Endometrioosiako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Endo-epäily?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Endo-epäily?

Vieras
Hei!

Olen kärsinyt n. puolen vuoden ajan kovista kuukautiskivuista. Aiemmin melko kivuttomat kuukautiseni muuttuivat viime vuoden lopulla kivuliaiksi. Vuoto oli aiempaa runsaampaa ja välillä iski koko alavatsalle hirveä aaltomainen kipu, joka tosin onneksi meni aina suhteellisen nopeasti ohi. Tammikuussa kävin gynekologilla, joka teki ns. normitutkimuksen sekä ultrasi. Mitään ihmeempää ei löytynyt ja gyne epäili vaivan olevan ns. toiminnallinen. Sain käynniltä mukaan reseptit Yasminelle -pillereihin sekä Miranaxiin.

Olen nyt käyttänyt e-pillereitä 3 kuukauden ajan ja kivut tuntuvat vain pahenevan. Nuo inhottavat alavatsan kouraisut ovat muuttuneet viiltäviksi munasarjojen kohdilla oleviksi kivuiksi, jotka toisinaan vetävät minut kaksin kerroin. Välillä kipu tuntuu myös keskellä alavatsaa. Paikallani ollessa tilanne on parempi, mutta liikunta tuntuu pahentavan tilannetta. Tärinäkipua minulla ei ole ollut muutoin kuin kerran n. viikkoa ennen kuukautisia, kun ajoin vahingossa autolla kunnon töyssyyn. Virtsatessa ei tunnu kipua, mutta tuntuu kuin vatsassa ottaisi joku ns. vastaan. Eli tavallaan eräänlaista painontunnetta. Kuukautisten aikana minulla on koko elämäni aikana ollut muutamia kertoja ulostuskipuja. Yhdyntäkivunkin olen kokenut tasan kerran. Itselläni on kasvanut epäilys siitä, että tämän kaiken aiheuttaisi endometrioosi. Kuulostaako kenestäkään tutulta? Jos tästä on kysymys, niin noiden e-pillereidenhän olisi käsittääkseni pitänyt auttaa? Vai pitäiskö niitä syödä useampi laatta putkeen, ennenkuin varsinaista vaikutusta syntyy? Entä voiko olla, että Yasminellet eivät tehoa siksi, että ne ovat melko vähähormoniset? Miranaxia taas auttaisivat hyvin tähän kipuun, mutta vatsani ei niistä liiemmin tykkää enkä siten viitsi niitä hirveästi vedellä.

Olen menossa ensi viikolla samaiselle gynelle, jolla aiemminkin kävin ja toivon saavani sieltä kunnon avun. Mikäli kivut vain kasvavat kuukausi kuukaudelta, olen kohta aina kuukautisteni aikana sairaslomalla särkylääkehuurussa. :/ Ikää minulla on 27-vuotta, ei lapsia eikä aiemmin mitään ongelmaa gyne-puolella.

samantyyppisiä oireita itselläni. Olen tänne itsekin joskus kirjoittanut. Tuntuu tosiaan,että pääkin jo hajoaa näihin epämääräisiin kipuihin ja tuntemuksiin.
Ja kun kivut eivät enää ole pelkästään kuukautisten aikana.Ja välillä sellaisia vihlaisuja,repiviä,sitten lievempiä ja toisaalta välillä tulehdusmaistakin tunnetta.Ja juurikin tuo outo paineen tunne välillä.Ja toisaalta tihentynyt virtsaamistunne.Välillä mietin,että olisiko suolistoperäistä,kun voihan sekin kaiketi säteillä pintaan? Vatsan pinta välillä myös kosketusarka.
Virtsatulehduskin itselläni juuri oli,kuuri vieläkin päällä.
Harmonet-pillereitä minulle gyne määräsi,en vielä aloittanut,peläten sivuvaikutuksia,mutta kenties aloitan seuraavista menkoista kuitenkin.
Kamala juuri pelätä ties mitä kauheita...

samantyyppisiä oireita itselläni. Olen tänne itsekin joskus kirjoittanut. Tuntuu tosiaan,että pääkin jo hajoaa näihin epämääräisiin kipuihin ja tuntemuksiin.
Ja kun kivut eivät enää ole pelkästään kuukautisten aikana.Ja välillä sellaisia vihlaisuja,repiviä,sitten lievempiä ja toisaalta välillä tulehdusmaistakin tunnetta.Ja juurikin tuo outo paineen tunne välillä.Ja toisaalta tihentynyt virtsaamistunne.Välillä mietin,että olisiko suolistoperäistä,kun voihan sekin kaiketi säteillä pintaan? Vatsan pinta välillä myös kosketusarka.
Harmonet-pillereitä minulle gyne määräsi,en vielä aloittanut,peläten sivuvaikutuksia,mutta kenties aloitan seuraavista menkoista kuitenkin.

Täällä myös tuota tulehdusmaista kipua ja vatsan pinnan arkuutta. Minullakin on kipuja hieman miten sattuu ja olen miettinyt myös muita syyllisiä näille vaivoille. Koska pahimmat kivut tuntuvat painottuvan kuukautisiin, olen kuitenkin todennut, että näiden täytyy johtua jostakin gynepuolen ongelmasta. Toisaalta voihan suolistokin varmasti aiheuttaa samantyyppisiä kipuja, samaten erinäiset selän ongelmat. Kannattaahan sinun ainakin kokeilla niitä pillereitä. Vakavat sivuvaikutukset ovat kuitenkin käsittääkseni melko harvinaisia. Itselläni oli ensimmäisen laatan aikana normaalia enemmän päänsärkyä ja turvotusta, mutta nyt tulen pillereiden kanssa jo ihan hyvin toimeen. ;)

Viimeksi muokattu:
lohdullista lukea,että muillakin vastaavia oireiluja.Oireita on ympäri kuukautta,mutta taas huomaa,että kuukautisten lähestyessä kivut voimistuvat,ja tuntuvat juurikin tältä " naisten alueen " vaivalta,eikä suoliston.Jotenkin turvonnut alavatsa,tulehdus tunne(vaikea selittää.),ja välillä " repii" vaihteeksi oikealta ja keskeltä.Säteilee selän puolellekin oikealle.
Ja kun tässä muistelee,niin ainahan minulla on ollut todella kivuliaat kuukautiset ja suolistokin niiden aikana aika sekaisin.Munasarjakysta ollut ainakin pari kertaa,pillerit auttoivat siihen aikoinaan.
Viimeksi oli todella runsaat kuukautiset ja kivut pahenivat myös vkoa ennen niiden alkua.
Toisaalta myös ärtynyt suoli voi oireilla kivuliaasti,mutta ei tämä pelkästään suolistolta tunnu.

Aloitin juuri eilen uuden ketjun koskien alavatsan vihlontaa joka mulla on alkanut. Nyt kun luen tätä ketjua tulee mieleen olisiki minullakin kyse josatin gynen puolen vaivasta...tosiaan minulla oli pari kk sitten virtsatietulehdus jonka jälkeen on ollut tiheäää virtsaamistarvetta ja välillä tuntuu, että rakko ei tyhjene täysin, vaikka on tutkittu, että tyhjenee. Noihin vaioihin tottuu mutta nyt on 5 päivää ollut inhottavia oireita alavatsalla, nivusissa, välillä jopa häpyluun kohdalla. Sellaista vihlomista, viiltämistä, välillä muuttuu polttavaksi tunteeksi, välillä tuntuu, että iho olisi koeskutusarka, jotenkin kirvelevä. Mietin, että tuleeko vihlaisut jostain syvemmältä, vai onko kyse vain jostain pinnallisesta. Välillä tunne enemmän vasemmalla puolella mutta yleisesti koko alavatsa on vihlova. Tää on todella epämiellyttävää...kuukautiset on nyt toista päivää ja huomasin, ettei minulla ole niin paljoa semmosia normaaleja menkkakipuja, enemmän tätä vihlomista.
Samaten välillä huomaa, että virtsaaminen voi saada aikaan vihlomisen, esim eilen pissasuihkun aikana iski inhottava viiltävä tunne häpyluuhun. Ensi viikolla on gyne eli pääsen kyselemään vaivoistani, mutta silti itseäni ahdistaa mitä tämä on..

Viimeksi muokattu:
Virtsatietulehdus on helppo tarkistaa. Menet vain terveyskeskuksen labraan pissalle, sinne pääsee yleensä heti. Juo ennen labraan menoa ja pidättele pissaa muutama tunti tai jos haet näyteputelin terveyskeskuksesta/työterveysasemalta, teet siihen ohjeen mukaan aamupissin ja kiikutat sen saman tien labraan (alle 2 tunnissa).

Vaivanasi voi olla virtsis ja lisäksi muutakin, ehkä. Virtsis pitää kuitenkin hoitaa aina nopeasti, sen kanssa ei saa jäädä ihmettelemään, sillä se etenee aina vain syvemmälle ja jos sehtii munuaisiin saakka, voivat seuraukset olla tosi vakavat.

Aloitin juuri eilen uuden ketjun koskien alavatsan vihlontaa joka mulla on alkanut. Nyt kun luen tätä ketjua tulee mieleen olisiki minullakin kyse josatin gynen puolen vaivasta...tosiaan minulla oli pari kk sitten virtsatietulehdus jonka jälkeen on ollut tiheäää virtsaamistarvetta ja välillä tuntuu, että rakko ei tyhjene täysin, vaikka on tutkittu, että tyhjenee. Noihin vaioihin tottuu mutta nyt on 5 päivää ollut inhottavia oireita alavatsalla, nivusissa, välillä jopa häpyluun kohdalla. Sellaista vihlomista, viiltämistä, välillä muuttuu polttavaksi tunteeksi, välillä tuntuu, että iho olisi koeskutusarka, jotenkin kirvelevä. Mietin, että tuleeko vihlaisut jostain syvemmältä, vai onko kyse vain jostain pinnallisesta. Välillä tunne enemmän vasemmalla puolella mutta yleisesti koko alavatsa on vihlova. Tää on todella epämiellyttävää...kuukautiset on nyt toista päivää ja huomasin, ettei minulla ole niin paljoa semmosia normaaleja menkkakipuja, enemmän tätä vihlomista.
Samaten välillä huomaa, että virtsaaminen voi saada aikaan vihlomisen, esim eilen pissasuihkun aikana iski inhottava viiltävä tunne häpyluuhun. Ensi viikolla on gyne eli pääsen kyselemään vaivoistani, mutta silti itseäni ahdistaa mitä tämä on..

Kuulostaa hyvin tutulta. Itsekin epäilin vti:tä ja kävin sen vuoksi jättämässä labraan virtsanäytteen. Se oli kuitenkin täysin puhdas. Kerrohan sitten, mitä gyne sinulle sanoi! Itsekin olen siis menossa gynelle ensi viikolla. Toivotaan, että saamme molemmat apua ja etenkin selvyyden siitä, mistä on kyse. Epätietoisuus on ikävintä.

Viimeksi muokattu:
aikalailla juu samanlaisia tuntemuksia.ja niitä on jotenkin vaikea kuvailla.
itsellä oli virtsis,söin kuurin.kivut pysyvät.eilinen oli todella kamala.kivut säteili alaselkään,ja poltti alavatsa keskeltä ja oikealta.ollut ensin vasemmalla.joskus on ollut sellaisiakin tuntemuksia,kuin olisi jokin " säie " kireällä.ja jossain vaiheessa helppaa,jää sellainen ns.tulehdustunne.
jospa nyt kuitenkin kokeilisi,olisiko pillereistä haittaa vai hyötyä?hulluksi tällästen oireiden kanssa tulee.

aikalailla juu samanlaisia tuntemuksia.ja niitä on jotenkin vaikea kuvailla.
itsellä oli virtsis,söin kuurin.kivut pysyvät.eilinen oli todella kamala.kivut säteili alaselkään,ja poltti alavatsa keskeltä ja oikealta.ollut ensin vasemmalla.joskus on ollut sellaisiakin tuntemuksia,kuin olisi jokin " säie " kireällä.ja jossain vaiheessa helppaa,jää sellainen ns.tulehdustunne.
jospa nyt kuitenkin kokeilisi,olisiko pillereistä haittaa vai hyötyä?hulluksi tällästen oireiden kanssa tulee.

Onko sinulle muuten lääkäri sanonut selkeästi, että kyse voisi olla endometrioosista, vai onko vaivaa pidetty enemmän toiminnallisena?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Endo-epäily?;10862450:
Kuulostaa hyvin tutulta. Itsekin epäilin vti:tä ja kävin sen vuoksi jättämässä labraan virtsanäytteen. Se oli kuitenkin täysin puhdas. Kerrohan sitten, mitä gyne sinulle sanoi! Itsekin olen siis menossa gynelle ensi viikolla. Toivotaan, että saamme molemmat apua ja etenkin selvyyden siitä, mistä on kyse. Epätietoisuus on ikävintä.

Juu gyne on vasta viikon päästä mutta tulen kertomaan sitten. Tänään vihlontaa ollut vaihtelevasti, pissalla käymisen yhteydessä kyllä taas voimistui vihlonta ja samoin tamppoonin laitto ärsytti. Nyt välillä vain vihlasee/viiltää vatsasta. Todella outoja oireita!

lääkäri puhui sekä että,endosta,ja toiminnallisesta.mitäs eroa niillä sitten on?mutta pillereitä nyt ainakin suositteli kokeilemaan.

Endo on sairaus ja toiminnallinen on toiminnallista.

Minä kävin tänään gynellä ja kaikki oli ok. Gynen mukaan mikäli kyse olisi endosta, olisi se osaltani hyvin lievää ja hoituisi e-pillereillä. Gyne kehotti syömään useamman laatan pillereitä putkeen, jotta kivuliaat kuukautiset tulisivat harvemmin. Eli pitää kääntää epäilyksensä jonnekin muualle. :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä