Ensikertalaisen pohdintaa vauvan laskeutumisesta jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut mammeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut mammeli

Vieras
Mistä tietää, että vauva on laskeutunut? Tämä tuli mieleeni kun on ollut tosi inhottavan tuntusta nipistelyä ja pistelyä alamahassa ja kohdunsuulla, välilihassa yms. sisuskaluissa jonkun viikon verran. Pissalla saa ravata kokoajan(siis todellakin kokoajan). Tänään havaitsin, että juuri ja juuri häpyluun yläpuolella tuntuu vauvan liikkeitä, välillä liikkeet tuntuu vielä alempana. Vauva on ilmeisesti pää alas päin, jalat on ihanasti tungettuna vasemmalle kylkiluiden alle. Rv 31. Vauva on olut myös jotenkin hiljaisempi kun aijemmin, siis liikkeitä tuntuu, mutta ne on enemmin sellasta venyttelyä ja tunkemista, ei jatkuvaa jyskytystä eikä riehu kohtauksia..

Supistusten takia olen ä-poli seurannassa ja ensi viikolla taas aika, että sielä asia varmaan selviää, mutta ajattelin kysellä jo etukäteen kaikki tietäviltä palstalaisilta :) Vähän mietityttää, kun supistelut on välillä tosi kivuliaita ja maha muutenkin hellänä, että mistä tässä sitten tietää kun on tosi kyseessä...

Kyllä supistukset on sitten niin tuntuvia, että tiedät, usko pois. Eli silloin, kun et muuta pysty miettimään, kuin meneillään olevaa kipua tai tunnetta (kipukynnys kun on niin erilainen kaikilla ) ja kykenet vain yrittämään lieventää sitä supistuksen aiheuttamaa kipua/tunnetta.
Mutta laskeutumisesta kyselit, niin kyllä kuulostaa, että alhaalla on. Toinen juttu silti on, että onko kiinnittynyt.
Neuvolaan kannattaa soitella ja pyytää vaikka ylimääräistä aikaa, jossa voidaan sitten todeta miten asian laita todella on.

Minulla on kaksi lasta.
Esikoinen ei koskaan laskeutunut, vasta synnytyksen käynnistyttyä rv41+6 kalvojen puhkaisulla porasi alas ja kiinnittyi.
Toisesta sitten kyllä laskeutui varhain, muttei hänkään kiinnittynyt kuin vasta synnytyksessä ja tämä toinen päätti aloittaa syntymisen rv39+2 sponttaanilla vesienmenolla ja supistuksilla.
Joten tämäkään seikka ei enteile välttämättä synnytystä tai sitä, ettei olisi alkamassa. =)

vitsit,ihan kun olisin minä kirjoittanut,meidän mukulan kintut vaan on oikealla! :kieh: mää en tiiä muuta ku et musta tuntuu samalta ku susta,viikot on samat (ja oon kanssa seurannassa) ja viimeksi kun jouduin osastolle jaultratiin ni vauvba oli tosi alhaalla,eikä lekuri meinannu saada päätä siksi mitattua...tai siis sanoi et arvio ei oo kovin pitävä välttämät ku mittaaminen on vaikeeta. mutta juu,kertokaahan jotai kokeneet ja tietävät! =)

Paapelo: Kävin viime viikon maanantaina neuvolassa, tätsy tunnusteli mun mahaa ja totesi, että "tää voisi olla pää, mitä mieltä itse olet??" Olin et ööh, tosi vaikea sanoa.. Jos se mitä hoitaja löysi oli vauvan pää, niin ei ollut vielä viikko sitten laskeutunut, mutta nää "oireet" alkoi ton käynnin jälkeen.

nowa: Meillähän on sitten mukavat oltavat molemmilla..Ärsyttävintä tässä on kun ei oikeen osaa muuta mietiskellä kun alapäätään ja mitä sielä tapahtuu :D Sitte kehotellaan, että keksit jotain muuta mietittävää..helppohan se on sanoa.

mä kanssa selvittelin neuvolassa outoa länttiä (tai siis sitä että oliko lapsivettä) tuossa jokunen viikko sitten ja samalla kyselin tarjonnasta ja muusta,meidän neukun lääkäri on ainakin AIVAN pihalla,siis tiedän itekkin enemmän ku se! käänteli vaan neuvolakorttia ja kyseli MULTA että onkos nyt kaikki tarvittava katottu ja sanoi ttei hän oo ikinä mitään lapsivesi testiä tehny ja terkka tuli sitte neuvomaan sitä....voi luoja kysy siltä nyt sit jotain....niin joo,ja vajaa viikko tästä niin makasin jo osastolla kiinni käyrissä ja tipassa,odotan innolla neuvolaa joka on 14. pvä et kuulen taas mitä sanovat ku eivät aiemminkaan mua tosissaan ottaneet ja nyt sitte synnärillä tuli maattua päiviä...ja oon edelleen kaikis kiellois,hyvä et koiin päästivät.

Ja tosiaan,alkaa pää hajoilee ku ei saa tehdä mitään(en kauheesti ees pysty vaikka intoa olisi,heti järkyt supparit alkaa ku oikasenki itteni...) just illalla porasin miehelle ku yöt on jo ihan painajaisia ku mietin vaan et jos se käynnistyyki ja sit en tajua lähteä...mulle annettiin ohjeeks et vaikka kivuttomia suppareita oliski ni heti takas synnärille jos tulevat säännöllisesti(silllon ku osastolle menin ni tuli jo 5min.välein kunnes tipalla rauhottus). Mut eniten pelkäänki et menee vedet enkä sit jotenki ehdi sinne enää,meiltä matkaa sairaalaan kiitettävästi ja sit lisäksi sanoivat sairaalas näin et "ku se tulee sitten niin äkkiä kun on vielä niin pieni..." apuvaaaaa!!! :o

Yhteistyössä