En usko niitä suurperheitä, jotka kertovat ruokaan menevän vain muutama satanen kuussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hattifnatten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hattifnatten

Vieras
Joskus täältäkin saa lukea näistä ihmeperheistä, joissa pärjää 6 henkeä 300 eurolla kuussa tms. Siinä muka kaikkien ruoka ja terveellisesti syödään. Kaverilla kusihenkinen perhe ja heillä menee 600-700 ruokaan eivätkä mitään suursyömäreitä ole. terveellistä ruokaa ja ei herkkuja pahemmin. Jos menee vähän rahaa ruokaan niin kyllä siinä sitten rajoitetaan lasten syömisiä jollain lailla tai aikuiset ovat ilman ruokaa.Meillä 4 henkeä ja rahaa ruokaan menee 500e kuussa. Herkutellaan kyllä välillä.

ei ole pakko uskoa B) tosin ei mikään suurperhe, mutta silloin kun asuimme koko perhe yhdessä, meni 4 hengellä ruokaan 200 e kuussa, mukaanlaskettuna hygieniatuotteet ja pesuaineet.

Meillä 6 hlöä ja jo vauvojen ruokiin menee reippaasti joku 120-150 euroa/kk, ellei enemmänkin. Jos käyn ostamassa 200 eurolla ruokaa, on n. 10 vrk:n kuluttua jääkaappi melko tyhjänä.

Te jotka selviätte tosi vähällä rahalla JA syötte terveellisesti ja monipuolisesti JA lapset ovat jo sen ikäisiä, että syövätkin vähän enemmän, kerrotteko kuinka sen teette?

Näissä keskusteluissa muuten aina oletetaan myös, että ihmisten energian kulutus on saman kokoinen. Mä oon perheestä, jossa kaikki ovat aina syöneet paljon, vaikka emme olekaan suuri kokoisia. Ja normaalipainoisia tai peräti alipainoisia kaikki. Epäilenpä, että tuokin näkyy ruokalaskussa, kun ruokaa vaan menee suuhun suurempia määriä kuin monilla muilla.

Kaikki on suhteellista, ehkä nämä suurperheet kuvittelevat syövänsä terveellisesti mutta tuoreruoka puuttuu kyllä näiden perheiden budjetista. Omasta mielestään terveellistä heillä, niukkaa mun mielestä. Tekisi mieleni tietää mitä nämä terveellisesti muutamalla satkulla elävät suurperheet suuhunsa laittaa, meillä kolmella kun menee jo tuoretavaraan varmasti n. 50 euroa kuukaudessa (siis hedelmät, kasvikset jne)

Kai se onnistuisi jos jättäisi salaatit ja tuorevihannekset ja ulkofileet ja tuorekalatuotteet ja herkkujuustot ja pikkujogurtit- ja vanukkaat ja tuoremehut ja muut vähääkään kalliimmat sapuskat kauppaan.

Mutta juures-pottu-makkara-seiti-jauheliha-kaali-leipä-maitolinjalla olisi niin ikävää...

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Te jotka selviätte tosi vähällä rahalla JA syötte terveellisesti ja monipuolisesti JA lapset ovat jo sen ikäisiä, että syövätkin vähän enemmän, kerrotteko kuinka sen teette?

Näissä keskusteluissa muuten aina oletetaan myös, että ihmisten energian kulutus on saman kokoinen. Mä oon perheestä, jossa kaikki ovat aina syöneet paljon, vaikka emme olekaan suuri kokoisia. Ja normaalipainoisia tai peräti alipainoisia kaikki. Epäilenpä, että tuokin näkyy ruokalaskussa, kun ruokaa vaan menee suuhun suurempia määriä kuin monilla muilla.

Toi voi johtua loisista. Esim. lapamadosta. :whistle:

älä usko.
meitä on 6 henkilöä ja rahaa ruokaan menee 400-500e kuussa.
nyt lauantaina ostin ruokaa 4-5 päiväksi 21e + tänään haettiin maitolisäystä 5e.
tosi on että meillä ei jokapäivä ole salaatteja(niitäkin pystyy halvalla tekemään) tai hedelmiä mutta ei meillä myöskään epäterveellisesti syödä. esim meillä ei syödä jugurtteja,jäälkiruokia, vaaleaa leipää tai muroja.
leivät haetaan leipäkaupasta josta saa jo 10e 2 viikoksi leipää.
tarjousten mukaan käydään prismassa, k-kaupassa tai lidlissä.

No höpöhöpö!

Kasvikset ja hedelmät maksavat jos ei yhtään katso, että mitä ostaa ja koska ostaa. Halvat lihat ovat terveellisempiä kuin fileet jne. Leivän leipominen ei ole niin vaivalloista kuin kuvitellaan jne.

En tiedä pystyisinkö ruokkimaan suurperheen muutamalla satasella kuussa, mutta kyllä osan teistä ruokabudjetit kuulostaa todella hurjalta...

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

:D Kiitos huolestasi, mutta eiköhän noista aiheudu jotain muitakin oireita, kuten anemiaa. (Niin ja veriarvot ovat aina olleet erinomaiset.) Joo, googlasin joskus, kun kaveri heitti vitsinä, että sulla on varmaan lapamato. En löytänyt mitään sopivia oireita millekään:D

keittoja,laatikoita,perunoita+kastikkeita,leipoo leipää itse,mehut saa tehtyä itse jää rahaa hedelmiinkin.näin.kyllä se onnistuu kun paneutuu asiaan ja viitsii yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

:D Kiitos huolestasi, mutta eiköhän noista aiheudu jotain muitakin oireita, kuten anemiaa. (Niin ja veriarvot ovat aina olleet erinomaiset.) Joo, googlasin joskus, kun kaveri heitti vitsinä, että sulla on varmaan lapamato. En löytänyt mitään sopivia oireita millekään:D

:D Ihan totta tuo mitä sanot. Hitsi, en saanut sua yhtään kauhistumaan. :xmas: Sä olet liian fiksu tälle palstalle, sori vaan.

meillä menee noin tonni kuussa kauppaan, sisältäen hygieniatuotteet, 6 henkeä löytyy tän katon alta

tosin en hirveästi säästele ruokamenoissa, halvemmallakin varmaan päästäis

kaippa se onnistuu jos monet tuoteet tuotetaan itse tai saadaan esim metsästämällä ja kalastamalla. perunat, sipulit, kasvikset, salaatit (kesällä), juurekset kasvattaa itse, käydään metsällä ja kalastetaan, parhaimmassa tilanteessa maitokin tulee omasta takaa.

että joillakin on ne potut omasta takaa, samoin porkkanat, mansikat, mustikat, viinimarjat, raparperit, tomaatit, kurkut, sipulit, jopa lihat, kalat jne. Eihän silloin tarvi OSTAA juuri mitään.

Joku tuolla sanoi et halvat lihat on terveellisempiä kuin esim. filee. Joo on tosiaan.... :laugh: :laugh: kyllä ne halvat lihat on sitä jämälihaa(eli jauhelihaa) hyvin usein. Filee on vähärasvaista ja parasta. Itse en tiedä mitä ne kaupassa maksaa, kun ostetaan lihat lähitiloilta. Mutta et halpa liha=terveellistä, joopa joo....

ja ruokaan menee noin 700 euroa kuukaudessa. salaatteja syödään ja hedelmiäkin on joka päivä ainakin yhä lajia.
Lihaa meillä on kyllä aika paljon omasta takaa.

Yhteistyössä