Ensiasunnon osto ja varainsiirtovero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilman veroa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ilman veroa

Vieras
Tilanne siis seuraavanlainen, olemme ostamassa omakotitaloa, mieheni on omistanut ennenkin talon, minä en, minun ei siis tarvitsisi maksaa varainsiirtoveroa. Mietimme nyt jos laittaisimme tulevan talomme pelkästään minun nimiin jolloin välttyisimme varainsiirtoveron maksamiselta. Onko tässä mitään ongelmaa mitä emme tällä hetkellä tajua?
Laina otettaisiin molempien nimiin ja maksaisimme sitä yhdessä. Tässä talossa olisi tarkoitus asua muutamia vuosia ja sitten mahdollisesti rakentaisimme tai ostaisimme isomman, joka laitettaisiin sitten molempien nimiin puoliksi.
Säästäisimme n. 3000 euroa verrattuna siihen että omistusosuus olisi 50/50. Tällä hetkellä tuokin olisi suuri raha...

Alkuperäinen kirjoittaja ilman veroa:
Laina otettaisiin molempien nimiin ja maksaisimme sitä yhdessä.

Millä selitätte sen, että omistat 100% mutta lainaa vain 50%. Verottaja ottaa lahjaveron sitten loppuosasta. Kirpasee enämpi ko varainsiirtovero.

Alkuperäinen kirjoittaja h8u:
Tuskin miehesi saa lainaa taloa varten jos omistusta ei laiteta myös hänen nimiinsä.

Juu, jotain vakuuta täytyy asuntolainaa varten olla. Muuten joutuu ottamaan korkeamman koron lainan.

Ette saa myöskään veroetuja lainanlyhennyksistä, tai siis miehesi.

Oletteko aviopari?
Sellainen ongelma tulee, että jos talo on kokonaan nimissäsi, pitäisi lainankin olla. Muuten miehesi lainaosuus voidaan katsoa lahjaksi sinulle. Lisäksi miehesi ei voi käyttää oman lainaosuutensa vakuutena sinun omaisuuttasi. Kannattaa kuitenkin kysyä pankista, koska yhteisessä lainassa saattaa olla eri systeemit kuin kahdessa erillisessä :)

Entäs ne tapaukset joissa kaikki on miehen nimissä? Silloinko onnistuu..

Oikeesti, en osaa auttaa. Kysy pankista. NYt muistuikin mieleen että tämä oli yksi syy rakentaa itse..

Alkuperäinen kirjoittaja Ni:
Sun nimiin 51% ja miehen nimiin 49% omistussuhteesta. Näin välttyy verolta, tai ainakin vielä 4 vuotta sitten välttyi.

Sä siis vältyt, jos omistat ennemmistön, eli 51%. Mies joutuu verot maksamaan tuosta 49%:sta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja:

Oikeesti, en osaa auttaa. Kysy pankista. NYt muistuikin mieleen että tämä oli yksi syy rakentaa itse..

Kyllä, jos lainakin on kokonaan miehen nimissä!

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ja:

Kyllä, jos lainakin on kokonaan miehen nimissä!

Siis mikä onnistuu? Jos mies on jo omistanut asunnon, pitää hänen nyt maksaa varainsiirtovero, omistaa sitten mitä tahansa 1-100%.

Joo tätä juuri tarkoitin kun en tiedä onko tässä jotain miksi niin ei voisi tehdä. Alunperin tarkoitus oli laittaa 50/50 ja puolesta ei makseta varainsiirtoveroa, tuo 51/49 ei kai meidän tilanteestaa hyödytä kun halutaan joka tapauksessa käyttää minun verovapaus hyödyksi, mutta mahdollisimman "hyvin". Onnistuisikohan sit joku 90/10 viritelmä? Siis että 90% ei tarvitsisi maksaa veroa. Mut laina silti yhdessä? Ja joo, ollaan menossa pankkiin huomenna, mut ajattelin kysellä ensin täältä jos jollain on kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
No pankin mukaan laina pitää olla samassa suhteessa kuin omistuskin on, että hyvin todennäköisesti ei tule onnistumaan!

Okei, olin vaan kuullut että olis mahdollista tehdä niin että vain toinen omistaa ja velka olis molempien nimissä. No, huomenna kysytään pankista, mut kertokaa vielä jos jollain on omakohtaista kokemusta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nostan vielä jos nyt illalla olis lisää kokemuksia, edelleen ihmettelen eikö oikeasti ole mahdollista ottaa yhteistä lainaa jos asunto on vain toisen nimissä?

On se periaatteessa mahdollista, mutta sillä joka ei omista asuntoa, pitää olla aika pirusti omaisuutta tai hyvät takaajat että saa lainan ja tosiaan verottaja käsittelee tuota lahjana, jos siis maksaa lainaa, joka kohdistuu asuntoon jota ei itse omista.

Ja tuosta 49-51-jaosta.. Meillä on ihan 50-50 sekä asunnon omistus että laina ja mies säästi veron koska oli ensiasunnon ostaja, mä maksoin omasta puolikkaastani.

Yhteistyössä