en uskalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukkua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukkua

Vieras
auttakaa ellit! meidän 6 kk tyttö on tosi levoton nykyään öisin. yrittää kääntyillä vatsalleen n. 1-2 välein, välillä useamminkin. neiti ei osaa nukkua vatsallaan eli ei osaa kääntää päätään sivulle vaan herää joka kerta kitisemään jolloin on käännettävä takaisin. no viime yönä kuitenkin oli kääntynyt taas kerran mahalleen ja olikin nukahtanut siihen naama patjaa vasten. sai kuitenkin hengitettyä kun oli tutti suussa ni nenä oli sen verran patjan yläpuolella. no arvatkaa nukuinko loppuyönä? pelottaa nyt että jos tyttö tukehtuu tuohon mahalllen ku ei sitä päätään tosiaan ymmärrä kääntää. jos itse yritän kääntää pään, neiti herää. tuo kääntyily lienee uuden oppimista ja eteenpäin hirveä hinku. korvat on tarkistettu ja niissä ei ole vikaa. sidonko likan kii remmeillä ettei kääntyilemään pääse vai mitä ihmettä teen. en tosiaan uskalla nukkua nyt ollenkaan kun ajattelen mitä voisi tapahtua.

Itselleni sanotiin, ettei tuon ikäinen enää tukehdu vaikka olisikin nenä patjassa kiinni. Tosi nopsasti oppii päätään kääntämään. Oikeasti siis. Mutta pelottavan näköistä tuo aikoinaan oli. Itse miettisin aivan samoja, että miten tässä nyt uskaltaa nukkua =)

No menee nopsaan ohi. Mutta tuo tarkistaminen ei lopu. Vieläkin välillä, herätessäni tarkistan ""onko vaavi elossa"" vaikka on jo reilusti yli vuosikas.

mun molemmat lapset on nukkuneet vastasyntyneestä saakka mahallaan. se on ollut paras tapa - ilmat tulleet hyvin ulos eikä masu ole vaivannut.

jo aivan pieni vauva osaa kääntää päätään niin, ettei tukehdu nukkuessaan. ehkä riski vois (?) olla suurempi pienillä, jos patja on kovin ""upottava"" eli pehmeä.
Mutta 6 kk ikäinen ei takuulla tukehduta itseään vatsallaan nukkuen!!!! Nuku vain luottavaisin mielin. ehdit menettää yöunesi vielä monta kertaa ennenkuin lapsesi muuttaa pois kotoa, älä tämän vuoksi!

Ei 6kk ikäinen tukehdu, vaikka nukkuisikin nassu tyynyyn/patjaan päin. Jos happi meinaa loppua, niin kyllä ne jo osaa päätään kääntää ihan refleksinomaisestikin! Me laitettiin tuossa iässä neiti nukkumaan jo omaan huoneeseen ihan jo itseämmekin säästäen. Minä kun heräsin jokaiseen kääntymiseen ja möhkimiseen aina! Sen jälkeen on nukuttu yöt hyvin! ;) Suosittelen! Tsemppiä ja hyviä öitä jatkossa, toivottavasti! =)

Kokeilepa seuraavan kerran kääntää pelkästään se pää niin, ettei ole nenä patjaa vasten. Ehkä hän oppii siitä sitten itse kääntämään päänsä, kun kerran näytät hänelle, miten se pitää kääntää.

Joo meilläkin yöt oli yhtä sähellystä tuohon aikaan, ja poika nukahti milloin mihinkin asentoon; minä tästä kiitollisena myös sammuin samantien kaivattuun lepoon, enkä kyllä heräillyt tarkistelemaan hengitystä (huono äiti?) vaikka välillä tuppasi nukkumaan meilläkin naama kiinni patjassa tutin kanssa..

Just noihin aikoihin minäkin vietin unettoman viikon, kun käänsin poikaa yöllä parempaan asentoon. Yritin epätoivoissani keksiä kaikenlaisia tukia, ettei pääsisi pyörähtämään mahalleen. Sitten yks yö päätin, että nyt riittää. Annoin pojan nukkua sellaisessa asennossa kuin haluaa. Järkeilin ettei hän tukehdu. Tuon ikäisellä refleksit toimii niin, että jos hengitystiet tukkeutuu, niin kääntää tai kohentaa päätä. Ja olihan se hienoa, kun sekä poika että minä nukuimme paremmin kun en jatkuvasti ollut hänessä yöllä kiinni :)

Luulin oppineeni jotain tuosta, mutta nyt vasta huomasin tekeväni just samanlailla. Kiskoin pojalle yöllä peittoa päälle, koska olin varma, että hän paleltuu muuten. (Niin varmaan, kun huoneessa on 21 astetta lämmintä) Sitten poika alkoi pyöriä sängyssä kuin väkkärä ja aloin kääntämään häntä oikein päin ja asettelemaan hyvään nukkuma-asentoon. Kun kirjoitankin tätä, tunnen itseni idiootiksi. Eiköhän poika herää, jos olo on huono esim. kylmyydestä tai huonosta asennosta.

Eli anna lapsen nukkua rauhassa. Kyllä elimistön suojaheijasteet huolehtivat lapsen hengityksen säätelystä. Hengityksen säätelyä voi verrata vaikka siihen, että jos meinaat tökätä sormen vahingossa kuumaan niin elimistö ennakoi hermoston avulla ja vetäiset automaattisesti sormen kauemmaksi. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Mikähän meissä äideissä on, kun me lapsien puolesta ""tiedämme"", mikä on toiselle paras nukkuma-asento...

Meilläkin poika nukkuu sängyssään väärinpäin (minun mielestäni) ja mielummin peiton päällä kuin alla. Kiukkuisena kitisee, kun äiti käy kääntelemässä ja peittelemässä.

Mitäköhän sitä itse tuumisi, jos kesken parhaiden unien joku tulisi kääntelemään ja vääntelemään, heh.

AP:lle vielä tuosta mahallaan nukkumisesta: Neuvolasta aikanaan sanottiin, että sitten kun lapsi itse kääntyy mahalleen nukkuessaan, ei asennosta kannata enää välittää. Mutta tunnustan kyllä käännelleeni omaanikin siinä vaiheessa huolissani..

juu, kiitti vastauksista. viime yönä en enää menny kattoon vaik kuulinkin ku käänty. ei tosin viihtyny sit kuitenkaan siinä masullaan ku 20 min. joten sit piti äidin käydä anyway kääntämässä. noh, ei vissiin oo tuo meidän levottomuus sit tuosta asennostakaan kiinni. edelleen heräillään 1-2 tunnin välein eli jotain muuta on nyt, lienee jonkin sortin unikoulun paikka, jos vielä kauan jatkuu. mut eipä muuta ku hyvää syksyä ja mukavaa joulun odotusta kaikille :-)