En ymmärrä miksi subjektiivista päivähoitoa paheksutaan niin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Siis niissä tapauksissa joissa lapsi jatkaa osa-aikaisesti päiväkodissa pari lyhyttä päivää viikossa kun äiti jää äitiyslomalle. Jos tätä toista lasta ei hankittaisi jatkaisi lapsi täyspäiväisessä hoidossa ja näkisi äitiään huomattavasti vähemmän! Vai onko se lapselle jotenkin traumaattista että äiti on kotona eikä töissä sillä aikaa kun lapsi on hoidossa?

Ja sitten kysytään "miksi hankit lapsia jos et halua olla niiden kanssa?" Pari lyhyttä päiväkotipäivää viikossa on kuitenkin aika pieni osa koko viikosta...

Käsittäkseni aika harva ihminen haluaisi kokonaan poistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Asiasta käydään keskustelua nyt julkisuudessakin ja esim. Espoossa on mm. Titta Tossavainen esittänyt asiaan näkökulmia ja ehdotuksia. Koko subjektiivista päivähoito-oikeutta tuskin voitaneen enää edes poistaa, eikä ole varmaan aikomustakaan. Mutta sen tietynlainen rajaaminen, rajaten vaikkapa tuntimäärää, jonka ns. " vaan virikelapsi " saisi päivässä /viikossa päiväkodissa olla voisi olla kyllä paikallaan.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
kyse tuskin on siitä mitä lapsi haluaa tai tarvitsee. kyse on siitä, että eukot nykypäivänä eivät osaa enää keksiä lapsilleen aktiviteettia ja touhua. Onhan se niin kauheen kiva kun saa uuteen vauvaan ihan rauhassa tutustua kun joku muu hoitaa sitä isompaa.

Päivähoito OIKEUS, just. silloinhan se pitää käyttää kun siihen on oikeus. viis lapsesta.

Olen päiväkodissa töissä ja mulle on ihan sama vaikka lapset olis päiväkodissa alle 7 h per päivä ( klo 8 - 15 välillä) Mutta kun jotkut hakee lapsen puol viiden aikaan kun melkein kaikki kaverit on jo lähteneet kotiin. Ja sitte ne loma-ajat. Lapsiparka raahataan päivystyspäiväkotiin kun se muka haluaa olla kavereiden kanssa. Paitsi että ne kaverit on lomalla!Ja näitä tapauksia on useampi kuin yksi ainakin omalle kohdalle sattunut.

meillä minä olen töissä ja mies sai potkut yt neuvottelujen seurauksena.mies kärsii masennuksesta, on kuitenkin yllättävän hyvä isä, leikkii ja touhuaa lapsen kanssa. mutta sitten aamut on tosi vaikeita kun on kovat univaikeudet. sen takia on hyvä jos on mahdollisuus viiä lapsi hoitoon.
mutta ennenkö kukaan rupeaa haukkumaan niin emme käytä mahdollisuutta käymme korkeintaan seurakunnan kerhossa

Ennen oli minulle yks ja sama kuka mukulansa hoitoon vei ja millä perusteella.
Vaan nyt kun olen palannut töihin ja hoitopaikkaa ei tahdo löytyä, niin kyllä väliin pistelee vihaksi kun naapurin äiti vie lapsensa joka aamu hoitoon ja ovat siellä täyden päivän, ja äiti on kotona, odottaa seuraavaa lasta syntyväksi (varmaan jo yli 10 ennestään). Miksi tehdä lisää lapsia kun ei edellisiäkään jaksa hoitaa. Joo, ehkä sillä on vaikea raskaus taikka jotain muuta, mutta silti...
Just nyt vain ärsyttää tämä aihe erityisen paljon, sillä kellä sen hoitopaikan saaminen olisi työn vuoksi välttämätön, niin ei paikkaa löydy, ei sitten millään!!!

Yhteistyössä