En ymmärrä, miksi lapset ja nuoret eivät suomessa saa toimeentuloa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perustuslaki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
onpa sulla aihe heti aamusta!! vanhukset on sen elakkeensa tyollaan ansainneet ja ei niilla rahoilla mihinkaan suurituloisten kastiin kuuluta, mitas jos suuntaat koko energiasi vaikka poliitikkojen palkkoihin ja heidan elakkeisiinsa!
suomessa lapsiperheita tuetaan enemman kuin elakelaista ja heillekkin tukia toki suomme, vai ap haluisi heilta kaikki tuet pois ja hautaan mahd. nopeasti!!?!?
no ryhma nuoret ovat tosiaan ilman tukea jos ei vanhemmat elata, mutta jos vertaat esim. irlannin malliin niin siella on tuet suunnattu eri kohderyhmille erilailla kuin suomessa ja nakojaan se antaa jotain nuorillekkin, mutta ala odota etta se sitten tukee lapsiperheita samalla lailla kuin suomessa, yleisesti ottaen suomen sosiaaliturva on maailman parhaita ja nyt kun ap sattuu olemaan tilanteessa jossa han tarvitsisi rahallista tukea nuorelle, sita ei ole tarjolla ja vaahtoaa siita mutta koko muun elamansa ajan on todella hyvin turvattu tukien suhteen!

Suomessa lasten ja nuorten saavat sen suuruiosta toimeentuloa kuin perheen tulotaso sallii. Lapsia ei tehdä yhteiskunnan elätettäviksi vaan vanhempien.

Vanhukset ovat rakentaneet meille nykyisen yhteiskunnan, tehneet työnsä kuka paremmijn kuka huonommin ja eläkkeensä ansainneet.

Se, että osa ihmisistä ei kykene omista lapsistaan huolehtimaan taloudellisesti ei ole yhteiskunnan vaan kyseisten yksilöiden vika.

Loistavasti asia pistetty sanoiksi. Noinhan se menee.

Mun karumpi kirjoitustyyli ilmaisis asian niin et jos osaa panna ja tulee paksuks niin itse se vastuu siitä on kannettava. Ei valtio ole velvollinen kustantamaan siitoksen tuloksia. Tosin joskus mietin et valtio vois kyllä joillekin kortsut kostantaa ja viel jonkun tupla ehkäsynkin kun nää "kukkaset" tuppaa lisääntyy vaikka niihin rahkeita ei oliskaan

Järkyttävää aivopesua. suomessa saa olla vaan yksi mielipide.
Suomihan on ihan yhtä paha kuin kiina, ei minun sinne tarvitse mennä nähdäkseni aivopesua.

"usa on jumala ja vanhukset parempia kuin lapset" on mennyt hyvin tajuntaan teille.

Sinä, lapsiraukka, käyt kyllä sääliksi. Mutta sinun tulisi kohdistaa vihasi sinne, minne se kuuluu eli omia vanhempiasi kohtaan, jotka nähtävästi eivät huolehtineet sinusta, kuten suurin osa normaaleista suomalaisista vanhemmista tekee vaan jättivät sinut heitteille.

Joku ehdotti terapiaa ja täytyy sanoa, että olen samaa mieltä. Et voi oman traumasi vuoksi nähdä selkeästi, että suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mitään tekemistä sinun laiminlyöntisi vuoksi. Raivoisa kaikkien itseäsi vanhempien vihaaminen ei johda muuhun kuin siihen, että ajan myötä tulet kärsimään vieläkin enemmän.

...Joillakin suomalaisille ei riitä mikään. Kokonaistasolla katsottuna meidän tukijärjestelmät on huipputasoa. Toki jotkut osa-alueet ei ole parhaista parhaimpia, mutta hyviä kuitenkin. Mut sekään ei riitä. KAIKEN pitäs olla parasta maailmassa. Jokainenhan saa muuttaa niihin toisiin maihin joiden kuvitelee olevan parempia. Vaan totuus piilee siinä että kun jotain tuetaan runsaammin on se jostain muusta elämänvaiheesta pois. JA auttamatta kaikki meistä on joskus lapsia, nuoria, opiskelijoita/työnhakijoita/työttömiä, perheellisiä, vanhuksia...Jokainen kokee suurimman osan noista elämn vaiheista ja on osallinen niitten "tukitoimista"

Nämä jotka sanovat että nuoret vain töihin, moniko teistä on 16-17 vuotiaana hakenut niitä töitä?? Ihan helpolla ei KUKAAN palkkaa sen ikäistä! Mulla kävi "tuuri" ja sain lopulta töitä. Kävin koulun jälkeen siivoamassa vuosia, joskus jopa ennen koulua. Aika rankkaa oli mutta sain kuin sainkin valkolakin päähän ja pääsin jatkamaan uraa ammattikorkeaan. Tosin paljon iloa siitäkään tutkinnosta ole ollut kun en oman alan töitä ole saanut. :(
Ehkä olisi vain pitänyt jättää työt tekemättä, keskittyä oman alan opiskeluihin ja hankkia kokemusta vaikka orjatyöllä (palkaton harjoittelu) ja hakea sossusta rahaa?!

no mie olen hakenut jo 13v töitä ja saanutkin niitä.. olen ollut 13v jälkeen tasan vuoden vailla töitä ja omasta tahdostani..
helsingissä olen siis asunut..
mun mielestä eläkkeensä ovat vanukset ansainneet, ihan niinkuin minäkin sitten kun eläkeikään asti pääsen.. olenhan maksanut veroja ja eläkemaksuja liki 60v sitten..

kun appiukko valitteli ettei ole varaa jäädä eläkkeelle kun sillä 1800e/kk ei elä! Mitvit? Talot, autot jne maksettu, käyttötilillä jotain 50t, mihin se sitä rahaa tarvii?
Nimim. Saa olla onnellinen jos ä-loman jälkeen saa työtä josta saa ton verran!

Mä näen ap kahtena vaihtoehtona...

Joko hän on ollut ns. väliinputoaja lapsi mikä on todella surullista. Ehkä joutunut muuttamaan kotoaan hyvin nuorena, ilman vanhempien tukea ja joutunut raivaamaan tietään ilman apuja. Ehkä kenties on nuori äitikin vielä. Siitä kumpuaa viha vanhempia kohtaan.

Tai sitten hän on hellantelttu rikkaammasta perheestä. Vanhemmat ovat halunneet opettaa rahan arvoa hälle tiputtamalla telttunsa nuorena kovempaan maailmaan (tai sitten telttu on teinituskissaa lähtenyt kotoa ovet paiskuen). Kun rahahanat kotoa on tukittu on hälle iskenyt pakko alkaa itse sitä jostain tienata. Tässä kohtaa ehkä huomannut että tuetkaan eivät juokse vaan rahan eteen on töitä tehtävä. Näin on kasvanut ääretön viha teiniangstin päälle vanhempia kohtaa...Tää " ne rikkaat eläkelläiset"- ajatusmaailma, kuvaa enemmän tätä näkökantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelin kyllä...;22106618:
kun appiukko valitteli ettei ole varaa jäädä eläkkeelle kun sillä 1800e/kk ei elä! Mitvit? Talot, autot jne maksettu, käyttötilillä jotain 50t, mihin se sitä rahaa tarvii?
Nimim. Saa olla onnellinen jos ä-loman jälkeen saa työtä josta saa ton verran!

Tiesitkö muuten et monet vanhukset vitsailee tuolla aiheella? Ettei ole varaa jäädä eläkeelle kun tulot tippuu. Ei he sitä kuule aina tarkoita. Ja vaikka tarkottas, hän EDELLEEN on tienannut tuon eläkeen. Otettu hänen kuukausittaisesta palkastaa pienissä erissä...Miks kaikille jotenkin tää asia on epäselvä? Et me maksetaan eläkemaksuja siksi et ne saadaa sit joskus takas? Sama kun laittais toiselle tilille joka kuukausi talteen pennosia ja sit kun jää eläkeelle niin alkas niitä tasaisesti nostaan...

Eriasia on sitten kansaneläke joka maksetaan niille jotka ei ole itse mitää tienanneet, se menee suoraan valtionpiikkiin...JA kansaeläke ei tollanen ole

itsehän te ajattelette vain itseänne. eli haluatte itsellenne isot eläkkeet ja olette liian tyhmiä laskemaan että ette tule koskaan saamaann mitään.

minusta ei lasta enää tule, mutta minusta on väärin, että viattomat lapset ja nuoret joutuvat myytäväksi laitoksiin koska lapsiperheiden vanhemmat on laitettu niin ahtaalle maksamaan tämän pullamössösuurten ikäluokkien matkustelu ja leveä elämä.

jos kaikki ovat samanarvoisia, niin ihmisen pitäisi saada sama tulo käteen iästä riippumatta, jos joku saa ilmaista rahaa jostain.

itsehän te ajattelette vain itseänne. eli haluatte itsellenne isot eläkkeet ja olette liian tyhmiä laskemaan että ette tule koskaan saamaann mitään.

minusta ei lasta enää tule, mutta minusta on väärin, että viattomat lapset ja nuoret joutuvat myytäväksi laitoksiin koska lapsiperheiden vanhemmat on laitettu niin ahtaalle maksamaan tämän pullamössösuurten ikäluokkien matkustelu ja leveä elämä.

jos kaikki ovat samanarvoisia, niin ihmisen pitäisi saada sama tulo käteen iästä riippumatta, jos joku saa ilmaista rahaa jostain.

Tervemenoa Kiinaan, siellähän tämä aate vielä on voimissa. Tai pohjois-koreaan. Kaikkille samat oikeudet, kaikki tasa-arvoisia. Punalippu heiluu ja kaikki on onnellisia. Tasavertaisesti =)

Olet hillitön!! Myytiinkö sunkin lapsi? Vai onko sut myyty?

Nämä jotka sanovat että nuoret vain töihin, moniko teistä on 16-17 vuotiaana hakenut niitä töitä?? Ihan helpolla ei KUKAAN palkkaa sen ikäistä! Mulla kävi "tuuri" ja sain lopulta töitä. Kävin koulun jälkeen siivoamassa vuosia, joskus jopa ennen koulua. Aika rankkaa oli mutta sain kuin sainkin valkolakin päähän ja pääsin jatkamaan uraa ammattikorkeaan. Tosin paljon iloa siitäkään tutkinnosta ole ollut kun en oman alan töitä ole saanut. :(
Ehkä olisi vain pitänyt jättää työt tekemättä, keskittyä oman alan opiskeluihin ja hankkia kokemusta vaikka orjatyöllä (palkaton harjoittelu) ja hakea sossusta rahaa?!

Minä. Keräsin mansikoita tuon ikäisenä. Nykypäivänä se työ ei vaan tunnu kelpaavan suomalaiselle nuorelle, poimijat tulee mm Puolasta.

Jospa ne nuoret etsisivät töitä, niin saa rahaa ja voi vaikka asua kotona.

ei jaksa. tiedätkö paljonko maailmassa on ihmisiä ja monelleko niistä on laskettu riittävän palkallista työtä? siis ehkä promillelle. nuoret joita vanhemat eivät elätä ovat todella heikoilla tässä maailmassa, ja ihan vaan sinun kaltaisten takia, jotka eivät käytä omia aivojaan ja seuraa mediaa.

Vai ettei jaksa. No sitten tämä keskustelu on loppuunkäsitelty. Kasva aikuiseksi ja ota itsestäsi vastuu.

Musta ne on ne työttömät-sossu-lusmut kun vie niiden tenavien rahat ja lapsiperheidenkin. Siis ne joilla ei aikomustakaan tehdä mitään työtä josta maksettas kun tuella elää paremmin. Ja niitäkin riittää. Ne joita koulutus ei huvita ja työt ei nappaa...

[QUOTE="mä";22106850]Musta ne on ne työttömät-sossu-lusmut kun vie niiden tenavien rahat ja lapsiperheidenkin. Siis ne joilla ei aikomustakaan tehdä mitään työtä josta maksettas kun tuella elää paremmin. Ja niitäkin riittää. Ne joita koulutus ei huvita ja työt ei nappaa...[/QUOTE]

Mitkä tenavien rahat? Mitä rahoja lapsilla on?

.
En halua isoa eläkettä. Minulla ei myöskään ole pienintäkään harhaluuloa siitä, että sinun sukupolvesi minulle mitään eläkettä edes haluaisi maksaa. Kelpaan sinun sukupolvellesi vain siihen asti, kun maksan paljon veroja ja sen vuoksi sukupolvesi tulee nostamaan eläkeikääni niin, että tuskin koskaan sitä saavutan. Ainakaan terveenä. Mutta ole huoleti...en aiokaan odottaa eläkettä.

Suomessa toimeentulotuki on viimeisijaisin tuki eikä sitä ole tarkoituskaan automaattisesti jakaa kaikille. Kotona asuva 18 v täyttänyt nuori, jolla ei ole työpaikkaa, opiskelupaikkaa eikä ammattitutkintoa voi saada yhteiskunnalta rahaa - olikohan se nyt työmarkkinatuki nimeltään - osallistumalla esim nuorten työpajoihin. Tuohon tukeen ei vaikuta edes vanhempien tulot. Suomessa lähtökohta on ollut se, että nuorille ei makseta siitä, että he eivät tee mitään, vaan siitä, että he tekevät jotain. Kotona pleikkarin pelaamisesta ei makseta, mutta työpajaan menosta maksetaan. Työpajoissa voi tutustua eri aloihin ja siten ehkä saada ideaa siitä, mitä alaa lähtisi opiskelemaan.

No pitäisikö siis olla semmoinen Benjamin Button-tyyppinen rahojen jako, että kun lapsi syntyy, aletaan maksaa eläkettä, joka pienenee pienenemistään ja kun ihminen on vanha ja rahat loppuu, niin joutaa kuollakin...

Yhteistyössä