Ensi viikon RUOKALISTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Melissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapset ottaa jääkaapista, mitä mieli tekee.

Mie taas normaalisti teen aamupalan valmiiksi... käytännön syistä, vaikka isommat (esikoululaista vanhemmat ainakin) siitä varmasti selviävät ilman minuakin.
Toki mie kyselen mielipiteitä ja toiveita... ja hyvin usein se aamupalatoive on juurikin joku puuro, mitä mie keittelen n. joka toinen päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Mäkin rakastan listoja, mutten ruokalistojen laatimista. :D Meillä tosin ei tehdä ruokaa joka päivä, kun arkisin syömme vain päivällistä kotona ja usein tulee otettua pakkasesta aiemmin tehtyä ruokaa. Teemme siis laatikoita, risottoja, kiusauksia, kasvislettuja, kastikkeita jne. aina isomman satsin, josta riittää pakastettavaksikin. Salaattia toki tehdään melkeinpä joka päivä.

Mie kun kokaan normaalisti päivällistä 12 hengelle niin, että siitä jää sit lounastarpeet 3-4 hengelle seuraavaksi päiväksi, niin multa harvoin jää mitään enää pakastimeen... Siksi noiden ruokalistojen laatimiseen on vaan paras ollut totutella, ja siitä on tullut ihan kiehtova harrastuskin.

Itse en kanssa listoja kirjoittele, päässäni saatan mietiskellä jonkinlaista listantapaista, mutta en koskaan kirjaa sitä. Enemmänkin meillä syödään sitä, mitä kaapista löytyy- tosin hiukan pyrin huomioimaan sen,ettei illalla ainakaan päivittäin tarjottaisi samaa ruokaa kuin koulussa lounaaksi.

Olen itse haaveillut järjestelmällisemmästä ja monipuolisemmasta ruoanlaitosta ja miettinyt, että auttaisiko asiaa, että seuraisi jotain netissä julkaistavaa esim. päiväkotien ruokalistaa omassa kokkaamisessaan? Jos itse teet niin, niin mitä sivustoa seuraat?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyyyy:
Olen itse haaveillut järjestelmällisemmästä ja monipuolisemmasta ruoanlaitosta ja miettinyt, että auttaisiko asiaa, että seuraisi jotain netissä julkaistavaa esim. päiväkotien ruokalistaa omassa kokkaamisessaan? Jos itse teet niin, niin mitä sivustoa seuraat?

Päiväkotien ja koulujen listat on hyviä... mutta mie oon laatinut ihan omat listani
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1099404
tuohon tyyliin.
Toimii meillä, kun vähän sivusilmällä seuraa koulun ruokalistaa, ettei samalle päivälle osu just sama ruoka viikon jokaisena koulupäivänä :)

hauskoja listoja ja ymmärrän hyvin miksi niitä teette, mutta itse pienituloisena äitinä teen usein niin että ostan kaupasta sitä mikä on tarjouksessa ja sen mukaan sitten teen ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Mäkin rakastan listoja, mutten ruokalistojen laatimista. :D Meillä tosin ei tehdä ruokaa joka päivä, kun arkisin syömme vain päivällistä kotona ja usein tulee otettua pakkasesta aiemmin tehtyä ruokaa. Teemme siis laatikoita, risottoja, kiusauksia, kasvislettuja, kastikkeita jne. aina isomman satsin, josta riittää pakastettavaksikin. Salaattia toki tehdään melkeinpä joka päivä.

Mie kun kokaan normaalisti päivällistä 12 hengelle niin, että siitä jää sit lounastarpeet 3-4 hengelle seuraavaksi päiväksi, niin multa harvoin jää mitään enää pakastimeen... Siksi noiden ruokalistojen laatimiseen on vaan paras ollut totutella, ja siitä on tullut ihan kiehtova harrastuskin.

No ei varmastikaan jää. Sulla taitaa olla melkoisen kokoiset kattilat käytössä? :)

Alkuperäinen kirjoittaja kysyyyy:

Päiväkotien ja koulujen listat on hyviä... mutta mie oon laatinut ihan omat listani
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1099404
tuohon tyyliin.
Toimii meillä, kun vähän sivusilmällä seuraa koulun ruokalistaa, ettei samalle päivälle osu just sama ruoka viikon jokaisena koulupäivänä :)

kiitos linkistä!

Alkuperäinen kirjoittaja muikku:
hauskoja listoja ja ymmärrän hyvin miksi niitä teette, mutta itse pienituloisena äitinä teen usein niin että ostan kaupasta sitä mikä on tarjouksessa ja sen mukaan sitten teen ruokaa.

Tottakai ruokalistaa voi muuttaa tarjousten mukaan, tai sit jos on vähän enemmän rahaa, niin ostaa niitä tarjoustuotteita pakastimeen odottamaan käyttöä.
Tuo listojen suunnittelu vaan auttaa taloudellisessakin mielessä sen suhteen, että silloin voi kaupasta vaan listan mukaan ostaa sen tarvittavan vaikka viikoksi keralla jolloin kaupassa ei tuu käytyä niin usein, ja jää vähemmän mahdollisuuksia heräteostoksille.

Tottakai ruokalistaa voi muuttaa tarjousten mukaan, tai sit jos on vähän enemmän rahaa, niin ostaa niitä tarjoustuotteita pakastimeen odottamaan käyttöä.
Tuo listojen suunnittelu vaan auttaa taloudellisessakin mielessä sen suhteen, että silloin voi kaupasta vaan listan mukaan ostaa sen tarvittavan vaikka viikoksi keralla jolloin kaupassa ei tuu käytyä niin usein, ja jää vähemmän mahdollisuuksia heräteostoksille.

Peesailen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelee:
Miten joillain on aikaa ja viitseliäisyyttä laatia viikon ruokalista etukäteen?? Raasteita myöten??
Me syötiin tänään tortilloja ja kävin kaupassa klo 13. Vielä kauppaan mennessä mietin mitä syötäis.
Huomisen ruuasta ei vielä hajuakaan.

Kun miettii ja laatii listan etukäteen , säästää aikaa ja vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelee:
Miten joillain on aikaa ja viitseliäisyyttä laatia viikon ruokalista etukäteen?? Raasteita myöten??
Me syötiin tänään tortilloja ja kävin kaupassa klo 13. Vielä kauppaan mennessä mietin mitä syötäis.
Huomisen ruuasta ei vielä hajuakaan.

Mie kävin perjantaina kaupassa, ja ostin ruokatarpeet viikoksi. Maitoa ja tuorepuolta täydennän tarpeen mukaan viikolla.
Näinollen listasta on helppo katsoa, mitä pitää ostaa. Samoin ruoka pysyy monipuolisempana ja vaihtelevampana, kun että joka toinen päivä syötäis jauhelihakastiketta joko perunoiden tai spagetin kera.

Näin meilläkin tehdään. Arki helpottuu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja muikku:

Ja mainoslehtisiä kun katselee etukäteen, voi laatia viikon ruokalistan tarjousten perusteella, helppoa ja edullisempaa. Käytän tätä myös itse.

Yhteistyössä