**Ennakollinen lastensuojeluilmoitus** Pelko vaiko turva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yöperhonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Yöperhonen"

Vieras
En tiedä mahtaakohan kellään olla tälläisestä tapauksesta kokemusta/tietoa, mutta jos on toivon vastauksia, asiallisia mieluusti. Olen 21-vuotias nainen nyt raskausviikolla 17+0. Minusta on tehty/ollaan tekemässä ennakollista lastensuojeluilmoitusta, sillä minulla on ollut mielenterveysongelmia ja diagnoosina myös päihdeaineriippuvuus, joskaan en ole käyttänyt säännöllisesti mitään viiteen vuoteen, muutama retkahdus (3-4) on tämän jälkeen tullut siis viiden vuoden aikana ja nyt raskauden aikana en ole ottanut huumeita, enkä alkoholia. Haluaisin kysyä, että eihän minulla ole syytä huoleen, että tuleva lapsi synnyttyään vietäisi luotani siksi, että minulle on aikoinaan diagnosoitu päihdeaineriippuvuus, olen neuvolaan antanut huumeseuloja, jotka kaikki ovat olleet negatiivisia niin kuin pitääkin. Itse haluan lapselleni turvallisen ja niin hyvän elämän kuin suinkin puolisoni kanssa pystymme tarjoamaan, enkä ikinä vahingoittaisi lastani, en raskausaikana, enkä sen jälkeen. Voidaanko lapseni viedä diagnoosin takia vaikka kaikki hoitaisin kunniallisesti raskausaikana ja äitinä? Ja mitä toimenpiteitä yleensä tässä tilanteessa saatetaan tehdä? Asia stressaa minua ja toivon asiallisia vastauksia, kiitos :)

Lastensuojelu ja lastensuolejuilmoitus ei tarkoita automaattisesti huostaanottoa ja oikeastaan huostaanotto on lastensuojelun rankin keino suojella lasta eikä sitä koskaan tehdä ihan hepposin perustein. Älä ole ap huolissasi, kaikki haluavat vain sinun ja perheesi parasta ja tukea sinua ja miestäsi vanhemmuudessa ja vauvan hoiotamisessa. Onnelllista odotusaikaa teille, nauttikaa siitä ja nauttikaan sitten vauvasta ja lapsesta jonka saatte!

uskoisin, että se ollaan tekemässä vain lapsesi ja sinun suojaksesi. Koita ottaa ilmoitus positiivisena viestinä yhteiskunnan taholta; he välittävät ja käyttävät sinuun vähäisiä resursseja. Voi tuntua tungettelevalta, että he haluavat seurata raskauttasi ja ottaa noita seuloja, mutta nehän ovat vain teidän parhaaksenne. Käytä myös tilaisuus hyödyksesi ja keskustele avoimesti kaikesta mikä sinua askarruttaa ja pelottaa. Kukaan ei vie lastasi. Kaikki mitä puhut neuvolassa, on luottamuksellista. Tsemppiä, hienoa, että olet päässyt eroon päihteistä!!

• Tykkää
Reactions: bud
Noilla tiedoilla ennakollinen lastensuojeluilmoitus on ehdottomasti turva sinulle ja lapselle! Kuvaamasi tilanne on oikein hyvä. Voi olla että tarvitset ylimääräistä tukea, mutta sehän järjestyy sitten lastensuojelun kautta tarvittaessa. Ei tosiaankaan pelkoa siitä, että lapsi vietäisiin vain vanhojen päihdeongelmien vuoksi. Tilanteesi kuulostaa kuitenkin siltä, että tukiverkko ja romahduksen varalta turvaverkko kannattaa olla kunnossa.

Ihanaa odotusaikaa ja onnea tulevaan!

Kiitos sinulle, pääsääntöisesti itsekin ajattelen aivan samoin, että turvahan se vain on, tulee vain niitä hetkiä kun etsii taas tietoa tästä aiheesta ja pelästyy, kun lukee näitä "karmeimpia" tarinoita miten on käynyt. Olo helpotti heti. Mutta onko sulla "halipupu harmaana" sitten tietoa, mitä käytännössä lastensuojelussa sitten tapahtuu, millaista tukea yms. ? Muiltakin saa tulla vastauksia.
Ja ISOT kiitokset :)

[QUOTE="piu";26804918]uskoisin, että se ollaan tekemässä vain lapsesi ja sinun suojaksesi. Koita ottaa ilmoitus positiivisena viestinä yhteiskunnan taholta; he välittävät ja käyttävät sinuun vähäisiä resursseja. Voi tuntua tungettelevalta, että he haluavat seurata raskauttasi ja ottaa noita seuloja, mutta nehän ovat vain teidän parhaaksenne. Käytä myös tilaisuus hyödyksesi ja keskustele avoimesti kaikesta mikä sinua askarruttaa ja pelottaa. Kukaan ei vie lastasi. Kaikki mitä puhut neuvolassa, on luottamuksellista. Tsemppiä, hienoa, että olet päässyt eroon päihteistä!![/QUOTE]

Ihanan kannustavaa puhetta kiitos, kaikki uusi aina pelottaa, mutta uskon kyllä, että tukea se tulee olemaan. Itsekin olen enemmän kuin tyytyväinen, itseasiassa todella ylpeä itsestäni, että en enää käytä päihteitä, enkä edes ajattele, sillä kun ihmisiä näkee, miten koko elämä sortuu edestä kun tarpeeksi syvälle menee tähän huumehelvettiin. Nyt on se aika onnekseni ohi ja tulossa pieni rakkauspakkaus piristämään arkeamme

Noilla tiedoilla ennakollinen lastensuojeluilmoitus on ehdottomasti turva sinulle ja lapselle! Kuvaamasi tilanne on oikein hyvä. Voi olla että tarvitset ylimääräistä tukea, mutta sehän järjestyy sitten lastensuojelun kautta tarvittaessa. Ei tosiaankaan pelkoa siitä, että lapsi vietäisiin vain vanhojen päihdeongelmien vuoksi. Tilanteesi kuulostaa kuitenkin siltä, että tukiverkko ja romahduksen varalta turvaverkko kannattaa olla kunnossa.

Ihanaa odotusaikaa ja onnea tulevaan!

...Eihän kukaan ihminen pärjää ilman tukea, saatika sitten vaikean paikan tullen. Onpahan sitten auttajia olemassa jos tarvitsee!

Ja kiitos, ihanaa tämä on tähän mennessä ollut :)

Meistä on tehty myös tuo ennakoiva lastensuojeluilmoitus. Itseni aiemman- ja miehen raskausaikaisenkin päihteiden käytön vuoksi. Mies pääsi hoitoon kk ennen laskettua aikaa, ja on nyt ollut kuivilla lähes puoli vuotta. Itse olen ollut toista vuotta ottamatta mitään.

Ennakoivan lastensuojelu ilmoituksen ansiosta ollaan saatu paljonkin tukea, heti synnytyksen jälkeen meillä kävi perhetyöntekijä 2 kertaa viikossa auttamassa vauvan hoidossa ja arjen askareissa (vaikka emme kokeneetkaan suurta tarvetta tähän). Voisin kuvitella, että esim tuosta perhetyöstä olisi sinulle paljon apua, mikäli mielenterveydellisetkin ongelmat pahenisivat synnytyksen jälkeen.

Raskausaikanani eräässä palaverissa sosiaalityöntekijä totesi minulle, että meistä tälläinen ilmotus tehdään. Oltiin miehen kanssa vähän, että mitä hittoa, ja mitä se nyt tarkottaa? Oltiin ihan varmoja, että se on joku negatiivinen asia. Sosiaalityöntekijä kuitenkin kertoi aiheesta tarkemmin, ja sanoi että tämän ilmoituksen avulla saamme helpommin ja nopeammin apua, mikäli sitä tulisimme tarvitsemaan.

Taustojemme takia käymme neuvolassa, jossa paljon päihdeperheitä. Voisi sanoa, että suurin osa heistä pitää tätä ennakoivaa lastensuojeluilmoitusta negatiivisena asiana, joka heidän mielestään johtaa poikkeuksetta huostaanottoon (ja sossut on muutenkin perseestä), mutta se kyllä johtuu tasan tarkkaan näiden perheiden omasta ajattelumaailmasta, ja halusta edelleen käyttää päihteitä, edes silloin tällöin.

Yhteenvetona siis, ennakoiva lastensuojeluilmoitus on positiivinen juttu. Äläkä pelkää pyytää apua, jos sitä tarvitset! :)

Tää on vanhan ketju mutta mulla asia ajankohtainen nyt. Olisi kiva tietää alkuperäisestä taikka muista jotka ovat joutuneet tähän menettelyyn että mikä oli lopputulos? Mä olen ihan pelosta suunniltani, tuntuu että olisi jotenkin ennalta jo leimattu huonoksi äidiksi ja ihmiseksi.