En ymmärrä miksi vanhemmat eivät jaksa pestä lasten vaatteita ja lapsiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meetu:
no sano että haistappas tämän lapsen tukkaa, minusta tässä outo haju, kannattas varmaan pestä?

Jos kotona on likaista, vaatteet pinttyneet, hiuksia ei pestä aineella ja la vaan kylvetetään, niin joka päivä saisi sanoa että hei haistappas vähän lapsiasi...

Meillä lapset käy pesulla joka ilta ja alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin, mutta ei päällyshousuja tai paitoia tarvitse vaihtaaa kuin vasta kun ne ovat likaiset. Huppari ei esim ala haisemaan jos sen alla käyttää t-paitaa aluspaitana. kerran tai kaksi viikossa tarvitsee päällysvatteet pestä.
Ei ole ekologista pestä puhtaita vaatteita

Ihanko totta jotkut ei pese lapsiaan? Meidän kuivaihoinen 3v käy suihkussa/kylvyssä vain joka 3. päivä, mutta alapesut, kasvot ja kädet tottakai joka aamu ja ilta. Jos likaantuu tai hikoaa kovasti niin tietysti pestään useamminkin. Välillä samat vaatteet menee pari päivää kun on aika siisti tapaus, mutta selvästi likaiset menee vaikka 5min käytön jälkeen pyykkiin. Iljettävää, että tollaista jotkut tekee lapsilleen. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ihanko totta jotkut ei pese lapsiaan? Meidän kuivaihoinen 3v käy suihkussa/kylvyssä vain joka 3. päivä, mutta alapesut, kasvot ja kädet tottakai joka aamu ja ilta. Jos likaantuu tai hikoaa kovasti niin tietysti pestään useamminkin. Välillä samat vaatteet menee pari päivää kun on aika siisti tapaus, mutta selvästi likaiset menee vaikka 5min käytön jälkeen pyykkiin. Iljettävää, että tollaista jotkut tekee lapsilleen. :(

Alusvaatteet ja sukat tietty joka päivälle puhtaat.

liian pienille vaatteille on hyvä selitys: lapset kasvaa nopeasti ja aamukiireessä saattaa pukea päälle jonkun vähemmän epäsopivan vaatteen.. Jos on vaihtovaattetta mukana sieltä sopivampaa ylle ja kohtelias huomautus että oli aika nafti paita tänään yllä.. tietysti jos joka ikinen päivä liian isot niin outoa...

Joo, ihan varmasti jokainen ammattikasvattaja ymmärtää tuon. :) Lapset kasvavat, meillä täällä Suomessa tarvitaan erilaiset kamppeet jokaiselle vuodenajalle, lapsiperheillä on paljon menoja ja vaatteet on kalliita. Lapsi ei taatusti kärsi siitä, että joskus päällä on varavaate jossa lahkeet tai puseronhelma on jäänyt jo vähän liian lyhyeksi. On myös ihan normaalia pukea joskus lapselle pusero väärinpäin tai nurinpäin. Eikä ketään haittaa sekään, jos lapsen nutussa on haalea pesuissa lähtemätön tahranjäänne. :) Mutta sitten on olemassa lapsia, jotka eivät saa kengissään varpaita suoriksi eivätkä pysty seisomaan suorassa liian pienessä talvihaalarissa... Ja näiden lapsien tilanteeseen pitäisi kouluissa ja päiväkodeissa puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Minulla sisarukset jotka haisevat niin pahalle että ei pysty sylissä pitämään...! Kerroppa sinä ERÄS miten se kerrotaan vanhemmille???

eräs tuttava sanoi, että juuri ne lapset, jotka päivähoidossa tai kerhossa enitsen sitä syliä tarvitsisivat, vähiten sitä saavat ihan just tuon edellä mainitun takia: ne lapset ovat niin likaisia, että haisevat. :( Se on surullista.

Pystytkö tekemään niin, että peset ne lapset joku kerta vähän perusteellisemmin?? Ei suihkua, mutta perusteellinen kasvojen pesu kaulaa ja korvien taustaa myöten ja pyllyn ja käsien ja varpaiden pesu? Onko lapsilla vaihtovaatteita mukana? Kaada ylläoleville vaatteille vaikka maitoa ja suihkuta lapset ja vaihda vaihtovaatekassista puhtaat??

Alkuperäinen kirjoittaja tälleen se on :
Pystytkö tekemään niin, että peset ne lapset joku kerta vähän perusteellisemmin?? Ei suihkua, mutta perusteellinen kasvojen pesu kaulaa ja korvien taustaa myöten ja pyllyn ja käsien ja varpaiden pesu? Onko lapsilla vaihtovaatteita mukana? Kaada ylläoleville vaatteille vaikka maitoa ja suihkuta lapset ja vaihda vaihtovaatekassista puhtaat??

Tai tehkää säännöllisiä retkiä uimahalliin? :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei pompulaa suostu meidänkään tyttö käyttämään...muuten vaihdan päivittäin vaatteet

Huolehtikaa sitten että tyttöjen hiukset on lyhyet. Myös lyhyet ja kauniille mallille leikatut hiukset ovat tyttömäiset.

Eräässä perheessä oli / on kaksi tyttöä ja äidin mielestä tyttölapsilla pitää olla pitkät hiukset. Kummankin lapsen hiuslaatu oli sellasta ohutta ja pumpulimaista, ja sitten letit oli kuin kaksi hiirenhäntää, päälaki kuulsi alta kun hiuksia oli niin vähän ja ohuelti. Ihan isoja päiväkotilapsia olivat, ei mitään 2 v, vaan 5 ja 7 v lähentelivät.

Ja kampaamatta, aina. Eikä saanut kammata.. toinen ei antanut laittaa kiinni hiuksiaan.. olivat aika ryysysen näkiöisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
liian pienille vaatteille on hyvä selitys: lapset kasvaa nopeasti ja aamukiireessä saattaa pukea päälle jonkun vähemmän epäsopivan vaatteen.. Jos on vaihtovaattetta mukana sieltä sopivampaa ylle ja kohtelias huomautus että oli aika nafti paita tänään yllä.. tietysti jos joka ikinen päivä liian isot niin outoa...

Joo, ihan varmasti jokainen ammattikasvattaja ymmärtää tuon. :) Lapset kasvavat, meillä täällä Suomessa tarvitaan erilaiset kamppeet jokaiselle vuodenajalle, lapsiperheillä on paljon menoja ja vaatteet on kalliita. Lapsi ei taatusti kärsi siitä, että joskus päällä on varavaate jossa lahkeet tai puseronhelma on jäänyt jo vähän liian lyhyeksi. On myös ihan normaalia pukea joskus lapselle pusero väärinpäin tai nurinpäin. Eikä ketään haittaa sekään, jos lapsen nutussa on haalea pesuissa lähtemätön tahranjäänne. :) Mutta sitten on olemassa lapsia, jotka eivät saa kengissään varpaita suoriksi eivätkä pysty seisomaan suorassa liian pienessä talvihaalarissa... Ja näiden lapsien tilanteeseen pitäisi kouluissa ja päiväkodeissa puuttua.

Toinen ääripää on sitten se, että lapsilla on niin kasvaunvara-vaatteita, että hihoja kääritään 20 cm ja kengät niin isot, etteivät meinaa jalassa pysyä. Minusta siihenkin pitäisi puuttua.
Tai jos collarivaatteessa on kasvunvaraa 3 numeroa, mutta villatakin hihat jää kyynärtaipeeseen. Vyötärönmallisen takin helma laahaa polvissa ja kengät on rikki tai liian isot (ja rikki),
mutta kaikki vaatteet oikein narisevat puhtauttaan.. pitäisi puuttua myös tähän. En ymmärrä miksi koulu tai päiväkoti ei puutu. Asiasta pitäisi voida puhua vanhemmille. Ottaa hyvä hetki ja mietti ä miten valitsee sanana, ettei loukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
no sano että haistappas tämän lapsen tukkaa, minusta tässä outo haju, kannattas varmaan pestä?

Jos kotona on likaista, vaatteet pinttyneet, hiuksia ei pestä aineella ja la vaan kylvetetään, niin joka päivä saisi sanoa että hei haistappas vähän lapsiasi...

no ehkä siitä tajuaisivat kun joka päivä huomautellaan

Ihmisten on näköjään vaikea ymmärtää, ettei kyse ole mistään yksittäistilanteista tai saivarteluista eikä näitä tarvi erikseen perustella tai selitellä miten ja millon pestään. Itsekin ammattikasvattajana koulussa olen huomannut, että osa lapsista kulkee todella likaisina ja heistä näkee ettei pidetä huolta hygieniasta. Toiset lapsetkin alkaa karttaa tällaisia tapauksia, koska haju on kamala.

Oon todennut, että a)joitakin vanhempia ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta, b)jotkut ei vaan tajua (kuten ei tajua montaa muutakaan perusasiaa lasten kasvatuksesta) ja c)jotkut on niin väsyneitä/masentuneita/ongelmaisia ettei selviydy lastensa perustarpeiden hoidosta.

Surullista, ja toki näihin pitäisi puuttua. Lastensuojeluilmoitus jos epäilyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Musta tuntuu, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Ap puhuu asiaa!

Puhuu asiaa, mutta asioita ei hoideta tällä tavoin(pitäisi sinun opettajana tietää!)

Tiedotuslappu hygieniasta jokaisen lokeroon/reissariin jne, niin lapsi ei leimaannu ja toivottavasti asia korjaantuu, jos ei korjaannu, niin vanhemmat keskusteluun. Asiatonta täällä kauhistella.

meille muuten aikoinaan on huomautettu lapsen liian pienestä ulkoiluhaalarista ja minusta oli todella hyvä että huomauttivat. Sitten mentiin ja ostettiin uusi heti kun ehdittiin koska ikävähän on että puku häiritsee lapsen liikkumista. Ei oltu vaan ite tajuttu ja kiitollisia hoitajille oltiin.

Rikkinäisiä vaatteita ei kenenkään tarvii käyttää. Lapsen vaatteita löytää muutamalla eurolla kirpparilta, ehjiä ja siistejä, ja voi niitä paikatakkin

Alkuperäinen kirjoittaja Erityisopettaja :

Puhuu asiaa, mutta asioita ei hoideta tällä tavoin(pitäisi sinun opettajana tietää!)

Tiedotuslappu hygieniasta jokaisen lokeroon/reissariin jne, niin lapsi ei leimaannu ja toivottavasti asia korjaantuu, jos ei korjaannu, niin vanhemmat keskusteluun. Asiatonta täällä kauhistella.

En ole täällä ensisijaisesti ammattikuntani edustaja vaan ihan siviilihenkilö, mutta kyllä mä ihan openakin ajattelen niin, että asioista on voitava keskustella. Nythän puhutaan hygieniaongelmasta yleisellä tasolla, ei kenestäkään yksittäisestä lapsesta.

Tätä olen monesti ihmetellyt myös aikuisten kohdalla. Ei tarvitse olla muotivaatteita tai uusintauutta, mutta jokaisella on aivan varmasti varaa ostaa se saippua ja parsinlankaa! Kysymys varmaan juuri tuosta jaksamisesta ja olen myös tavannut vanhempia, kun äiti on vimosenpäälle ittensä tällännyt ja lapset aivan niin ja näin..

Alkuperäinen kirjoittaja Erityisopettaja :

No ei se nyt niin asiatonta ole täällä kauhistella, kun kuitenkin puhutaan yleisestä ongelmasta jota tapahtuu ympäri suomea ja lähes jokaisesta päiväkodista tai koulusta löytyy tällainen tai tällaisia lapsia. Missään kohtaa ei ole mainittu mitään mikä rikkoo salassa pito velvollisuutta. Tää on KESKUSTELUPALSTA ja täällä saa keskustella monista asioista, toki ammattikasvattaja ottaa asian myös vanhempien kanssa puheeksi, mutta ikävää on että näissä tapauksissa vain harvan lapsen hygienista huolehtiminen paranee. Olen ollut eri puolella suomea päiväkodeissa töissä ja joka ikisessä paikassa on ollut näitä lapsia enemmän kuin yksi.

Kun täällä yleisesti keskustellaan asiasta niin ehkäpä joidenkin vanhemmat pohtivat asiaa tarkemmin.......

Ihan saman olen huomannut. ja näitä lapsia on niin pienten kuin isompienkin ryhmässä. Pienten puolella ehkä korostuu asia, koska sotkevat enemmän itseään kuin isommat. Ja tällaisia lapsia on yleensä ryhmässä parikin kappaletta. Vanhemmat ovat useimmiten tälläytyneitä, harvalla nyt on sellaiset vanhemmat, että näkisi ettei kotona pese kukan oikein itseään. On sellaisiakin nähty. Erässäkin perheessä on niin vanhemmat kuin lapsetkin aina likaisen oloisia, tukka rasvainen tai ruuassa,takussa..vaatteet likaisia..:(

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Hei ap! Onko tämä siis mielestäsi yleinen ongelma vai onko tällaisia lapsia muutama? En äitinä ole ainakaan huomannut, että eskarilaisilla olis tuollainen yleistä. Itse laitan tytölle joka aamu ranskalaiset letit, uudet vaatteet ja pesullakin käy joka päivä...

hei, huomasin vasta tämän viestin.Olen ollut töissä useassa eri päiväkodissa niin työntekijän kuin harjoittelijankin roolissa.Myös omat lapseni ovat päiväkoti-iässä. Kyllä tämä on yleistä, riippuu jonkin verran ihan asuinalueestakin, eli siis joillakin alueilla ongelmat vaan on isompia. Mutta kyllä nämä lapset tulevat ihan ns. rikkaista ja hyvämaineisista perheistä, eli ei ole rahasta kiinni. Kaikilla yleensä on kuitenkin varaa pesuaineeseen:)

Kyllä tällaista on, itse teen sijaisuuksia päiväkoteihin. Onhan se harmillista, koska jossain vaiheessa myös muut lapset alkavat huomata huonon hygienian. Meillä tytöt 4 ja 6 käy joka ilta suihkussa, hampaat pestään kaksi kertaa päivässä, vaatteet vaihdetaan joka päivä ja tukat laitetaan pampuloilla kiinni ja pidetään siisteinä säännöllisellä leikkauksella. Mulla olisi kamala olo jos mun lapset näyttäisivät likasilta ja ite kulkisin meikit naamassa ja tukka hyvin :/

Meidän lapsi menee tarhaan ensi syksynä. Arvostelevien päiväkotitätien (kuten ap) pelossa mm. kävin juuri tänään shoppaamassa Hulluilta Päiviltä melkoisen kasan tarhaan tarkoitettuja merkkivaatteita. Huomenna haen lisää toiselta Stockmannilta. Ei tarvitse sitten tätien kirjoitella nettiin, että meidän lapsella on huonot vaatteet...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän lapsi menee tarhaan ensi syksynä. Arvostelevien päiväkotitätien (kuten ap) pelossa mm. kävin juuri tänään shoppaamassa Hulluilta Päiviltä melkoisen kasan tarhaan tarkoitettuja merkkivaatteita. Huomenna haen lisää toiselta Stockmannilta. Ei tarvitse sitten tätien kirjoitella nettiin, että meidän lapsella on huonot vaatteet...

No eipä siisteys ja puhtaus tule merkkivaatteista..

Mä luulen että mä olen ollut just semmoinen haiseva ja likainen lapsi. Tai siis en edes luule, vaan tiedän. Muistan miten isoäitini aina jynssäsi mut puhtaaksi kun olin siellä yötä. Muistan itsekin miten kaulassanikin oli semmoisia ruskeita likaviiruja, joita sai totisesti hinkata puhtaaksi. Ekan kerran olin hammaslääkärissä ekalla luokalla. Reikiä oli 9 tai 11, en muista varmasti. Asuttiin suihkuttomassa kodissa, kerran viikossa käytiin saunassa. Koskaan ei tarkastettu olenko pessyt hampaitani. Ja mä en koskaan pyyhkinyt vessassa käydessäni, en edes isolla asialla.

Näin jälkeenpäin ajatellen hävettää itseänikin miten epähygieeninen olin. Vaan mitäpä pieni tyttö voi asioille, jotka pitäis olla vanhempien huolehdittavana.

Yhteistyössä