En ymmmärrä mistä tulee käsitys että tytöt olisivat prinsessoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "feministi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"feministi"

Vieras
Jos otetaan vaikka kaksi suosittua lajia, jääkiekko ja ratsastus.

Pojat harrastavat enemmän jääkiekkoa tytöt ratsastusta. Molemmat yhtä kalliita tuottaa halleineen.

Pojat saavat sponsorirahaa ja yhteiskunnan rahaa ja lisäksi heidän äidit ylenesä puuhastelevat kentän reunalla samoin isät. Poikia siis paapotaan. Eivät tee mitään itse tai hanki mitään itse. Kaikki ilmaiseksi kultalusikalla.

Ratsastus ei saa sponsorirahaa eikä yhteiskunnan rahaa. Tytöt usein tekevät paljon ilmaistyötä talllilla, eli itse hoidetaan hevoset ja tehdän tallitöitä. Harvemmin vanhemmat ovat mukana harrastuksessa kuten jääkiekossa.

Tytöt joutuvat pärjätä ja heiltä vaaditaan kaikilla elämän osa-alueilla pienestä saakka enemmän.
Systemaattinen eriyttäminen alkaa kohdussa.
Sitten koulussa on helppo syyttää koulua, että ei muka sovi pojalle. Sopii kyllä jos alusta saakka pojalta vaaditaan sama. Toisia ei saa häiritä, hiljaaa pitää leikkiä, kuria kuria ja kuria. Sääntöjä. Toisten kunnioittamista. Kotitöitä paljon.

On ihan kuulkaa vanhempien omaa syytä jos eivät jaksa kiinnostua lastensa hevosratsastuksista. Tasa-arvolla ei ole asiassa mitään tekemistä. Kyllähän ratsastus saa rahaa ja reilusti saakin, onhan laji kuitenkin ihan olympiatasoista, jota mm. valtio sponsoroi.

Ei ihmisiä vain kiinnosta tylsä, eläimiä riistävä ratsastus samaan malliin kuin esim. jääkiekko. Yleensä joukkueet etsivät itse rahoituksen halleilleen.

Meillä se on äiti joka sanoo tytärtään prinsessaksi, minulle meidän lapsi on vain esim. flikka.

Naiset ovat niitä pahimpia tasa-arvon vihollisia.

En kanssa käsitä, miksi joku kutsuu prinsessaksi kaljua, ei-niin-kaunista lastaan?
tumblr_meh835We3F1rmwulco1_400.jpg

Oiskohan lätkä enemmänkin joukkuelaji, joka vetää puoleensa sen tyyppiseen sopivia tapauksia perheineen? Ratsastus on yksilölaji, jolloin sen voi aloittaa kuka vain koska vain ja vaikka talleilla sovitaankin töistä ei niitä tarvitse tehdä joukkueen ehdoilla.

Miten ois suunnistus prinsessoille ja prinsseille? Siinäkin pyörii sponsausraha, eikä näyttäisi olevan rajaa sukupuolten välillä? Tai sirkuskoulu? Tai taitovoimistelu? Että kai nitä sponsausrahoja ja kannustavia vanhempia voi muualtakin hakea kuin ratsastuksesta?

Voi hyvänenaika sentään, pitääkö tämäkin asia ottaa näin vakavasti?
No todellakin, kun kolmen pojan jälkeen saatiin tyttö ja vanhimmat pojat ovat jo 16v ja 13v, niin kyllä tämä tytär on meidän kaikkien prinsessa :) on aika tehokkaasti kietaissut perheen miesväen pikkurillinsä ympäri;) ei kiukkuamalla, vaan hurmaavalla hymyllään ja positiivisella luonteellaan. Kolmas poika on vielä niin pieni, ettei ymmärrä mitään rinsessa-juttuja.
Mä oon pelkästään kiitollinen omille vanhemmille, ettei mua oo paapottu pilalle lapsena. Pyöräilin mm itse 10 km matkan tallille edestaas, pysyi kunto hyvänä:)
Kyllä meillä on pojille vaatimuksia, ei saa vain völläillä. Ikinä ei oo autolla turhaan kuskattu ja kotitöitä pitää tehdä ja pitää osata käyttäytyä.

[QUOTE="vieras";28742851]Oiskohan lätkä enemmänkin joukkuelaji, joka vetää puoleensa sen tyyppiseen sopivia tapauksia perheineen? Ratsastus on yksilölaji, jolloin sen voi aloittaa kuka vain koska vain ja vaikka talleilla sovitaankin töistä ei niitä tarvitse tehdä joukkueen ehdoilla.

Miten ois suunnistus prinsessoille ja prinsseille? Siinäkin pyörii sponsausraha, eikä näyttäisi olevan rajaa sukupuolten välillä? Tai sirkuskoulu? Tai taitovoimistelu? Että kai nitä sponsausrahoja ja kannustavia vanhempia voi muualtakin hakea kuin ratsastuksesta?[/QUOTE]

Suunnistus voisi olla kiva harrastus.
Yllättynyt asiallisista vastauksista. Yleensä eriävä mielipide saa aikaan haukut.

Jääkiekko saa enemmän tukea kuin mikään muu laji Suomessa. Ei kyse ole siitä, että sitä harrastaa pojat, kyllä on monta muutakin poikavoittoista lajia, joka ei saa samalla tavalla tukea. Kyse on siitä, että me ollaan jääkiekkohullua kansaa.

Ja se ilmainen työ tallilla nyt vain kuuluu asiaan. Ne tytöt oikeasti haluaa tehdä sitä, sillä saavat hoitaa niitä ihania hevosia. Se on monen mielestä vielä parempaa kuin itse ratsastus.

En oiekin ymmärrä mitä tekemistä prisessa-ajatuksella ja sponsoroinnilla on ?

Käsittääkseni poikienkaan ratsastusta ei tueta sen enempää kuin tyttöjenkään ja vastaavasti jääkiekkoa pelaava tyttö saa saman joukkuesponsorin kuin saman joukkueen pojatkin.

Taitoluistelijoilla on sponsoreita. sekä tytöillä että pojilla

Ja jääkiekkokaukalon reunalla talkoilevien vanhempien apu on siitä yhteistöstä lähtöisin, mikään, ei estä
ratsastajia perustamasta mm. seuraa tai yhdstystä joka hankkii talkoilla rahaa ja sponsoreita. Monet kunnan / kaupungin avustukset myönnetään seuralle tai yhdistykeslle, joten sieltä saisi jokainen ratsastusseuran jäsen omansa.

Mulla on neljävuotias heppatyttö, joka on aivan onnensa kukkuloilla, kun saa pestä hevosten valjaita tai kääriä pinteleitä. Tunnen myös monta isompaa heppatyttöä, joille karsinoiden siivoaminen on ihanaa unelmahommaa. :D Tytöt eivät siis itse koe joutuvansa raatamaan ja uhrautumaan harrastuksensa vuoksi, joten tuntuu hassulta, että aloittaja heidät uhriuttaa.
P.S. Meillä heppatytön isoveli tekee reippaasti kotitöitä, siivoaa ja tyhjentelee tiskikonetta, mutta ratsastaminen ei tuota kiinnosta, se haluaa ajaa niitä hevosia. Kyllä siinä osa erilaisuudesta johtuu suoraan sukupuolestakin, kaikki ei voi olla ympäristön aiheuttamaa.

[QUOTE="XYZ";28742884] Kyllä siinä osa erilaisuudesta johtuu suoraan sukupuolestakin, kaikki ei voi olla ympäristön aiheuttamaa.[/QUOTE]

Tai johtusko ihan vain luonteesta? Ei kaksi siskoakaan mitään toisensa kopioita ole.

[QUOTE="jep";28742858]
-----
tämä tytär on meidän kaikkien prinsessa
-----
[/QUOTE]

Jep jep. Prinsessasta tulee vaan mieleen erityisen kaunis lapsi ja sitä sinun mukulasi varmasti on vain omasta mielestäsi.

Tämä vois olla vaikka prinsessa :)
wonders__bab.jpg

...tai tämä
20.jpg

Itse asiaan, eli tuohon, että tyttölasta kutsutaan prinsessaksi. Minä olen joutunut tutustumaan erääseen prinsessaan, joka pukeutuu päivittäin pinkkiin röyhelömekkoon ja kruunuun. Lastenkutsuilla kukaan muu ei ollut mitään, olivat tämän pennun alamaisia ja joutuivat tekemään sitä, mitä prinsessa vaati. Tämä ei ollut enää leikkiä. Lapsi oli aivan kieroon kasvatettu. Jouduimme poistumaan juhlista, koska en halunnut tehdä asiasta sen suurempaa numeroa. Ajattelin vaan, miten mahtaa prinsessan käydä, kun aloittaa nyt eskarin.

Siinä kyllä olen eri mieltä, että lajien sisällä tasa-arvo toteutuisi. Omassa kotikaupungissani oli lehden mielipidepalstalla muutama vuosi sitten otettu jalkapallossa vallitseva epäkohta esille. Tyttöjen jalkapallojoukkueet eivät sitten millään saaneet harkka aikoja oikealle nurmelle, vaan aina hiekkakentille tai sitten ne vihoviimeiset jämäajat. Ei vaikka joukkueessa pelasi 16-17 vuotiaita tyttöjä ihan tosissaan. Kun taas alle kouluikäisten poikien nappulat kyllä pääsivät nurmelle. Eräältä tyttöfutarin äidiltä olen kuullut että vähän sama meno jatkuu. Ihan sama vaikka sm- tasolla saman seuran tytöt pärjää poikia paremmin, niin silti ne pojat vie aina voiton harkkapaikoissa.

Ja kun hiukan ajatuksella lukee urheilusivuja. Tuli sitten miehillä voitto tai murskatappio, niin aina lehdessä on suuret jutut. Kun taas monesti naisten menestys, erityisesti miehisissä lajeissa kuten jalkapallo tai jääkiekko kuitataan pienellä kirjoituksella.

[QUOTE="vieras";28742812]En kanssa käsitä, miksi joku kutsuu prinsessaksi kaljua, ei-niin-kaunista lastaan?[/QUOTE]

Ei prinsessa tarkoita samaa kuin kaunis. Katso vaikka oikeita prinsessoja lapsina.

[QUOTE="vieras";28742897]Jep jep. Prinsessasta tulee vaan mieleen erityisen kaunis lapsi ja sitä sinun mukulasi varmasti on vain omasta mielestäsi.

Tämä vois olla vaikka prinsessa :)
wonders__bab.jpg

...tai tämä
20.jpg
[/QUOTE]

Onko se jotenkin sulta pois, jos meidän tyttö on meidän rinsessa?
Mikä siinä niin ärsyttää? Et oo saanu tytärtä, vaikka olisit halunnut?
Ja kyllä hän on kaunis myös muiden kuin minun mielestäni :)
Ihan vois olla vaik missi/malli ainesta. Aina ollu pitkä ja siro rakenteeltaan, sekä kauniit kasvot :)
Ihana, mun oma rinsessa :P
Ottaako pattiin :D

[QUOTE="vieras";28742920]Aloitus ei ole "tuubaa" - iso osa vastaajista kyllä.[/QUOTE]

Kyllä se on. Ratsastus on puuhastelua, lätkä kovaa työtä. En usko, että yksikään ratsastusta treenaava lapsi treenaa illalla kymmeneltä kouluviikolla ja viikonloppuna klo 7 aamulla. Lätkäjunnulle se on normaalia.

Toisekseen: ei se junnu juuri sponsorirahoja näe ennen kuin valitaan valioporukkaan eli tulevaan edustusjoukkueeseen pelaamaan.

[QUOTE="ville";28743025]Kyllä se on. Ratsastus on puuhastelua, lätkä kovaa työtä. En usko, että yksikään ratsastusta treenaava lapsi treenaa illalla kymmeneltä kouluviikolla ja viikonloppuna klo 7 aamulla. Lätkäjunnulle se on normaalia.

Toisekseen: ei se junnu juuri sponsorirahoja näe ennen kuin valitaan valioporukkaan eli tulevaan edustusjoukkueeseen pelaamaan.[/QUOTE]

HAH, vaikka minulla on 3 kiekkoilijaa ja ei yhtään ratsastajaa talossa, enkä edes pidä hevosista, niin väitänpä kyllä että se ohjattu jäälläluistelu tai oheiset jossain ei ole sen rankempaa kuin ratsastus omine "oheisineen " joka kyllä yleensä on ihan sitä perusliikuntaa kaikille lihaksille ja aisteille.

Eiköhän ne tallihommat ala vähintään yhtä aikaisin kun siun mussukasi kiekkoreenit.

[QUOTE="ville";28743025]Kyllä se on. Ratsastus on puuhastelua, lätkä kovaa työtä. En usko, että yksikään ratsastusta treenaava lapsi treenaa illalla kymmeneltä kouluviikolla ja viikonloppuna klo 7 aamulla. Lätkäjunnulle se on normaalia.

Toisekseen: ei se junnu juuri sponsorirahoja näe ennen kuin valitaan valioporukkaan eli tulevaan edustusjoukkueeseen pelaamaan.[/QUOTE]

Jahs. Itse harrastin aikoinaan molempia, pelasin lätkää edustustasolla ja ratsastin. En tosin yhtäaikaa, koska minunkin vuorokaudessani oli ja on vain 24 tuntia ja molemmat harrastukset olivat hyvin aikaavieviä. Puuhastelusta ei ratsastuksen ja hevosenhdon kohdalla voida mielestäni puhua, oletko mahdollisesti koskaan ratsastanut tai pyörittänyt useamman hevosen tallia?

Ja kyllä, aamuvarhaisella raahasin varustekassia hallille ja iltamyöhälläkin reenattiin jos ei parempaa hallivuoroa sattunut saamaan. Hyvin erityyppisistä lajeista puhutaan, en lähtisi edes rinnastamaan.

[QUOTE="jep";28743021]Onko se jotenkin sulta pois, jos meidän tyttö on meidän rinsessa?
Mikä siinä niin ärsyttää? Et oo saanu tytärtä, vaikka olisit halunnut?
Ja kyllä hän on kaunis myös muiden kuin minun mielestäni :)
Ihan vois olla vaik missi/malli ainesta. Aina ollu pitkä ja siro rakenteeltaan, sekä kauniit kasvot :)
Ihana, mun oma rinsessa :P
Ottaako pattiin :D[/QUOTE]
Minulla on äärettömän kaunis tytär (muidenkin kuin omasta mielestäni) ja hänellä taas yhtä suloinen tyttö. Prinsessoja he eivät kuitenkaan ole.

Yhteistyössä