En ymmärrä miksi vanhemmat eivät jaksa pestä lasten vaatteita ja lapsiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä luulen että mä olen ollut just semmoinen haiseva ja likainen lapsi. Tai siis en edes luule, vaan tiedän. Muistan miten isoäitini aina jynssäsi mut puhtaaksi kun olin siellä yötä. Muistan itsekin miten kaulassanikin oli semmoisia ruskeita likaviiruja, joita sai totisesti hinkata puhtaaksi. Ekan kerran olin hammaslääkärissä ekalla luokalla. Reikiä oli 9 tai 11, en muista varmasti. Asuttiin suihkuttomassa kodissa, kerran viikossa käytiin saunassa. Koskaan ei tarkastettu olenko pessyt hampaitani. Ja mä en koskaan pyyhkinyt vessassa käydessäni, en edes isolla asialla.

Näin jälkeenpäin ajatellen hävettää itseänikin miten epähygieeninen olin. Vaan mitäpä pieni tyttö voi asioille, jotka pitäis olla vanhempien huolehdittavana.

Surullista.:( Ihan tulee pala kurkkuun, kun luin tuon..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän lapsi menee tarhaan ensi syksynä. Arvostelevien päiväkotitätien (kuten ap) pelossa mm. kävin juuri tänään shoppaamassa Hulluilta Päiviltä melkoisen kasan tarhaan tarkoitettuja merkkivaatteita. Huomenna haen lisää toiselta Stockmannilta. Ei tarvitse sitten tätien kirjoitella nettiin, että meidän lapsella on huonot vaatteet...

No eipä siisteys ja puhtaus tule merkkivaatteista..

Mistä näistä päiväkotitädeistä tietää? Joku heistä mm. kirjoitti aiemmin, että kyttää onko hoitolasten haalarit käytettyjä (onko nimilapussa yliviivattu nimi oman lisäksi), ja tekee asiasta johtopäätöksiä vanhempien taloudellisesta tilanteesta. Ei se mitään, vaikka toiset kierrättää...

Alkuperäinen kirjoittaja edellinen vieras:
Meidän lapsi menee tarhaan ensi syksynä. Arvostelevien päiväkotitätien (kuten ap) pelossa mm. kävin juuri tänään shoppaamassa Hulluilta Päiviltä melkoisen kasan tarhaan tarkoitettuja merkkivaatteita. Huomenna haen lisää toiselta Stockmannilta. Ei tarvitse sitten tätien kirjoitella nettiin, että meidän lapsella on huonot vaatteet...

No eipä siisteys ja puhtaus tule merkkivaatteista..

Mistä näistä päiväkotitädeistä tietää? Joku heistä mm. kirjoitti aiemmin, että kyttää onko hoitolasten haalarit käytettyjä (onko nimilapussa yliviivattu nimi oman lisäksi), ja tekee asiasta johtopäätöksiä vanhempien taloudellisesta tilanteesta. Ei se mitään, vaikka toiset kierrättää...

Ja lisätäkseni vastaustakommenttiisi vielä, meillä käydään ihan joka ilta suihkussa + aamulla peppu&kasvopesulla Ja tässä ketjussa toki on valitettu pienistä vaatteista myös!

Kun tavalliset vanhemmat eivät vain millään tajua, että kyse ei ole merkkivaatteista, pinttyneistä tahroista tai siitä että lapsella on muutamia päiviä samat vaatteet. :o Kyse on siitä, että päiväkodeissa ja kouluissa on ihan todella lapsia, joita ei pestä viikkokausiin ja jotka kulkevat haisevissa TODELLA likaisissa vaatteissa, Ei kai sitä sitten tajua, kun ei ole ollut töissä kouluissa tai päiväkodeissa. Näissä perheissä on kyllä väistämättä muitakin ongelmia, kun lasten hygienia laiminlyödään niin totaalisesti.

Ja vielä kerran: Kyse ei ole siitä , että Maijalla on aamulla roiskunut puuroa paidalle, housuissa on pinttynyt mustikkatahra tai jonakin aamuna on jäänyt tukka harjaamatta. Vaatteet saavat olla myös halpoja ja vanhoja. Ongelma on siinä, että jotkut lapset ovat AINA niin likaisia, että haisevat pahalle! :(

Näissä tilanteissa pitäisi kyllä keskustella vanhempien kanssa ja ottaa yhteyttä lastensuojeluun, jotta perhettä voitaisiin auttaa. Hygieniasta huolehtiminen kuuluu lapsen perushoitoon ja sen jatkuva totaalinen laiminlyönti kertoo, että kaikki ei ole kunnossa.

Mä luulen että mä olen ollut just semmoinen haiseva ja likainen lapsi. Tai siis en edes luule, vaan tiedän. Muistan miten isoäitini aina jynssäsi mut puhtaaksi kun olin siellä yötä. Muistan itsekin miten kaulassanikin oli semmoisia ruskeita likaviiruja, joita sai totisesti hinkata puhtaaksi. Ekan kerran olin hammaslääkärissä ekalla luokalla. Reikiä oli 9 tai 11, en muista varmasti. Asuttiin suihkuttomassa kodissa, kerran viikossa käytiin saunassa. Koskaan ei tarkastettu olenko pessyt hampaitani. Ja mä en koskaan pyyhkinyt vessassa käydessäni, en edes isolla asialla.

Näin jälkeenpäin ajatellen hävettää itseänikin miten epähygieeninen olin. Vaan mitäpä pieni tyttö voi asioille, jotka pitäis olla vanhempien huolehdittavana.

Tällaisista asioista tässä on todella kyse. :( Kun vanhemmat laiminlyövät lapsensa puhtauden ja siisteyskasvatuksen täysin...sitä ei vai merkkivaatteista ja tavallisista tahroista puhuvat vanhemmat ymmärrä vaan nousevat takajaloilleen, kun kuvittelevat, että tässä myös heitä arvostellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maari:

Tällaisista asioista tässä on todella kyse. :( Kun vanhemmat laiminlyövät lapsensa puhtauden ja siisteyskasvatuksen täysin...sitä ei vai merkkivaatteista ja tavallisista tahroista puhuvat vanhemmat ymmärrä vaan nousevat takajaloilleen, kun kuvittelevat, että tässä myös heitä arvostellaan.

Mä luulen että syitä on kaksikin. Ensinnäkin keskivertoihminen ei voi edes ymmärtää miten kurjissa oloissa täällä rakkaassa kotimaassamme lapsia kasvaa. Toisaalta tää kulttuuri on nykyään niin julma. Ihan kaikesta syytetään vanhempia ja leimataan huonoiksi. Siis just näitä keskivertovanhempia, joiden lapsilla on TODELLA hyvät oltavat verrattuna moniin muihin.

No kyllä mäkin näin kaikenlaista, joita en olis uskonut todeksi ellen olisi omin silmin nähnyt - valitettavasti.

Ällöttävintä mm. oli se, että oikein laitettu äiti toi lapsen hoitoon yövaipassa, sellasessa lähes vuotavassa. Haisevat hiukset ja likaiset vaatteet oli arkipäivää, joillakin.

ihmettelen, miksi jotkut haluaa tällaiseen ketjuun kehua omaa siisteyttään ja jokailtaisia suihkutuksiaan.

ongelma on varmasti todellinen ja minusta pitäisi kuulua normikäytäntöön, että päiväkodin puolelta huomautettaisiin, jos lapset ovat likaisia, haisevat tai vaatteet ovat jatkuvasti samat ja pesemättömät.
Jos ei pari huomautusta muuttaisi tilannetta, niin sitten on jo aihetta lastensuojeluun.
Puhtaus on perusoikeus, josta vanhempien pitää voida ottaa vastuu tai muussa tapauksessa he eivät ole kykeneväisiä lasten huoltajiksi.

miksi ette hoitajat ja pph:t sano vanhemmille? olette kuitenkin auktoriteettiasemassa, ainakin jollain tasolla

Ei se ole sun häpeäsi yhtään. Ennen vanhaan toi lifestyle oli ihan normimeininkiä, kerran viikossa saunaan, ei hammasharjoja jne.

Olen kyllä kiinnittänyt huomiota että jotkut lapset ovat aina jotenkin epäsiistejä päiväkodissa. Olen huomannut tämän kun omat lapset siellä ja näen päivittäin muitakin lapsia.

Nyt on pakko lainata edesmenneen mummini jolla oli 10 lasta. Niin sanotusti köyhänäkin voi olla siisti ja puhdas.

Pätee myös näin 50 vuotta jälkeenpäin.

Puhtauteen ei suomessa rahaa tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Ei se ole sun häpeäsi yhtään. Ennen vanhaan toi lifestyle oli ihan normimeininkiä, kerran viikossa saunaan, ei hammasharjoja jne.

En mä nyt niin vanha ole :D :D.

Siis kyllä mä jo pienenä kiinnitin huomiota että muiden lapsista pidettiin hygieenisesti huolta. Muistan miten kateellisena seurasin erästä kaveria, joka asui isovanhempiensa luona. Hänen ukkinsa huolehti aina että tyttö pesi hampaansa jne.jne.

Ja jo päiväkodissa huomattiin että mä olin likaisempi kuin muut lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja Maari:

Mä luulen että syitä on kaksikin. Ensinnäkin keskivertoihminen ei voi edes ymmärtää miten kurjissa oloissa täällä rakkaassa kotimaassamme lapsia kasvaa. Toisaalta tää kulttuuri on nykyään niin julma. Ihan kaikesta syytetään vanhempia ja leimataan huonoiksi. Siis just näitä keskivertovanhempia, joiden lapsilla on TODELLA hyvät oltavat verrattuna moniin muihin.

Näin. Siis ei todellakaan omassal apsuudessa lapset viettäneet vanhempiensa kanss aikaa. ei sellaisesta puhuttu mitään, omaa aikaa kullekin lapselle höpönhöpön.
ei puhuttu kaikista varusteista joita ilman ei selviä. ei mennyt aikaa turvakaukaloiden ja pyöräilykypärien ym. välineiden ostamiseen ja laittamiseen ja kiinnittämiseen.
nykyään vaatimukset on jotain aivan järkyttävää. siis sellaista duunia että vaatii sinnikkyyttä ja kestävyyttä viedä se loppuun saakka. 20 vuotta hyvätasoista safkaa pöytän, 20 vuotta sitä läsnäoloa ja kuuntelemista ja aikaa.
ei ihme, että suuri osa lopetttaa sen kunnollisen vanhemmuuden jossain 3-12 vuoden välillä. on kova työ vetää täyttä duunia töissä ja kotona. sitten lapsille ei anneta sitä mitä lapselle kuuluu, kun pikkulapsiaika pusketaan täysillä? en tiedä mistä johtuu, mutta murkutkin tarvitsevat vanhempiaan ja ruokaa pöytää ja välittämstä . mutta ei kiinnosta annetaan ryypätä kadulla, jo 14-kesäisen.

mulla on kaksi lasta toinen 9v ja nuorin 1,5 v vanhin vaihtaa noin joka toinen päivä vaatteet ja käy suihkussa 2-3 kertaa viikossa yleensä 2 kertaa ja pienin vaippa ikänen niin sille vaihan joka päivä vaatteet ja en harjaa hiuksia joka päivä..ja en todellakaan käytä suihkussa kun korkeintaan 2 kertaa viikossa mut pylly pestään joka vaipan vaihdon aikana eli noin 4-8 kertaa päivässä eikä aina saippualla! kädet pesen noin 4 kertaa päivässä ja naama aamuin illoin..miksi pitäis suihkussa käyttää joka päivä?ihohan siinä kuivuu.olenkos hyvä vai laiska äiti..lapsen hygieeniasta pitää piettää huolta mut tuntuu et jokku vetää vähän överiksi..

Yhteistyössä