Endometrioosi ja lasten saaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minä"

Vieras
Kävin tänään sitten gynekologilla kontrollissa. Tuli puoli vuotta täyteen tähystyksestä, jossa todettiin endometrioosi. Ja silloin oli myös kystia munasarjoissa, jotka poistettiin. No nyt löytyi sitten uusi kysta toisesta munasarjasta. Että se endometrioosi siellä sitten vissiin kasvattelee itseänsä jälleen.
Perse homma. Keväällä sitten erikoislääkärille.
Mitäköhän tässä sitten tekisi, olen vähän miestä vajaa, kun haluaisin lapsia. Pitäiskö ruveta soittelemaan hedelmöitysklinikalle vai mitä..?

Onko muita leikkauksessa käyneitä? Ja kuinka pian olette tulleet raskaaksi? Ja luomustiko? Ja onko mahdollisesti useasti leikkauksessa käyneitä? Millä aikavälillä? Ja kertokaa jotain muutakin mikä piristäisi mieltä..

[QUOTE="Minä";22039674]Kävin tänään sitten gynekologilla kontrollissa. Tuli puoli vuotta täyteen tähystyksestä, jossa todettiin endometrioosi. Ja silloin oli myös kystia munasarjoissa, jotka poistettiin. No nyt löytyi sitten uusi kysta toisesta munasarjasta. Että se endometrioosi siellä sitten vissiin kasvattelee itseänsä jälleen.
Perse homma. Keväällä sitten erikoislääkärille.
Mitäköhän tässä sitten tekisi, olen vähän miestä vajaa, kun haluaisin lapsia. Pitäiskö ruveta soittelemaan hedelmöitysklinikalle vai mitä..?

Onko muita leikkauksessa käyneitä? Ja kuinka pian olette tulleet raskaaksi? Ja luomustiko? Ja onko mahdollisesti useasti leikkauksessa käyneitä? Millä aikavälillä? Ja kertokaa jotain muutakin mikä piristäisi mieltä..[/QUOTE]

Multa löytyi munasarjasta vuonna 2000 1,5 litran(!) suuruinen nestekasvain, joka poistettiin kuten myös toinen munasarja. Samalla leikkauksessa todettiin endometrioosi. Olin vuosia enemmän tai vähemmän surullinen, etten saa varmaankaan lapsia, kun vielä nämä molemmat yhdistyy. Asiaa ei voinut testata, kun ei ollut sitä isäehdokasta.

Lopulta isäehdokas löytyi (ja piti vielä odotella kohtalaisesti, että hän sai päätettyä, haluaako lapsia vai ei), ja vuonna 2005 jätin pillerit pois ja odotin paineessa, kuinka kauan pitää kestää pettymyksiä eli niitä kuukautisten alkuja. No, yhdet kuukautiset ehti tulla ja PUM! olin raskaana. En ollut uskoa! Toista piti sentään yrittää puoli vuotta.

Siinä sulle piristystä :)

Mulla kans endo tähystetty ja hoidettu pois. Sen jälkeen pillerit ja raskaaksi tulin saman tien kun jätin ne pois. Toisen lapsen kanssa sama juttu. Don't worry, ei se aina ole lapsettomuustuomio.

Täällä endoa myös. Lokakuussa -09 löytyi 5cm halkaisijaltaan oleva endometriooma oikeesta munasarjasta. Laparoskopiajonoon vaan. Skopiassa löytyi endoa joka puolelta ja pesäkkeitä polteltiin. Toukokuussa näkyin 2cm uusi endometriooma samassa muniksessa. Sain kuitenkin clomit,kun ei niinikään lasta kuulu. Tokasta kierrosta tärppi,mutta meni kesken. Nyt kolmas kuuri syöty ja tänään ultrassa näkyi että eilen irronnut kaksi munasolua. Nyt vaan 2 vkoa ootellaan..
Eli siis älä huoli,kyllä tärppi tulee!!

2002 alettiin yritys, vuoden päästä todettiin endo ihan sattumalta, 2004 oli tähystys jossa kaikkea ei saatu pois, poltettiin munasarjoista kystia ja lisäksi pesäkkeitä ympäriinsä. Lääkärin mukaan ainakin suolen ja kohdun väliin jäi pesäkkeitä ja laajempi leikkaus vaadittaisiin, ei innostanut kun kivut pystyi särkylääkkeiden voimin kestämään. 2008 tulin viimein luomusti raskaaksi ja vaikka raskauden aikana endo oikein innostui, olin 2009 uudelleen raskaana. Kystia munasarjoihin ei ole uudelleen tullut mutta muuten on kyllä iloisesti loimottanut koko ajan. Saa nähdä miten jatkossa.. Nyt pillerit sen kurissa pitämiseksi.

Kiitos. Kyllä vähän mieli parani. Täytyy toivoo et löytyy fiksu mies, tai painun sitten sinne klinikalle. Tosin olis kiva saada joku kenen kanssa jakaa ilot ja surut lapsen kanssa.

Moikka,

Endo todettu molemmissa munasarjoissa tähystyksessä, missä myös polteltiin endopesäkkeet pois. Tämän jälkeen olen syönyt pillereitä ensin Yasmin sitten Yasminelle ja mietityttänyt lasten saamisen mahdollisuus. täytän 33.v miesehdokasta ei näy vielä mailla halmeilla ja olen oikeastaan alkanut miettimään, joudunko luopumaan lapsihaaveestani kokonaan. Mitään takuita ei ole ja kun asiaa ei voi sen paremmin tässä vaiheessa testata, asia on todella välillä jopa masentanut. Ajatus lapsen hankkimisesta yksin ei myöskään houkuta. Tekstisi todella piristi, ehkä silti on vielä mahdollisuudet, vaikka menisi muutama vuosikin vielä tässä sinkkuudessa. Kiitos tästä ja tällaisia juttujahan pitäisi saada lukea enemmän. Entinen lääkärini kun sanoi jo 2006 vuonna, ettei odottaisi yli kolmekymppiseksi ennen kuin alkaa lapsia hankkimaan, no hyvä lääkäri vaikka olenkin ollut aktiivisesti sosiaalinen, ei se oikea mies vain ole vieläkään sattunut kohdalleen, joten turha tuommoisia on puhua! Saisi lääkäritkin kertoa positiivisia tarinoita, eikä joka kerta kysyä onko kumppani löytynyt.

Yhteistyössä