Endometrioosia sairastavat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kipeä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kipeä"

Vieras
Kertokaa mulle siitä. Oon menossa gynelle ens kuussa lääkärin lähetteellä laparoskopiaa varten. Mulla ei ole yhtään tyypillisiä oireita kuten menkkakipuja, runsasta verenvuotoa tai lapsettomuutta MUTTA tärinäkipu navan kohdalla vasemmalla puolella ja hyppiessä esim. zumbatunneilla meinaa kuolo korjata välillä kun sattuu niin paljon. Mulla on lasko myös kohonnut ja koko ajan kova pissahätä ja alaselkä ja alamaha välillä tosi kipeitä. Lähetteen laittanut gyne oli sitä mieltä ettei mitenkään päin voi olla endoa kun ei ole tyypillisiä oireita ja kohtu ja munasarjat ultrassa ok. Kuitenkin keskenmenoja on ollut enemmän kun laki sallii ja alkaa ahdistaa tää kipuilu. Ravaan paljon vessassakin kun tuntuu et on pissahätä koko ajan vaikka ei ole.

Pissakokeet on muuten puhtaita mut U-Eryt-= on usein +1-+3 ja välillä 0.. Ihan ihmeellistä tää. Väsyttää ja paleltaa ja turhauttaa.. Maha myös usein tosi sekasin mut ainakin keliakia koe ja laktoosikokeet olleet negoja.

No mulla tuo tärinäkipu oli jotain kauheeta ja yhdyntäkivut kans oli pahimmillaan tosi kovat. Pissalla juoksin alvariinsa mutta mulla oli kyllä myös tosi pahat kuukautiskivut ja vuoto kuin niagaran putous. Mutta mulla se paksuuntunut kudos olikin levinnyt vatsaonteloonkin ja vähän sinne sun tänne, eikä se niin mene että sulla pitäisi olla just tasan tarkkaan kaikki oireet et se ois endoa, ihmiset on yksilöitä! Tyhmä lekuri sun kohdalle osui!!!

Mulla löytyi endoa laparoskopiassa vatsakalvolta, vas.munasarjasta, lantiosta ristiluun alueelta, virtsarakon pinnalta. Mulla aina ollu 12-vuotiaasta asti kovat kk-kivut, mutta pahenivat sitten e-pillereiden lopetuksen jälkeen koko ajan. Lääkäri ei uskonu että olis endoa, kun ei mitään näkyny ultrassa. Lapaan pääsin sitten vihdoin ja viimein lapsettomuushoitojen ollessa tauolla ison kystan takia. Siihen aikaan kauheita tärinä-ja yhdyntäkipuja. Lapassa sitten venähtikin vähän, ku joutuivat leikkeleen ton kystan lisäks noita pesäkkeitä.
Mulla noi tärinä- ja yhdyntäkivut loppui kun leikkaus oli tehty. Muutoin kovat kk-kivut jäi, mutta nyt ne on hiukka helpottaneet, kun olen saanut vauvan. Saa nähdä vaan alkaako pahenemaan taas pikkuhiljaa.
Kannattaa kyllä leikkauksella varmistella mitä on. Siinähän sen sit varmuudella näkee.

Yhteistyössä