En ruikuta, mutta rahat vähissä, hyvät vinkit tervetulleita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos kaikille!!
Oon ihan herkistyneessä tilassa, löytyy näköjään niin paljon myötätuntoisia ja auttamishaluisia ihmisiä. Nyt meen nukkumaan, huomenna täysi höyry päällä kohti ruokakaupan halpahyllyjä.

Hyvää yötä kaikille, toivottaa Mutsi

Huomasin minäkin näin hintojen kyttäilijänä että ompas perusruokien hinnat nousseet aikalailla. Leivät, maidot ja muut maitotaloustuotteet nousivat paljon. Ja kun esim. maitoa meillä menee semmonen 21l viikossa, niin nousut tuntuvat kovasti kukkaron päälle. :o

Alkuperäinen kirjoittaja nuorena nukkunut:
Huomasin minäkin näin hintojen kyttäilijänä että ompas perusruokien hinnat nousseet aikalailla. Leivät, maidot ja muut maitotaloustuotteet nousivat paljon. Ja kun esim. maitoa meillä menee semmonen 21l viikossa, niin nousut tuntuvat kovasti kukkaron päälle. :o

Se on kato se, kun tuottajat sai peräti 5 centtiä lisää/litra. Siinä on niin monta porrasta vetämässä välistä, et kuluttajille hinnat nousee reilusti....

Jos ostat esim. 10kg perunaa (2kpl 5kg pussia), maksaa n. 6?.
Makaronia 4pss, maksaa 1?.
Jauhelihaa 2 900g:n rasiaa maksaa n. 9?.
Keittojuureksia (tuoreita ) 3 rasiaa, maksaa n. 5?. (pakasteesta saa halvemmallakin, jos ne kelpaa )
Maitoa 10l maksaa 10?.
Kananmunia 1 rasia, 2?.
Sipulipussi 1?.

Noista saat 2 päiväksi jauhelihakeittoa, ja 2 päiväksi makaronilaatikkoa, ja sulle jää vielä 5kg pussi perunaa.
Rahaa on mennyt 36?.

Sit voisit ostaa
nakkeja 900g, 3?, tehdä nakkikastikkeen perunoiden (keitä kaikki perunat 5kg:n pussista ) kaveriksi.
Seuraavana päivänä pyttipannu ylijäämäperunoista ja nakeista / kastikkeenlopuista.

Sitten ostetaan pussillinen herneitä (2?), ja keitetään hernekeitto. Sen kaveriksi pannaria (kun on sitä maitoa ja munia ).
Tähän voi ostaa vaikka pikkupaketin jauhelihaa sekaan, tai pussillisen esim. kinkkukuutioita (2?).

Osta myös vehnäjauhoja 4kg (2?) ja sämpyläjauhoja 2pss (4?), 2 pakettia kuivahiivaa (2?) ja pullo öljyä (1?). Näistä teet sämpylöitä viikon tarpeisiin.
Osta ruisleipää, esim. Ruispalat 4pkt (8?), ja tarjoa sitä ruuan lisukkeena.

Sit osta kaurahiutaleita ja 4 viljan hiutaleita, molempia 2 pakettia, yht. 4?. Aamupalaksi puuroa vaikka niiden marjojen kera, joita sulla on pakkasessa.

Nyt sulla on viikon ruuat, ja rahaa on mennyt 64?.

Voit vielä ostaa lauantaimakkaraa 3pkt, 4?, juustoa (Pohjanpoika ) 6? ja vaikka Floraa, 2?.
Nyt rahaa on mennyt 76?.

Satasen budjetilla voit ostaa vielä tarvittavat lauantaikarkit, pesuaineet ym. pientä, vaikka ison pussin porkkanaa, jota raastaa tuorepaloiksi ruuille.

Ruuan kanssa juodaan sit vettä, maito käytetään ruokiin.

Seuraavalla viikolla ostetaan:
900g jauhelihaa (4,5?) + iso keräkaali (3?) + pullo siirappia (2?) + pussi porkkanoita (2?) ja tehdään kaalilaatikko kahdelle päivälle hintaan 12?. Kaveriksi pakkasesta puolukkaa.

Sit ostetaan 2 * 5kg perunaa, 6? ja paketti kananmunia (2?), kalapuikkoja pakasteesta 900g 3?. Keitä pussillinen perunoita, kalapuikot kaveriksi ja munakastiketta. Kaveriksi kiinankaali-ananassäilykesalaattia, tarvikkeet 4?. Hintaa näille 15?, siis yhteensä mennyt tällä viikolla 27?.

Osta keittokuureksia, tuoreita 3 rasiaa 5?. pakasteesta pusseissa halvemmallakin, ja keitä juureksista ja lopuista perunoista keitto. Osta keiton pohjaksi naudan keittolihaa,10?. Tätä riittää kahdeksi päiväksi. Tämän viikon ruuat on maksaneet 42?.

1kg spagettia (1?) , 500g jauhelihaa (4?), porkkanoita (2e), sipulia (1?). Näista spagettia ja jauhelihakastiketta, hintaa 8?, koko viikon saldo 50?.

Viikon loput maidot (lukee ostoslistassa kohta ) voidaan laittaa mannapuuroon (suurimot 2?) ja mehukeittoon (marjat pakkasesta, perunajauhot 1?). Viikon rahamenekki tähänmennessä 53?.

Sit ostetaan myös samoja kun viimeviikolla, eli:
Maitoa 10l maksaa 10?.
Osta myös vehnäjauhoja 4kg (2?) ja sämpyläjauhoja 2pss (4?), 2 pakettia kuivahiivaa (2?) ja pullo öljyä (1?). Näistä teet sämpylöitä viikon tarpeisiin.

Sit osta kaurahiutaleita ja 4 viljan hiutaleita, molempia 2 pakettia, yht. 4?. Aamupalaksi puuroa vaikka niiden marjojen kera, joita sulla on pakkasessa.

Voit vielä ostaa lauantaimakkaraa 3pkt, 4?, juustoa (Pohjanpoika ) 6? ja vaikka Floraa, 2?.

Tällä viikolla meni 96?, mutta koska viimeviikkokin jäi alle satasen, jko budjettihan oli 230? kahdelle viikolle, niin ei pitäisi olla mitään hätää.
Tuosta voi vielä saada vaikka juomamaitojakin ostettua, hinnat on laskettu oikeilla Prisman hinnoilla tivähän yläkanttiin. Maidot saa Lidlistä halvemmalla.

Tältä pohjalta lähdetään. Nukuin vähän pitkään, kun tuli illalla, tai siis yöllä vähän valvottua. Nyt hörpin aamukaffeet ja lähden kauppaan sotasuunnitelmat valmiina.

Nii, ja eilen tein ison satsin lihasoppaa, sitä riittää täksikin päiväksi. Ajattelin, että jos suinkin, ostan tosiaan jo tänään varsinaiset ruokatarpeet koko viikoksi, loput rahat "hussaan" sit vaikka maitoon yms.

Tuun myöhemmin kertomaan kuinka onnstuin, riemukasta viikonalkua kaikille
toivottaa Mutsi

Ostin 16 l maitoa, kaurakakko-50%, perunoita 10kg, sokeria 1kg, 2 rasiaa margariinia, 1l öljyä, 2,5kg possun etuselkää(1,95/kg), 1kg nautajauhelihaa, 1kg sikanautajauhelihaa, 1kg silakoita, Keittolihaa 1kg, porkkanoita 3kg, edamia 1,4kg, sipuleita,maalaispalvia pala, palvikinkkuviipaleita, ja vielä isännälle herkkua, siikafile -50%tarjouksesta.
Näillä pärjätään tämä viikko, maitoa vielä ehkä haetaan. Onneksi leivät saamme leipomista melkein ilmaiseksi, ja sitä pakkasessa onkin... Samoin olen karkkeja jemmaillut, on karkkipäiväksi.
#Maan. Eilistä lihasoppaa, illaksi ohrapuuroa ja kiisseliä
#Tiis. Silakoita uunissa ja muusia. Illaksi nuudeleita (on varastossa)
#Kesk. Makaronilaatikkoa. illaksi samaa
#Torst. Possun lihaa uunissa, perunoita. Illaksi puuroa ja kiisseliä
#Perj. Jauhelihakastike ja perunat. Illaksi nuudeleita
#Lauant. Eilistä kastiketta perunamuusin joukkoon, uuniin.. Illaksi pannaria tms.
#Sunn. Lihasoppaa

Niin, kauppaan meni 73 euroo, jäi vielä 25 euroo täksi viikoksi, ens viikoksi on 120 euroo. Hyvin menee!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mama:
No hyvä juttu että sait kaikkea lämpimään ruokaan.
Mutta mitä te syötte välipalana ja aamunapalana ?

Aamulla kouluunlähtijät syövät leipää, itse ja pienin lapsistamme yleensä puuroa. Välipalatkin on enimmäkseen leipää ja maitoa. Se kai osaltaan selittää tuon maidonkulutuksen.... Vaiks, kun laskin... Jos sitä menee meillä 30l.viikossa, meitä on 7, se tekee n 6dl henkeä kohti päivässä. Ei se mikään iso määrä oo, ruokiin ja puuroonkin sitä sentään menee.

Leivoin mää kyl tänäänkin taas pari kakkua, puolukka ja omena, niitä kun riittää pakkasessa. Sellastakin siis välipalaksi mussutetaan... Ei mitään huipputerveellistä, mut ihmeen terveenä on pesue pysynyt!!!

Ja sit vaan lainaamaan tutuilta pilkkivehkeet ja eurolla ostat purkillisen toukkia ja viikonloppuna pilkille hankkimaan seuraavalle vkolle kalaruoka-ainekset :)

Ja kannattaa käydä seurakunnan diakonissalta pyytämässä EU-ruoka-avustuslappu,sillä saa perustarvikkeita kerran kk hakea.

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Ja sit vaan lainaamaan tutuilta pilkkivehkeet ja eurolla ostat purkillisen toukkia ja viikonloppuna pilkille hankkimaan seuraavalle vkolle kalaruoka-ainekset :)

Ja kannattaa käydä seurakunnan diakonissalta pyytämässä EU-ruoka-avustuslappu,sillä saa perustarvikkeita kerran kk hakea.

Meil on vesistöö tossa ihan lähellä, eiköhän tuo onnistu. Se, nimittäin kalastus, onkin vielä opettelematta, mutta kaiken oppii kunhan yrittää!!;)

Tuo ruoka-avustus... Aiemmin jo kerroinkin, saadaan toimeentulotukea joka kuukausi. Joskus siellä sossussa on niitä ruokakasseja, joskus ei. Niitä näkkäreitä sitten puputankin iltakauden ikenet kipeinä...

Kiitos taas, ja vinkkejä lisää...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Leivoin mää kyl tänäänkin taas pari kakkua, puolukka ja omena, niitä kun riittää pakkasessa. Sellastakin siis välipalaksi mussutetaan... Ei mitään huipputerveellistä, mut ihmeen terveenä on pesue pysynyt!!!

Hei, millaista puolukkakakkua teet? :) Minullakin puolukkaa pakkasessa, enkä saa sitä menemään perheelle..

Kiitos ketjusta, tästä olen saanut hyviä vinkkejä miten saada rahat riittämään!

Alkuperäinen kirjoittaja tässä ostoslista:
Jos ostat esim. 10kg perunaa (2kpl 5kg pussia), maksaa n. 6?.
Makaronia 4pss, maksaa 1?.
Jauhelihaa 2 900g:n rasiaa maksaa n. 9?.
Keittojuureksia (tuoreita ) 3 rasiaa, maksaa n. 5?. (pakasteesta saa halvemmallakin, jos ne kelpaa )
Maitoa 10l maksaa 10?.
Kananmunia 1 rasia, 2?.
Sipulipussi 1?.

Noista saat 2 päiväksi jauhelihakeittoa, ja 2 päiväksi makaronilaatikkoa, ja sulle jää vielä 5kg pussi perunaa.
Rahaa on mennyt 36?.

Sit voisit ostaa
nakkeja 900g, 3?, tehdä nakkikastikkeen perunoiden (keitä kaikki perunat 5kg:n pussista ) kaveriksi.
Seuraavana päivänä pyttipannu ylijäämäperunoista ja nakeista / kastikkeenlopuista.

Sitten ostetaan pussillinen herneitä (2?), ja keitetään hernekeitto. Sen kaveriksi pannaria (kun on sitä maitoa ja munia ).
Tähän voi ostaa vaikka pikkupaketin jauhelihaa sekaan, tai pussillisen esim. kinkkukuutioita (2?).

Nyt sulla on viikon ruuat, ja rahaa on mennyt 64?.

Nyt rahaa on mennyt 76?.

Satasen budjetilla voit ostaa vielä tarvittavat lauantaikarkit, pesuaineet ym. pientä, vaikka ison pussin porkkanaa, jota raastaa tuorepaloiksi ruuille.

Ruuan kanssa juodaan sit vettä, maito käytetään ruokiin.

Seuraavalla viikolla ostetaan:
900g jauhelihaa (4,5?) + iso keräkaali (3?) + pullo siirappia (2?) + pussi porkkanoita (2?) ja tehdään kaalilaatikko kahdelle päivälle hintaan 12?. Kaveriksi pakkasesta puolukkaa.

Sit ostetaan 2 * 5kg perunaa, 6? ja paketti kananmunia (2?), kalapuikkoja pakasteesta 900g 3?. Keitä pussillinen perunoita, kalapuikot kaveriksi ja munakastiketta. Kaveriksi kiinankaali-ananassäilykesalaattia, tarvikkeet 4?. Hintaa näille 15?, siis yhteensä mennyt tällä viikolla 27?.

Osta keittokuureksia, tuoreita 3 rasiaa 5?. pakasteesta pusseissa halvemmallakin, ja keitä juureksista ja lopuista perunoista keitto. Osta keiton pohjaksi naudan keittolihaa,10?. Tätä riittää kahdeksi päiväksi. Tämän viikon ruuat on maksaneet 42?.

1kg spagettia (1?) , 500g jauhelihaa (4?), porkkanoita (2e), sipulia (1?). Näista spagettia ja jauhelihakastiketta, hintaa 8?, koko viikon saldo 50?.

Viikon loput maidot (lukee ostoslistassa kohta ) voidaan laittaa mannapuuroon (suurimot 2?) ja mehukeittoon (marjat pakkasesta, perunajauhot 1?). Viikon rahamenekki tähänmennessä 53?.

Sit ostetaan myös samoja kun viimeviikolla, eli:
Maitoa 10l maksaa 10?.

Tällä viikolla meni 96?, mutta koska viimeviikkokin jäi alle satasen, jko budjettihan oli 230? kahdelle viikolle, niin ei pitäisi olla mitään hätää.
Tuosta voi vielä saada vaikka juomamaitojakin ostettua, hinnat on laskettu oikeilla Prisman hinnoilla tivähän yläkanttiin. Maidot saa Lidlistä halvemmalla.

Tämä kyllä herätti miettimään, että pienellä paikkakunnalla asuminen on KALLISTA ruan suhteen. Kaupat kiskoo täällä kyllä IHAN eri hintoja! Ja kaupunkiin, jossa noita isoja kauppoja olisi on tosiaan sitten montasataakilomatriä... :-(

Alkuperäinen kirjoittaja rahat vähissä täälläkin:

Hei, millaista puolukkakakkua teet? :) Minullakin puolukkaa pakkasessa, enkä saa sitä menemään perheelle..

Kiitos ketjusta, tästä olen saanut hyviä vinkkejä miten saada rahat riittämään!

Yhden kakun(itse teen yleensä 1,5 kertaisen annoksen) ohje:
#5 dl vehnäjauhoja, tai gluteenittomatkin käy, jos on tarvis...
#2-3 dl sokeria
#2 tl soodaa
#0,5 tl suolaa
#2 tl kanelia
#2 tl muita mausteita, itse laitan usein kardemummaa, neilikkakin käy..
#2 dlpuolukkasurvosta
#3 dl maitoa
# 1 dl rypsiöljyä
# 1 muna

Kaikki aineet vaan sekoitetaan hyvin, 170 asteeseen reiluksi tunniksi. Saa olla vaikka puoltoista tuntia. Soveltaa voi, itse laitan joskus enemmän puolukkaa, sokeriakin sopii vähentää.. Ohjeessa on tuo 3dl, itse laitan 2 tai vähemmän. Ja isoon vuokaan teen 1,5 kertaisen annoksen, isoon pyrexvuokaan 2-kertaisen. Silloin pitää vaan paistaa pitkään ja vähemmässä lämmössä, ja loppuajaksi laittaa leivinpaperia päälle, ettei pala pinnasta.

Ja jos on omenasosetta, sekin käy puolukan sijasta, ja banaani, yms...

Mä en ymmärrä miten toisilla ei riitä rahat. Me varmaan jätetään sit aina kaikki oleellinen ostamatta,(ruokaakin aika yksipuolisesti) kun ollaan molemmat vanhemmat nyt kotona, joten rahaa ei ole, mut ei sitä myöskään mene, kun ostaa vaan kaiken pakollisen ja mm vaatteita ei ikinä. Kaikki raha menee ruokaan, mut sit se riittääkin.
Lehdet kaivellaan roskiksesta jne...

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Mä en ymmärrä miten toisilla ei riitä rahat. Me varmaan jätetään sit aina kaikki oleellinen ostamatta,(ruokaakin aika yksipuolisesti) kun ollaan molemmat vanhemmat nyt kotona, joten rahaa ei ole, mut ei sitä myöskään mene, kun ostaa vaan kaiken pakollisen ja mm vaatteita ei ikinä. Kaikki raha menee ruokaan, mut sit se riittääkin.
Lehdet kaivellaan roskiksesta jne...

Nii-i. En määkää... Me tuhlataan autoon!!! Siis ku me ollaa käyhyysrajan alapuolella, siis sossun asiakkaita, ja autokulujahan siellä ai oteta huomioon menoiksi. Asutaan kuitenkin niin syrjässä kaikesta, että auto on välttämätön. Siitä maksellaan pankille lainaa, verot ja vakuutukset on tolkuttomat ja bensaakin kuluu. Nuo kaikki menot on sitten pois ruuasta, koska muuhun ei me sitten tuhlatakaan. Vaatteita joudumme ostamaan aina joskus, mutta ne hankitaan kirppikseltä tai tehdään itse.

Hmmm... ottakaapa nyt arvon ladyt huomioon kauhisteluissaan miten rahat ei riitä tyyliin myös perheen koko ja se mitä ruuan PITÄISI sisältää! Jos ruuassa on esim. 900 g lihaa ja ruuan pitäisi riittää 2 päivää, niin kyllä on kasvavalle lapselle sitä lihaa aikast vähän. Ja tuo maidon korvaaminen vedellä... kalkin saannilla ei kait ole mitään merkitystä, syödään sitten vuosien päästä kalliita osteoporoosilääkkeitä mihin menee viimeistään ruokarahat.

Oikeesti, on täällä paljon hyviä vinkkejä ap:lle, mutta miettikääpä nyt sitäkin että on todellinen ongelma kehittää tolla rahalla ravitsemuksellisestikin oikea ruoka 7 hengelle. En kadehdi sinua! Sama raha (hyvä jos riittääkään) meillä uppoaa helposti 4 hengen ruokaan ja todellakin valkkaan niitä edullisempia vaihtoehtoja ja muutenkin panostan edulliseen ruokaan. Että älä syytä itseäsi tuhlailusta!

Alkuperäinen kirjoittaja Puh-veli:
Hmmm... ottakaapa nyt arvon ladyt huomioon kauhisteluissaan miten rahat ei riitä tyyliin myös perheen koko ja se mitä ruuan PITÄISI sisältää! Jos ruuassa on esim. 900 g lihaa ja ruuan pitäisi riittää 2 päivää, niin kyllä on kasvavalle lapselle sitä lihaa aikast vähän. Ja tuo maidon korvaaminen vedellä... kalkin saannilla ei kait ole mitään merkitystä, syödään sitten vuosien päästä kalliita osteoporoosilääkkeitä mihin menee viimeistään ruokarahat.

Oikeesti, on täällä paljon hyviä vinkkejä ap:lle, mutta miettikääpä nyt sitäkin että on todellinen ongelma kehittää tolla rahalla ravitsemuksellisestikin oikea ruoka 7 hengelle. En kadehdi sinua! Sama raha (hyvä jos riittääkään) meillä uppoaa helposti 4 hengen ruokaan ja todellakin valkkaan niitä edullisempia vaihtoehtoja ja muutenkin panostan edulliseen ruokaan. Että älä syytä itseäsi tuhlailusta!

KIITOS!!!:) :) :) :)

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Mulla on tilillä enää 16e ja huomenna tulee noin 20e palkkaa. Niillä pitää pärjätä lapsilisin, pärjätään kun on pakko. Onneksi pakkasessa on tavaraa ja olen hamstrannut myös kuivatuotteita. Vain maitoa pitää ostaa. Hedelmät nyt jäävät ostamatta, mutta marjoja meilä on joten otetaan vitamiinit niistä.
Lapset tosin jävät ilman pääsiäismunia, mutta ne ei oo maiiman tärkein asia

Noinhan minäkin olen aina päättänyt, että pärjätään kun on pakko. Ja aina ollaan pärjätty. Mutta onko mulla alkanut ote lipsumaan, vai onko ruoka niin kallistunut, vai syökö kasvavat pojat vaan niin paljon, ettei rahat yksinkertaisesti tahto enää riittää.

Kuivatuotteita mullakin kaapissa aika paljon, puuroja saan aikaiseksi niillä. Ja marjoja pakkanen pullollaan, kun oon himomarjastaja. Mutta miten ne marjat lapsille syöttäis?? Sinällään ei mene.... Munat on meen m puolest aina jääneet kauppaan, paitsi kanan semmoset...

meillä syödään marjoja kiisseleinä puuron kans ja iltapalalla/välipalalla ihan silleen. Sit olen tehnyt hilloiksi puuron päälle tai puolukkapuuroon korvannut puolukat vaihtelunvuoksi vaikka mansikoilla tai jollain muulla marjalla mutta meillä menee marjat myös mehuihin ja ihan sellasenaan esim mustikat vähän jäisenä jäätelönpäällä tai ilman jädeä

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Mulla on tilillä enää 16e ja huomenna tulee noin 20e palkkaa. Niillä pitää pärjätä lapsilisin, pärjätään kun on pakko. Onneksi pakkasessa on tavaraa ja olen hamstrannut myös kuivatuotteita. Vain maitoa pitää ostaa. Hedelmät nyt jäävät ostamatta, mutta marjoja meilä on joten otetaan vitamiinit niistä.
Lapset tosin jävät ilman pääsiäismunia, mutta ne ei oo maiiman tärkein asia

Noinhan minäkin olen aina päättänyt, että pärjätään kun on pakko. Ja aina ollaan pärjätty. Mutta onko mulla alkanut ote lipsumaan, vai onko ruoka niin kallistunut, vai syökö kasvavat pojat vaan niin paljon, ettei rahat yksinkertaisesti tahto enää riittää.

Kuivatuotteita mullakin kaapissa aika paljon, puuroja saan aikaiseksi niillä. Ja marjoja pakkanen pullollaan, kun oon himomarjastaja. Mutta miten ne marjat lapsille syöttäis?? Sinällään ei mene.... Munat on meen m puolest aina jääneet kauppaan, paitsi kanan semmoset...

meillä syödään marjoja kiisseleinä puuron kans ja iltapalalla/välipalalla ihan silleen. Sit olen tehnyt hilloiksi puuron päälle tai puolukkapuuroon korvannut puolukat vaihtelunvuoksi vaikka mansikoilla tai jollain muulla marjalla mutta meillä menee marjat myös mehuihin ja ihan sellasenaan esim mustikat vähän jäisenä jäätelönpäällä tai ilman jädeä

Soijarouhe on edullista suhteessa kuinka paljon siitä tulee sitä tavaraa. Sillä voi korvata tai jatkaa jauhelihan! Noin isossa perheessä varmasti siitä tulee jo aikamoinen säästö!

Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, ja opiskelen. Ruokaan jää kuukaudessa 140 euroa. Sähkölaskukuukaisina sitten ei juuri mitään. Eli jos joskus olisi käytettävissä 230 euroa kahdessa viikossa, en kyllä kyselisi säästövinkkejä.

Toki on käytettävä muita rahoitusmahdollisuuksia toisinaan, mutta näillä pitäisi yhteiskunnan mukaan pärjätä.

On muuten hieman eri asia tehdä silllä 230eurolla ruoka seitsemälle hengelle kuin kolmelle...

Alkuperäinen kirjoittaja Capri:
Soijarouhe on edullista suhteessa kuinka paljon siitä tulee sitä tavaraa. Sillä voi korvata tai jatkaa jauhelihan! Noin isossa perheessä varmasti siitä tulee jo aikamoinen säästö!

Innostuin minäkin taannoin tuosta soijarouheesta. Olishan se terveellistäkin. Mutta...kun mun miehellä on sellanen suolistosairaus,se pahensi vaivoja heti. Mulle itselle se teki ihan myönteistä vaikutusta, kun toimii yleensä vatsa huonosti. Mutta mies tosiaan sai todellisia kipuja ja vaivoja. Eli koko perheen ruokiin en sitä voi käyttää, itselle vaan, ja lapsillekin "pakottamalla".

Jos sitä sekottaa jauhelihaan ja maustaa hyvin, lapset ei välttämäti sitä huomaakaan...;)

Yhteistyössä