En ymmärrä miksi tuttavaperheen lapsi ei saa edes itkeä kylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siis lapset eivät ihan oikeasti saa itkeä, kiukutella yms edes väsyneenä tai jos sattuu. En minä ainakaan käske 1,5 v lastani olemaan hiljaa jos esimerkiksi lapsi kolauttaa päänsä tai on väsynyt.

Eilen he olivat meillä kylässä, ja heidän 2v lapsi alkoi kiukkuamaan ja vähän itkeskeli siinä väsymystään, kello oli kuitenkin melkein kymmenen jo. Siinä sitten isä ja äiti "nyt oikeasti, muistappas mitä on sanottu, kylässä ei saa itkeä eikä kiukutella" Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että 2v oikeasti väsyttää jo tuohon aikaan. Ja ei lapsella ollut edes enää mitään tekemistä koska minun lapseni menivät jo nukkumaan pari tuntia aikaisemmin.

Ihme touhua :O

No hemmetti, ei meilläkään kylässä kiukutella eikä itketä turhasta! Jos lasta väsyttää niinku tuossa tapauksessa, ni sit aikuisen tajuttava lähteä kotiin, ettei lalpselle tule liikaa paineita käyttäytyä kun ei siihen kykene väsymyksn takia.
Jos satuttaa itseään, toki saa itkeä pieni lapsi, mutta turhasta ei itektä eikä vinguta. Ei kaupassakaan kitistä ja itketä! EI kuulu hyviin tapoihin. Jos ei olla kunnolla ni lähteepi pois, niin kylästä kuin kauapstakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Koska se on ärsyttävää! En mä ainakaan kutsu meille vieraita jotta niiden lapset sitten parkuu siellä... ei oo kovin miellyttävää...

Ärsyttää tai ei niin laps saa itkeä jos vaikka satuttaa ittensä. Jos sä kutsut pikkulapsiperheitä niin kai tajuat että lapset myös itkevät ja saattavat kiukuta vaikka väsyä.

No hyi olkoon!
Isommalle voi jo noin sano jostain ihan turhanpäiväisestä kiukuttelusta. Esim. mulla on meidän 5v:n kanssa sopimuksia miten toimitaan kylässä, mutta kyllä tietenkin kivusta saa itkeä.
Noin pienelle tuo on ihan turhaa ja ilkeetäkin. Ei 2v väsymykselleen mitään mahda ja vanhempien pitäisi osata laittaa nukkumaan ajoissa. Höh.

Siksi että aina ei voi tehdä niinkuin itse haluaa. Kylässä ei itketä jos voi olla itkemättäkin. Jos sattuu niin sitten lohdutetaan ja otetaan syliin, mutta siihen tulee sitten rauhoittua.
Mä en ainakaan hyvällä katsois jos meille tultais kirkumaan, ei munkaan mukulat ole häirinneet muita.

:o

Oonkohan mä sitten jotenkin outo kun mua ei lapsen kiukku häiritse? Lapsella on oikeus näyttää tunteitaan enkä todellakaan heittäs vieraita pihalle siksi, että lapsella nyt sattuu olemaan huono päivä. Ap:n tapauksessa tosin lapsen ärtymys oli täysin vanhempien syytä.

Muoks. Ymmärsin että olivat yökylässä.

Jos kutsun kaverin kylään ja se ottaa lapsensa mukana niin en tosiana halua kuunnella mitään itkua! Jos on ihan pakko ottaa se lapsi mukana niin sais kyllä pysyä hiljaa... hankala siinä on vaihtaa kuulumisia tms. jos yks vaan kitisee. Sori nyt vaan, mut ei sen lapsen aina tarvi olla kaiken keskipisteenä.

Alkuperäinen kirjoittaja wps:
Jos kutsun kaverin kylään ja se ottaa lapsensa mukana niin en tosiana halua kuunnella mitään itkua! Jos on ihan pakko ottaa se lapsi mukana niin sais kyllä pysyä hiljaa... hankala siinä on vaihtaa kuulumisia tms. jos yks vaan kitisee. Sori nyt vaan, mut ei sen lapsen aina tarvi olla kaiken keskipisteenä.

Ei tässä siitä ny ollutkaan puhe vaan siitä että pieni ei sais ollenkaan itkeä. Edes sillon jos sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja smur-ffi:
Tosi omituista toimintaa :o Ei tulis mieleenkään kieltää itkemästä väsymystään :whistle:

Näimpä ja todella tyhmää asettaa lapsi "noloon" tilanteeseen siksi että näyttää tunteitaan. Mä oon koittanu omilleni opettaa että väsymyksen tullessa mennään nukkumaan, ja kiukku menee ohi. Mun oma uhmiskin hakee ihan itse unikaverinsa vaikka leikkikavereitakin olis paikalla :heart: Mikä ei tosin tarkota sitä, etteikö osais kiukutella väsymystään :D

joo no kyllä mä käsken omaani olemaan ihmisiksi kaupassa ja kylässä, ja siihen ei kuulu itkupotkuhuudot keskellä lattiaa. Meillä näitä tahtojentaistoja ja itkupotkuja on usein, joskus menee väsyn piikkiin. Me ei kylläkään kyläillä lapsen nukkumaanmenoaikana... mutta joo, pyydän lasta olemaan kiltisti, en vieraiden takia vaan itseni takia. sitä huutoa saa kuunnella kotona aivan tarpeeksi. Eikä lasta voi siihenkään opettaa että joka kerta kun hurjissa leikeissä vähän kolauttaa päätä tai muuten ottaa päähän, äiti pomppaa ylös ja lähdetään tilanteesta pois.

En kyllä sano että "ole hiljaa" vaan otan lapsen syliin ja sanon että "olet väsynyt ja sinua itkettää, rauhoituhan nyt."

pitäisi muistaa että pienet on pieniä, tarvitsevat unensa, ja silloin ei kyläillä. mutta ei pidä antaa lapsen pompotellakaan. tuo on yksi niistä asioista, kuinka lapsi oppii käytöstapoja. Kärsivällisyydestä puhumattakaan.

2 vuotiaalta on liikaa vaadittu hallita väsymyksestä johtuvia tunteita, oli se vaikkapa itkua. Lapsi ei voi päättää koska lähdetään kotiin. Lapsi ei edes tunnista väsymystään, se on vanhemman tehtävä. Lapsen itku on väsymyksen yksi tunnusmerkki, ja siinä vaiheessa olisi hyvä olla jo kotona. Kummallisia vanhempia täällä.

Yhteistyössä