En uskalla mennä hammaslääkäriin ikinä :( Mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suu mätänee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suu mätänee

Vieras
Harmittaa. Olin ennen sellainen joka oli tosi tarkka hampaiden hoitamisesta. Pesin vähintään 2 kertaa päivässä kuten lapsena opetettiin. Käytin hammaslankaa jne. Olen pärjännyt pitkään niin ettei ole ollut kuin reiän alkuja ja ne ovat sitten itsekseen jotenkin menneet "umpeen" tai jotain.

Sitten tuli lapsia ja paha masennus ja lakkasin huolehtimasta itsestäni. Lapset kyllä hoidin mutten jaksanut enää välittää itsestäni. Hampaita pesin miten sattuu. Ja se kierre jäi päälle.

En ole käynyt vuosikausiin hammashoitajalla enkä -lääkärillä. Ja nyt mä en enää uskalla mennäkään kun pelkään että mulla on reikiä ja ties mitä mistä mulle valitetaan ja haukutaan kun en ole käynyt aiemmin :(

Mitä mä teen? Mulla on nyt ilmeisesti ientulehdus ja yhden hampaanväli haisee ihan hirveälle kun olen kaivellut sitä hammastikulla. Eilen putsasin vielä hammaslankalla, pesin hyvin suun ja purskutin sellaisella bakteereita tappavalla aineella.

No tänään taas tuo sama haisu tuli takas tuohon samaan hampaanväleen. Voiko se olla ientulehdusta vai jotain vielä pahempaa? Voiko se mennä itsestään ohi jos nyt pesen ahkerasti, käytän hammaslankaa ja purskuttelen tuolla myrkyllä?

Mut pitäis mun mennä lääkäriin lähiaikoina kun hammaskiveä on varmasti paljon.

Mihin mä meen? Jos varaan kunnalliselle niin sitä aikaa saa odottaa niin kauan että kerkeen jo tulemaan katumapäälle enkä mene sinne.
Mites yksityinen, onko kallista ja suhtautuuko ne kenties paremmin tällaiseen joka ei ole vuosiin käynyt vai päinvastoin?

vika täällä. en ole käynyt lukion jälkeen...ja sieltä valmistuin 98. huolehdin hampaista hyvin eikä ongelmia ole ollut kuin yksi viisaudenhammas joka putkahti pilkahtamaan mutta ei vaivaa niin annoin senkin olla. ei ole kasvanut yhtään. pelottaa sikana..yksityiselle menisin jos olisi rahaa. mutta ei ole. tsemppiä

Te molemmat, varaatte nyt kunnalliselle ajan ja sillä selvä. Muutama viikko sinne tänne ei tilannetta pahenna.
Kokemusta on, en käynyt 20 vuoteen hammaslääkärissä, ja silti sain "puhtaat paperit" kun lopulta uskaltauduin sinne, mitä nyt hammaskiveä oli aika reilusti ja alkavaa ientulehdusta, vaikka luulin että mulla on vähintään joku suusyöpä. Sen ensimmäisen visiitin jälkeen olen käynyt tunnollisesti joka vuosi.

Hammaslääkärit on tottuneet asiakkaisiin, jotka eivät koskaan käy. Useimmat pelkäävät. Mun mies on tuollainen, sitä ei kirveelläkään saa hammaslääkäriin. Ei ne teitä katso alaspäin.

Hampaista kannattaa pitää huolta siten,ettei sinne hammaslääkäriin tarvitse mennä!
Tärkeintä hampaiden hoidossa on miettiä, mitä suuhunsa laittaa. Oikea syöminen on kaiken aa ja oo. Hampaiden pesu on vasta toisena.

No jos yhtään lohduttaa, niin ainakaan kunnalliselle puolelle ei pääse hoitoon. Marraskuusta asti olen ollut jonossa ja vieläkään ei ole ilmoitettu ajasta.

Minä taas olen jatkuvasti perunut paikkausaikaani, koska en vaan saa mentyä sinne. Yhden hampaan kävin paikkauttamassa, sen jälkeen on jäänyt kohta vuoden ajan tavaksi perua se varattu aika mitä hauskimpien tekosyiden varjolla. Muutama reikä olisi vielä paikattavana. Hammaslääkäri on kunnallinen, huonosti suomea puhuva ja jotenkin sellainen, jonka luokse ei mielellään mene. Osaa kyllä asiansa ja ihan kivutta tuon yhdenkin paikkasi. Silti. Nyt olen ajatellut ilmoittaa, etten enää edes halua uutta aikaa, turhaa niitä ottaa kun perun ne kuitenkin. Laitan sitten rahaa yksityiselle, missä pari kertaa ennenkin käynyt. On pelkopotilaisiin erikoistunut hoitola ja sen huomaa kyllä. Viisaudenhammasta eivät saa poistettua ennenkuin minut on tainnutettu täysin uneen, paikkauksissakin pelkään saatanasti. Mietin aina että jos ei puudutus tehoakaan, jos jotain kamalaa paljastuu ja joudun juurihoitoon tms. Huoh. Kunnalliselta yritin saada lähetettä nukutushoitoon, mutta paskaset naurut sain puhelimessa.

Ja olen kyllä yrittänyt järkeillä, että helpompaa on mennä vaan paikkauttamaan joku reikä kuin odottaa siihen, että se vaatii juurihoitoa tai hampaanpoistoa tms., mutta ei tällä kammolla ja järjellä ole keskenään juuri mitään tekemistä.

Täällä kanssa eräs, joka vihaa hammaslääkärillä käyntiä! Olen itselleni järkeillyt asian niin, että jos menen ajoissa ja mulle tehdään joku pieni toimenpide tai porataan yks reikä on se parempi kuin odottaa sen 20 vuotta ja saada se täysremppa juurihoitoineen ja muine herkkuineen. Kaikilla ei tietenkään näin käy pidemmän odotuksen jälkeen, mutta en halua ottaa riskiä. Siltikin joka ikinen kerta jännittää ihan hirveästi ennen hammaslääkäriä ja olen oppinut sanomaan sen ääneen heti siinä vastaanotolla. Yleensä lääkärit ovat olleet ymmärtäväisiä ja mukavia, vain yksi poikkeus YTHS:llä, jonka lääkäri oli täys pönttö.

Yhteistyössä