Endometrioosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EVerona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

EVerona

Uusi jäsen
08.01.2011
4
0
1
Lasta on yritetty pitkään ja olen ruvennut pelkäämään että on endometrioosi, vaikka lääkäri ei ole sanonu mitään.
Kuukautiskivut ovat nykyään kovemmat kuin ennen.
Vuotoa on joissakin kierroissa mun mielestä enempi.
Kaikenlaista kysyttävää olisi.

Näkeekö tavallisessa tutkimuksessa endon?
Huomaako sen aina ite jostain kivuista yms.?
Tutkiiko sitä kukaan paremmin jos sanon noi oireet ja pelon syyksi?
Voiko se tulla nopeasti?

Ehdottomasti kannattaa lääkärille kertoa kaikki mikä mietityttää, varsinkin jos on jotain muutoksia tavalliseen kuukautiskiertoon liittyen ja tietty myös tuo että olette yrittäneet lasta pitkään. Pelkällä sisätutkimuksella ei endoa varmuudella voi todeta, sen voi kertoa varmuudella vain laparoskopia elikkästä semmoinen tähystystutkimus. Ultralla voidaan nähdä endometrioosikystat mutta ainakin minun kohdalla aina niitä ei ole pystytty tavan nestekystista erottamaan. Ja endoa voi olla limakalvoilla vaikkei noita kystia olekaan. Voimakkaat kivut, erityisesti tärinä tai yhdyntä kivut, runsaat kuukautiset jne. jne. voi liittyä endoon, mutta esim. minulla tällaisia ei ikinä ole ollut. Minulla endo todettiin sattumalla napatyräleikkauksen yhteydessä. Ja kyllä, endo voi kasvaa nopeastikin. Ainakin minulla nuo kystat ovat kasvaneet välillä nopeastikin.
Endo on aika yleinen vaiva, mutta ei aina se ainut syy mikä lapsettomuuden tai kipujen taustalta löytyy. Siksipä kannattaa ehdottomasti kääntyä lääkärin puoleen, kertoa noi oireet ja oma pelko asiasta. Korjatkaa muut viisaammat jos sanoin nyt jotain väärin...

Mun käsittääkseni munasarjoissa jos on endoa, niin sen voi nähdä ultralla. Tai minä ainakin kävin kaks kertaa ultrassa ja jos toisella kertaa ois näkyny sama "möykky", niin oisin saanu samantien lähetteen poistoon.. Mutta ilmeisesti jos on kohdussa tms. niin näkyy vain tähystyksen kautta.. Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtäny :)

Itse aikanaan epäilin endometrioosia pahenevien menkkakipujen takiaja lapsettomuuspolilla siitä mainitsinkin, mutta sanottiin vaan, että kun ei näy ultrassa niin ei sitä ole. Myöhemmin sit kasvoi kysta mitä seurattiin vuosi ja sinä vuonna olin kuukaudesta suurimman osan ajasta tosi kipeä vatsastani. Oli yhdyntä- ja tärinäkipua. Kysta ei itsekseen poistunut ja sain lähetteen laparoskopiaan. Kystan poisto sitten venähtikin vähän usean tunnin operaatioksi, koska endopesäkkeitä löytyi vas. munasarjasta, lantiosta, ristiluun molemmin puolin, vatsakalvolta ja virtsarakon pinnalta. Ja ultralla ei mitään näkynyt. Olen kärsinyt aina kovista menkkakivuista, mutta hiljalleen ne paheni ja alkoi aiemmin ja loppui myöhemmin.
Leikkauksen jälkeen loppui yhdyntä- ja tärinäkivut.

Ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin ja jos mahdollista niin yksityiselle naistetauteihin erikoistuneelle. Valitettavasti mulla on melko huonot kokemukset julkisesta, mutta voihan se olla muilla paikkakunnilla eri tilanne.
Mutta mulla on myös ollu heti alusta asti kun menkat alkoi niin todella kivuliaat kuukautiset ja muistan jo yläasteella menkkojen eka päivinä haahuilleeni tajuttomuuden rajalla kipuineni kun siihen aikaa ei mitään särkylääkkeitä ollut saatavilla. 16 -vuotiaana aloitin pillerit jotka helpottivat tilannetta hurjasti ja söin niitä päälle pari kymppiseksi jolloin seurustelusuhteeni päättyi ja lopetin ne. Siitä alkoi taas kipuhelvetti johon en julkiselta apua saanut ja vasta yksityinen gyne löysi PAHAN endon ultratessaan. Sen jälkeen mua on leikottu useita kertoja, mutta valitettavasti endo on palannut takaisin aina 5kk leikkauksesta... Olen elänyt siis ilman ehkäisyä nyt 5 vuotta ja kertaakaan en ole luomuna tullut raskaaksi, meillä on 10 kk vanha poika 1. IVF 2. PAS hoidosta ja synnytyksen jälkeen on ollut vähän helpompaa.

Suosittelen lääkärikäyntiä ja jos jotain löytyy niin lääkäri osaa ohjata teidät sitten hoitoihin jos niihin haluatte lähteä. Tsemppiä!

Jatkan tähän vielä lisää tätä endo keskustelua. Itseltäni leikattiin endoa alkuvuodesta. Tilanne oli pahempi kuin arvattiin eli ultrassa ei juuri mitään suurempaa näkynyt. Huomiota kiinnitettiin munanjohdinten ja muiden osien sijaintiin. Leikkauksessa siistittiin paikkoja ja poistettiin toimimaton munanjohdin. Lueskelin jostain, että tän jälkeen on yleensä paremmat mahdollisuudet raskautumiseen (hoitojen kautta?), joten onko kellään aiheesta kokemuksia?

Tietämys endometrioosista tuntuu kyllä olevan tosi surkeeta lääkärien joukoissa: oma lääkärini sanoi tuossa ennen leikkausta, että jopa joka kolmas lapsettomuushoitoihin hakeutuva nainen sairastaa endometrioosia ja lisäili samaan hengenvetoon, että yksi syy varmasti se, että lapsia hankitaan vanhemmalla iällä kuin aiemmin. Olisihan se ollut mukava tietää, että tälläinen sisällä kasvaa, mutta eipä ole kukaan lääkäri vuosien aikana asiaa edes ehdottanut. Johtunee varmaan siitä, etten ole osannut valittaa tarpeeksi?! : /

Ehdottamasti kannattaa lääkärille asiasta mainita.

Itselläni kävi niin, kun menimme ekan kerran keskussairaalaan lapsettomuusasioissa käynnille lääkäri jo huomasi ultralla jotain, mitä arveli kystaksi...tosin ihmetteli vain että mitenkähän tuo on tullut kun en ole ikinä synnyttänyt. Tällä mentiin vuoden ajan eteenpäin ja sitten yhdellä kontrollikäynnillä mulla oli menkat päällä ja lääkäri halus siitä huolimatta tehdä tutkimuksen ultralla alkoi tuota kystaa epäillä endoksi ja laittoin lähetteen lapraskopiaan. Ja siellähän se iso E sitten jylläsikin ja vain yksi pesäke saatiin puhkaistua. Muut vaatisivat radikaalin leikkauksen ja tähän lääkärit eivät halunneet lähteä, koska munajohtimeni olivat auki. Vasta tuon diagnoosin myötä olen huomannut kuinka paljon minulla onkin ollut oireita: erittäin runsaat kuukausit + kuukautiskivut ja yksi elämääni haitannut ongelma myös selvisi tuossa tutkimuksessa. Endokiinnikkeitä löytyi myös paksusuolen pinnalta, joten tästä johtuen vatsan toiminta on erittäin usein liiankin hyvää.

uivelo hienoa, että hoito onnistui! Onnea tosi paljon odotukseen! :flower: Mäkin yritän uskoa tuohon! Mä pelkään myös tuota ekaa punktiota, koska ymmärsin, että voi olla hankalaa ja sattua jos kiinnikkeet on liimannut paikkoja vääriin kohtiin.

Todellakin saman suuntaisia kokemuksia ollut eli mulla on ollut ikäni aikana vain kaksi eri gynegologia eikä kumpikaan puhunut endosta tai ottanut kipujani riittävän todesta. Reseptilääkkeitä kyllä olen aina saanut kipuihin. Vasta lapsettomuustutkimuksissa tämä siis todettiin eli siellä sitä asiantuntemusta -ainakin joissain paikoissa on- ja pitää ollakin, koska tämä kuitenkin on aikas yleistä! Eli vaatikaa ja kysykää! Yksityisiltä terveystaloilta ja lääkärikeskuksilta voi löytyä osaajia. Soittaa vaikka paikanpäälle ja kysyy josko osaavat sanoa kenellä henkilökunnasta voisi ko. osaamista olla. Enää en itse kyllä palaa vanhalle gynegologilleni vaan etsin uuden, kun tämä prosessi joskus loppuu. Saa sitten hoitaa endoa, ettei tarvii enää samalla tavoin kipuilla ja otetaan heti todesta jos tilanne pahenee.

Piti vielä lisäillä tähän, kun huomasin ettei ollut kukaan maininnut, että jos epäilee endoa voi pyytää lääkäriltä lähetettä verikokeeseen jossa katsotaan CA12-5 arvo. Sillä seurataan kai oikeasti jotain syöpäarvoa, mutta on todettu että arvo nousee myös endon kohdalla (siis jos on syöpä niin arvo on tuhansissa, mutta endon kohdalla yleensä sadoissa).

Yhteistyössä