Endo? Pms? Kystat? Kasvaimet? Kokemuksia omaavia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on aina ollut todella kivuliaat kuukautiset, silloin aikoinaan kun ne alkoivat vei kivut sängyn pohjalle, oksennus lensi ja vatsa oli sekaisin. Pyörtyilin ja tuskanhiki valui.

Kivut kuitenkin hieman helpottuivat kun aloin syödä pillereitä ja lasten tulon myötä kivut hävisivät lähes kokokaan. Mutta nyt kun kuopus on jo 2v on alkaneet kivut koputella taas.

Alavatsa ja alaselkäkipuja on muulloinkin kun menkkojen aikaan ja ne vievät sängyn pohjalle. Ovat kuin synnytyspolttoja pahimmillaan. Särkylääke ei auta ja viime kivut kestivät 3päivää. Nyt myös menkkojen aikaan ja ennen niitä vatsaa polttaa. Ja vatsa menee yleensä sekaisin, oksentanutkin olen muutamaan otteeseen kipuje vuoksi.

Alavatsani on toisinaan kosketusarka kun vaikkapa lapsi istuu mahan päälle se sattuu kovaa ja lapsi pitää laittaa pois. Nimenomaan alavatsaan - kohdun/munasarjojen tietämille sattuu.
Toisinaan on myös yhdyntäkipuja, lähellä menkkoja.

Omalta äidiltäni on jouduttu poistamaan suunnilleen minun iässäni kohtu ja munasarjat. Ihan tarkkaan en tiedä miksi, mutta hälläkin oli näitä vatsa kipuja.

Olisiko täällä joku jolla kaltaisiani kokemuksia ja mikä oli, mitä tehtiin?

Mulla oli just noita alaselkäkipuja, ja alaselkä veti täysin jumiin aina kun menkat alkoivat. Sain lääkäriltä vähän tujumpaa särkylääkettä ja relaksantteja, niillä pärjään. PMS taas helpottaa diapamilla.

[QUOTE="vieras";23843077]Mulla oli just noita alaselkäkipuja, ja alaselkä veti täysin jumiin aina kun menkat alkoivat. Sain lääkäriltä vähän tujumpaa särkylääkettä ja relaksantteja, niillä pärjään. PMS taas helpottaa diapamilla.[/QUOTE]

Kun minä sain kokeiluun uudet pillerit, 3kk ajalle ja jos ne ei muuta kipuja suuntaan eikä toiseen niin sitten pitää kuulemma alkaa tutkia enemmän.
Mitä taas en ymmärrä että miksi en jo nyt päässyt vaan vasta sitten, koska näitä kipuja ollut jo pidemän aikaa vaikka olen syönyt pillereitä, toisian tosin mutta kuitenkin yhdistelmäpillereitä.. että mihin nää uudet muuttas asia..

Itse menin supistelujen takia yksityiselle gynelle ja kohdustani löytyi polyyppi. Tämä polyyppi siis aiheutti supistuksia kasvaessaan ja aiheuttaa edelleen mulle selkäkipuja silloin tällöin.
Kunnallisella puolella eivät alkaneet sitä leikkaamaan, koska olivat (yksi mieslääkäri) sitä mieltä, että se ei voi aiheuttaa mainitsemiani vaivoja. Niin, mieshän sen voi tosiaan tietää...
Nyt sitten käyn säännöllisesti tarkastuttamassa polyyppia. Ja aion vaatia uudelleen sen leikkaamista.

Mulla ollut aina kuukautiskipuja,mutta sitten jossain vaiheessa kipuja alkoi tulla yhdynnän aikaan ja heti sen jälkeen. Kivu oli viiltävää ja tuntui kuin kohtua ja munasarjoja vedetään ulos sisuksista! Monesti kipukohtaus kesti jopa puoli tuntia,ei voinut seistä suorana tai kävellä,vain kippurassa sängyn pohjalla.
Nämä kivut laantuivat hieman kunnes sitten palasivat. Gynellä sitten kävin ja painellessaan alamahan päältä,muuttui gynen ilme. Säikähdin todella. Ultrasi ja sieltähän löytyi 5x4cm endometriooma oikeasta munasarjasta. Pääsin aika nopeasti laparoskopiaan,jossa poistettiin tuo endometriooma,joka oli halkaisijaltaan jo yli 7cm. Samalla todettiin että endo melko ärhäkkä ja sitä on pitkin poikin sisuskaluja.
Kivut hävisivät laparoskopian jälkeen,oikea munasarja ei kylläkään enää toimi : /
Ja endon takia ainakin osittain ei raskaus meinaa alkaa :(

Kannattaa pyörähtää gynellä,vaikka yksityisellä,siellä ultran pyydät. Tosin endo ei ultrassa näy,ellei ole kasvain yms..Mulla siis kasvaimen poiston myötä löytyi endo. Onneksi menin itse yksityiselle,ei varmaan ois päässy terveyskeskuksessa ultraan.

Mulla ollut aina kuukautiskipuja,mutta sitten jossain vaiheessa kipuja alkoi tulla yhdynnän aikaan ja heti sen jälkeen. Kivu oli viiltävää ja tuntui kuin kohtua ja munasarjoja vedetään ulos sisuksista! Monesti kipukohtaus kesti jopa puoli tuntia,ei voinut seistä suorana tai kävellä,vain kippurassa sängyn pohjalla.
Nämä kivut laantuivat hieman kunnes sitten palasivat. Gynellä sitten kävin ja painellessaan alamahan päältä,muuttui gynen ilme. Säikähdin todella. Ultrasi ja sieltähän löytyi 5x4cm endometriooma oikeasta munasarjasta. Pääsin aika nopeasti laparoskopiaan,jossa poistettiin tuo endometriooma,joka oli halkaisijaltaan jo yli 7cm. Samalla todettiin että endo melko ärhäkkä ja sitä on pitkin poikin sisuskaluja.
Kivut hävisivät laparoskopian jälkeen,oikea munasarja ei kylläkään enää toimi : /
Ja endon takia ainakin osittain ei raskaus meinaa alkaa :(

Kannattaa pyörähtää gynellä,vaikka yksityisellä,siellä ultran pyydät. Tosin endo ei ultrassa näy,ellei ole kasvain yms..Mulla siis kasvaimen poiston myötä löytyi endo. Onneksi menin itse yksityiselle,ei varmaan ois päässy terveyskeskuksessa ultraan.

juurikin tuon kaltaisia kipuja on yhdynnän aikana ja saattaa tosiaan tulla sen jälkeenkin. Ja noita repimiskipuja esiintynyt nyt uusina oireina hiukka ennen näitäkin menkkoja.. tänään siis alkoivat.

Jotain tuon kaltaista pelkään kuin sinullakin, koska äidillänikin ollut.. siltä tosin leikattiin kaikki pois :(

Joo,mun äidillä oli myös endo,oli jo kun minua odotti hieman yli 20v.. Ja äidiltänikin on poistettu kohtu yli 10 v sitten. Itselläni on myös tuota repismis-kipua ennen menkkoja ja toisinaan kovaa viiltelyä alapäässä niiden aikaan. Mutta nuo yhdyntäkivut loppuivat onneksi laparoskopiaan.
Itseäni pelottaa myös tuo että kohtu joudutaan poistamaan,siksi kiire saada lapsia maailmaan. Olen kuitenkin jo lähempänä 30. Leikannut lääkärikin sanoi leikkauksen jälkeen,että nyt lapsen tekoon jos kerran meinaan. Tästäkin operaatiosta yli 2 vuotta ja vain 2 kemiallista raskautta saatu aikaan. Sinulla aloittaja kuitenkin on jo onneksi lapsia.

[QUOTE="aloittaja";23844368]täytyy varmaan odottaa se 2kk kun olen nnoita uusia pillerietä kokeillut[/QUOTE]

Aina ei tarvitse odotella. Jos kivut ovat niin kovat, niin lääkäriin vaan ja ole tiukkana!

Joo,mun äidillä oli myös endo,oli jo kun minua odotti hieman yli 20v.. Ja äidiltänikin on poistettu kohtu yli 10 v sitten. Itselläni on myös tuota repismis-kipua ennen menkkoja ja toisinaan kovaa viiltelyä alapäässä niiden aikaan. Mutta nuo yhdyntäkivut loppuivat onneksi laparoskopiaan.
Itseäni pelottaa myös tuo että kohtu joudutaan poistamaan,siksi kiire saada lapsia maailmaan. Olen kuitenkin jo lähempänä 30. Leikannut lääkärikin sanoi leikkauksen jälkeen,että nyt lapsen tekoon jos kerran meinaan. Tästäkin operaatiosta yli 2 vuotta ja vain 2 kemiallista raskautta saatu aikaan. Sinulla aloittaja kuitenkin on jo onneksi lapsia.

Eli taitaa sitten perinnöllinen olla?

Kyllä, olen onnelinen noista kahdesta ihanasta mitä jo on. Vaikka olen ja ollaan hyvin varmoja et meidän lapset ovat tässä niin koskaan ei pidä sanoa ei koskaan. Olen 24v ja mies 29v että ei sitä tiedä mitä myöhemmin mieli halajaa.
Ja vaikka ei haluaisikaan enää niin voisihan sitä tulla aika tyhjä ja surullinen olo kun kohtu poistettaisiin.. en tiedä.. mutta näin ajattelisin..

Meillä kanssa menee suvussa kaikkea. Mun äidiltä on poistettu munasarja ja kohtu, mun mummolta on poistettu kohtu, sen äidillä on ollu joku syöpä noilla seutuvilla.

Mulla on ikää 26 ja oon pari vuotta gynellä valitellu kaikkea mahollista. Jotain epämääräisyyksiä on löytynyt kohdun limakalvossa ja pieni ylimääräinen rakkula munasarjassa. Repäisykipuja ja muuta juilimista ja välivuotoja on, mutta endometrioosia ei oo löytynyt. Hirsutismikin on tässä vielä lisänä. Kyllä on niin mahottoman naisellinen olo näitten vaivojen kanssa.

Vaikka kipuja ei ole koko ajan, mulla on jatkuvasti takaraivossa se, mitä kaikkea outoa mun sisällä oikeen tapahtuu. Yksi lapsi mulla on, mutta tuntuu vähän paineita siitä, että ei oo varaa ootella sen toisen suhteen. Oltiin ajateltu, ettei uskalleta yrittää lasta ennen kun jommalla kummalla on vakityö... Mutta onkohan sitten jo myöhästä näillä geeneillä...

nyt on vuodon toinen päivä ja yhä vaan alavatsaa lähinnä kohdun kohdalle polttaa :/
eilen illalla sängyssä maatessa ei pystynyt olee ollenkaan selällään vaan täytyi mennä kyljelleen käppyrään. Hitto että on mukavaa olla nainen :(

Yhteistyössä