En ymmärrä enää ystävääni miksi pysyä tuossa suhteessa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Eilen vihdoin ja viimein oli tehnyt asuntopaprut että muuttaa lapsensa kanssa pois mutta nyt sitten taas puhuu ettei muutakaan.
Ok asia ei minulle kuulu, mutta mies ryyppää joka vkl ja lapsellensa huutaa kurkku suorana, paiskoo astioita seinään jos lapsi esim. heittää lelun tai sotkee ruoalla. Tämä on alkanut näkyä lapsen käytöksessä esim. satuttaa minun lastani ja muita lapsia, on aivan liian ylivilkas, ei tottele vanhempia missään yms.
Ystäväni ei saa käydä ulkona, ei saa pestä pyykkiä tiettyyn kellon aikaan, ei saa nukkua pitkään vaan täytyy lapsen kanssa nousta ajoissa, tehdä ruoka, kotityöt yms. Naurettavaa, mutta kai tottunut tossun alla olemiseen, eikä kuuntele ystävien neuvoja.

Eilen oli palstalla linkki hyvään kirjoitukseen, jossa kuvattiin tavallinen kaava miten perheväkivalta voi vähitellen nujertaa naisen. Vähitellen itsetunto romutetaan ja tilanne vain pahenee ja raaistuu.

Mies ei koskaan ole koskenut väärin. Väkivalta on henkistä ja tavaroiden hajoittelua. Valitettavasti lapsi näkee nämä kaikki ja kun mies raivostuu lapsellekin karjumalla tälle kurkku suorana niin lapsi tietysti säikähtää ja itkee siitä. Esimerkkinä kerron että on tosin ystävääni heittänyt tyynyllä, jos tämä makaa sängyssä vetää patjat alta kun hän ei saa maata..
Miten teen ls-ilmoituksen ettei kaverini saisi tästä tietää. Kerran menin vihjailemaan että miehensä häntä pettää minkä tiesin 100% varmuudella mutta jätin asian siihen koska ystäväni raivostui minulle että menen edes epäilemään moista. Ystäväni siis suuttuisi vaan asiasta minulle verisesti.

Henkinen väkivalta, huutaminen, jatkuva varuillaan olo voi olla aivan yhtä vahingollista lapselle kuin fyysinen väkivaltakin. Hyvä, että teet lastensuojeluilmoituksen. Kerro ystävällesi, että ole hänen tukenaan, jos hän apua tarvitsee. Väkisellä ei voi tyrkyttää apua, jos toinen ei ole valmis sitä ottamaan vastaan. Sopivissa tilanteissa voit kommentoida asioista, jotka eivät ole oikein parisuhteessa. Esim. tavallisessa parisuhteessa ei pitäisi olla varuillaan koko ajan tai puolisoa ei tarvitse pelätä. Lapselle ei saa karjua tai tavaroiden heittely pelottaa lasta. Tällaisista tavallisista asioista on hyvä sanoa ääneen, koska näihin asioihin voi turtua ja alkaa pitämään niitä normaalina parisuhteessa.

Yhteistyössä