Koko päivän supistelua, menkkakipuja, maha sekaisin, jatkuva kakkahätä ja tuntuu painetta alapäässä. Apua?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 39
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hölmönä soitin toisen kerran, onneksi vastasi eri kätilö. Se sanoi, että turha odottaa yhtä kovia supistuksia kuin käynnistyksen jälkeen, vaan minun mielestäni suhteellisen lievätkin kivut voivat olla synnytyssupistuksia. Tää toinen kätilö nyt kuitenkin sanoi, että säännöllisiä supistuksia kannattaisi odottaa mutta jos tuntuu, ettei uskalla olla kotona niin tulla käymään. Että on erittäin epätodennäköistä, että tällaisilla epäsäännöllisillä tuntemuksilla vauva syntyy ennen kuin ehdin sairaalaan (vaan jossain vaiheessa tulee tunne että nyt on mentävä oikeesti). Kun ei mulla tällä hetkellä ole juurikaan niitä oikeita supistuksia, vaan periaatteessa pelkästään kuukautiskipumaista jomotusta ja alapään vihlaisuja, jotain vauvan pään työntymiseltä tuntuvia oireiluja. Ja sitä takapuoleen kohdistuvaa kakkahädän tunnetta (mutta vessassa mitään en saa irti just nyt). Kipuasteikolla ehkä 1. Ehkä painun nukkumaan ja odotan joko kovempia kipuja ja säännöllisiä supistuksia tai sitten sitä vauvan syntymää kotiin, jos en ehdi sairaalaan... :P No joo, ei naurata.

Jos tosi kovat synnytyskivut olisi niin et kirjoittelisi täällä... Mutta kannattaa mennä näytille, jos itsestä tuntuu siltä. Hölmöintä täältä kysellä neuvoja. Tai sit joku provo tai joku tyyliin " kirjoitanpa nyt vaan tänne tällasta".

[QUOTE="Mä vain";29477343]Jos tosi kovat synnytyskivut olisi niin et kirjoittelisi täällä... Mutta kannattaa mennä näytille, jos itsestä tuntuu siltä. Hölmöintä täältä kysellä neuvoja. Tai sit joku provo tai joku tyyliin " kirjoitanpa nyt vaan tänne tällasta".[/QUOTE]

No sitäpä justiinsa kun ei oo kovat synnytyskivut, enkä tiedä millaisia ne on. Mutta täältä nyt usein saa ihan viisaitakin neuvoja (niiden muiden lisäksi) kun aika moni on kuitenkin synnyttänyt ja osaa auttaa. Mutta niin näiden neuvojen kuin synnärin neuvojen perusteella menen nyt nukkumaan ja odotan niitä kovia synnytyskipuja (jos sellaisia nyt tulee...).

[QUOTE="Jenis";29477390]Tuu kertoon aamulla, mikä tilanne on! Tää jää nyt vaivaamaan :)[/QUOTE]

Ok, tulen kertomaan aamulla/päivällä. Todennäköisesti kerron, että mitään ei ole tapahtunut, mutta eihän sitä tiedä... :)

Mullekin sanottiin ohjeeksi että kaksi panadolia ja nukkumaan. Ei ollut siis järin kivulias olo, mutta supisteli välillä tiuhaan välillä harvakseltaan. Yöllä kävin vessassa, ei edelleenkään kipuja, mutta koska huomasin valuvani vähän verta lähdettiin samoin tein synnärille. Vastaanottava hoitaja oli sitä mieltä että voidaan lähteä takas, mutta hän nyt käyttää kuitenkin käyrillä ja tekee sisätutkimuksen. Naama sillä venähti kun totesi että synnytys on täydessä vauhdissa ja paikat ihan auki. Suoraan saliin ja kolmen vartin päästä lapsi oli ulkona.

Ei tästä nyt ap:lle taida apua olla, mutta ihan vain sitä ajan takas ettei sitä aina välttämättä itse tiedä että nyt pitää mennä. Tai no tiesinhän minäkin kun säikähdin sitä verta, mutta muuten en pitänyt supistuksia kivuliaina vaan odotin että niiden on pakko tuntua pahemmilta kun SE aika on.

[QUOTE="Jenis";29477435]Ja mitäs se kohdunsuun tilanne kertoo, kun ei ole ensisynnyttäjästä kyse?[/QUOTE]

No jos kohdunkaulaa ei ole jäljellä ja kohdunsuu on yli 4 cm auki, kannattaisi sinne sairaalaan lähteä. :)

Hmm, no toi. Mun esikoisen synnytys kesti reilut 21h, ja toisen kohdalla oli epäsäännöllisiä ihan hyvin kestettäviä supistuksia sillon tällön, ja samanlaisia tuli epäsäännöllisesti, kun synnytys oli käynnistynyt. Sitähän en tiennyt, kun ekan kohdalla oli aivan erilaista, ja niin tyttö sitten syntyi ambulanssin henkilökunnan saattelemana kotisohvalle, koska kun supistuksiin tuli voimaa, en pystynytkään enää liikkumaan, ja kas, alkoi ponnistuttamaan. :D

[QUOTE="Jenis";29477469]Aika maagiset sormet saa olla, että tämän tilanteen itse itseltään kokeilee :D[/QUOTE]

Kyllä minä ainakin pystyin... Mutta anatomia saattaa olla erilainen eri ihmisillä.

Mulla oli kaksi käynnistettyä helvettiperkelesynnytystä takana, kolmas olikin jotain ihan muuta. Aamulla alkoi supistukset, niitä tuli vähän miten sattuu, ei olleet säännöllisiä. Osa teki aika kipeää. Nukuin päikkärit, pyörin kotona ja mies pakotti iltapäivällä soittelemaan synnärille, kun kun piti saada antibiootit kolme tuntia ennen synnytystä. Siellä vain nauroivat, ettet sä mitään synnytä, kun tolta kuullostat. Ukko pakotti sairaalaan näytille, matkaa oli tunti. Kertaakaan ei supistanut matkalla.

Sairaalassa istuttivat mua jonottamassa, kun en ollut kipeän oloinen. Vihdoin tutkivat, 6cm auki, ei kaulaa jäljellä. Käskivät synnytyssaliin, mutta intin kovasti vastaan, etten mä mitään synnytä, kun ei vielä satukkaan. Puolen tunnin päästä olin täysin auki, vasta siinä vaiheessa ne supparitkin sitten alkoivat tulla minuutin-kahden välein. Tässä vaiheessa olisin itse vasta miettinyt sairaalaan lähtöä, muttei kivut vielä olleet kovat. Ja kohta olikin juniori ulkona, olisi syntynyt matkalle, jos ei oltaisi oltu jo sairaalassa.

Nyt seuraava tulossa ja vähän mietityttää milloin tästä lähteä sairaalaan. Ekan synnytyksen kauhukivut on niin selvänä mielessä, ei mikään voi olla yhtä hirveää. Onneksi asut sairaalan läheellä, nyt itsekkin yrittäisin sinuna nukkua ja toivoisin jonkinlaisia yöunia, jos vaikka jo huomenna tapahtuisi jotain. Tsemppiä!

Kyllä minä ainakin pystyin... Mutta anatomia saattaa olla erilainen eri ihmisillä.

Ei se anatomiakaan välttis, mutta en mä ainakaan edes tiedä, miltä kohdunsuu tuntuu normaalisti/raskaana/auki. Ja mistä sen tietää, mikä on kohdunkaula ja milloin se on hävinnyt? Mikä on sormilla kokeillen 4 senttiä?

En tiedä oonko jotenkin friikki tms, mutta en ole koskaan kokeillut kohdunsuutani, raskaana tai muutenkaan :D

[QUOTE="Jenis";29477531] Ja mistä sen tietää, mikä on kohdunkaula ja milloin se on hävinnyt? Mikä on sormilla kokeillen 4 senttiä?[/QUOTE]

Heh, mä olen ollu utelias :D Kohdunkaula on sellainen kova, muutaman sentin mittainen möykky emättimen pohjassa. Sen keskellä on synnyttäneellä naisella normaalitilanteessa pieni aukko (loppuraskaudessa se usein on jo sentin tai pari valmiiksi auki).

Jos mitään "möykkyä" ei tunnu, mutta sen sijaan sormissa tuntee kalvojen läpi lapsen pään, joka painaa alaspäin, on synnytys luultavasti käynnissä, vaikkei niitä senttejä pystyisikään arvioimaan... Kädet kannattaa tietysti huolella pestä ennen tutkimusta.

Itsellä takana neljä (lopulta käynnistyttyään) hyvin nopeasti edennyttä synnytystä, ja siksi ap:n tilanne alkoi askarruttamaan.

Nukuin yön, supistelut loppui. Aamulla tuli verta, lähdin synnärille ja nyt taas kotona. Tilanne kohdunsuulla lähes sama kuin reilu viikko sitten, ei suurta edistystä mutta kaula lyhentynyt hieman. Ei siis synnytystä lähiaikoina, todennäköisesti.

Yhteistyössä