En ymmärrä miksi vanhemmat eivät jaksa pestä lasten vaatteita ja lapsiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Olen päväkodissa töissä pienten puolella (alle 3v) ja ikäväkseni olen huomannut ettäjoillakin lapsilla on samat vaatteet päällä päiviä. vaatteet eivät tosiaan ole puhtaita sen ikäisillä enää päivänkään käytön jälkeen. Ensinnäkin päiväkodin lattioilta tulee housuihin/sukkiksiin/hameeseen likaa, vaikka lattiat pestäänkin usein. Tämä näkyy esim valkoisissa sukkiksissa hyvin. Lisäksi vaatteiden yläosaan(paita, hameen yläos/ tulee tahroja syödessä vaikka olisi ruokalappu. Ihmettelen myös miksi lapsilta ei kammata tukkaa, viitsitä leikata tukaa pois silmiltä ja miksi tytöille joilla pitkä tukka ei voi laittaa pampulaa ettei ole tukka silmillä? Jotkut lapset jopa haisevat pesujen puutteesta. Vanhemmat kyllä ovat ihan siistejä ja hienoissa vaatteissa, mutta lapset tuodaan likaisissa, liian pienissä tai rikkinäisissä hoitoon. Missä vika?Kukaan ei vaadi, että lapsilta tulisi vaihtaa joka päivä vaatteet, mutta ei ole lapsellekaan kivaa olla kolmea päivää samoissa hikisissä vaatteissa.

Tietty käytetään tossuja, mutta alle 3v menee tosi paljon pitkin lattioita polvineen. Ja riisumistilanteissa myös vaatteisiin tulee helpolla hiekkaa ja kyllä ne ehtii välillä eteisessäkin mennä polvillaan ennen kuin siirtyvät kunnolla sisäle.

kyllä mustakin on kummallista jos ei normaali hygieeniää noudateta! Meillä peseydytään melkein joka päivä, pikkarit ja sukat vaihdetaan päivittäin. Muut vaatteet 1-2päivän jälkeen tarpeen mukaan, näinhän myös itse teen. Vaikka pieni lapsi ei hikoile niin kuin aikuinen niin kummiskin ruuan kanssa sotketaan ja lattialla pyöritään... Kummiskin lapsen vaatteet pieniä ja kone ne pesee joten ei siitä edes ole mitään vaivaa!

Mä pidän aina samoja vaatteita tytöllä (2 v) kaksi päivää, jos niissä ei ole näkyviä tahroja. En näe mitään järkeä kuluttaa energiaa (omaani plus sähkö- ) turhaan pesemiseen. Ja esim. eilen tyttö olisi ollut kylvyn tarpeessa, mutta hirveä itkupotkuraivarikohtaus aiheutti sen, että pistin tytön suoraan nukkumaan. Tuskin likka kuolee siihen. Ja hiuksista... ) 95 % aamuista hiukset harjataan ja laitetaan pois silmiltä ponnarilla tai pinnillä. Ja 100 % näistä aamuista koko kampaus on sekaisin kun saa kypärämyssyn pois päästä, sille ei voi mitään. Ja sitten mulla on pari paitaa, jotka on muuten täysin hyviä, mutta niissä näkyy joku ihan haalea pinttynyt tahra. Ne on päällä jos muut puhtaat on loppu.

Siinäpä sinulle vastaus.

no kyllä meidän(siis lapsen) päiväkodissa lapset on ihan siististi pukeutuneet ja onhan niillä lapsilla mukana vaihtovaatteetkin, että voi vaihtaa jos likaisia ovat! meidän kolmevuotias tyttö käy joka toinen päivä suihkussa, siksi joka toinen koska iho. Vaatteet vaihdetaan joka toinen päivä, tietenkin jos on tahroja niin joka päivä. Alusvaatteet vaihdetaan päivittäin eli siis ne jotka ovat iholla: pikkarit, kalsarit, t-paita. Tossuja myös käytetään hoidossa. Hiukset saattaa olla silmillä, koska ei anna laittaa pompulaa..

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Minulla sisarukset jotka haisevat niin pahalle että ei pysty sylissä pitämään...! Kerroppa sinä ERÄS miten se kerrotaan vanhemmille???

Ainakin tuttu erityisluokan (ekaluokka) ope antaa oppilaille kotiläksyn, että huomenna pitää olla koulussa päällä puhdas paita. Voisikos samaa soveltaa pienemmällekin lapselle?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
no kyllä meidän(siis lapsen) päiväkodissa lapset on ihan siististi pukeutuneet ja onhan niillä lapsilla mukana vaihtovaatteetkin, että voi vaihtaa jos likaisia ovat! meidän kolmevuotias tyttö käy joka toinen päivä suihkussa, siksi joka toinen koska iho. Vaatteet vaihdetaan joka toinen päivä, tietenkin jos on tahroja niin joka päivä. Alusvaatteet vaihdetaan päivittäin eli siis ne jotka ovat iholla: pikkarit, kalsarit, t-paita. Tossuja myös käytetään hoidossa. Hiukset saattaa olla silmillä, koska ei anna laittaa pompulaa..

niin siis iho ON KUIVA.. :D jäipä loppu lauseesta puuttumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Mä pidän aina samoja vaatteita tytöllä (2 v) kaksi päivää, jos niissä ei ole näkyviä tahroja. En näe mitään järkeä kuluttaa energiaa (omaani plus sähkö- ) turhaan pesemiseen. Ja esim. eilen tyttö olisi ollut kylvyn tarpeessa, mutta hirveä itkupotkuraivarikohtaus aiheutti sen, että pistin tytön suoraan nukkumaan. Tuskin likka kuolee siihen. Ja hiuksista... ) 95 % aamuista hiukset harjataan ja laitetaan pois silmiltä ponnarilla tai pinnillä. Ja 100 % näistä aamuista koko kampaus on sekaisin kun saa kypärämyssyn pois päästä, sille ei voi mitään. Ja sitten mulla on pari paitaa, jotka on muuten täysin hyviä, mutta niissä näkyy joku ihan haalea pinttynyt tahra. Ne on päällä jos muut puhtaat on loppu.

Siinäpä sinulle vastaus.

tuskin teillä kummiskaan lapsen pesuja säännöllisesti laiminlyödään vaikka kerran jäänytkin iltapesut välistä? Ja tuskin tarkoitti kestotahroja aloittaja?

Ja pienillä lapsilla minusta hiusten siisteys tarkoittaa takuttomuutta, onhan luonnollista että noilla pienillä jotka menee minkä ehtii on sukat rutussa ja tukka putkella. Unien jälkeen kampaus riittää

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Minulla sisarukset jotka haisevat niin pahalle että ei pysty sylissä pitämään...! Kerroppa sinä ERÄS miten se kerrotaan vanhemmille???

Ainakin tuttu erityisluokan (ekaluokka) ope antaa oppilaille kotiläksyn, että huomenna pitää olla koulussa päällä puhdas paita. Voisikos samaa soveltaa pienemmällekin lapselle?

tuo on aika törkeetä..:o

Kiusallinen juttu sanoa että kotiläksy on kylvetys, tukka on se joka haisee pahimmalle vaatteiden lisäksi..

Alkuperäinen kirjoittaja aha:

tuo on aika törkeetä..:o

Ja mikähän tuossa on törkeetä?

Hei! Minä olen tehnyt saman havainnon. Päiväkodissa jotkut lapset ovat likaisen oloisia, ja heillä saattaa olla liian pienet vaatteet, ylikasvanut otsatukka jne. Lapsethan nyt luonnostaan likaavat vaatteitaan ja itseään päivän mittaan paljon enemmän kuin aikuiset, mutta pistää silmään, kun huolitellun näköinen vanhempi tulee tällaista peikonpoikasta hakemaan. :o

liian pienille vaatteille on hyvä selitys: lapset kasvaa nopeasti ja aamukiireessä saattaa pukea päälle jonkun vähemmän epäsopivan vaatteen.. Jos on vaihtovaattetta mukana sieltä sopivampaa ylle ja kohtelias huomautus että oli aika nafti paita tänään yllä.. tietysti jos joka ikinen päivä liian isot niin outoa...

Uskon, että vaikka päiväkodin työntekijät PUHUISIVAT vanhemmille, niin se ei auttaisi.

Nauratti oikeen, kun meidän lasten päiväkodissa näki paljon puutteita muiden lasten kuravaatteiden suhteen, joko niitä ei ollut tai ne oli liian pieniä/rikkinäisiä. :o
Siellä jopa laitettiin ympäri päiväkodin seiniä lappuja joissa luki MUISTATHAN TARKISTAA LAPSESI KURAVAATTEET, JOTTA OVAT EHJIÄ JA SOPIVAN KOKOISIA...

T:Äiti, jonka lasten ulkovaatteet juuri tälläkin hetkellä pyörii koneessa... Vaikka niitä saakin usein pestä (ulkovaatteita ei päivittäin, mutta on tullut hankittua useempia per lapsi). Ja kirppareilta ja ystäviltä saa edullisesti vanhoja vaatteita, että kyllä niitä vaihtovaatteita pystyy köyhäkin hankkimaan...

Niin se on hyvin vaikea mennä sanomaan vanhemmille lapsen epäsiisteydestä. Ja tosiaan kyse ei ollut siitä, että jos joskus liian pieni paita päällä tai vaikka joskus olisi tukka takussa, vaan siitä että lapset tosiaan ovat päiviä samoissa vaatteissa ja likaisia.:(

Hei ap! Onko tämä siis mielestäsi yleinen ongelma vai onko tällaisia lapsia muutama? En äitinä ole ainakaan huomannut, että eskarilaisilla olis tuollainen yleistä. Itse laitan tytölle joka aamu ranskalaiset letit, uudet vaatteet ja pesullakin käy joka päivä...

Kiusallinen juttu sanoa että kotiläksy on kylvetys, tukka on se joka haisee pahimmalle vaatteiden lisäksi..

Sitten tietty voisi vaan laittaa lapset vaihtovaatteisiin. Päivän päätteeksi sitten antaa lapsen omat vaatteet pussissa vanhemmille ja sanoo, että nämä vaatteet likaantuivat pesukuntoon. Sitähän ei tarvitse eritellä, miksi ne vaativat pesua. Tietenkin yleensä juuri niillä likaisimilla lapsilla ei yleensä ole hoitopaikassakaan vaihtovaatekertaa. Päiväkodista taitaa yleensä löytyä talon puolesta jotain hätävaraa, miten sitten pph:lla?

Kyllä mun mielestä päivähoidossa ja esiopetuksessa voi ja pitääkin puuttua likaisiin, rikkinäisiin, liian pieniin ja / tai vuodenaikaan sopimattomiin vaatteisiin ja muihin vermeisiin. Haisulilapset tahtovat väistämättä syrjäytyä ryhmässä, joten siksikin asiaan puuttuminen on ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Pesujen puutteesta on mun mielestäni parempi sanoa suoraan vanhemmalle tai muulle huoltajalle, mutta kyllä ainakin nuo ekaluokkalaiset osaavat sitten kotona vaatia itselleen puhtaan vaatekerran open sanojen mukaan.

Ihan kauhean kiusallistahan on puhua vanhemmalle lapsen huonosta hygieniasta, mutta kyllä siihenkin puuttuminen alan työhön kuuluu. Ja ainahan voi (ja on myös velvollisuus) ottaa yhteyttä lastensuojeluun, jos tuntuu että tenavat ovat muutenkin heitteillä.

Yhteistyössä