En vaan ymmärrä kädestä suuhun-meininkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säästäväinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin olen yh opiskelija ja kaikki tulot meneekin joka kuussa. Mutta, mulla on n. 3000 säästössä pahan päivän varalle, ei penniäkään lainaa ja melkein uusi auto. Vuokralla kyllä asun, mutta en enää kun valmistun. En minäkään ymmärrä niitä, joiden on kaikki saatava, vaikka ei ole varaa. Lainaa vaan otetaan niin että paukkuu. Minulta ja lapsilta ei mitään puutu, vaikka en ole lainaa ottanutkaa. Kaiken huippu oli yksi, joka otti joulua varten pari tonnia luottoa. Ei ole mitään järkeä, mutta lapsoset saivat pelikoneensa ja merkkivaatteet.

[QUOTE="vieras";28116338]No meillä ei oltaisi lähdetty mihinkään etelän lomille jos kerran rahat on noin finaalissa. Lapsiperheellä pitäisi aina olla säästössä rahaa yllättäviin menoihin, joita juurikin nuo pesukoneen hajoamiset ym. on. Ja oikein "kaiken huipuksi" tulee kaikenmaailman laskuja...Se on kyllä tosi kumma juttu, kun meille ei ole KOSKAAN tullut mitään yllättäviä laskuja. Kyllä mulla on aina tiedossa tarkkaan mitä olen tilannut/ostanut...Ja joo, ei meillä kyllä lainaa oteta sen takia, että muksut pääsee koulussa kerskumaan lomamatkoillaan...Loputon suo teillä kyllä edessä jos siihen olette lähteneet...[/QUOTE]

Siis WAU, kyllä te ootte sitten hyviä! Tässä sädekehä, ole hyvä. (me olemme hyviä taloudenpitossa joten siitä mussutus on turhaa) Mepä olimme NIIN tyhmiä, että ei millään tajuttu, että minä joudun sairaalahoitoon > tulot romahti koska olin vaan osa-aikatöissä ja tuolloin olin hoitovapaalla. Lapset joutui tietenkin hoitoon, koska ei mies voinut jäädä pitkäksi aikaa kotiin, jolloin menetin kht-tuen ja palkan ja sain tilalle todella, todella pienen sairaspäivärahan ja päälle tuli vielä sairaalalaskut. Kyllä vaikeutti taloutta ihan hemmetisti.

[QUOTE="köpö";28116484]onko fiksu olo kun vastaa viestiin ensimmäisen lauseen luettuaan? Vai etkö ymmärrä lukemaas? Jos joku joutuu lähtemään nopeasti liitostaan (esim. väkivallan tai pettämisen takia) niin missä välissä hänen ois pitänyt varautua siihen eroon? Jos eron syytin on tulleet ihan puskista? Urpo.[/QUOTE]

No normaalille ihmiselle yleensä kertyy rahaa säästöön sekä ennen parisuhdetta, parisuhteen aikana että sen jälkeen. Aika kummalliselta kuulostaa jos ei aikuisella ihmisellä ole yhtään rahaa eikä omaisuutta. Puolet liitoistakin päättyy nykyään eroon, eli kyllä jokaisella järkevällä ihmisellä on varasuunnitelma toimeentulonsa turvaamiseksi. Ei niin voi elää, että kuvittelee laput silmillä voivansa loisia puolison tuloilla loppuikänsä.

[QUOTE="vieras";28116518]Minäkin olen yh opiskelija ja kaikki tulot meneekin joka kuussa. Mutta, mulla on n. 3000 säästössä pahan päivän varalle, ei penniäkään lainaa ja melkein uusi auto. Vuokralla kyllä asun, mutta en enää kun valmistun. En minäkään ymmärrä niitä, joiden on kaikki saatava, vaikka ei ole varaa. Lainaa vaan otetaan niin että paukkuu. Minulta ja lapsilta ei mitään puutu, vaikka en ole lainaa ottanutkaa. Kaiken huippu oli yksi, joka otti joulua varten pari tonnia luottoa. Ei ole mitään järkeä, mutta lapsoset saivat pelikoneensa ja merkkivaatteet.[/QUOTE]

Se on helppoa kun pappa betalar ;) Vai väitätkö tosissasi, että olet opintotuesta ostanut uuden auton? :D

Ehkä tänkin asian ymmärtää siinä kohtaa, kun joku perheestä tai useampi sairastuu (tarkoitan siis pitkäaiakissairauksia ja sairaalakäyntejä ym.) ja joutuu ostamaan kalliita lääkkeitä (kaikista ei saa Kela-korvausta)... Säästöt menee aika nopeesti ja avustuspäätöksissä kestää aika kauan.... Kyllä sitä vaan joskus joutuu sellaisten tilanteiden eteen, mitä ei olisi koskaan voinut edes kuvitella. Jollain tavalla kuitenkin päivä kerrallaan eteenpäin! Onneksi on ihanat ystävät, jotka ymmärtää!! Ei ole elämä niin kovin musta-valkoista, joskus totuus voi ollakin ihan toisenlainen.

• Tykkää
Reactions: heidip*
[QUOTE="vieras";28116592]Se on helppoa kun pappa betalar ;) Vai väitätkö tosissasi, että olet opintotuesta ostanut uuden auton? :D[/QUOTE]

Ei ole kukaan muu kuin itse maksanut. Olen yli 30, ja kerkisin töissä olla ennen opiskelua. Ja senkin olen saanut niin, että joka vuos olen uudempaan vaihtanut, koska en halunnu siihenkään ottaa lainaa.

[QUOTE="vieras";28116245]Mä olen ollut aina sellainen, että olen säästänyt vähän pienestä palkastani. Jo ihan nuorena, kun kaverit tuhlasivat palkkansa, mä säästin osan ja sitten oli kiva, kun pystyi esim. matkustelemaan. Nyt on tilanne sitten sellainen, että säästöt on menneet, velkaa on asunnosta ja autosta (joka pakollinen), eikä tosiaan ole rahaa tällä hetkellä edes auton huoltoon. Elämässä vaan tulee kaikkea sunnittelematonta eteen...[/QUOTE]

Koetko että olit jotenkin fiksumpi kuin muut kun säästit tuhlataksesi rahat matkusteluun ?

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28116580:
Jokunen tonni ainakin pitäisi olla kevyesti irrotettavissa yllättäviin menoihin. Mulla on turvallinen olo kun bufferina on yli kymppi.

No ei ole tuollaisia rahoja. Tilillä on nyt vähän yli 10€ ja seuraavan kerran rahaa tulee maanantaina eikä silloinkaa mitää isoja summia. Säästöön ei jää mitään. Onneksi valmistun toukokuussa ja tämä kituuttaminen toivon mukaan loppuu.

[QUOTE="vieras";28116736]Ei ole kukaan muu kuin itse maksanut. Olen yli 30, ja kerkisin töissä olla ennen opiskelua. Ja senkin olen saanut niin, että joka vuos olen uudempaan vaihtanut, koska en halunnu siihenkään ottaa lainaa.[/QUOTE]

Auton vaihtaminen joka vuosi uuteen on niin typerän ihmisen touhua että ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että olet hyväkin talouden pidossa? :D

Joojust. Viesti ihmiseltä joka ei ite osaa elää. Varoo vaan kaikkee. Ja sitten jos tulee jotain niin varmaan pappa betalar. Vituttaa tämmöset jutut varsinkin kun ittellä just mennyt huonosti. Eikä oo oma vika.

Oltiin hiihtolomalla etelänmatkalla ja raha-asiat piti olla ok. Sitten hajos auto, pesukone ja kaiken huipuks vielä tuli kaiken maailman laskuja samaan nippuun. Kuiteskin haluu että lapset saa hyvän lapsuuden eikä viitti pihdata. No pakkohan sitä sitten ottaa lainaa ja siirtää maksuja. Varmaan tää siveyden sipuli ois pistänyt lapset nälkäkuurille.

Lapset ensin, sitten vasta pankkitili.

Tätä selittelyä mä en nyt tajua, jos raha-asiat on ok, niin miten voi auton ja pesukoneen hajoaminen romahduttaa koko korttipakan? Vakuutukset? Ja eikö kaikki nyt tiedä mitä laskuja on milloinkin tulossa, ei ne ihan puskista laatikkoon kipua. Ja hyvä lapsuusko on siitä yhdestä hiihtolomaviikon etelänmatkasta kiinni :D, joopa joo.

[QUOTE="pekka";28116267]Minä ymmärrän hyvin jos yhhoo nainen ei osaa hoitaa talouttaan sillä miten ihminen joka ei muutenkaan pärjää normi elämässä voisi moista osata.
Kaikki tehdään hosumalla,niin lapsi kuin kaikki muukin.
Vertaistukea ja myötähäpeää sitten etsitään tällaisesta paikasta.[/QUOTE]

Raiskauksen seurauksena raskaaksi tullut on mielestäsi "osaamaton" ja "hosuva"?
Mikä onkaan oma diagnoosisi? Sosiopatia nyt ainakin, mutta psykopatia myös? Saatko apua ja ennenkaikkea sen kipeästi tarvitsemasi paikan suljetussa laitoksessa?
Toivottavasti et koskaan pääse "normi elämään" (se on muuten yhdyssana) vaan saat hoitoa loppuelämäsi.

[QUOTE="Miraa";28116229]Opiskelevan yh:na ei ole paljon vaihtoehtoja kuin elää kädestä suuhun. Ei ole varaa ostella mitä sattuu ja matkustella kun rahat menee ihan normaalista elämisestä selviämiseen. Älä ymmärrä jos et tahdo.[/QUOTE]

mut osamakuja ei ole KENENKÄÄN pakko otta eikä lainaa

Joojust. Viesti ihmiseltä joka ei ite osaa elää. Varoo vaan kaikkee. Ja sitten jos tulee jotain niin varmaan pappa betalar. Vituttaa tämmöset jutut varsinkin kun ittellä just mennyt huonosti. Eikä oo oma vika.

Oltiin hiihtolomalla etelänmatkalla ja raha-asiat piti olla ok. Sitten hajos auto, pesukone ja kaiken huipuks vielä tuli kaiken maailman laskuja samaan nippuun. Kuiteskin haluu että lapset saa hyvän lapsuuden eikä viitti pihdata. No pakkohan sitä sitten ottaa lainaa ja siirtää maksuja. Varmaan tää siveyden sipuli ois pistänyt lapset nälkäkuurille.

Lapset ensin, sitten vasta pankkitili.

jos ei oma, niin kenen vika? Wtf

Ymmärrän kädestä-suuhun meiningin silloin kun se on pakollista ja väliaikaista, en ymmärrä tarkoituksellista jatkuvaa velaksi -elämistä enkä myöskään jatkuvaa kituuttamista sen takia että säästöt nollataan muutama kerta vuodessa johonkin lasten elämänlaatua kohottavaan Kanarian-matkaan tmv.

Väittäisin että lapsuudesta paremmin muistuu mieleen se jatkuva vanhemmista heijastuva kireys rahahuolien takia kuin ne parit lomat jonka jälkeen kaaos palaa arkeen ja vielä pahempana..

En ymmärrä sitä että muuten vakaassa tilanteessa oleva, varsinkaan perheellinen, ihminen onnistuu käyttämään rahansa niinkin ajattelemattomasti kuin jotkut tekevät. Tunnen pari sellaista, tunnen myös useamman sellaisen nuoren jotka töissäkäynnistä huolimatta onnistuvat tuhlaamaan noin 5x palkkansa kuukaudessa ja ihmettelevät miksi velkavankeus kolkuttelee kun pikavippejä on 5000€ edestä jne. No, niin.. miksiköhän..

[QUOTE="eee";28116287]Anteeksi nyt, mutta etkö sä ollut varautunut avioeroon yhtään mitenkään? Ei lainkaan omia säästöjä tai tukiverkkoja? Ei mitään omaisuutta omasta takaa? Miten joku päätyy vielä nykyaikana tuollaiseen tilanteeseen?[/QUOTE]

Mulle ainakin kävi näin. En huolehtinut mistään tuollaisesta, aioinhan olla mieheni kanssa aina. Oltiin myös vasta opiskelijoita, ei ollut oikein mistä säästää.

[QUOTE="vieras";28116503]TAAS pientä pätemistä ilmoilla.... Säästössä voi olla rahaa, mutta esimerkiksi auton hajoaminen voi tietää kevyestikin puolentoista tuhannen euron laskua, siihen päälle vähintään 500:n euron pesukone, niin johan siinä humahtaa 2000 euroa kankkulan kaivoon ennen kuin huomaakaan. Nimimerkillä muutaman kerran autoremontteja maksellut.

Kaikenmaailman laskut voivat tarkoittaa myös tiedossa olevia laskuja, joita kirjoittaja ei halunnut eritellä sinun tietoosi.

Olen itse elänyt kädestä suuhun ollessani kotihoidontuella. Miehen pienellä palkalla kituuteltiin enkä itse saanut vaihtoehtoisesti töitäkään silloisen huonon ammatinvalinnan vuoksi (siis ei töitä koko Suomen alueella, käsityöala). Tietyt maksut ja laskut lankeavat eteen tuloista huolimatta.

Nyt oma tilanteeni on jo parempi, mutta en todellakaan tunne ylimielisyyttä niitä kohtaan, jotka joutuvat kituuttamaan syystä tai toisesta. Toivon vaan, että yhteiskunta ei entisestään kurjista heidän tilannettaan verotuksella ja muilla toimenpiteillä.[/QUOTE]

Niin... Mun mielestä todellakin pitää olla 2000 e ylimääräistä tilillä, mielellään molempien tilillä. Siis päivää enneb palkkapäivää tilillä 2000 e ainakin.

Sen sijaan en ymmärrä sitä, miksi kaikilla ihmisillä tulisi olla sama elintaso. Eihän se ole mahdollista tässä maailmassa! Aika moni ihminen maailmassa elää kädestä suuhun.

Mä ymmärrän hyvin kädestä suuhun elämisen. Kaikki eivät saa huimaa palkkaa., mutta kaikkien elämiskustannuksiin menee saman verran. Suhteutettuna perhekokoon. Vesi+sähkö +vakuutukset ovat kaikille samat, niin rikkaille kun köyhillekin.
Meillä on säästössä kuukausipalkan verran. Tehdään ylitöitä extrarahan eteen, jotta saadaan jotain kivaa extraa. Nih. JOKAIKINEN KERTA meiltä kajahtaa jommastakummadta autosta joku he*vetin kallis osa, ja extrakivat on sitten siinä.
Eli kyllä mä ymmärrän oikein hyvin, mitä on elää kädestä suuhun.

Yhteistyössä