Ennenaikaisista supistuksista ja synnytyksen käynnistymisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko näin

Vieras
Neuvolassa sanottiin, että ei se synnytystä käynnistä, vaikka siivoisin tai lenkkeilisin yms. Ne supistukset, jotka siitä tulee ovat vain harjoitussupistuksia, joita supisteleva kohtu tekee tottakai. Mä olen siis lepäillyt, joka on rauhoittanut ennenaikaisia supistuksia ja mietin, että uskallanko tuosta neuvosta ottaa nyt vaarin ja alkaa touhuta normaalisti?? Viikkoja siis 32.

Jos supistuksiin tulee kipua, tai ne ovat kestoltaan yli 45s. niin täytyy ottaa vakavasti ja levätä. Voit pyytää että kohdunsuun tilanne tarkistetaan. Itselläni melko kivuttomat, mutta tiheät ja noin 60s. pituiset supistukset lyhensivät kohdunkaulaa niin että jouduin sairaslomalle rv 27.

Olen siis ollut sairaalassakin näistä(lääkkeellisesti pysäytetty supistuksia), kohdun ulkosuu auki ja sen jälkeen reilun kuukauden totaalilevossa. Nyt yhtäkkiä vain sanottiin, että ei se sieltä tule noilla, ois se jo tullut... Vähän ihmetytti, että mistäs moisen voi yhtäkkiä sanoa??

[QUOTE="aloittaja";22964710]Olen siis ollut sairaalassakin näistä(lääkkeellisesti pysäytetty supistuksia), kohdun ulkosuu auki ja sen jälkeen reilun kuukauden totaalilevossa. Nyt yhtäkkiä vain sanottiin, että ei se sieltä tule noilla, ois se jo tullut... Vähän ihmetytti, että mistäs moisen voi yhtäkkiä sanoa??[/QUOTE]

Ilmeisesti ovat katsoneet vauvan olevan niin iso että ennen aikainen syntyminen olisi pienempi paha kuin äidin jatkuva stressaaminen. Ole niin normaalisti kuin pystyt ja jos huolestut niin käy tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanne ja pyydä arvioimaan onko lepoa syytä jatkaa.

[QUOTE="aloittaja";22964710]Olen siis ollut sairaalassakin näistä(lääkkeellisesti pysäytetty supistuksia), kohdun ulkosuu auki ja sen jälkeen reilun kuukauden totaalilevossa. Nyt yhtäkkiä vain sanottiin, että ei se sieltä tule noilla, ois se jo tullut... Vähän ihmetytti, että mistäs moisen voi yhtäkkiä sanoa??[/QUOTE]

Mun lapsi syntyi heti, kun nousin totaalilevosta, enhkä touhuillut edes puoliksi niin paljon kun normaalielämässä..
Mun kaikki kolme lasta ovat syntyneet ennenaikaisina, ja paikat auenneet kivuttomilla suppareilla, synnytys on käynnistynyt itseksen ilman mitään ennakkovaroituksia. Jokaisen lapsen kohdalla olen itkenyt karvaita kyyneleitä, kun lapsi on keskolaan kärrätty, ja olen joutunut heistä eroon.
Unohda typerä neukkatätisi ohje, ja ota rauhassa. Usko mua, et halua lastasi keskolaan!

Alkuperäinen kirjoittaja keskosten äiti;22965031:
Mun lapsi syntyi heti, kun nousin totaalilevosta, enhkä touhuillut edes puoliksi niin paljon kun normaalielämässä..
Mun kaikki kolme lasta ovat syntyneet ennenaikaisina, ja paikat auenneet kivuttomilla suppareilla, synnytys on käynnistynyt itseksen ilman mitään ennakkovaroituksia. Jokaisen lapsen kohdalla olen itkenyt karvaita kyyneleitä, kun lapsi on keskolaan kärrätty, ja olen joutunut heistä eroon.
Unohda typerä neukkatätisi ohje, ja ota rauhassa. Usko mua, et halua lastasi keskolaan!

Kerroin vielä hänelle, että onkohan tosiaan noin, koska mulla kävi samoin: esikko syntyi kun lopetin makaamisen, kävin kävelyllä(joka supisteli ihan kauheasti), kuten neuvola suositti(kuntoilu tekee hyvää makaamisen jälkeen)... Mutta kuulemma hänen oli vain aika silloin syntyä, ei se kävely sitä tehnyt, sanoi tämä neukkatätsy... Esikosta makasin isommille viikoille, syntyi vasta rv 36.

[QUOTE="niin";22970301]Kerroin vielä hänelle, että onkohan tosiaan noin, koska mulla kävi samoin: esikko syntyi kun lopetin makaamisen, kävin kävelyllä(joka supisteli ihan kauheasti), kuten neuvola suositti(kuntoilu tekee hyvää makaamisen jälkeen)... Mutta kuulemma hänen oli vain aika silloin syntyä, ei se kävely sitä tehnyt, sanoi tämä neukkatätsy... Esikosta makasin isommille viikoille, syntyi vasta rv 36.[/QUOTE]

Niin, siis ap kirjoitti tämän...

Itselläni oli rv30+ epäsäännöllisiä, ehkä noin 10sek kestäviä harjoitussupistuksia ja rv34 sitten valahti vedet. Mentiin synnärille ja antoivat syntyä. Kivuttomilla suppareilla oli kanava häipynyt ja olin auennut 2-3 senttiä, oli aika järkytys..

[QUOTE="niin";22970301]Kerroin vielä hänelle, että onkohan tosiaan noin, koska mulla kävi samoin: esikko syntyi kun lopetin makaamisen, kävin kävelyllä(joka supisteli ihan kauheasti), kuten neuvola suositti(kuntoilu tekee hyvää makaamisen jälkeen)... Mutta kuulemma hänen oli vain aika silloin syntyä, ei se kävely sitä tehnyt, sanoi tämä neukkatätsy... Esikosta makasin isommille viikoille, syntyi vasta rv 36.[/QUOTE]

Aikamoista vähättelyä neuvolasta. Odota ainakin rv 34 ennenkuin alat enempiä touhuilemaan. Omalla kohdalla sain myös vähättelyä kivuliaista supistuksista ja kun epäilin limatulpan irronneen, niin se vain kuitattiin valkovuodoksi. Tuolloin oli rv 26. Lapsi syntyi muutaman päivän päästä. Kun peruutin varatut äitiysneuvola-ajat, niin kommentti oli vain: no voi että...

Aikamoista vähättelyä neuvolasta. Odota ainakin rv 34 ennenkuin alat enempiä touhuilemaan. Omalla kohdalla sain myös vähättelyä kivuliaista supistuksista ja kun epäilin limatulpan irronneen, niin se vain kuitattiin valkovuodoksi. Tuolloin oli rv 26. Lapsi syntyi muutaman päivän päästä. Kun peruutin varatut äitiysneuvola-ajat, niin kommentti oli vain: no voi että...

Kuulostaa tutulle tuo vähättely, itsekin mainitsin, että ihan kun ois tullut limatulppaa niin siihenkin vastaus: no se nyt ei sano mitään. Miten sun lapsi, selvisikö hän??

[QUOTE="aloittaja";22970584]Kuulostaa tutulle tuo vähättely, itsekin mainitsin, että ihan kun ois tullut limatulppaa niin siihenkin vastaus: no se nyt ei sano mitään. Miten sun lapsi, selvisikö hän??[/QUOTE]

Näiden neuvolan kommenttien jälkeen (aavistin itse että kaikki ei ole kunnossa) menin kuitenkin äitiyspoliklinikalle/synnytyssairaalaan ja supistuksia yritettiin tuloksetta estää. Kaikki meni hyvin, vaikka se aika vastasyntyneiden teholla rankkaa olikin. Koin kuitenkin, että tilannettani ei otettu neuvolassa vakavasti.

[QUOTE="Hmm";22970392]Itselläni oli rv30+ epäsäännöllisiä, ehkä noin 10sek kestäviä harjoitussupistuksia ja rv34 sitten valahti vedet. Mentiin synnärille ja antoivat syntyä. Kivuttomilla suppareilla oli kanava häipynyt ja olin auennut 2-3 senttiä, oli aika järkytys..[/QUOTE]

Mites teillä meni, jouduitteko kauan olemaan sairaalassa? Mulla kanssa esikosta oli levon syynä kivuttomat supistukset, joilla kohdunkaula hävis ja suu aukes.. Nyt on sekä kivuttomia että kivuliaita...

Mulla on ollut kivuttomia supistuksia jonkin verran. Supistuksia tulee etenkin asennonvaihdon yhteydessä ja iltaisin. Siis yhdessä vaiheessa eilisiltaakin supisteli tosi pitkään samalla, kun vauva liikuskeli minkä kerkesi. No, kuten sanottu nuo mun supistukset on olleet kivuttomia vaikkakin epämiellyttävän tuntoisia, eli taitavat olla niitä harjoitussupistuksiksi kutsuttuja... Mulla ne on menneet pois joskus vaihtamalla asentoa, ja sitten lepäämällä. Levon jälkeen olen kyllä touhuillut ihan normaalisti, mutta ihan niitä kaikista raskaimpia juttuja olen koettanut välttää tekemästä. Viikoissa olen yhden sua "edellä".

Mietin sitä miksi näitä ennenaikaista synnytystä enteileviä oireita ei oteta neuvolassa tosissaan. Olen kuvitellut, että jos joskus olisin uudestaan raskaana, niin paremmin seurattaisiin, kun jo yksi ennenaikainen synnytys takana. Tuo sinun esimerkkisi kuitenkin kertoo, että näin ei sitten kuitenkaan välttämättä ole.

Jos nyt neuvolan ohjeiden mukaan alat touhuilemaan ja lapsi syntyy. Neuvolasta sanovat: no voi että, olisi varmaan syntynyt vaikka olisit levännytkin...

Mä olin viime viikon sairaalassa makoilemassa, kun supisteli niin paljon. Kivuliaita suppareita tuli 10-15 min välein melkein koko viikon. Tippa ja lääkkeet ei oikeastaan tilannetta auttaneet, joten levossa pitivät siellä. Kortisonit pistettiin vauvan keuhkoja kypsyttämään. Perjantaina sain luvan lähteä kotiin ja pari yötä on menny pyöriessä, kun ei kivulta ja polttelulta pysty kunnolla nukkumaan. Ohjeena oli lepäillä kotonakin, mutta en aio totaalisesti levossa olla, koska jos tämä haluaa syntyä niin sitten sitä ei kyllä pysty estämään. Mulla nyt rv 33+1

Tee ohjeiden mukaan, mutta lepäile aina kun siltä tuntuu. Sinuna en ihan normaalisti alkais touhuilemaan. Muista juoda paljon (!) vettä, se rauhoittaa supistuksia.

[QUOTE="fanny";22970947]Mä olin viime viikon sairaalassa makoilemassa, kun supisteli niin paljon. Kivuliaita suppareita tuli 10-15 min välein melkein koko viikon. Tippa ja lääkkeet ei oikeastaan tilannetta auttaneet, joten levossa pitivät siellä. Kortisonit pistettiin vauvan keuhkoja kypsyttämään. Perjantaina sain luvan lähteä kotiin ja pari yötä on menny pyöriessä, kun ei kivulta ja polttelulta pysty kunnolla nukkumaan. Ohjeena oli lepäillä kotonakin, mutta en aio totaalisesti levossa olla, koska jos tämä haluaa syntyä niin sitten sitä ei kyllä pysty estämään. Mulla nyt rv 33+1

Tee ohjeiden mukaan, mutta lepäile aina kun siltä tuntuu. Sinuna en ihan normaalisti alkais touhuilemaan. Muista juoda paljon (!) vettä, se rauhoittaa supistuksia.[/QUOTE]

Tsemppiä sulle!! Vettä on tullut kitattua tosiaan litratolkulla päivittäin tässä viimeiset kuukaudet. Ainoa mikä siinä on tympeää on se, että pissahätä aiheuttaa lisää supistuksia...

Tääkin vauveli on saanut kortisonit keuhkoja vahvistamaan ja pari kertaa oon ollut pysäytystipassa sairaalassa, kerran jo salin tarkkailuhuoneessa, kun supparit minuutin välein. Siksipä tuntuukin hassulle, että voiko joku neuvolan nainen luvata tuosta vaan, ettei se sieltä tule...No voihan se olla ettei tosiaan tule vielä, ja toivon toki että näin olisikin :)

Yhteistyössä