endometrioosi ja kierukka, tietääkö kukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
mulla todettu endometrioosi, kerran jopa leikattu mutta tulut uudestaan
tällä hetkellä mulla on hormonikierukka, ollut yli 4 vuotta ja nyt viime kierrolla vatsa oli taas todella kipeä muutaman päivän,samalla tavalla kuin endokivut mutta hiukan onneksi lievempänä, mutta silti meni viikonloppu maatessa :(
ja nyt mietinkin, että onkohan mun kierukasta teho hiipumassa vai mistähän sen tietää?
osaako kukaan sanoa mistä mahtaa olla kyse?
mistä sen tietää koska kierukka lakkaa toimimasta kun minulla muutenkin vuotoja?

Eikös siinä pitäisi 5v se käyttöikä olla, ei kun yhteyttä gyneen että suunnittelette vaihdon tai mitä ikinä sitten jatkossa. Ei kai siitä tehosta itse voi tietää ellei sitten testi plussaa näytä :)

Ja endosta, on ihan yksilöstä kiinni pitääkö hormoniehkäisy tai raskaus kasvustot kurissa, mulla kokeiltiin e-pillereitä joskus, ei tehoa kipuihin eikä ilmeisesti itse tautiinkaan, ja raskausaikana tuli hyvinkin omituisia ylimääräisiä häikkiä mistä lekuri sanoi että endo kyllä selittäis, joillain se pahenee raskausaikana. Olin hieman että o_O

mulla auttoi e-pillerit endovaivoihin, takana kaks leikkausta, itse asias kolme, kolmannessa syntyi sitten samalla lapsikin, (yks suunniteltu ja kaks hätäoperaatiota siis) anyway, mene gynelle, osaa neuvoa nois asiois, just harkinnassa hormonikierukka vai minipillerit...

Varmaan on tehot menossa kierukasta.

Mulla oli kans hankala endo ja siihen kierukka oli oikee taivaan lahja.. ensimmäiset 3 vuotta.. Sit mulla alko kans tolleen oireet, ensin lievempänä mut sit löi tääs kunnolla päälle. Kierukka vaihdettiin mutta mulla se ei enää tehonnut.

Jos se kovin hankalaks menee ni kannattaa kokeilla vaihdattaa se kierukka :)

Varmaan on tehot menossa kierukasta.

Mulla oli kans hankala endo ja siihen kierukka oli oikee taivaan lahja.. ensimmäiset 3 vuotta.. Sit mulla alko kans tolleen oireet, ensin lievempänä mut sit löi tääs kunnolla päälle. Kierukka vaihdettiin mutta mulla se ei enää tehonnut.

Jos se kovin hankalaks menee ni kannattaa kokeilla vaihdattaa se kierukka :)

en haluaisi enää kierukkaa vaan jotain muuta ehkäsyä, mikä mahtais olla hyvä noihin endo kipuihin? osaatko kertoa tai onko sulla itellä kokemuksia?

[QUOTE="aloittaja";23320500]en haluaisi enää kierukkaa vaan jotain muuta ehkäsyä, mikä mahtais olla hyvä noihin endo kipuihin? osaatko kertoa tai onko sulla itellä kokemuksia?[/QUOTE]

Mulla kokeiltiin ne kaikki mahdolliset. Mahdollisia ehkäisyjä jotka myös hillitsee endoo on kaikki hormonaaliset ehkäisyt. Eli just kierukka, e-pillerit sekä minipillerit.

Mulla auttoi ainoastaan tuo kierukka mutta mun endo oliki tosi hankalaa laatua, ei saatu millään kuriin ja uusi tosi nopeesti.

minkälaisia ne endometrioosista johtuvat kivut on? kun itse olen miettinyt voisiko mun TODELLA kivuliaat kuukautiset olla endon syytä? aina noin vikko ennen kuukautisten alkamista alavatsani kipeytyy, tuntuu kuin olisi munasarjoissa ja kohdussa ilmaa joka kiertää siellä ja äkkinäiset liikkeet ja kävelystä aiheutuva tömähdys tuntuu kivuliaalta alavatsassa. kuukautisten aikaan vatsa on niin kipeä, että tuntuu kuin taju lähtis, myös peräsuolessa asti kipuilee, kakkaaminen on tuskaa.

mulla on kuparikierukka ehkäisynä.

Mulla ei endoon auta mikään muu kuin hormonitoiminnan pysäyttäminen kokonaan. Kerran tuo hoito tehty ja toinen kerta alotetaan heti, kun haluan. Tämä on sitten ihan ääripää ja jotkut erikoislääkärit eivät edes lähde toistamaan tuota hoitoa, kun on sen verran rankka ja vaikuttaa mm. luustoon.