tiiä mitä vastata jos kysyy syökä maitoa viel öisin.. :(

Onko käynnyt mielessä ap että sinä voit olla se kun herättelee vauvaa siinä vieressä pitkin yötä? ei suinkaan mene aina niin että lapsi nukkuu parhaiten äidin "kuorsauksessa" tai liikehtiessä. Ok, lapsi herää pinnasängystä syömään, luultavasti nälkäänsä (mitä syötte illalla, muuta kuin maitoa??) Mutta nuo yölliset imaisut... tuskin lapsella nälkä, havatunut vaan unestaan. Ja saattaisiko se joka havahduttaa olla se äiti?

Vauvoissakin on erilaisia nukkujia. Ei se ole kiveen kirjoitettu että lapsi nukkuu aina parhaiten (vallankaan jo vuotisena) äidin vieressä. Kannattaisiko kokeilla muuta?

anteeksi että ängen tänne välii,itse aloittelin jonknu aika sit ketjua lapsen yösyömisistä ja on kiva tietää että on muitakin mielipiteitä kun vaan "kunhan et anna" munkin kysymys on se,mitä haittaa siitä on(okei to isuo pullosta) tyttö nyt 1v ja kohta 1kk heräilee sillointällöin yöllä syömään maitoa. syö muuten kokpäivän ruuat normaalisti , hyvä unirytmi yms.
meillä jokaisen hampaan kohalla tullut pientä kuumetta ja ruokahaluttomuutta joten tankkaa sit yöllä, kaikenlisäks kasvaa viellä +2 tahtiin. huomenna taas neuv.lääkärille en tiiä mitä vastata jos kysyy syökä maitoa viel öisin.. :(

No äidinmaitohan ei hampaita haittaa, mutta jos normaalia maitoa tissuttelee pitkin yötä, niin ei oo hyväksi hampaille. Lisäksi yösyöminen monesti heikentää sitä ruokahalua päivällä ja pitkään jatkuessa lapsen on hankalaa oppia nukkumaan siten, että kykenee nukahtamaan itse uudelleen kun herää.

Keskustelu on ollut kutakuinkin sitä mitä odotinkin. Monissa kommenteissa liitetään tuo heräily nimenomaan imetykseen. Meillä ongelma on kuitenkin tuo että herää monta kertaa yössä itkien, ja rauhoittuu heti kun esim. laitan takaisin kyljelleen, peukkua imien nukahtaa aina. Liittyyköhän tuokin imetykseen jotenkin, vaikka itse tissiä annan sen kerran (tai harvemmin pari) yössä. Jotenkin en sisäistä että imetys olisi "syypää" noihin heräämisiin, vai olisiko sittenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;29070592:
Keskustelu on ollut kutakuinkin sitä mitä odotinkin. Monissa kommenteissa liitetään tuo heräily nimenomaan imetykseen. Meillä ongelma on kuitenkin tuo että herää monta kertaa yössä itkien, ja rauhoittuu heti kun esim. laitan takaisin kyljelleen, peukkua imien nukahtaa aina. Liittyyköhän tuokin imetykseen jotenkin, vaikka itse tissiä annan sen kerran (tai harvemmin pari) yössä. Jotenkin en sisäistä että imetys olisi "syypää" noihin heräämisiin, vai olisiko sittenkin?

Ongelma on se, ettei osaa nukahtaa itse uudestaan uneen. Unikoulun jälkeenkin olen joskus kuullut kun vauva on selkeästi hereillä (mm. koskettelee pinnasängyn pinnoja ja pyöriskelee), ei kuitenkaan enää tarvitse mua tai isäänsä mihinkään vaan jatkaa jonkun aikaa touhuttuaan itse uniaan. Ihan hiljaa.

Imetyshän on vaan sulla yksi keino saada lapsi jatkamaan unia, toinen on sitten tuo asennon vaihto, silittely, jnejne. Unikoululla opetetaan vauva nukahtamaan itsekseen. Helpottaa kaikkien elämää, jopa vauvan :)

[QUOTE="vieras";29070629]Ongelma on se, ettei osaa nukahtaa itse uudestaan uneen. Unikoulun jälkeenkin olen joskus kuullut kun vauva on selkeästi hereillä (mm. koskettelee pinnasängyn pinnoja ja pyöriskelee), ei kuitenkaan enää tarvitse mua tai isäänsä mihinkään vaan jatkaa jonkun aikaa touhuttuaan itse uniaan. Ihan hiljaa.

Imetyshän on vaan sulla yksi keino saada lapsi jatkamaan unia, toinen on sitten tuo asennon vaihto, silittely, jnejne. Unikoululla opetetaan vauva nukahtamaan itsekseen. Helpottaa kaikkien elämää, jopa vauvan :)[/QUOTE]

Kiitos, tuo selvensi omia ajatuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;29070592:

Kuullostaa ihan samalle..vaikka meillä pikkuvauvanakin herättiin "vaan" kolmen tunnin välein, mutta ei silloinkaan herätty itkien niin kuin nyt.
Meillä on "vauva" nyt 11kk. Ja ollaan nyt kokeiltu aika kaikki temput... omassa huoneessa omassa huoneessa nukkumisesta tissi suussa nukkumiseen... ei auta. Lapsi kyllä nukahtaa itse illalla ja öisin, mutta saattaa herätä minuutinkin päästä uudestaan.
Nyt "omasta toiveesta" kokeillaa maidotonta pari viikkoa. Neuvolan neuvot on olleet vain nämä yösyötön lopetus, oma huone ja seuraavana pitäis mennä sairaalaan unikouluun. ?.. (lapsi joka ei ole ollut ku kahdet päiväunet mummon hoidossa pitäis nyt viedä osastolla...niin ja sinne kuulemma ei saa jäädä itse yöksi...)

Yhteistyössä