endomertioosi ja kysta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja almaleena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

almaleena

Vieras
Hei!

Missä vaiheessa kuukautiskiertoa endometrioosi voidaan laparoskopiassa havaita? Entä mikä kysta on kyseessä jos se sisältää kirkasta nestettä?

Minulla poistettiin laparoskopiassa toisesta munasarjasta dermoidikysta ja toisella puolella möllöttää kirkasta nestettä sisältävä kysta. Laparoskopian jälkeen kuukautiseni alkoivat muutaman päivän päästä. Jäin pohtimaan että olisiko tuollaisessa operaatiossa ja tuona aikana havaittu jos olisi kyse endometrioosista?

Entä toimiiko munasarja normaalisti ja pitkään vaikka siitä on poistettu osa? Ettei arpi ja munasarjan leikkely jotenkin jähmetä sitä nuoremmassa iässä kuin normaalisti?

Varmaan hölmöjä kysymyksiä mutta askarruttaa tietämätöntä :/

heips!
endometrioosihan tavallisimmin aiheuttaa oireita kierron puolivälissä ja alussa, joten ehkäpä silloin. tosin endon pitäisi kyllä näkyä laparoskopiassa muulloinkin, jos sitä on. toisaalta, sitä voi olla myös esim nuppineulanpään kokoinen pesäke, joka aiheuttaa hirveät kivut, mutta sitä ei välttämättä huomaa leikkauksessa. yleensä ne kuitenkin nähdään.
kirkasta nestettä sisältävä kysta on ns. toiminnallinen kysta, joista suurin osa surkastuu, kuivuu tai puhkeaa ihan itsekseen, eikä ne ole ollenkaan vaarallisia, elleivät ole erittäin suuria.
luulisi että sinun kohdalla endo olisi huomattu, jos sinulla sitä olisi...toki voi olla myös toisin..mitä lääkäri sanoi asiasta?
tohon munasarjan toimintaan en kyllä uskalla vastata. tietysti aina leikkaukset aiheuttaa arpikudoksen kasvua leikkausalueelle, mutta en tiedä tosta toiminta-asiasta.
ihan järkeviä kysymyksiä sulla, eikä mitenkään tyhmiä.
mutta tätä mieltä mä olen. mulla itellä ollu noita toiminnallisia kystia, ja on just sanottu että ne ei oo vaarallisia. ainoastaan 3kk päähän toteamisesta on annettu kontrolliaika, että katsotaan onko se vielä siellä. yleensä ne lähtee siinä ajassa itsekseen pois. eri asia ovat sitten just nää dermoidikystat jotka ei kyllä itsekseen häviä.

Endometrioosi voi ilmetä helposti laparoskopiassa havaittavina endometrioomina eli juuri kystina. Sen lisäksi endo voi olla kudoksen (esim. suolen, rakon, kohdun) "sisällä" verkkomaisessa muodossa, jolloin sitä ei lapassakaan havaita.

Nimim. ekassa lapassa puhtaat paperit "ei voi olla endoa" ja vuoden päästä toisessa lapassa endometrioomia siellä ja täällä. Kipuja koko ajan.

Yhteistyössä